handdator

Visa fullständig version : Jämförelse av löner


Nitrometan
2006-06-13, 11:09
Medlingsinstitutet har gjort en rejäl genomgång av olika yrken för att få fram eventuella skillnader mellan kvinnor och män.

Innehåll i studien (http://www.mi.se/aktuellt/loneskilln_inneh.htm) med länkar till PDF:er.

Hela studien finns här: http://www.mi.se/pdfs/pdfs_2006/loneskillnader/rapp_lnskilln_kv_m.pdf
"Löneskillnader mellan män och kvinnor, yrke för yrke" heter den.

ugglan
2006-06-13, 11:28
7%? trodde det var mindre skillnad än så :\

dynamo
2006-06-13, 11:32
Det ser riktigt illa ut fortfarande, men det verkar ju gå åt rätt håll i alla fall.

Jag blev lite nyfiken på om det finns studier på enbart yngre människor nånstans (kanske 18-25 år el dyl)? Fick en idé om att en del av klyftan kanske kan bero på att det är fler män som varit längre i arbetslivet (om det nu är så).

EDIT: Verkar som det redan är tagets hänsyn till i denna studie (standardavvägning).

Nitrometan
2006-06-13, 11:40
7%? trodde det var mindre skillnad än så :\
Japp. 7% är den skillnad de inte kan förklara med nåt annat.

De verkar ha varit noggranna i genomförandet av studien.

tusenkonstnar
2006-06-13, 12:22
Finns ju också aspekter som inte direkt är diskriminering men som absolut påverkar lönediskussioner.

2001 var både jag och en tjej i samma ålder nyanställda samt att vi hade gått in på samma lön.

När det sedan var dags att löneförhandla ville jag ha en ökning av 3000, jag fick 2000 när vi diskuterat färdigt. Hon däremot föreslog 500 i påslag men fick 1500.

Jag har i efterhand fått veta att man redan i förväg hade bestämmt att vi båda skulle få 1500 i ökning.

Efter detta så var det ju de facto en skilllnad på hennes och min lön men jag skulle inte vilja kalla det för diskriminering.


Det här är ju nu bara ETT fall och knappast någon man skall dra några slutsatser av men det är ändå en aspekt, en aspekt som sällan nämns dessutom.

skaparn
2006-06-13, 12:53
Intressant med denna undersökning är ju att det enligt ekot vanligtvis används en helt annan siffra, nämligen 17% skillnad, i den "allmänna debatten"(tm). Som bekant: 7% < 17%.

Sedan är det värt att notera att en förfining av studien inom olika yrken inte gav den minskning av skillnaderna som man hade förväntat sig. Endast 1%-enhet minskade glappet när man delade upp löntagarna. I radio ville dock inte en av upphovsmännen ge någon förklaring till de återstående sju procenten utan hänvisade till andra nivåer, vilket han nog har helt rätt i. Mycket bra är det iallafall att det bedrivs seriös forskning inom det här så att diskussionen kan rensas från icke konstruktiva ytterligheter från olika läger.

Nitrometan
2006-06-13, 12:57
Sedan är det värt att notera att en förfining av studien inom olika yrken inte gav den minskning av skillnaderna som man hade förväntat sig. Endast 1%-enhet minskade glappet när man delade upp löntagarna. I radio ville dock inte en av upphovsmännen ge någon förklaring till de återstående sju procenten utan hänvisade till andra nivåer, vilket han nog har helt rätt i. Mycket bra är det iallafall att det bedrivs seriös forskning inom det här så att diskussionen kan rensas från icke konstruktiva ytterligheter från olika läger.
Jag hörde dem på radion. Forskaren verkade seriös och ville inte dra några "snabba och enkla" slutsatser.

Skillnader finns helt klart och det här verkar vara ett bra försök att komma fram till hur stora de är. Sen får de väl jobba vidare för att se om de kan hitta några orsaker.