handdator

Visa fullständig version : Vitargo innan lång cykeltävling?


JockeÅ
2006-06-13, 10:05
På lördag skall jag köra vätternrundan och jag tänkter äta ett mål innehållande ca 2 gram kolhydrat ca 2 timmar innan start. Det blir ett mål med ca 170 gram kolhydrater. Då jag har lite svårt att äta sådan mängder så tänkte jag inta viss del via vätska. Det jag funderar på är att dricka en laddning Vitargo-carboloader. Är detta en bra eller dålig idé? Är dessa kolhydrater för snabba att inta 2 timmar innan start? Förutom detta tänker jag äta pasta och bröd.

//Jocke

King Grub
2006-06-13, 10:16
En normal kolhydratladdning innebär i alla fall tre dagars högkolhydratdiet dagarna före tävlingen, och då skall glykogendepåerna vara maximerade när det är dags. Sista stora måltiden förlägges lämpligen 12-15 timmar innan tävlingsstart, och många använder just glukospolymerer eller liknande (t ex Vitargo) som sista mål kvällen innan tävling, för att undvika för mycket kolhydratrik fast föda i tarmarna på tävlingsmorgonen.

Till frukost 3-4 timmar innan tävling brukar en kolhydratrik, blandad måltid, en lättsmält sådan, t ex juice, rostat bröd, Vitargo, tillsammans med någon proteinkälla vara lämpligt.

Äter man kolhydrat en timme innan aktiviteten kan 1-2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt rekommenderas, då denna mängd visat sig vara prestationsförbättrande i ett antal studier. Studier med mindre mängd kolhydrat vid detta tillfälle visade inte på prestationshöjande effekt. Både låg- och högglykemisk föda har använts med framgång och är mer ett personligt val beroende på hur man själv reagerar. Vitargo skall fungera alldeles utmärkt.

Under tävlingens gång är kolhydratintag var 15-30:e minut ett vanligt upplägg. Runt 15-20 gram kolhydrat per 15-20 minuter utblandat till en 5-10%-ig lösning.

JockeÅ
2006-06-13, 10:56
Jag kommer att ladda i tre dagar innan tävlingen med start i kväll så att depåerna är fyllda.

Det är dock inte aktuellt att äta frukost ca 4 timmar innan start då jag startar kl 04,30 på morgonen... Sista måltiden kommer att ske 1-2 timmar innan start. Jag har inte haft problem med snabba kolhydrater tidigare så då bör mitt upplägg med Vitargo mao ord fungera

//Jocke

skaparn
2006-06-13, 14:24
Vätternrundan är en sådan distans att du inte kommer ta dig runt på en kolhydratladdning allén. Du måste se till att äta rätt mängd under hela loppet, anpassat förstås efter vad din mage klarar av. Mycket viktigare än att få in så mycket kolhydrater i musklerna som möjligt innan start är att du har en mage som är i form och kan inta mat under loppet, såsom sportdryck och bars. Vräker du i dig mängder med mat riskerar du att köa till en toalett i JKP istället för att leda sub-9-klungan till nya nivåer.