handdator

Visa fullständig version : Supinera hit och supinera dit


bengdoktor
2006-06-14, 10:32
Dessa tjusiga träningstermer har allt som oftast ingen värdig synonym att jämföras med i mitt huvud och just nu klurar jag på supination och supinera.
Vad jag förstått efter sök osv är att när man supinerar så vrider man helt enkelt armen. Jag är ute efter att förstå när någon kör hantelcurl med supination och är det att vrida hanteln från hammercurlfattning till curlstångsfattning i slutläget? (bildligt talat)

Eller bättre att köra strikt med hanteln utan rotering? :confused:

Sheogorath
2006-06-14, 10:39
Vad som är "bäst" är en annan fråga än vad som är vad.

Sträck ut din arm och titta på din biceps. Supination är den vridning av handen som gör att biceps kontraherar. Pronation är den (motsatta) vridning som gör att biceps sträcks ut.

Supinerad fattning kallas på ren svenska underhandsfattning.
Pronerad fattning -> överhandsfattning.

bengdoktor
2006-06-14, 10:46
Tack! Hade du inte skrivit det på "ren svenska" hade jag inte förstått, men det förstod du.

Givetvis förstår jag att det är skillnad på ren fakta om vad som är vad och vilket som är bäst för ett visst ändamål men någonstans hade jag ändå hoppats få ett litet litet svar, typ:

"Rotering är bäst"

eller

"Ingen supination"

eller

"Gör som du vill, nu ska jag köpa en albatross på Lidl och spela benkpräss".

Sheogorath
2006-06-14, 11:06
I så fall är det bästa att du har full supination genom hela rörelsen, precis som vid curl med rak stång. För max aktivering av biceps, that is.

Om du vill slakta muskeln som ligger under biceps, Brachialis, samt överarmens böjare på underarmen, Brachio-radialis, är det semi-supinerad fattning (som vid hammercurl) och/eller pronerad fattning, "omvänd" curl som gäller.

Sniggel
2006-06-14, 11:37
Jag undrar om det verkligen är bäst att hålla armen supinerad genom hela rörelsen eller om man kanske kan aktivera fler fibrer om man samtidigt som man flekterar armen, även supinerar från halvsupinerat till helsupinerat, då borde ju biceps få dubbel anledning att kontrahera.

Eller är där ingen märkbar skillnad.

Någon som har ett bra svar, kanske nån okänd EMG-studie :) ?

Sheogorath
2006-06-14, 11:39
Jag undrar om det verkligen är bäst att hålla armen supinerad genom hela rörelsen eller om man kanske kan aktivera fler fibrer om man samtidigt som man flekterar armen, även supinerar från halvsupinerat till helsupinerat, då borde ju biceps få dubbel anledning att kontrahera.

Eller är där ingen märkbar skillnad.

Någon som har ett bra svar, kanske nån okänd EMG-studie :) ?

Så tänkte jag faktiskt också, så här får nog Arne hoppa in och reda ut what is what.