handdator

Visa fullständig version : Gymma 2 ggr/dag.


Jaws
2006-06-12, 21:06
Bra eller anus?

blasr
2006-06-12, 21:29
Bra eller anus?

Väldigt anus. Det leder med all säkerhet mot överträning(Om man kör utan olagliga medel). Det gäller förstås bara om du tränar så för jämnan.

Racso
2006-06-12, 21:35
Jag tror inte man kan avfärda det rakt av sådär.

Det beror på upplägget och hur lång tid du skulle önska att följa ett sådant schema.

I längden är det inget som håller(överträning), men som ett moment i ett varierande schema... varför inte?

blasr
2006-06-12, 21:47
Jag tror inte man kan avfärda det rakt av sådär.

Det beror på upplägget och hur lång tid du skulle önska att följa ett sådant schema.

I längden är det inget som håller(överträning), men som ett moment i ett varierande schema... varför inte?

Jag tänkte på det mer som ett långvarigt schema. Men som något som inte förekommer allt för ofta tänker jag inte uttala mig om. Enligt mig är det för ofta ändå.

zirak
2006-06-13, 11:09
Väldigt anus. Det leder med all säkerhet mot överträning(Om man kör utan olagliga medel). Det gäller förstås bara om du tränar så för jämnan.

*bs*

Går hur bra som helst... med en riktig kost, bra vila och framförallt om man har kul när man tränar.

hulken
2006-06-13, 11:20
Istället för att köra mördarpass på 2 tim, så kan man gott splitta och köra 1 tim förmiddag och 1 tim eftermiddag. Det som försämrar återhämtningen är ju dom långa tunga passen.

muddler
2006-06-13, 11:34
det har väl ingen dött av?? har polare som kört 2 pass om dagen i perioder med mkt bra resultat, dock som en tidigare skribent skrev så blir det än viktigare med mat och återhämtning

Jaws
2006-06-13, 20:13
Ja...
Men om man sköter allt bra, så är det till största del positivt för muskelökning osv?

Allan
2006-06-13, 20:18
Gymma två gånger om dan kan säkert funka. Träna två gånger om dan däremot fodrar både grundstyrka, teknik, planering och ett bra matkonto.


allan

keffat_liv
2006-06-13, 20:19
Den förhöjda proteinsyntesen avbryts väl? Och sedan efter det vet jag inte vad som händer. Nog inget att rekommendera. Hade det varit bra hade nog alla kört det. Och jag vet...... ingen... som kör det.

Allan
2006-06-13, 20:20
Ja...
Men om man sköter allt bra, så är det till största del positivt för muskelökning osv?

Det beror på i vilken fas av din utveckling du är. Två gånger om dan är ett avancerat koncept som inte ger en nybörjare ett dugg. Och att träna på gym heter inte gymma. Gymma är nåt blonderade killar med bermudashorts, synliga kalsingar och flip-flops pysslar med.

allan

Jaws
2006-06-13, 20:24
Det beror på i vilken fas av din utveckling du är. Två gånger om dan är ett avancerat koncept som inte ger en nybörjare ett dugg. Och att träna på gym heter inte gymma. Gymma är nåt blonderade killar med bermudashorts, synliga kalsingar och flip-flops pysslar med.

allan


Hahaha jo men jag är erfaren och stark sörru. Var bara lite sugen på att börja köra detta.

Allan
2006-06-13, 20:30
Hahaha jo men jag är erfaren och stark sörru. Var bara lite sugen på att börja köra detta.

Du är sjutton bast, tycker att du är erfaren och kallar träna styrketräning för gymma???

Du får nog ge det här lite tid. Typ vänta tills du är vuxen - det finns tillväxtmässiga orsaker till det.


allan

Diggler
2006-06-13, 20:48
Om du inte är en superatlet får du styra om träningen lite, och gör du det kan du nog styrketräna två ggr/dag med bra resultat utan att riskera överträning.

Några enkla tips på vägen (förutsatt att du inte vill bli övertränad):
* En muskelgrupp/pass
* Fler isolationsövningar, färre basövningar
* Färre set/övning, istället kör du fler övningar
* Superset, dropset, giant set, forced reps o dyl är alla absolut verboten
* var medveten om att du kommer att köra 2pass/dag under en begränsad period (till slutet av sommaren kanske?, sen byter du upplägg)
* styr upp schemat så att "överlappande" muskelgrupper får mesta möjliga vila
* Inga maxningar
* Inget överdrivet högreppande
* När ditt pass är klart, så är det klart, kör inte lite till för att det är skoj
* Undvik annan träning och kroppsarbete
* Ät rejält

Jaws
2006-06-13, 21:43
Du är sjutton bast, tycker att du är erfaren och kallar träna styrketräning för gymma???

Du får nog ge det här lite tid. Typ vänta tills du är vuxen - det finns tillväxtmässiga orsaker till det.


allan

Jag är inte 17, verkligen inte :) var stressad så jag bara tog en ålder på registreringen.
Sen är det väl ingen regel på att inte kalla träna på gym för gymma? Jag är uppväxt på en bondgård;)


Edit: Tack diggler!

Köttbullen
2006-06-14, 08:33
har du inget bättre för dig?

Verni
2006-06-14, 09:43
har du inget bättre för dig?Det har aldrig slagit dig att vissa folk verkligen gillar att styrketräna?

Mats J
2006-06-14, 10:18
Har ofta kört 2 pass per dag, för mig funkar det bra. Har under perioder även kört samma muskelgrupp 2 ggr samma dag, även det gav bra ökningar - trots tung träning med forced reps i alla set etc.

Men då var jag extremt noga med maten, och tog det endast lungt och vila mest mellan passen och på vilodagar. Alltså extrem nivå, träna, åt eller vila var ALLT jag gjorde under dessa månader. Och vila var att ligga hemma i sängen eller soffan, trots sommar och sol ute. (var arbetslös denna period)

Tror att det kan bli problem att köra 2 ggr per dag om man har ett normalt liv..