handdator

Visa fullständig version : Handstående "Axelpressar"


Fjod0r
2006-06-12, 13:45
Har testat massor med axelövningar men hittar fortfarande inte något som känns bätre än de handstående axelpressarna. Intresserad av vad ni andra har för erfarenhet, specielt med längre träning med focus just på att "bygga axlar" med denna övning. Själv har jag mest gjort det för nöjes skull, men upplevt att de har en sjukt bra effekt på axlarna.

(menar alltså att man handstående fritt/mot vägg skjuter sig upp och ner)

Sällen
2006-06-12, 13:51
kan inte säga något annat än att fritt sittandes axelpress med hantlar är axeldödare:devil:

polaren
2006-06-12, 16:40
Sånna pressar är nog rätt bra skulle jag tro, det blir ju ganska tungt också när man har hela kroppsvikten att lyfta! Tycker du ska fortsätta köra såna om du gillar dom! Men det kanske blir svårt att hänga på vikt sen om man vill köra tyngre?

apa_ola
2006-06-12, 17:17
Sånna pressar är nog rätt bra skulle jag tro, det blir ju ganska tungt också när man har hela kroppsvikten att lyfta! Tycker du ska fortsätta köra såna om du gillar dom! Men det kanske blir svårt att hänga på vikt sen om man vill köra tyngre?

bara att bulka:)

Diggler
2006-06-12, 18:55
Sen kan du avancera till att köra dem i full rörelse handstående på en dipsställning:)

bear.flowertwig
2006-06-12, 19:07
bara att bulka:)

eller be nån sätta sig i grenen.

problemet med handstående är väl annars att du inte kan utföra samma längd på rörelsebanan som med hantelpress, men funkar det för dig så... kör!

krellik
2006-06-12, 19:30
eller be nån sätta sig i grenen.

problemet med handstående är väl annars att du inte kan utföra samma längd på rörelsebanan som med hantelpress, men funkar det för dig så... kör!


Bara att göra dom mellan två stolar eller dipställning (som redan nämts) för att få fullt rörelse omfång. Sexig övning. Ta på en ryggsäck med lite vikter så blir det tyngre med...

Poängen är ju att det är lite jobbigare att stabilisera vikten än med en skivstång... Den har väl nån liknande förhålande som chins/latsdrag har.. (även fast jag personligen föredrar militärpress).

Garnax
2006-06-12, 19:38
Jag gillar stående axelpressar med skivstång...

Brukar köra 4 reps bakom nacken och sen direkt 4-5 reps framför huvudet
i varje set.

Dav0d
2006-06-12, 19:43
Brukar själv försöka kyssa marken, då får man lite djupare bana. Eller sätta in hakan.