handdator

Visa fullständig version : En postfråga/jobbar posten gratis eller?


Pepparkakssmurfen
2006-06-12, 17:34
Har nu funderat ett tag på hur det egentligen fungerar när man skickar brev med posten till utlandet.

Anta att någon i Japan skickar ett brev till Sverige,då köper han ett frimärke i Japan(= japanska posten eller motsvarande får pengar),när brevet hamnar utanför Japan,arbetar då posten i de andra länderna gratis,eller får de betalt av Japan?

Det blev en lång mening men det skiter jag i. http://bestsmileys.com/eyes/13.gif

ArooN
2006-06-12, 20:25
nej

akAn
2006-06-12, 20:53
"nej de får inte betalt" eller "nej de arbetar inte gratis"?

Dissector
2006-06-12, 20:59
nej

Snyggt svar!

Har nu funderat ett tag på hur det egentligen fungerar när man skickar brev med posten till utlandet.

Anta att någon i Japan skickar ett brev till Sverige,då köper han ett frimärke i Japan(= japanska posten eller motsvarande får pengar),när brevet hamnar utanför Japan,arbetar då posten i de andra länderna gratis,eller får de betalt av Japan?

Det blev en lång mening men det skiter jag i.

Brukar de inte flygas? Isåfall är väl inte nödvändigtvis några andra länder inblandade, utan går med flygplan mellan Japan-Sverige.

polaren
2006-06-12, 21:15
Snyggt svar!



Brukar de inte flygas? Isåfall är väl inte nödvändigtvis några andra länder inblandade, utan går med flygplan mellan Japan-Sverige.

Men varifrån får Sverige sin del av kakan? Om man handlat frimärken i Japan och postat därifrån?

Juliette
2006-06-13, 05:07
Har nu funderat ett tag på hur det egentligen fungerar när man skickar brev med posten till utlandet.

Anta att någon i Japan skickar ett brev till Sverige,då köper han ett frimärke i Japan(= japanska posten eller motsvarande får pengar),när brevet hamnar utanför Japan,arbetar då posten i de andra länderna gratis,eller får de betalt av Japan?

Det blev en lång mening men det skiter jag i. http://bestsmileys.com/eyes/13.gif
Enkelt sagt, kan man säga att de jobbar "gratis", sen är det samma sak omvänt, om du skickar ett brev eller paket härifrån så "bjuder" alla länder det kommer i kontakt med, på resan fram till slutdestinationen.

Kurash
2006-06-13, 06:35
Det finns ett avtal mellan ALLA länder som säger att man ska kunna skicka brev emellan dom till en viss summa (som är ganska låg). Sen har de flesta länder sinsemellan egna avtal som står över detta avtal som gör det lite dyrare (eftersom det annars inte vore lönsamt). Dock finns det många fattiga länder som har kvar det ursprungliga avtalet eftersom det ger dom möjlighet att skicka ytterst billig post.

Hades
2006-06-13, 06:43
Har för mig att det dessutom kostar mer att skicka brev till utlandet, en extrakostnad som på ett ungefär borde täcka utgifterna för att leverera brev som kommer hit från utlandet.

Kurash
2006-06-13, 06:45
www.posten.se dom har alla portotabeller.

Pepparkakssmurfen
2006-06-13, 09:04
Ok,tack för svaren nu kan jag sova inatt istället för att ligga vaken och fundera på det här.
http://bestsmileys.com/sleeping/11.gif

Daniel_S
2006-06-13, 09:04
Passar på och hyllar posten här. Heja Posten!

Har jobbat för fraktfirman TNT, och med tanke på hur mycket vi hade sönder eller hanterade som skit mitt i stressen, så är det otroligt att posten funkar så pass bra som den gör. Dessutom borde TNT, DHL & co bara vara fjärtar i rymden när det kommer till mängden paket per dag.