handdator

Visa fullständig version : Se hit tekniknissar


Jet
2006-06-13, 21:51
Jag är ägare av denna tv:

http://www.siba.se/Product/UppTec_tv.aspx?Identifier=SE88212

Hur skall jag få ut så mycket som möjligt av dessa komponenter bildmässigt i samspel med tv´n;

Laptopen - Surfande, inget spelande eller filtittande
Xbox Allt i filmväg som inte är DVD. samt en hel del spel
DVD . Ska enbart kolla dvd-r samt original dvd

Ljudet går via förstärkare såklart....

aliquis
2006-06-13, 22:29
Jag är ägare av denna tv:

http://www.siba.se/Product/UppTec_tv.aspx?Identifier=SE88212

Hur skall jag få ut så mycket som möjligt av dessa komponenter bildmässigt i samspel med tv´n;

Laptopen - Surfande, inget spelande eller filtittande
Xbox Allt i filmväg som inte är DVD. samt en hel del spel
DVD . Ska enbart kolla dvd-r samt original dvd

Ljudet går via förstärkare såklart....Lite dåligt med information om den men:

DVD - DVI, BBK/oppo har en asschysst billig spelare med uppskalning till 720p och dvi-utgång.
Xbox - RGB-scart
Laptop - VGA

Om laptopen har DVI kan du köra DVI på den med, men du vill nog hellre använda det till filmer än datorn annars. DVD-spelaren kör du RGB-scart på om den inte klarar DVI, men det kanske är värt att byta spelare isf?

aliquis
2006-06-13, 22:32
Oppo OPDV971H

http://www.playzone.se/shop_product.asp?id=22819
http://www.playzone.se/shop_product.asp?id=25127

Vettefan vad som skiljer modellerna åt.
Den var asbillig och bäst som HDTV-spelare i höstas eller något iaf.

dynamo
2006-06-13, 22:44
Ifall det är en A/V-receiver kan det kanske vara smidigt att koppla både ljud och bild från xbox via den, samt ljud och bild från dvdn via den, samt ljudet från laptopen (kanske då duger med RCA om du ska spela upp video/ljud via Xbox Mediacenter i Xboxen)

Xboxen vill du nog ha någon avancerad variant av kabel från, där du tar ut ljudet optiskt och drar direkt in i receivern så får du bra 5.1 ljud i spel och filmer som stödjer det (förutsatt att din receiver gör det och att du har högtalare för det :P)

Kan inte med dagens bild-kablage-standarder ännu. Mitt eget TV-köp ligger för långt bort för att jag ska ha satt mig in i det.

dynamo
2006-06-13, 22:45
Om laptopen har DVI kan du köra DVI på den med, men du vill nog hellre använda det till filmer än datorn annars. DVD-spelaren kör du RGB-scart på om den inte klarar DVI, men det kanske är värt att byta spelare isf?

Vilken ingång i TVn kopplas det till, behövs för kabel/konverterare?

tossefar
2006-06-13, 22:48
Vilken ingång i TVn kopplas det till, behövs för kabel/konverterare?
På hippare tvapparater finns det en speciell dvi-kontakt. hdmi har jag för mig att det kallas på en tv, men det är samma kontakt som dvi.

dynamo
2006-06-13, 22:52
På hippare tvapparater finns det en speciell dvi-kontakt. hdmi har jag för mig att det kallas på en tv, men det är samma kontakt som dvi.

Den möjligheten kände jag till, men den där TVn har ju ingen sån enligt länken han skickade med. :confused:

tossefar
2006-06-13, 22:58
Den möjligheten kände jag till, men den där TVn har ju ingen sån enligt länken han skickade med. :confused:
Det var nog just därför aliquis tipsade om rgb-kabel, mitt svar var mer hypotetiskt.

dynamo
2006-06-13, 23:09
Det var nog just därför aliquis tipsade om rgb-kabel, mitt svar var mer hypotetiskt.

Jag uppfattade att ditt svar var mer generellt än knutet till trådskaparns situation. Men inte tipsade väl ali om rgb-kabel i det sammanhanget? Har läst om och lyckas inte hitta var jag skulle missuppfatta hans post.

hahavaffan
2006-06-13, 23:14
På hippare tvapparater finns det en speciell dvi-kontakt. hdmi har jag för mig att det kallas på en tv, men det är samma kontakt som dvi.HDMI är inte samma sak som DVI. Visst, båda är digitala, men det är knappast samma sak för det. HDMI tar även ljud, och har högre bandbredd. Den har dessutom stöd för kopieringsskydd och sånt trams.

tossefar
2006-06-13, 23:18
HDMI är inte samma sak som DVI. Visst, båda är digitala, men det är knappast samma sak för det. HDMI tar även ljud, och har högre bandbredd. Den har dessutom stöd för kopieringsskydd och sånt trams.
Allt jag påstår är att det är samma KONTAKT som dvi, vilket är fullt korrekt.

hahavaffan
2006-06-13, 23:19
Sen hade jag inte rekommenderat att koppla bilden via recievern... du tappar en hel del i bildkvalitet tyvärr. Men om TVn har DVI skall det i första hand användas. Efter det komponent, och sist RGB-scart och VGA.

Kör datorn på VGA-ingången. Sen Xboxen på RGB-scart, och slutligen DVDn på den digitala ingången, eller komponentingången om den nu inte har en digital ingång.

hahavaffan
2006-06-13, 23:20
Allt jag påstår är att det är samma KONTAKT som dvi, vilket är fullt korrekt.Nej, det är det inte det heller.
En typisk DVI:
http://www.comaxtech.com/pic/DVI-co_big.jpg

En typisk HDMI:
http://www.avland.co.uk/supra/hdmi/hdmi.jpg

tossefar
2006-06-13, 23:20
Är det ett xbox 360 du har så finns det en speciell hd-komponent-kabel som troligtvis ger bättre resultat än en vanlig rgb.

tossefar
2006-06-13, 23:22
Nej, det är det inte det heller.

Ah, det var något jag missat. Tekniken är iaf lika och de är fullt kompatibla med varandra, allt som behövs är en adapter.

hahavaffan
2006-06-13, 23:25
Ah, det var något jag missat. Tekniken är iaf lika och de är fullt kompatibla med varandra, allt som behövs är en adapter.Ja, men HDCP krävs. Saxat från hbb.se:
För HDMI valdes samma kopieringsskydd som DVI använder, HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) från Intel. Det är både ett hårdvaru- och mjukvaruskydd som ger tillverkarna av apparater och media möjlighet att välja om kodningen ska användas eller inte. Det som styr vilka apparater som kan prata med varandra är den apparat som skickar. Den mottagande apparaten kommer bara att använda HDCP om den sändande kräver det. Detta innebär att tex en DVD-spelare med en DVI-utgång som saknar HDCP kan kommunicera med tex en plasmaskärm som har HDMI-ingång. De omvända skulle dock inte fungera eftersom HDMI-standarden kräver att en apparat med HDMI-utgång alltid skickar signalen krypterad med HDCP. För att ta emot en signal från en apparat med HDMI-utgång måste mottagande apparat ha en HDMI-ingång eller en HDCP-kompatibel DVI-ingång.

En enklare summering av ovanstånde skulle bli:
HDMI -> HDMI = OK
HDMI -> DVI (HDCP-kompatibel) = OK
DVI -> HDMI = OK
DVI (HDCP-kompatibel) -> HDMI = OK

aliquis
2006-06-14, 00:26
Vilken ingång i TVn kopplas det till, behövs för kabel/konverterare?DVI? Till DVI-ingången? ;/, en DVI-kabel? :D

RGB-scart? En scart-ingång som stödjer RGB? En fullkopplad SCART-kabel.

aliquis
2006-06-14, 00:27
På hippare tvapparater finns det en speciell dvi-kontakt. hdmi har jag för mig att det kallas på en tv, men det är samma kontakt som dvi.Nej det är inte samma kontakt, men man kan konvertera DVI till HDMI. Hans TV hade dock ingen HDMI-ingång men väl DVI.

aliquis
2006-06-14, 00:27
Det var nog just därför aliquis tipsade om rgb-kabel, mitt svar var mer hypotetiskt.RGB-scart i fallet att DVD-spelaren inte hade DVI, TVn har DVI.

aliquis
2006-06-14, 00:29
Allt jag påstår är att det är samma KONTAKT som dvi, vilket är fullt korrekt.http://pix.crutchfield.com/kb/hd_connectors%5Cdvi_connector.jpg

http://www.comaxtech.com/pic/HDMI-co_big.jpg

Whatever...

aliquis
2006-06-14, 00:30
Kör datorn på VGA-ingången. Sen Xboxen på RGB-scart, och slutligen DVDn på den digitala ingången, eller komponentingången om den nu inte har en digital ingång.Har jag ju redan saaaaaaaaaaaagt, men jag postade visst om bilderna, orka läsa tråden i förväg ;D

aliquis
2006-06-14, 00:31
Är det ett xbox 360 du har så finns det en speciell hd-komponent-kabel som troligtvis ger bättre resultat än en vanlig rgb.Sämst att det inte finns DVI eller HDMI till xbox och framförallt xbox360, hur tänkte de?

aliquis
2006-06-14, 00:32
Ah, det var något jag missat. Tekniken är iaf lika och de är fullt kompatibla med varandra, allt som behövs är en adapter.Vettefasiken om krypterad HDMI kan köras på en DVI-skärm med adapter. Skulle inte tro det.
Inte heller snabbare HDMI av förstårliga skäl.

edit: Haha va fan! Hahavafan han före!½

Så jävla idiotiskt att släppa dvi, hdmi och en digital version av vga ;/

dynamo
2006-06-14, 00:46
DVI? Till DVI-ingången? ;/, en DVI-kabel? :D


Var den jag funderade på. Det stod nämligen inte nämnt något om DVI-ingång på sidan han länkade till: http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE88212

Nåja, då var det ju inte komplicerat. :D

tobbeg
2006-06-14, 07:05
Hej,

Jag kan inte svara på så mycket mer än xboxen. Men om du köper en mer avancerad kabel till den kan du använda komponentingången på tvn. Det är ju vissa av spelen på xbox som stöder HD också.

Med på komponentkablarna brukar det ofta finnas en optisk digital ut, då slår du två flugor i en smäll om du inte redan kör optisk digital från boxen. Det är riktigt fett att köra spel i DolbyDigital.

Det låter som du har ett strålande paket där. Glöm inte beachen:D

Jet
2006-06-15, 14:47
Tackar för hjälpen!