handdator

Visa fullständig version : Förbränning kontra muskeltillväxt?


Brownfield Jones
2006-06-12, 21:18
Hej.

Jag har tränat strikt och regelbundet i två månader, läser slaviskt inläggen här på forumet och känner mig sjukt motiverad att nå mina mål.
Jag vill:
1. Omfördela kg från mellangärde till övriga kroppsdelar (läs snygg kropp)
2. Bli ordentligt mycket starkare. Ex. klara av att lyfta min egen vikt utan att riskera stroke.
3. Minska procentuellt kroppsfett (se punkt 1).
4. Fortsätta träna långsiktigt. Gå till gymet tre dagar i veckan månad efter månad. (I särklass det viktigaste målet)

Min träning ser ut såhär:
Mån, ons, fre är lika med styrka fördelat på hela kroppen, tränar främst basövningar för att öka i styrka och få till tekniken. Övriga dagar går jag 1 - 1,5 timmar på mornarna, löptränar även någon gång i veckan. En dag är helt fri från träning.
Jag är 192 och väger 91, har dock "rasat" i vikt från 94.5 kg sedan jag började vilket är trevligt. Fortfarande är jag dock rätt lönnfet p g a total avskaknad av muskelatur.

Jag har tagit till mig det bästa av alla råd som ges här på sajten och känner mig rätt påläst men jag saknar kunskap kring min egen situation.
Jag undrar följande:
1. Hur kombinerar jag fettförbränning och muskeltillväxt utifrån min situation? Går det eller behöver jag bestämma mig för det ena eller andra? Finns det en optimal lösning?
2. Jag är noga med min kost och äter enligt alla konstens regler samt kompletterar med protein i form av Whey 80. Jag vet att viktminskning följer enkel logik; att man ska förbruka mer än man förtär men hur ska jag balansera min kost för att både förbränna rätt samt bygga muskler?

Är grymt tacksam för dina tips, länkar till trådar eller kloka råd som gäller min sits.

Tackar och bugar på förhand.

/Viljestark.

Tigerkotten
2006-06-12, 21:34
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=54632

MilkmaN
2006-06-12, 21:56
Jag säger som Tigerkotten. Fråga 1 och 2 är ju dessutom samma :confused:

Brownfield Jones
2006-06-12, 22:26
Tack! Jag har läst tråden några gånger och den ligger aningen över min nivå men jag tror jag förstår kontentan. Totalt underskott och näringsoptimering i samband med träning. Det är cool. Om någon vill exemplifiera mer konkret så mottages detta tacksamt.

För att klargöra min frågeställning så anser jag inte att fråga 1 och 2 är inte samma samma sak. Den första handlar om träning, vill jag bränna fett så tränar jag lågintensivt ofta och länge, ligger på minusintag och enbart det. Vill jag öka i massa enbart, äter jag som en häst. Jag vill inte bulka. Jag vill kombinera fettförbränning och muskeltillväxt, därav min andra fråga som är mer näringsinriktad. D v s hur äter jag om jag vill förena dessa två önskemål? I praktiken inte i teorin.

Om nu fråga 1 och 2 är samma sak så är ju allt i och för sig gott. Två flugor i en smäll och alla blir glada.