handdator

Visa fullständig version : HJÄLP med träningen! *Desperat*


Fyrkantig_njure
2006-06-13, 17:21
Hejsan, Jag har tränat styrketräning i snart 5 år och började med det för att jag var överviktig.....eller ok, jag var FET*rolleyes* men hursom helst, har tappat en massa vikt och ser väl relativt biffig ut, men jag har stora problem med min magrutor, jag känner att jag inte får något resultat av att träna magen på gymmet en gång i veckan. Har fått tips av en kampsportsmästare från USA. Han sa:

Träna magen hemma varje dag, hans tips var att träna vid 3 olika tillfällen varje dag. Hans var när han steg upp på morronen, ett vid middagstiden och ett innan han gick till sängs. Vad han gjorde under dessa tillfällen var följande: Situps, först vanliga situps gjorde han så många han bara orkade, räknade sedan dessa och skrev ner dem. Gjorde sedan också så många han orkade med benen i luften (90grader).
Körde benlyft, statiska dvs höll fötterna stilla i ca 40 sekunder i luften (10-20cm över makrken), vilade sedan i 1 min, sedan repeterade han benlyft, totalt 5 gånger. Detta gjorde han tre gånger om dagen, MEN! ---> Dagen därpå läste han av att han orkade säg 50 situps, så gjorde han 51 situps dagen därpå, nästa dag gjorde han 52, dagen därpå 53, 54 osv osv. Han var uppe i ca 200 situps 3 gånger om dagen nu. Han har RÄFFLAD mage :naughty: och jag undrar om det kan fungera? har hört att enda sättet att få rutor och ådror på magen är att träna med vikter??? sant?

Kan detta fungera när det gäller Ex: Armhävningar också?

Om man som JAG då skulle köra "mag" grejjen varje dag och även armhävningarna, skulle jag ändå kunna träna bröst på gymmet 1 gång i veckan och köra armhävningar typ 4 dagar i veckan, gör inga armhävningar dagen före och dagen efter bröstpasset på gymmet...skulle det funka??
Uppskattar svar!

Miiix
2006-06-13, 17:28
Du får magrutor genom att bränna fett, vilket du gör genom cardio.

En massa situps kommer inte hjälpa dig spec mkt.

Wider
2006-06-13, 17:31
Du får magrutor genom att bränna fett, vilket du gör genom cardio.

En massa situps kommer inte hjälpa dig spec mkt.

Han måste ju ha muskler också... ?

hallar
2006-06-13, 17:38
Att skaffa magrutor:

1. Träna magen tungt tills du kan känna dina rutor under eventuellt lager med underhudsfett.

2. Dieta tills du inte har kvar något fett --> tvättbräda

Wikner
2006-06-13, 17:38
Träna magen som andra muskelgrupper ?, är väl inge speciellt med just magen.?

Garnax
2006-06-13, 17:41
Magrutor har ALLA, det är bara fett som ligger utanför som gör
att man inte ser dom.

Personligen gillar jag inte situps alls, jag använder gymmets 3 magmaskiner
och sen min personliga favvo, legg-rise.

På gymmet finns det en ställning i väggen där du lägger upp underarmarna
på kuddar så hänger du rätt bekvämt där. Sen lyfter du benen
till 90 grader och släpper ner dom igen. Mycket skönare än att nöta 600 situps om dagen...

Sniggel
2006-06-13, 17:47
Att skaffa magrutor:

1. Träna magen tungt tills du kan känna dina rutor under eventuellt lager med underhudsfett.

2. Dieta tills du inte har kvar något fett --> tvättbräda

+1

Enklaste fullständiga förklaringen.

dojjan
2006-06-13, 19:13
Ger sättet som kampsportsmästaren beskrev en bra magträning då? Eller rättare sagt, bygger den upp fina magrutor under fettet? Någon som provat eller vågar sig på en kvalificerad gissning? ;)

krellik
2006-06-14, 10:54
Ger sättet som kampsportsmästaren beskrev en bra magträning då? Eller rättare sagt, bygger den upp fina magrutor under fettet? Någon som provat eller vågar sig på en kvalificerad gissning? ;)

Finns mkt bättre sätt att få en stark och vältränad magmuskulatur.

krilleh
2006-06-14, 11:14
Träna magen som andra muskelgrupper ?, är väl inge speciellt med just magen.?

magen tål mer stryk

Nitrometan
2006-06-14, 11:21
magen tål mer stryk
Mer än vaderna?
Mer än armarna?
Mer än ryggen?

Förklara hur du menar.

bengdoktor
2006-06-14, 11:53
Större och mer uthålliga muskler borde väl rent allmänt tåla mer stryk? Magen används ju inte så förskräckligt mkt i vardagslivet i jämförelse med t.ex benen?

Fyrkantig_njure
2006-06-14, 12:06
Ni som säger att det finns BÄTTRE sätt att träna magen på kanske kan dela med er av eran erfarenhet/Kunskap?? jag är jätte tacksam *bow*

krellik
2006-06-14, 20:57
Ni som säger att det finns BÄTTRE sätt att träna magen på kanske kan dela med er av eran erfarenhet/Kunskap?? jag är jätte tacksam *bow*

Prylen är att istället för att ligga och köra crunches (som är en ganska lätt magövning) i hundra tals repetitioner så finns det mer krävande rörelser som ger mer. Plus att "magmuskulaturen" (eller core komplexet med en massa muskler hela vägen runt midjan) har fler funktioner än vad en crunch gör. Eftersom kollozeums sökfunktion inte funkar så är jag inte motiverad nog att skriva en superpost nu med en massa detaljerade instruktioner för bra magövningar så jag skriver bara några namn på super duper övningar du kan googla själv: v ups, ab wheel rollouts (från knäna först sen från fötterna), dragon flags, hängande knälyft (sen när du är starkare hängande benlyft med raka ben upp till stången), russian twist, full contact twist, suitcase deadlift, overhead squat, turkish get up, plankan (sök på "planks"), power iron coil, saxon sidebends

Ok nu googla fram bra beskrivningar på några av dom övningarna så har du en del att leka med.... Se upp bara tex dragonflags kräver jävligt stark mage för att inte vara farliga.

Fyrkantig_njure
2006-06-15, 09:16
Tack så mycket för tipsen där, har googlat lite och *wow*...många fina övningar :) kommer nog få fram brädan snart:hbang:

BTW dragonflags är sjuuuuka *screwy*

jakkan
2006-06-15, 10:16
jamen bara för att du hittar rätt övningar så betyder inte det att du kommer få tvättbräda.. har du 4kg fett runt midjan så är det nog tveksamt att musklerna på magen kommer synas hur mycket du än tränar.