handdator

Visa fullständig version : Imorgon ger jag det ett försök


bamzizen
2006-06-12, 21:38
Hejsan
Har nu kollat igenom några trådar och imorgon tänkte jag prova på en liten viktnedgång. Hoppas ni orkar läsa allt för min skull :em:

Först lite kort info:
har gjort en tråd innan, men jag tänkte uppdatera lite nu när jag sätter igång.
Jag har ganska mycket fett, men är inte så tjock. Jag tänkte ändå bli av med det mesta fettet över sommarlovet.
17 år, vet inte längd riktigt men 171-172 skulle jag GISSA. kanske t.o.m. 173.
Vikt: såg att jag hade gått ner lite, har tänkt på kosten nu i några veckor. Vägde 73 innan, nu var jag nere på 71,5. alltid något ;)

Såhär har jag tänkt nu:
Jag är en nolla på täning/kost och jag lär inte kunna lära mig nåt (tror jag), men jag tänkte att om jag nu cyklar varje vardag, innan frukost, och äter nyttigt helt enkelt, så borde det gå ganska smidigt.

Cykla ca. 1 mil innan frukost, vet inte hur lång tid det tar men jag ska försöka hålla ett tempo på 60-65% av kapaciteten (hur sjutton ska man veta det ungefär). Det skulle ju vara bäst för förbränningen.

Sedan äter jag frukost. Då blir det två fullkornsmackor utan smör, med ost eller lantkorv på, och en tallrik med mjölk och kellogg's all-bran. http://www.kelloggs.se/ab/Products/All-Bran%20Regular.aspx


sedan dricker jag kaffe på förmiddagen tror jag, ska försöka (!) äta en frukt då.

middagen, det blir vad som serveras, ska äta mkt sallad.


sen bör jag la äta nån frukt på eftermiddagen.

Kvällsmaten blir samma som frukost.


ang. träning, jag läst att man förbränner muskler med, så det behövs träning. Då kanske jag kan träna hemma måndag, onsdag, fredag och då blir det hantlar, roddmaskin, abs-master (rullare på golvet, ni vet) och lite slagsäck.


Detta kommer nog låta sjukt:
Men jag bryr mig faktiskt inte så mycket om musklerna i nuläget. Jag vill bara bli SMAL. Jag har ändå aldrig haft några muskler så vad gör det om jag förbränner de sista jag har? Men, jag tänkte att när jag blivit smal så jag är nöjd, då kunde jag börja bygga muskler istället.
Det blir som:
1. "banta" sönder med konditionsträning till önskat midejmått typ
2. Bygga muskler

Sen lite frågor om kost:
En normal tallrik flingor, hur många gram tror ni det är egentligen??
Finns det några bra saker på typ ICA, som ger mycket protein, alltså nån snabb liten sak, inget stort?

Sedan en lam fråga igen: NÄR ska jag äta snabba kolhydrater eller långsamma. Innan styrketräning? efter styrketräning? Innan konditionsträning? Efter konditionsträning?
Och NÄR ska jag äta Protein? Innan/efter det jag skrev ovan?

Om ni fortfarande läser, TACK för att ni tog er tid! Och har ni nåt bra svar på detta, skriv snälla.

Fjod0r
2006-06-12, 21:55
Jag tror en normal talrik flingor är ca 40-60g

Du ska äta så långsamma kolisar som möjligt (dom håller dig mätt längre och innehåller generellt set mer nyttigheter )vid alla mål förutom direkt efter träning. Då är snabba bra. Riskaka kanske?

Själv undviker jag att äta ett "före träningsmål", känner mig seg efter mat så äter ofta en till två timmar före. Om jag ska äta nått direkt innan blir det nog en banan. Ät lite protein direkt efter träning

Ett tips är att du varje kväll kokar 6ägg. Äter 2 på morgonen, 2direkt efter träning och 2 till kvällen. Inte massor med protein men tror inte du behöver så mkt mer heller. (ägg kostar 20sek för 20st på lidl, alltså 6kronor om dagen = 186kr i månaden de flesta månader)

Om jag var du skulle jag inte cykla före frukost, tvivlar på att du orkar det specielt länge. Ha som mål att cykla/gå/springa en gång om dagen. Före frukost är inte nödvändigt. Var noga med att inte äta för mycket i början, var hård och bli "snällare" inte tvärt om. Fuska 1 gång i veckan. Lättare för psyket. (tycker jag)

bamzizen
2006-06-12, 22:18
Tack för svaret =)

Det där med före frukost, hur stor skillnad är det på den effektiva fettförbränningen egentligen? Innan frukost och närsomhelst på dagen?

Nordenator
2006-06-12, 22:21
Ät lite protein direkt efter träning

Sen var det ju redan konstaterat att det inte var rätt, va?

Före: protein + kolisar
Efter: Snabba kolhydrater, möjligtvis långsamma om förbränning prioriteras mest
1-3 timmar efter: Protein + kolisar

Ett tips är att du varje kväll kokar 6ägg. Äter 2 på morgonen, 2direkt efter träning och 2 till kvällen. Inte massor med protein men tror inte du behöver så mkt mer heller. (ägg kostar 20sek för 20st på lidl, alltså 6kronor om dagen = 186kr i månaden de flesta månader)

Jag trodde måttet man gick efter med ägg var "aldrig mer än 3 per dag" pga höga kvicksilverhalter, bl.a.
Kan iof vara utdaterat bullcrap, men protein behöver man som mest under deffen och några ägg kommer troligtvis inte ge nog mycket.

Cerberus
2006-06-12, 22:26
Tack för svaret =)

Det där med före frukost, hur stor skillnad är det på den effektiva fettförbränningen egentligen? Innan frukost och närsomhelst på dagen?

Det är rejäl skillnad om du gör motionen på tom mage innan frukost jämfört med när som helst, under själva aktiviteten. I praktiken spelar det mindre roll, personligen vill jag köra kardio innan frukost för att vara lite mer tidseffektiv(slutar kl 18 på jobbet) så jag kan göra mer saker.

Huvudsaken är att du rör på dig och äter hyfsat bra mat.

Tycker ditt matschema verkar väldigt energifattigt.

Fjod0r
2006-06-12, 23:14
Sen var det ju redan konstaterat att det inte var rätt, va?

Före: protein + kolisar
Efter: Snabba kolhydrater, möjligtvis långsamma om förbränning prioriteras mest
1-3 timmar efter: Protein + kolisar



Du har rätt ang kolhydraterna. Men är inte proteinet fördelaktigt likväl?


Jag trodde måttet man gick efter med ägg var "aldrig mer än 3 per dag" pga höga kvicksilverhalter, bl.a.
Kan iof vara utdaterat bullcrap, men protein behöver man som mest under deffen och några ägg kommer troligtvis inte ge nog mycket.

Alldrig hört att det ska vara några problem med ägg som proteinkälla. Några referenser?

Och nej några ägg är inte en tillräcklig proteinkälla om det är den enda.


Finns det några bra saker på typ ICA, som ger mycket protein, alltså nån snabb liten sak, inget stort?

Alltså, ägg är (om det inte finns studier som visar ägg olämpliga att äta i den mängd dagligen, jag har inte sett någon sådan och utgår därför från att det inte är några problem) perfekta för ändamålet.

Nordenator
2006-06-13, 08:01
Du har rätt ang kolhydraterna. Men är inte proteinet fördelaktigt likväl?



Alldrig hört att det ska vara några problem med ägg som proteinkälla. Några referenser?

Och nej några ägg är inte en tillräcklig proteinkälla om det är den enda.



Alltså, ägg är (om det inte finns studier som visar ägg olämpliga att äta i den mängd dagligen, jag har inte sett någon sådan och utgår därför från att det inte är några problem) perfekta för ändamålet.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58512
Angående protein före passet

Som jag sa, det där med ägg kan ju vara en hälsovarning i stil med aspartams hype, men för ett antal år sedan var det stora skriverier om att ägg hade kvicksilverhalter, vill jag minnas.
Har ingen referens, dock.
Sen tror jag personligen inte på det, men det kanske är värt att titta upp om man äter sex stycken per dag?

King Grub
2006-06-13, 08:03
Jag trodde måttet man gick efter med ägg var "aldrig mer än 3 per dag" pga höga kvicksilverhalter, bl.a.

Huh?

Menar du kolesterol?

I sådana fall har kolesterol i maten liten påverkan på kolesterol i blodet.

Tonfisk och kvicksilver, däremot.

King Grub
2006-06-13, 08:04
Du har rätt ang kolhydraterna. Men är inte proteinet fördelaktigt likväl?.

Jo.

maxz
2006-06-13, 08:56
Hoppas att det går bra för dig då :thumbup:

och ge inte upp direkt! :P

bamzizen
2006-06-13, 14:33
Hoppas att det går bra för dig då :thumbup:

och ge inte upp direkt! :P

tack, och nej det tänker jag inte tillåta mig själv att göra :)

Jag har förberett mig för detta så länge nu, har bara väntat på att få tid och då är ju sommarlovet ypperligt.


Ang. idag, jag satte inte väckarklockan igår så jag kom upp för sent för att få någotgjort innan frukost.

Ska istället ge mig ut en sväng snart tänkte jag, lär ju va bättre än inget =)

King Grub
2006-06-13, 14:37
Ska istället ge mig ut en sväng snart tänkte jag, lär ju va bättre än inget =)

Det spelar ingen roll om du gör det före frukost eller postprandialt (efter födointag).

Scratch89
2006-06-13, 14:42
Min konditionsträning går betydligt bättre på morgonen innan frukost, jämfört med på kvällen efter någon annan gång på dygnet då jag har mat i magen.

(Styrketräning tycker jag fungerar bäst ett par timmar efter frukost, direkt efter en proteindrink)

bamzizen
2006-06-13, 14:48
Jo, en sak till:
Vad ska jag stoppa i mig nu när jag kommer hem? Det enda jag kan komma på är en massa vatten, nu i värmen. Också denna juicen som jag dricker mycket. http://www.tropicana.com/TRP_ProductInformation/Detail.cfm?ProductID=21

den verkar vara nyttig, inget socker tillsatt och på de svenska förpackningarna står det även att de minsann har ökat med 15% mer, vet inte om de menar i allt eller i apelsiner eller vad :P

Men ska man stoppa i sig några kolhydrater/proteiner speciellt när man kommer hem från just en sån konditionsträning? Nåt bra som finns i hushållet?

King Grub
2006-06-13, 14:49
Vanligt mål mat.

bamzizen
2006-06-13, 14:53
okidoki

Sen undrar jag varför man kan äta äpplen, päron och sånt i hur mycket som helst, men INTE banan? jag älskar ju banan va fan, vad är det för onyttigt med det?? :cryout:

King Grub
2006-06-13, 15:07
Du kan inte äta "hur mycket som helst" av något. Energi in minus energi ut. På ett energiöverskott går du upp i vikt, på ett underskott ner. Allt du äter räknas in under "energi in", även frukt. Frukt ger lite energi per viktenhet, men även denna energi räknas med.

Tintomara
2006-06-13, 17:19
Sen undrar jag varför man kan äta äpplen, päron och sånt i hur mycket som helst, men INTE banan? jag älskar ju banan va fan, vad är det för onyttigt med det?? :cryout:
Bananen är en förhållandevis energität frukt - innehåller cirka dubbelt så mycket kalorier per 100 gram som de flesta andra vanliga frukter (äpple, apelsin mm). Men annars är det, precis som King Grub skriver, inget magiskt med kalorierna i frukt. De räknas, precis som alla andra kalorier.

bamzizen
2006-06-14, 18:00
Cyklade innan frukost idag, fast det fick bli på motionscykeln istället, körde 25 min till att börja med.

Sen åt jag en fulkornsmacka och flingor med skivade bananer med..


Men, på nåt sätt känns det inte som att det ger nåt med att bara köra en gång per dag.. eller gör det det? det kan ju inte täcka enrgi in - energi ut genom endast ett bra konditionspass före frukost? eller?

King Grub
2006-06-14, 18:30
Du förbrukar energi dygnet runt.

Även om du ligger blickstilla i sängen så förbrukar du över 1000 kcal per dygn. Och ALLT du gör förbrukar energi, inte bara träning. Ett normalt aktivt liv förbrukar mer än 2000 kcal per dygn för dom allra flesta, helt UTAN träning.

Sitter du still och inte gör ett dugg annat än att leva förbrukar du säkert minst 70 kcal i timmen.

Allt energikrävande räknas in under "energi ut", allt från att ligga i sängen och sova till att diska till att gå till bussen till att träna. Allt. Allt kostar energi.

Sniggel
2006-06-14, 20:13
postprandialt (efter födointag).
Hoho, nytt uttryck jag ska börja använda titt som tätt. Man tackar :thumbup:

bamzizen
2006-06-14, 21:52
Har tänkt på en sak,
Tror ni jag går ner om jag inte tränar nåt på helgerna? Eller måste man typ köra precis varje dag om man bara har morgonaktiviteter?

Sedan en sak ang. promenader, Hur snabbt ska man gå egentligen? man snackar ju om raska promenader, bränner man inte alls nåt betydelsefullt om man går i den hastigheten man har typ i skolan, hemma osv?

maxz
2006-06-14, 22:10
Har tänkt på en sak,
Tror ni jag går ner om jag inte tränar nåt på helgerna? Eller måste man typ köra precis varje dag om man bara har morgonaktiviteter?
Nej du måste inte köra cardio varje dag.


Sedan en sak ang. promenader, Hur snabbt ska man gå egentligen? man snackar ju om raska promenader, bränner man inte alls nåt betydelsefullt om man går i den hastigheten man har typ i skolan, hemma osv?

Självklart bränner du fett när du går i skolan & hemma, du bränner fett överallt, vad du än gör, fast endel saker bränner du mer fett på än andra, prova denna länken -> http://www.caloriesperhour.com/

:thumbup: