handdator

Visa fullständig version : Komplement till SL-bänk


jwzrd
2006-06-13, 15:24
Jo, jag skulle vilja få rekommenderat lite nya komplementövningar för SL-bänkpress. Jag har sett att herr Stahlberg ofta talar om omvänd bänkpress, Westside härjar om en väldig massa övningar. Själv tränar jag just nu Vanlig SL-bänk(tm), bänk med fötterna i luften med ett medelbrett grepp, smalbänk och boardpress. Jag har inte tänkt byta ut alla nu, men jag vill nog byta två åtminstone.

Tack på förhand!

Nitrometan
2006-06-13, 15:26
Bänk med nedåtlutning?

Lutande bänk?

På golvet, floor press?

Spela med hantlarna?

jwzrd
2006-06-13, 15:30
Bänk med nedåtlutning?

Lutande bänk?

På golvet, floor press?

Spela med hantlarna?

Snedbänk tycker jag om väldigt mycket, därför är jag lite anti den. Funkar den? Fan, egentligen ger det här inte så mycket utan att en kompetent farbror tittar på när jag spelar.

Dips hatar jag som pesten, kanske blir det lite av den varan.

bubbe
2006-06-13, 19:14
Vad händer i lyften? vad vill du bli bättre på?

Band har du ju redan och det är ett bra komplement oavsett.

Daniel Mattusch
2006-06-13, 19:19
Läser man jänkarsidor är tricepsövningar de enda de snackar om man vill öka i bänken, skull crusher, smalbänk, dips osv.

Om man skall träna triceps så gillar jag tunga smalbänkar på några cm planka.

bubbe
2006-06-13, 19:20
Läser man jänkarsidor är tricepsövningar de enda de snackar om man vill öka i bänken, skull crusher, smalbänk, dips osv.

Om man skall träna triceps så gillar jag tunga smalbänkar på några cm planka.

smalbänk med kätting :thumbup:

Daniel Mattusch
2006-06-13, 19:21
smalbänk med kätting :thumbup:

Gummiband och kätting har jag aldrig testat:) Men läser man om det verkar det som bra saker om man har kört fast helt i bänken.

hulken
2006-06-13, 19:42
Den komplementsövning som gett mig något resultat är smalbänk, all annan tricepsträning är för mig waste of time, har testat allt möjligt och under långa perioder. Men nu den senaste tiden så det som gett mig bäst resultat är ett extra bänkpass/vecka, dvs 3 bänkpass istället för 2, det resulterade i en styrkeökning på ca 7,5-10 kg på 5 månader.

130kg finsk sisu
2006-06-13, 20:57
Lite övningar som jag kör. Bandbänk,lutandebänk,fellutandebänk,golvpress,boar dpress,smalbänk,hangbarbänk. hmm kanske glömde jag någon... Men jag skulle rekomendera lutandebänk och hangbar bänk. ena bra för bröst/axlar, andra för triccarna.

Men alla nämnda övningar i den här tråden tåls att pröva. Variation gör bara gott!

Kaboffastar
2006-06-13, 21:07
Lite övningar som jag kör. Bandbänk,lutandebänk,fellutandebänk,golvpress,boar dpress,smalbänk,hangbarbänk. hmm kanske glömde jag någon... Men jag skulle rekomendera lutandebänk och hangbar bänk. ena bra för bröst/axlar, andra för triccarna.

Men alla nämnda övningar i den här tråden tåls att pröva. Variation gör bara gott!

Vad är det? :)

MilkmaN
2006-06-13, 22:06
Vad är det? :)

Om jag inte är helt ute och cyklar är det en annorlunda stång, vilket gör att man kommer djupare.

http://www.bodybuilding.com/fun/schultz50fbig.jpg

Har jag rätt då?

sunkan
2006-06-13, 22:08
Om jag inte är helt ute och cyklar är det en annorlunda stång, vilket gör att man kommer djupare.

http://www.bodybuilding.com/fun/schultz50fbig.jpg

Har jag rätt då?

McDonald stång heter väl en sån där, kanske kallas hangbar:confused:

MilkmaN
2006-06-13, 22:15
McDonald stång heter väl en sån där, kanske kallas hangbar:confused:

Cambered bar heter det. Jag tyckte bara att det stämde på något vänster.

jwzrd
2006-06-13, 22:31
Hangbar är att hänga stången i gummiband? Hur som helst: tack för tipsen.

Bubbe: jag kom på det halvvägs igenom att jag inte kan få någon riktigt hjälp utan att någon är där och fluktar. Jag _tror_ jag tagit mig till en punkt som numer innebär: jag kan pressa nu, faktiskt, nu behöver jag "bara" bli starkare.

Mikeman
2006-06-13, 22:35
Hangbar:

http://www.westsidebar.net/videot/hb180.mpg

_luleå_
2006-06-13, 23:08
cablecross, för råstyrkan.

MickeZZ
2006-06-14, 01:40
Jag vet inte vad det ar du vill addressera men om du kor RAW eller med troja men om du vill utveckla styrka fran brostet skulle jag aven rekommendera Illegal Wides (efter tips fran Westside-ganget), Precis som de sager sliter det som fan pa axlarna sa de rekommenderar att man inte gar lagre an att kora 6-reppare, rampar upp till 2 maxarbetsset.

Jag testade i varas att kora 5:or och mer volym pa denna ovning och ganska snart fick jag mycket riktigt en inflammation i axeln som jag fortfarande lider av.

Denna oivning ar ratt skon att cirkulera in som en lite lattare ME-ovning da och da kanske var 4:e vecka som variation.

stahlberg
2006-06-14, 11:14
Jag ska påpeka att reverse grip bänkpress inte är "min" vanligaste komplementövning, fastän jag säkert nämnt den någon gång. Reverse grip bp brukar jag snarast använda för dem som tränat väldigt mycket smalbänk och stagnerat i den en aning.

Sedan beror komplementen delvis på om man lyfter raw eller tröjbänk på tävling, samt delvis på vilket delområde i bänkpress man vill/behöver utveckla. Dessutom tror jag det är bra att då och då ta med komplementövningar man sällan/aldrig tidigare tränat. Ibland kan man då få en kick framåt resultatmässigt.

Sammanställ olika komplementövningar, och vad man har för nytta av dem. Välj sedan någon/några av dem. Kanske ett ämne för ett av föredragen om det blir ett "seminarium", som det varit tal om i Allmänt?

Damien Thorne
2006-06-14, 11:58
Jo, jag skulle vilja få rekommenderat lite nya komplementövningar för SL-bänkpress. Jag har sett att herr Stahlberg ofta talar om omvänd bänkpress, Westside härjar om en väldig massa övningar. Själv tränar jag just nu Vanlig SL-bänk(tm), bänk med fötterna i luften med ett medelbrett grepp, smalbänk och boardpress. Jag har inte tänkt byta ut alla nu, men jag vill nog byta två åtminstone.

Tack på förhand!

Boardpress... Är det samma sak som klossbänk? Dvs när man har en 5-15cm kloss på bröstet när man kör bänkpress.

Styrkelyftarna i min klubb rekommenderade mig att köra mycket klossbänk och dips för att öka i styrka.
Samt vanliga exlplosiva bänk med ett stopp i botten.

Damien Thorne
2006-06-14, 12:03
Var kan man läsa om alla westside-övningar?

Damien Thorne
2006-06-14, 12:11
Hittade lite svar när jag sökte på Google.

Ja, boardpress = klossbänk

Hittade även lite övningar som verkar intressanta att testa.

Sällen
2006-06-14, 12:35
testat utlåsningar? (den kanske man kan köra med kloss också, om man har en kloss med rätt höjd?)

Själv så tycker jag att smalbänk och dips har varit bra.

the_PL_man
2006-06-14, 22:09
Vad vill du veta? :)
Exercise index finns i vänsterkolumnen....

/the_PL_man

http://asp.elitefts.com/qa/default.asp?tid=51&__N=Exercise%20Index

Var kan man läsa om alla westside-övningar?

Damien Thorne
2006-06-15, 01:28
Vad vill du veta? :)
Exercise index finns i vänsterkolumnen....

/the_PL_man

http://asp.elitefts.com/qa/default.asp?tid=51&__N=Exercise%20Index

Tack :bow: