handdator

Visa fullständig version : Utfall!


Cartwright
2002-12-13, 20:23
Behöver lite hjälp att komma igång med denna övning. Vilka är era erfarenheter? Vad fungerar bäst, hantlar, skivstång, smith? Tips för utförandet?

Vad jag har upplevt hittills är att jag får ont runt svanskotan när jag kör övningen (?!)

Lord_X
2002-12-13, 21:40
Fri stång eller hantlar.. Vilket som man känner bäst själv.
Håll ryggen rak.. Det finns bara ett sätt att utföra den rätt på, se till att få riktig instruktion på plats.

Mallan
2002-12-15, 14:16
Hantlar, viktplattor och stang är det som fungerat bäst för mig. Kör 10-12 utfall per ben.

Har provat tre olika tekniker:

1*Stillastaende med stang/hantel, dvs jag tar ett sa stort kliv framat som jag kan och gar därefter ner med rak rygg, blicken rakt fram. Trycker sedan upp mig med hjälp av främre benet och stannar där. Gar alltsa inte tillbaka i grundposition (benen pararellt) utan gar aterigen ner....

2*Som ovan fast jag gar tillbaka i grundställningen, vilket innebär att jag maste använda mer kraft/schwung för att komma tillbaka. Använder mig även av det bakre benet för att balansera upp.

3*Greppar ett par hantlar eller viktplattor och letar upp lämplig plats (längre raksträcka). Kör sedan utfall genom att ta stora steg framat. Blicken rakt fram, koncentrera dig pa att ga ner djupt och med rak rygg. Om du har svart med balansen i början kan du "vila" mellan varje utfall och ga upp i grundställningen.

Personligen föredrar jag 1an & 3an. Pa 1an kan jag använda mig av lite tyngre vikter, men 3an känns av nagon anledning generellt mer ansträngande....

Over and Out
// http://mitglied.lycos.de/timbom/Smilies/computer.gif

Kristian
2002-12-15, 14:30
Iget slår utfall i smithen :thumbup:

/Kristian

Langster
2002-12-15, 16:31
Utfalls-gång med två tunga hantlar!

En riktigt tung övning!

Viveqa
2002-12-16, 09:05
Tycker att utfall är en utav få övningar som gör sig bättre i smithen..

Blir så ostabilt annars at det är svårt at ta ut sig.

Mallan
2002-12-16, 09:57
Är lite nyfiken...Hur kommer det sig att ni tycker att Smithmaskinen gör utfallen till en bättre och tyngre övning!??!

Fragan är inte sarkastiskt menad, jag är bara "rent" intresserad da ja själv tycker precis tvärtom....i alla fall än sa länge ;)

Langster
2002-12-16, 10:19
Utfall i smithen är nästan en helt annan övning.
Man går ju framåt vid riktiga utfall, men bakåt i smithen.

Frazze
2002-12-16, 10:35
således borde heta bakfall?

Langster
2002-12-16, 10:45
Ehm, ja kanske, men det heter ju inte "framfall" i originalutförande ändå...

Daemon
2002-12-16, 11:57
Infall??

Kristian
2002-12-16, 13:12
Kan inte påstå att man går bakåt i smithen, utan snarare rakt ner vilket är lite svårare med fri stång.

/Kristian

Åse Columbus
2002-12-16, 22:08
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/SMRearLunge.html

Jag tycker hon lutar lite mycket i ryggen och att framfoten borde vara lite längre fram...men annars är bilden ok.:D