handdator

Visa fullständig version : STOR & STARK, JA TACK!! (mangs journal)


Sidor : 1 2 3 [4] 5

mangs
2004-07-26, 21:50
Kände mig lite oinspirerad idag och det var nära att det blev vila men till sist rev jag av ett pass för underarmar och vader. massor av set för att ge dem vad de tål. Avslutade med cykling i 15 minuter.

pettan85
2004-07-27, 00:23
Låter najs med Danmark! Man måste ju unna sig lite kul också... Bara att köra hårt nu så är du sanrt klar! Är det mycket kvar inann du är nöjd eller? Vad väger du nu? Ungefärlig BF% uppskattningsvis då...

mangs
2004-07-27, 14:41
mm, jag har satt igång nu igen med skötsam kost och mer träning så vi får se om jag går ner något mer. har annars stått mer elelr mindre still sedan början av Juni. Morgonvikt på strax över 90-91 och en midja på 83-84. Fett% är svårt att säga men min Omron som alltid visar för mycket visar numera 13.6% vilket jag tror kan justeras ner i alla fall 2%-enheter. Skall köra på nu men jag har ingen riktig motivering att gå ner i vikt just nu, ingen sommar verkar det ju bli så då kan man ju lika gärna börja småbulka istället. Dock är det ju samtidigt skönt att känna att man är smalare än i julas. Skulle vara kul att komma under 10% vilket jag nog aldrig varit.

pettan85
2004-07-27, 14:52
Ok, det låter ju bra ändå! Kan nog vara nyttigt att ta ett uppehåll och stå still i vikt ett tag när man dietat så pass länge.

Nä, nu ska jag ner och köra ett bröst pass :kickass:

mangs
2004-07-28, 09:26
Igår blev det ben och korsrygg, Fokuserade på knäböj och marklyft. ökade +5kg i marken med bibehållna rep så jag är rätt nöjd. Körde även lite benspark och lårcurl på slutet för att fördriva tiden. ;)


Idag blir det Bröst och Triceps som skall smiskas! :bpump:

mangs
2004-07-29, 06:52
Yehepp, då är man tillbaka här och det första man märker är att mitt post-antal sjunkit med över 200 posts. Måste skriva mindre i allmänt och mer i de vettiga delarna tror jag. ;)

Bröst + Triceps.
Samma resultat som förra veckan i Bänkpressarna men denna veckan hade jag rejäl träningsvärk i hela ryggen, med vilodag före hade nog resultatet varit bättre.

Gårdagens pass då:
1. Bänkpress 9*105 + 5*115+ 2*125 (ingen pass så ingen failure)
2. Smal Bänk 4+4*110
3. Sned Bänk 7+5*80 lade till ett litet set.
4. Liggande tricepspress 5+3*67 3 kg extra kändes tungt.
5. Dips 10+10+10+10*15
6. Flyes 9+9*27.5

Fick schysst pump på slutet vilket kändes bra. Avslutade med 5 km cykling. Skall avsluta passen med detta i fortsättningen och bättra på tiden så mycket jag kan. Igår blev tiden 10.30 och det var helt klart benen som begränsade. Kondisen är där inget fel på men benen var helt slut sedan de passen jag kört för ben och vader de senaste dagarna. Krampkänning i benen under och efter cyklingen gjorde det svårt att stretcha ut efteråt.

Allt som allt ett hyffsat dagsverke måste jag säga. Idag blir det träningsfritt då vi skall iväg och titta på hus för 866123 gången i ordningen. Denna gången känns det dock verkligen rätt men det är fan sjuka summor pengar man får lägga för att få bo ok. jag återkommer med hur det gick!

mangs
2004-07-29, 19:30
Jaha, då har man varit och tittat på hus då, hur fint som helst och både jag och frugan blev förtjusta, Givetvis är det budgivning som gäller, vi höjde på det rejält och har nu högsta budet, förhoppningsvis bli affären klar i helgen typ. Hur som helst kommer de närmsta veckorna vara väldigt hektiska och det kommer påverka min träning en del, skall dock försöka köra så ofta jag kan, just nu är man väldigt uppe i varv och skall fixa med att sälja lägenheten och förhandla med bank och mäklare. har ju varit med om det hela någon gång innan så jag vet ju vad jag ger mig in på.

Hoppas nu att vi får huset!! :hbang: :kickass:

Sick-Dog
2004-07-29, 19:44
Ohlala Mangs ~the big spender, nybyggd 3plans villa utmed havet antar jag? om nu nån skulle bjuda över, så är det väl dags att skörda frukten från dina groteska, vaskulära, blodfyllda muskler o göra ett litet "hembesök" glöm bara inte dra ner visiret innan du börjar veva ;)

mangs
2004-07-29, 20:05
Tack för tipset! :D

Jag visste väl att man någon gång skulle ha nytta av styrketräningen!


Klockan är nu över nio och mäklaren lovade att ringa före nio om någon gett högre bud så hoppet lever fortfarande! :hbang:

Dessutom är Daniel Andersson klar för MFF, idag känns som en :hbang: :hbang: dag!

Bobbokrull
2004-07-29, 20:48
Köp av hus är big business! Har en arbetskamrat som var inblandad i en besvärlig budgivning så det är bara att hålla tummarna att det går vägen!

Få se nu...hus, ring på fingret, volvo kombi(?) och..........., vad fattas för att du ska kunna slå dig tillbaka och rulla tummarna för resten av livet? :D

mangs
2004-07-29, 21:41
Hur i *piiiiip* visste du att vi har en V40? :D


Jodå, det är nästan Svensson-fasoner på det hela, det som saknas nu är..............eeeeeeeeeee?


5 kilo muskler och sedan är mitt liv komplett, elelr vad var det du syftade på? :confused:

Bobbokrull
2004-07-29, 21:51
Ja, inte var det ju 5 kg muskler jag syftade på.....nog kan du gissa bättre än så! kanske en ledtråd? (http://www.diabetolognytt.nu/bilder/bebis.jpg)

mangs
2004-07-29, 21:59
Som sagt fem kilo muskler!!

Jag antar att han ärver mina gener jo :MrT:





:D

pettan85
2004-07-30, 17:29
Bara att önska lycka till med husköpet då! Håller tummarna :thumbup:

mangs
2004-08-01, 10:42
Budgivningen fortgår, så inget nytt där, detta + det fina vädret har gjort att jag haft träningsfritt i tre dagar, tänkte dra av ett ryggpass nu och sedan slappa på beachen i eftermiddag/kväll,

Uppdatering följer,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

mangs
2004-08-01, 17:56
Dagens ryggpass var bland det svettigaste och lamaste jag gjort på länge, Ingen styrka i kroppen och jag var varm redaninnan jag började, Nä hu!!!

Detta glömmer vi så fort som möjligt, kan det bero på att jag brände mig lite igå i solen som kroppen fokuserar mer på att fixa till det än att lattja med vikter?


Nåja, MFF vann med 2-0 idag så det känns ju fortfarande :thumbup:

Bobbokrull
2004-08-01, 18:16
Originally posted by mangs


Detta glömmer vi så fort som möjligt, kan det bero på att jag brände mig lite igå i solen som kroppen fokuserar mer på att fixa till det än att lattja med vikter?



Avd. dåliga bortförklaringar?

Men jag vet precis hur det är...hade ett dåligt bröstpass för några veckor sedan, men det berodde på att de hade slut keso i affären och det gick jag grubblade på en hel kväll. Irriterande!! ;)

Men som sagt.....alla har vi våra svackor i gymmet, fet revansch nästa pass då ?! Och törs man fråga vad budgivningen ligger på nu? roligt att veta hur mycket det skiljer mellan norra och södra sverige i huspriser.

pettan85
2004-08-01, 18:27
Tråkigt när träningen går så där segt och man känner sig svag... menmen det kommer ju igen alla har ju sina dåliga dagar.

För egen del så blir det ingen träning nu på lite mer än en vecka... Vo är 11 polare som drar till Ayia Napa, Cypern imornbitti hoppas man inte är allt för förstörd när man kommer hem bara.

Lycka till med huset :cheers:

mangs
2004-08-03, 15:06
Yehepp, då är man back-to-normal sas. Det blev inget hus denna gången och nu kan man börja fokusera på andra saker igen.

Tråkigt att man inte fick det men men, det kommer fler hus. Igårkväll körde jag ett hyffsat axelpass på lite tyngre vikter än vanligt. Idag skall jag oxå träna men jag har ännu inte bestämt vad, kanske blir det vader/underarmar och mage men vi får se.....

mangs
2004-08-04, 20:41
Idag kördes ett pass som bestod av enbart tre övningar, det kändes dock helt ok och svetten rann av mig under och efter passet. Avslutade med stretching och 1 timmes promenad i det fina vädret.

1. Knäböj 15+15*110+ 12+12*130
2. Marklyft 10+7*160 lätt!!
3. Enbens vadpress 6*12*32

Allting kördes i snabbt tempo och jag kände mig explosiv i kroppen idag. Imorgon blir det ett tidigt bröstpass och sedan skall jag vila i några dagar. :sleep:

Bobbokrull
2004-08-04, 20:47
Visst är det kul då man nästan måste byta tröja halvvägs genom ett pass?

Lycka till med morgonpasset imorrn nu....du slipper ju åtminstone värsta värmen då du pumpar tidigt i gryningen!

mangs
2004-08-05, 08:53
He he, jag tänkte köra efter lunch när det är som varmast, det är tidigt för mig när det gäller träning :D

mangs
2004-08-05, 15:01
Yepp, då var dagens pass avklarat, någon timme senare än planerat.

Ett hyffsat dagsverke med lite små ökningar här och där:
1. Bänkpress 9*105 + 5*115+ 2*127 (ingen pass så ingen failure)
2. Smal Bänk 6+6*105
3. Sned Bänk 5+5*85.
4. Liggande tricepspress 5+4*67 Kändes bättre idag
5. Dips 10+10+10+10*15 lättare än sist
6. Flyes 8+8*29.5 tyngre hantlar, - 1 rep

mangs
2004-08-12, 22:23
Nu var det ett tag sedan jag skrev här och anledningen till det är att jag haft en veckas ledigt från träningen. Idag var jag tillbaka och körde mitt första pass enligt HST-modellen.

Jag känner att jag behöver lite variation i min träning så jag ger det schemat chansen under några mnader så får vi se hur det går. jag kommer sedan den 1e septmber även börja med abcde-dieten så om mina beräkningar funkar kommer jag lägga på mig 10 kg muskler under hösten....

Eller i alla fall 0.5-1 kg om jag har tur. :em:

Vikten imorse var rekorlåg 89.4, gulp.

Beror nog en del på vätskebrist mer än annat.


Dagens pass då som alltså är det första av 6 med 15 reps i varje set där jag hela tiden ökar vikterna från pass till pass. Sedan köra jag samma upplägg på 10 reps och sedan på 5. Efter detta kör jag några veckor med maxningar för att sedan vila och börja om cykeln. Hela kroppen tränas varje g¨ång och jag fokuserar på basövningar. Har redan matat in ungefär vilka vikter jag skall utgå ifrån men är inte lika manisk som vissa andra utan kan justera lite beroende på hur det känns.


Jag körde 2 set med 15 reps i varje av alla övningar.

Bänkpress 70kg
Enbens vadpress 22kg
Stående Rodd 70kg
Stelbenta Marklyft 70kg
Crunches m. vikt 22kg
Knäböj 70
Curl m. stång 37kg
Liggande Tricepspress 37kg
Underarmscurl 37kg
Skruvpressar 12kg
Framåtlutande lateral raises 12kg


Jag kommer sedan stegvis öka vikterna under 6 pass och bibehålla 15 reps enligt följande:

Bänkpress 70kg------------------------>90kg
Enbens vadpress 22kg---------------->42kg
Stående Rodd 70kg-------------------->90kg
Stelbenta Marklyft 70kg--------------->110kg
Crunches m. vikt 22kg----------------->42kg
Knäböj 70kg----------------------------->120kg
Curl m. stång 37kg--------------------->47kg
Liggande Tricepspress 37kg---------->47kg
Underarmscurl 37kg-------------------->52kg
Skruvpressar 12kg---------------------->20kg
Framåtlutande lateral raises 12kg--->17kg


Nästa pass innehåller följande övningar:

Benspark
Lårcurl
Chins
Dips
Sned Bänk
hantelrodd
Liggande tricepspress
Inv. curl m stång
Crunches m. vikt
Enbens vadpress
hantelpress
Alt. hantelcurl


Alltså ett lite lugnare pass. Jag kommer alternera mellan dessa båda pass och köra totalt tre pass i veckan.


Skall bli kul att se hur det går. Kommer kännas konstigt att inte mosa på en-två muskelgrupper per pass med massor av set utan köra helkroppspass.

Nu under första veckorna skall jag testa på och känna vilka övningar som eventuellt skall bytas ut. Ev. vill jag ha in en övning som smal bänk och kanske även Marklyft,good mornings.

VI får se hur det blir.

Kristian
2004-08-13, 09:04
Nu var det ett tag sedan jag skrev här och anledningen till det är att jag haft en veckas ledigt från träningen. Idag var jag tillbaka och körde mitt första pass enligt HST-modellen.

Jag känner att jag behöver lite variation i min träning så jag ger det schemat chansen under några mnader så får vi se hur det går. jag kommer sedan den 1e septmber även börja med abcde-dieten så om mina beräkningar funkar kommer jag lägga på mig 10 kg muskler under hösten....

Eller i alla fall 0.5-1 kg om jag har tur. :em:

Vikten imorse var rekorlåg 89.4, gulp.

Beror nog en del på vätskebrist mer än annat.


Dagens pass då som alltså är det första av 6 med 15 reps i varje set där jag hela tiden ökar vikterna från pass till pass. Sedan köra jag samma upplägg på 10 reps och sedan på 5. Efter detta kör jag några veckor med maxningar för att sedan vila och börja om cykeln. Hela kroppen tränas varje g¨ång och jag fokuserar på basövningar. Har redan matat in ungefär vilka vikter jag skall utgå ifrån men är inte lika manisk som vissa andra utan kan justera lite beroende på hur det känns.


Jag körde 2 set med 15 reps i varje av alla övningar.

Bänkpress 70kg
Enbens vadpress 22kg
Stående Rodd 70kg
Stelbenta Marklyft 70kg
Crunches m. vikt 22kg
Knäböj 70
Curl m. stång 37kg
Liggande Tricepspress 37kg
Underarmscurl 37kg
Skruvpressar 12kg
Framåtlutande lateral raises 12kg


Jag kommer sedan stegvis öka vikterna under 6 pass och bibehålla 15 reps enligt följande:

Bänkpress 70kg------------------------>90kg
Enbens vadpress 22kg---------------->42kg
Stående Rodd 70kg-------------------->90kg
Stelbenta Marklyft 70kg--------------->110kg
Crunches m. vikt 22kg----------------->42kg
Knäböj 70kg----------------------------->120kg
Curl m. stång 37kg--------------------->47kg
Liggande Tricepspress 37kg---------->47kg
Underarmscurl 37kg-------------------->52kg
Skruvpressar 12kg---------------------->20kg
Framåtlutande lateral raises 12kg--->17kg


Nästa pass innehåller följande övningar:

Benspark
Lårcurl
Chins
Dips
Sned Bänk
hantelrodd
Liggande tricepspress
Inv. curl m stång
Crunches m. vikt
Enbens vadpress
hantelpress
Alt. hantelcurl


Alltså ett lite lugnare pass. Jag kommer alternera mellan dessa båda pass och köra totalt tre pass i veckan.


Skall bli kul att se hur det går. Kommer kännas konstigt att inte mosa på en-två muskelgrupper per pass med massor av set utan köra helkroppspass.

Nu under första veckorna skall jag testa på och känna vilka övningar som eventuellt skall bytas ut. Ev. vill jag ha in en övning som smal bänk och kanske även Marklyft,good mornings.

VI får se hur det blir.

Får väl hoppas att du uppdaterar hur det går då...
Skall bli intressant att se vad du får ut av detta.

/Kristian

pettan85
2004-08-14, 15:02
Så du har också trillat dit nu, det var det värsta :D Nämen det är ju bra att prova nått nytt när man känner att det är dags! Du får berätta hur det går

Kör hårt :cheers:

mangs
2004-08-16, 10:57
Än så länge känns det bra men då har jag ju bara kört två 2 "lätta" pass. Idag blir det kanske lite värre då vikterna är högre. Det största problemt just nu är att jag inte är van med 15-reppare i många övningar vilket gör att jag får enorm mölksyra, detta stämemr speciellt bra in på Biceps-övningarna. Skall bli skönt nästa vecka att gå ner på 10-reppare. :D

Blev en del dricka i både fredags och lördags så nu är jag redo för en ny träningsvecka. :thumbup:

mangs
2004-08-16, 20:58
Dagens pass då:
15 reps 3e passet

Bänkpress 80kg
Enbens vadpress 32kg
Smal Bänkpress 60kg
Stående Rodd 80kg
Stelbenta Marklyft 90kg
Crunches m. vikt 32kg
Knäböj 100 utgick!!!! Se kommentar*
Curl m. stång 42kg
Underarmscurl 42kg
Skruvpressar 16,5kg
Framåtlutande lateral raises 14kg

*Ett hyffsat sent pass med ett stort minus: Efter uppvärmningen till knäböjen kände jag av en grym smärta i utsidan av höger knä vid minsta böjning, därför vågade jag inte böja något. Smärtan sitter fortfarande kvar och känns varje gång jag böjer knäleden. SMärtan försvinner några sekunder efter det att böjningen avtar. Skum smärta och det värsta är att jag kände av den lite efter förra benpasset med. Får ta det försiktigt med böjarna den närmsta tiden.

:(

mangs
2004-08-19, 08:48
Gårdagens pass då:

Känner fortfarande av höger knä lite grann så jag vågade inte chansa med benspark. Better safe than sorry som de brukar säga


4e passet 15 reps

Benspark utgick
Sned Bänk 15+15+12*60
Lårcurl 2*15
Chins 12+10
Dips 2*15*5kg
hantelrodd 2*15*32
Liggande tricepspress 2*15*42
Inv. curl m stång 2*15*37
Crunches m. vikt 2*15*32
Enbens vadpress 2*15*32
hantelpress 2*15*19,5
Alt. hantelcurl 15*19,5


Passet gick relativt snabbt och jag kände att inte kondisen är på topp, helt klart något jag får ta tag i. Kändes även jobbigt i en del övningar att mosa upp till 15 reps. Fram till 10-12 någonstans känns vikten som papper men sedan blir det tyngre. Nästa två pass blir de tyngsta 15-reps passen och sedan skall jag köra om hela rasket med 10 reps och högre vikter. För varje pass justerar jag övningsordningen och känner efter vilka övningar som passar in.


Skall bli intressant att se vad det blir för resultat av detta upplägget. För tidigt att säga något än men man slipper i alla fall grym träningsvärk. Hur som helst tror jag det kan vara nyttigt att göra ungefär tvärtom som man brukar för man lär sig säkert något. Det kanske visar sig att någon muskelgrupp verkligen gillar detta upplägget medan andra går bakåt. Då kan jag ju i framtiden anpassa mina träningsprogram till just detta. Tex känns det om om vaderna gillar att drillas tre gånger i veckan och då kan man ju lägga in lite vadträning när man kör andra muskelgrupper.

Bobbokrull
2004-08-19, 10:31
Gårdagens pass då:

Känner fortfarande av höger knä lite grann så jag vågade inte chansa med benspark. Better chicken than hardcore som de brukar säga




Kunde inte ha sagt det bättre själv :D

Men skämt åsido, det verkar ju intressant med HST, å andra sidan så ifrågasätter jag hur effektivt det är att blanda några få set marklyft med t.ex. bänkpress, bicepscurl och vadpress. Jag tycker att det skulle vara svårt att känna sig nöjd med passet då man inte krutat på för fullt på en och samma muskelgrupp. Att fortfarande ha energi kvar i alla kroppsdelar efter avslutat pass....känns inte det lite futtigt? Det är just den grymma träningsvärken som jag tycker är ett sorts "kvitto" på ett bra gympass. Benen viker sig då man går uppför trappen efter benpasset osv, men det är hursomhelst intressant att följa ditt nya HST-schema.

mangs
2004-08-19, 10:56
Kunde inte ha sagt det bättre själv :D

Men skämt åsido, det verkar ju intressant med HST, å andra sidan så ifrågasätter jag hur effektivt det är att blanda några få set marklyft med t.ex. bänkpress, bicepscurl och vadpress. Jag tycker att det skulle vara svårt att känna sig nöjd med passet då man inte krutat på för fullt på en och samma muskelgrupp. Att fortfarande ha energi kvar i alla kroppsdelar efter avslutat pass....känns inte det lite futtigt? Det är just den grymma träningsvärken som jag tycker är ett sorts "kvitto" på ett bra gympass. Benen viker sig då man går uppför trappen efter benpasset osv, men det är hursomhelst intressant att följa ditt nya HST-schema.


Värst vad amn kan vara rolig så här på morgonkvisten! ;) Jag skall nog snart ge igen och berätta för alla här vad bamse berättat om dig :naughty:


Jo, jag såg HST som ett intressant experiment då jag de senaste tre åren kört typ samma upplägg med 2-3 muskelgrupper per pass där jag alltid gått för fullt med reps mellan 3-8 på basövningar och något högre reps på övrigt.

Jag känner att det börjar bli dags för något nytt och eftersom helkroppspass är väldigt annorlunda tänkte jag att What'a'heck let's give it a shot, BE A FREAK, A FREAK I TELL YOU!

Tror inte att det kommer ge mig några enorma massaökningar eller styrkeökningar men det kanske ger mig lite mer insikt i det här med periodisering som jag varit väldigt dålig på. jag har mer eller mindre kört fullt ös alltid.

Visst känns det lite tråkigt att inte få mosa på en muskelgrupp riktigt ordentligt men å andra sidan så vet man att man skall köra den igen om två dagar och då vill kunna prestera. Dessutom ger det mig möjligheten att på de lätta passen träna mer på teknik och minska ner vilan mellan seten.

Ungefär så här ser min varinat av HST ut:

pass 1 övningsval 1, lättare vikter, explosivare utförande,kort vila, passet tar ca 40 minuter
pass 2 övningsval 2, lättare vikter, explosivare utförande,kort vila, passet tar ca 40 minuter
pass 3 övningsval 1, mellantunga vikter, strikt utförande, lagom vila, passet tar ca 70 minuter
pass 4 övningsval 2, mellantunga vikter, strikt utförande,lagom vila, passet tar ca 70 minuter
pass 5 övningsval 1, tunga vikter, "lite mer ostrikt" utförande,lång vila, passet tar ca 90 minuter
pass 6 övningsval 2, tunga vikter, "lite mer ostrikt" utförande,lång vila, passet tar ca 90 minuter

Sedan börja jag om fast på lägre reps.

gasoliner
2004-08-19, 11:20
Wee!! det liknar ett upplägg jag hade för ett par år sedan, ökade en del men inte mer än normalt så jag lade ner det, kanske funkar bättre på dig?! ;)

//gass som faktiskt tränade lite lätt igår.. :em:

pettan85
2004-08-19, 21:12
Tycker själv det är för mycket med 15 reps i arbetsseten 10-12 är OK men 15 tycker jag bara ger mjölksyra iofs är det ju kanske bara nyttigt att lägga in lite högreps då o då. Menmen kan ju vara nyttigt för motivationen om det nu inte skulle funka. Tror 5orna o 10orna är rätt bra man måste ju höja vikterna hela tiden o pressa sig att prestera bättre för varje pass. Kanske blir lite slitsamt att köra tunga 5or 3 pass i veckan. Hur länge varar en cykel av det hur systemet?

mangs
2004-08-20, 08:27
Tycker själv det är för mycket med 15 reps i arbetsseten 10-12 är OK men 15 tycker jag bara ger mjölksyra iofs är det ju kanske bara nyttigt att lägga in lite högreps då o då. Menmen kan ju vara nyttigt för motivationen om det nu inte skulle funka. Tror 5orna o 10orna är rätt bra man måste ju höja vikterna hela tiden o pressa sig att prestera bättre för varje pass. Kanske blir lite slitsamt att köra tunga 5or 3 pass i veckan. Hur länge varar en cykel av det hur systemet?


I all enkelhet ser det ut så här. man kör tre pass per vecka och efter sex pass sänker man reps-antalet så en cykel skall vara ungefär 8 veckor.

vecka 1 15 reps
vecka 2 15 reps
vecka 3 10 reps
vecka 4 10 reps
vecka 5 5 reps
vecka 6 5 reps
vecka 7 5 reps max
vecka 8 Vila

Man höjer vikterna för varje pass så att man när sitt max i sista passet innan man sänker reps-antalet. Efter 1-2 cykler kan man skippa 15-repparna om man vill. har nu kört i drygt en vecka och skall idag köra mitt femte pass. idag blir det tungt i vissa övningar så jag hoppas det går bra.

hade mätning igår och intressant är att vikten gått upp och både midjan och fett% ner. Hmmm, kanske funkar det ändå? Får nog avvakta några veckor och se hur det går. Det jag kan tänka mig är att ingen muskelgrupp vilar mer än max 2 dagar så i princip blir man aldrig helt avslappnad och det kan ju göra en viss skillnad nu i början.

mangs
2004-08-20, 16:30
Dagens pass då:
15 reps 5e passet

Bänkpress 90kg
Enbens vadpress 42kg
Smal Bänkpress 70kg
Stående Rodd 90kg
Stelbenta Marklyft 110kg
Crunches m. vikt 42kg
Knäböj 120 utgick pga mitt knä, vissa krulliga djur skall vara tysta om detta då de själv knappt klarar stången i böj ;)
Curl m. stång 47kg
Underarmscurl 47kg
Skruvpressar 20kg
Framåtlutande lateral raises 17kg


Klarade inte 15 reps i alla seten men i de flesta första setet av varje övning.

Att pumpa så många övningar med 15 reps är rätt jobbigt och man blev ordentligt svettig. Undrar om jag har en infektion på gång så jag känner mig lite matt, kan ju bero på kondisen med. :em:

Käkar C-vitamin nu ialla fall med hopp om att inte bli sjuk. Nästa pass blir på måndag och sedan går jag ner på 10repparna, YES! :D

pojken85
2004-08-20, 16:32
Stark! Snyggt jobbat :thumbup:

pettan85
2004-08-21, 15:17
Ok, låter ju inte helt vansinigt ändå! Men personligen tycker jag 15 reps är för mycket menmen... Det rä nog som du säger att man blir lite "konstant hård" av det då man tränar var annan dag.

Riktigt grymt att köra 15 reppare på 90 i bänk o 47 i biceps :eek: det kräver sin man! Grym mjölksyra sen eller? ;)

mangs
2004-08-23, 09:06
pojken85: tack!

pettan85: Jo mjölksyra var bara förnamnet. Speciellt i bicepscurlen kändes det rätt rejält. En annan sak som jag märkt är att det krävs lite kondition för att klara av dessa helkroppspass så därför bör jag nog fokusera lite mer på den biten, Var faktiskt uta och sprang 6 km igår. Gick hyffsat bra i alla fall.


Idag är det så dags för sista passet med 15-reppare och såhär efter två dagar utan någon som helst styrketräning känner jag mig utvilad och reo för ett jobbigt pass ikväll. DOck känner jag mig även lite slapp i kroppen vilket iofs kan bero på gårdagens svullande. Käkade massor av Fondue :eating: och sedan två protioner paj och en hel del godis på det. Allting gick ner utan att jag behövde kämpa. Blev en hel del kött och massor av god sås. :hbang:

Idag är man tillbaka i vardagen igen :(

mangs
2004-08-24, 08:43
Då var sista passet under 15-reps perioden avklarat. Det som skulle bli så skönt och berfriande blev inte riktigt som jag tänkt mig. redan efter ca 10 minuter kände jag mig slut i kroppen och var kraftigt illamående. Jag var tvungen att vila lite längre mellan seten samt ta bort några för att inte vomera över vikterna. jag genomförde dock hela passet och efteråt mådde jag bra igen. Jag tror det kan vara en kombination av dålig kost (Fondue i förrgår) samt att 15-reppare tar en hel del på konditionen när man kör helkroppspass.

Idag blir det vila och man skall se på när bönderna från norr skall piskas och kommer få åka gråtandes hem på byssen till Syndet!


Imorgon börjar så 10reps-perioden med lättare vikter

6e passet 15 reps

Sned Bänk 15+12*70
Benspark 15+15*130
Lårcurl 15+13*55
Enbens vadpress 2*15*42
Dips 2*15*10kg ------------->Här började illamåendet
Chins 12
hantelrodd 2*15*42
Liggande tricepspress 15*47
Curl m stång 15*47
Inv. curl m stång 12*47
Militärpress 15*50


Fram till chinsen gick det ok sedan kom svackan. Borde nog kört mer vila mella seten i början. Nu är det 10-reppare som gäller och det skall bli skönt. Skall även prova på knäböj lite lätt i nästa pass för att kolla av hur läget är med knät!

pettan85
2004-08-25, 01:10
Jo nog fan är det jobbigt att köra 15 reppare! Även om inte fondue är den bästa maten kanske så är det förbannat gott :eating: Fan vill också komma igång med träningen nu... förhoppningsvis blir det ett lungt pass för att komma igång imorn

mangs
2004-08-26, 21:54
10-reppare pass 1 av 6

Knäböj 2*10*90 lätt pga knäskadan
Bänkpress 2*10*90kg
Enbens vadpress 3*10*32kg
Smal Bänkpress 3*10*70kg
Stående Rodd 2*10*90kg
Stelbenta Marklyft 2*10*90kg
Crunches m. vikt 3*10*32kg
Curl m. stång 2*10*47kg
Underarmscurl 2*10*47kg
Skruvpressar 2*10*19,5kg
Framåtlutande lateral raises 2*10*16,5kg


Passet gick rätt bra och ingen av seten var i närheten av failure. Men det skall det väl inte heller vara på dessa låga vikterna. Fördelen med att köra ett såhär "lugnt" pass är att man kan köra i högre tempo och bli riktigt varm. Kände oxå att 10-reppare är skönare än 15. Skönt att slippa mjölksyran :D

mangs
2004-08-30, 08:45
Var ett tag sedan jag uppdaterade här och lite saker har hänt. Jag har sprungit , gått och cyklat mer än vanligt under hela helgen och även kört pass nummer två som gick riktigt bra. Idag är det dags för pass tre på högre vikter. Morgonen började med en morgonpromenad !
:MrT:, tänker ni säkert nu men faktum är att jag i helgen haft en kosthållning som gjort Nalle Puh smått fuktig av avund. Massa god mat och godis har gjort att jag känner mig "pluffsig" och det är ju aldrig kul. Skall ju köra ABCDE-dieten nu under hösten och man kan säga att jag precis gått ur min första bulkfas då jag även käkat en hel del mat på slutet. Nu är det därför dags för 12 dagars dietande. Kommer iofs äta normalt med bra och nyttig mat men inte unna mig något extra och röra på mig mer än vanligt.


Fick även redan på att jag skall på utbildning på Mallorca i mitten av sptember så då kommer jag vara borta från träningen i 5-6 dagar. Totalt 8-10 timmars utbildning utspridd på så många dagar och roliga aktiviteter utspridd på resten av tiden, I like!

Det verkar som om saker och ting börjar ordna upp sig i företagsvärlden och att ekonomin blir bättre bättre så vi får hoppas att det även kommer återspegla sig i ens egna plånbok vid nästa löneförhandling. :rolleyes:

pettan85
2004-08-30, 15:04
Jag vill också åka till Mallorca på "utbildning" ;) Så du ska på ABCDE dieten också... själv får det nog bli ett senare projekt ska koma i riktigt bra form har jag bestämmt mig för. Sommarens liv har satt sina spår o nu är det fan dags.

Hur tycker du det funkar med HST so far?

mangs
2004-08-31, 09:21
Blir mer och mer förtjust i HST nu när jag är nere och kör på 10-reppare. 15-reppare var jobbigt mentalt då man normalt inte håller koncentrationen under så lång tid. Låter löjligt men det är faktiskt sant. Dessutom gjorde ju mjölksyran sitt till.

Nu när det gäller 10-repparna har jag smällt iväg några riktigt bra pass i högt tempo så att schwetten stänker om en. Iom att man kör hela kroppen kan man köra en del supersets och det är snarare allmänkonditionen som begränsar än pumpen i musklerna som ibland kan vara fallet när man kör 1-2 muskelgrupper.

En annan fördel är att man kan fungera normalt i vardagen då man inte går omkring med ständig träningsvärk. Man är bara lite lagom härligt öm här och där. Kan iofs vara ganska skönt ibland att ge en muskelgrupp en riktig genomkörare men det skall jag ju göra senare. HST skall jag ju köra nu under en 15-20 veckor och se vad det ger. Sedan kommer jag antagligen gå tillbaka till att dela upp kroppen men kanske ta lite lärdom om hur kroppen reagerat på HST.

Muskeltillväxten tar ju en del tid så kanske 15-20 veckor är för kort tid för att göra en utvärdering, vi får se hur det går. Helt klart är att man dagen efter ett helkroppspass känner sig ganska ok med bra tryck i muskulaturen och ådror lite här och där. Detta försvinner dock sedan dagen efter men då är det ju dags för nästa helkroppspass. jag vet inte ifall det är bra eller dåligt för muskeltillväxten men min tanke är att det nog är ganska individuellt mellan olika muskelgrupper. Kör man igenom en muskelgrupp ordentligt en gång varje vecka så lär den behöva 3-4 dagars vila men ändå är i alla fall min normala cykel 7-8 dagar, vilket innbär att muskeln är mer än redo för mer jobb.

I HST kör man inte slut muskeln på samma sätt och tränar den igen 2 dagar senare (dock i mitt fall med andra övningar). Alltså kommer man inte köra slut på den lika brutalt men istället lite grand 3 gånger i veckan.

Nu kommer jag ju även köra ABCDE-diet så om jag får något resultat så vet jag ju faktiskt inte om det är HST och/eller ABCDE som gjort förändringen. Är dock kul att experimentera lite och det är ju kul om man når framsteg. Att bara älta på med samma mängd mat och samma träning vecka efter vecka kan ju bli lite slentrianmässigt. Inget fel i det då jag gillar själva träningen men ibland vill man ju ha lite variation.



Tidigare var mitt mål mer att bli stor och stark. De senaste åren har jag iofs blivit lite starkare och fått liite mer muskler men jag har oxå insett att jag aldrig kommer bli något massamonster. Vill jag väga 100+ i bra form så krävs det många års träning till om jag någonsin klarar av det. Att gå upp i 100+ är ju ingen konst, been there, done that twice. Lite svårare dock att komma dit i bra form.

Dessutom är jag ganska nöjd med mig själv just nu. Visst vill man komma i bättre form och få mer muskler men så kommer man alltid tycka. Huvudsaken är ju att jag trivs som jag är idag. Kommer jag sedan bygga något kilo muskler till under de kommande åren så kommer jag ju inte gråta blod ;)

mangs
2004-08-31, 09:25
Visst ja,

Gårdagens pass var ju det jag skulle skriva om men jag flummade iväg lite med mina tankar:

Pass 3 med 10-reppare HST

Knäböj 2*10*110 körde fösiktigt pga knät, kände av det lite efter 2a set.
Bänkpress 2*10*100kg
Enbens vadpress 3*10*42kg
Smal Bänkpress 2*10*80kg
Stående Rodd 2*10*100kg
Stelbenta Marklyft 2*10*110kg
Crunches m. vikt 3*10*42kg
Curl m. stång 2*10*52kg
Underarmscurl 2*10*52kg
Skruvpressar 2*10*22kg
Framåtlutande lateral raises 2*10*19,5kg



Högre vikter än förra veckan och kroppen kändes bra. Den klarar av mer på nästa pass vilket ju är positivt. Bra pump i överkroppen efter detta passet! :bpump:

pettan85
2004-08-31, 11:24
Låter ju bra det där :thumbup: Är ju alltid kul att expremitera lite med olika upplägg osv. man blir ju alltid en erfarenhet rikare! Verkar gå bra i träningen nu, det är bra vikter du kör på. Kass det där med knäet, hoppas det ger med sig snart!

mangs
2004-08-31, 22:08
Knät är nog ingen fara, Var ute och sprang idag i ett hiskeligt tempo, lite kondis till sen är man i sitt esse. Det är kul att springa när det går fort och lätt fram.

SÅg lite på toppform idag, intressant att se hur de lägger upp programmen för 4 totala soffliggare som än så länge hade 0 koll. Paulun är i alla fall där och kommer säkert göra ett grymt jobb. Han är nästan lika bra som vår egen Grub, nästan ;)


Imorgon är det då dags för styrkepass igen, skall bli kul. Dessutom firar jag och frugan tre år sedan vi träffades så det blir väl lite :eating: :kinky: :love: med!

mangs
2004-09-02, 12:18
Man hann med pass nr4 igår, kändes lite halvtungt i 2a set på någon övning men allt som allt ett hyffsat dagsverke. Idag har jag vila från träningen vilket känns ganska skönt då jag känner mig lite trött, skall försöka sova mycket till imorgon så att jag är utvilad inför nästa tunga pass. jag har märkt det att sömnen betyder mer än kosten för mig dagen innan ett tungt pass. Visserligen missköter jag aldrig kosten något enormt men ibland händer det att det inte stämmer till 100%, detta märker man knappt av på passet. Däremot om jag sover 8-9 timmar dagen innan så blir oftast passet :thumbup: , Synd att man inte har tid att sova så mycket bara :(

pettan85
2004-09-02, 18:53
Såg också lite på toppform! Ska bli kul att se om den där taninga killen med piercingar över allt lyckas med att lägga på sig lite muskler! UNdrar om det blir någon hardcore träning eller bara disco trams :)

mangs
2004-09-06, 10:06
Idag är det dags för sista passet på 10-repparna. Det kommer bli tungt då jag har lite träningsvärk sedan förra passet. Ingen fara dock utan jag skall ge järnet idag.

Har haft en liten svacka när det gäller kosten den senaste tiden. I fredags gick det så långt att jag betsällde Pizza. :em:

Det var :thumbup: .
Sedan på lördagen var man en sväng på McDonalds och slutade kvällen med grillat.

Har nu gått upp något kilo fett igen sedan i somras, inte så mycket men ändå lite och det stör mig att jga inte klarar av att hålla mig i form. Tanken var ju att jag skulle gå ner ytterligare i fett nu under hösten men kanske är det bättre att unna sig lite nu för att ta tag i det under våren? Skall i alla fall skärpa till kosten nu framöver så att jag kan prestera max på mina pass.

Kristian
2004-09-06, 12:09
Ähhh...vad gör en pizza då och då...man behöver släppa loss ibland

Kör hårt :thumbup:

/Kristian

pettan85
2004-09-06, 12:50
Du har ju varit duktig hela våren så du kan nog gott unna dig lite ... ta annars ett par veckor och käka lite mer och kör igång med en strikt diet sen igen så kommer du vara i bra form tilsl våren... det är så jag planerar det hela iaf :) Kör nu ett riktigt bra pass :thumbup:

mangs
2004-09-09, 20:29
Jo, man måste kunna unna sig något ibland.

Dock har jag nu börjat sköta kosten bra igen. Idag var det första lätta passet på 5-repparna. allting gick som smort och det blir inga problem att öka vikterna till nästa pass:

Pass 1 med 5-reppare HST

Knäböj utgick
Bänkpress 3*5*110kg
Enbens vadpress 4*5*52kg
Smal Bänkpress 3*5*95kg
Stående Rodd 3*5*110kg
Stelbenta Marklyft 3*5*130kg
Crunches m. vikt 4*5*52kg
Curl m. stång 3*5*57kg
Underarmscurl 3*5*57kg
Skruvpressar 3*5*26,5kg
Framåtlutande lateral raises 3*5*22kg


Detta kändes riktigt lätt och jag lade därför till ett set av varje övning. :D

pettan85
2004-09-09, 22:27
Härligt ju! Bara att köra på :bpump: Då är HST cykeln snart slut. Blir det en cykel till eller?

mangs
2004-09-10, 08:39
Jag kommer köra ett varv till så att säga sedan blir det dags för utvärdering.

Nu skall jag ju först köra två veckor på 5 reppare och sedan en vecka med maxningar och så vilovecka innan nästa cykel börjar. Kommer då byta ut några övningar. Tex kommer jag lägga till Lateral Raises och Marklyft och stryka något annat.

Over and out

pettan85
2004-09-10, 23:19
Jaja ok! Det låter ju bra... Så det är maxningar sen också, där ser man! Hur går det annars med kosten blev det nån ABCDE-diet eller vad är dina planer nu?

mangs
2004-09-12, 09:50
Yepp, det blir även en vecka med maxvikter vilket lära vara rätt jobbigt. Känner mig lite sliten redan nu så jag lägger in lite vilodagar extra. Detta kan ju bero på att jag inte går ner på 50-60% på de lätta passen utan att jag börjar på typ 85-90% och går uppåt. Jag har väldigt svårt för att motivera mig att köra bänk på tex 50 kilo. Det känns inte som att det ger någonting alls.


När det gäller dieten så var det INGEN på Kolo av 20 som från början var intresserade som ville ställa upp när det väl kom till kritan så jag för köra det hela själv. Har dock varit lite ostrukturerad på slutet så vi får se hur det går.


Gårdagens pass då:

pass 2 5-reppare:

Sned Bänk 5+5+5*85
Benspark utgick pga ont i knät, på bättringsvägen dock
Lårcurl 10+10*55 lätt
Enbens vadpress 4*5*52
Chins 2*5*10
Dips 3*5*20
hantelrodd 2*5*52
Liggande tricepspress 2*5*62
Curl m stång 2*5*62
Inv. curl m stång 2*5*47
Militärpress 2*5*62

pettan85
2004-09-12, 11:15
Ser ju bra ut det där! Kan förstå att man blir lite sliten i kroppen efter att köra 3 helkropps pass iveckan är det va? Gå ner ändå så långt som att köra på 50% av man klarar av i arbetssetten kan ju inte ge så mycket tycker man så det gör du nog rätt i som höjer då!

mangs
2004-09-14, 09:53
Nej, det var det jag tänkte och körde hårdare. Känner mig mindre sliten nu men kommer efter morgondagens pass ta en paus fram till på måndag. Jag komemr vara bortrest så det får bli lite promenade och löprundor och kanske om jag har tur ett besök på ett gym...

Gårdagens pass då, det kändes väldigt lätt och av någon anledning kände jag mig väldigt explosiv, kan det bero på att jag nu sköter kosten bättre? :thumbup:


Pass 3 med 5-reppare HST

Knäböj utgick
Bänkpress 2*5*115kg Kunde kört fler reps eller set men det kommer senare i programmet
Enbens vadpress 4*5*57kg
Smal Bänkpress 2*5*105kg
Stående Rodd 3*5*115kg
Stelbenta Marklyft 3*5*140kg
Crunches m. vikt 4*5*57kg
Curl m. stång 2*5*62kg
Underarmscurl 3*5*62kg
Skruvpressar 2*5*29,5kg
Framåtlutande lateral raises 3*5*24kg

Vikterna komemr sedan öka ca 5-10% till pass 5 och sedan får vi se hur det går på maxningsveckan.

Overload
2004-09-14, 13:25
Nej, det var det jag tänkte och körde hårdare. Känner mig mindre sliten nu men kommer efter morgondagens pass ta en paus fram till på måndag. Jag komemr vara bortrest så det får bli lite promenade och löprundor och kanske om jag har tur ett besök på ett gym...

Gårdagens pass då, det kändes väldigt lätt och av någon anledning kände jag mig väldigt explosiv, kan det bero på att jag nu sköter kosten bättre? :thumbup:


Pass 3 med 5-reppare HST

Knäböj utgick
Bänkpress 2*5*115kg Kunde kört fler reps eller set men det kommer senare i programmet
Enbens vadpress 4*5*57kg
Smal Bänkpress 2*5*105kg
Stående Rodd 3*5*115kg
Stelbenta Marklyft 3*5*140kg
Crunches m. vikt 4*5*57kg
Curl m. stång 2*5*62kg
Underarmscurl 3*5*62kg
Skruvpressar 2*5*29,5kg
Framåtlutande lateral raises 3*5*24kg

Vikterna komemr sedan öka ca 5-10% till pass 5 och sedan får vi se hur det går på maxningsveckan.

fett pass!! Vilken cyckel tycker du är roligast? 15,10 eller 5-repparna? Själv skulle jag alsdrig palla att göra 15 reppare.

pettan85
2004-09-14, 17:18
Snyggt pass! Skönt att du inte är lika sliten längre. Men det kan nog vara bra att ta ett par dagars vila, är ju trots allt väldigt tufft att köra helkroppspass så tätt inpå varandra speciellt nu när vikterna börjar ta sig!

Var ska du resa föresten?

mystic[-_-]
2004-09-14, 18:15
För jävla bra pass :thumbup:

mangs
2004-09-15, 07:48
Overload,pettan85 och mystic[-_-]: Tack, jag gör så gott jag kan.

Tycker att 5-repparna känns roligast tror jag. Slipper pump och mjölksyra vilket gör att man kan köra hårdare. Även 10-repparna var kul men 15-repparna var en plåga. Speciellt i biceps och Bröst mm där man ficke en sådan mjölksyra så att man knappt kunde köra klart.

Skall iväg till Mallis ju.

Åker om en timme ungefär!


Jag uppdaterar efter nästa pass,

ha det så bra!

Bobbokrull
2004-09-15, 15:54
Bon Voyage!!

Under tiden du sörplar bärs och äter turkmat så bygger en annan kvalitetsmassa i gymmet. Ha så kul! :thumbup:

pettan85
2004-09-15, 22:03
Åfan, ja då får du ju ha det så trevligt på Mallis :cheers:

mangs
2004-09-20, 18:25
Då är man tillbaks igen efter denna resa. Det blev mer flytande än fast föda och jag höll ett hyffsat kalori-intag men undverk fett+protein och till viss del även kolhydrater.

4 dagars fylleresa gör kroppen gott iom att jag nu skärper till mig och börjar äta ordentligt. Har sovit max 2-3 timmar/ natt dock så där har jag lite att ta igen. Första passet imorgon men jag tror det går bra. :)

Kristian
2004-09-20, 18:59
Välkommen tebax...:D

/Kristian

Overload
2004-09-20, 21:08
Välkommen tebax Mangs! Hur va läget på Mallis!
Chacka ru lite schnee å bärs eller? :cool:
Jag ska själv iväg på en fylleresa på höstlovet till Paris å hälsa på min syrra å hennes 43 ÅRIGA MAN!!!(Hon är 21:))

Ska åka dit med en polare så det blir en hel del drickande.

Jaja men nu vill vi se hårda pass från din sida...

Lycka till
I'll be watching

pettan85
2004-09-20, 21:35
Då är man tillbaks igen efter denna resa. Det blev mer flytande än fast föda och jag höll ett hyffsat kalori-intag men undverk fett+protein och till viss del även kolhydrater.

4 dagars fylleresa gör kroppen gott iom att jag nu skärper till mig och börjar äta ordentligt. Har sovit max 2-3 timmar/ natt dock så där har jag lite att ta igen. Första passet imorgon men jag tror det går bra. :)

Skönt att höra :cheers: Då är det bara att köra på igen :bpump:

mangs
2004-09-21, 20:47
Tack grabbar för stödet. jag kan informera er om att dracks en hel del. :cheers:


Dagens pass då som inte ble lika bra som mina tidigare pass men men, en veckas uppehåll med tveksam kosthållning och sömn gör väl sitt till:


Gårdagens pass då:

pass4 5-reps:

Sned Bänk 5+5*90
Benspark utgick pga ont i knät
Lårcurl 10+10*55 lätt
Enbens vadpress 4*5*57 utgick pga ont i knät
Chins 2*5*20
Dips 3*5*30
hantelrodd 2*5*57
Liggande tricepspress 3*5*62
Inv. curl m stång 2*5*52
Stående hantelpress 2*5*32
alt. curl m hantlar 2*5*32

pettan85
2004-09-21, 22:57
Var ju ett bra pass, speciellt med tanke på omständigheterna :thumbup:

Hur är det med knäet egentligen?

Kristian
2004-09-22, 07:46
Det såg väl inte så tokigt ut... men visst kan du bättre än så :D

/Kristian

mangs
2004-09-22, 10:04
Jajamen, visst kan jag bättre än så men det kommer nog när jag laddat lite bättre. jag känner det på morgnarna att jag har en del sömn att ta igen nu. :sleep:



När det gäller knät så vet jag inte riktigt vad det är. Har inte kännt av det så mycket senaste veckan men så igår började göra ont igen utan någon egentlig anledning. jag vet i alla fall varför jag fått ont i knät. De tvar för några veckor sedan när jag stretchade och när man stretchar höger skinka genom att sitta ned och lägga höger fot över vänster lår och pressar ner knät mot marken och böjer sig framåt. Eftersom jag är lite osmidig så stressade detta tydligen knät för hårt och nu har jag stundtals lite ont på insidan av knät längs knäskålen. Jag har säkert tänjt ut något för emellanåt känns det som om knät skall böja sig åt andra hållet.

Därför skall jag givetvis inte stretcha med denna övning längre och ta ett uppehåll med allt som påfrestar knät. Att vila brukar vara det som hjälper för att bli bra igen.

SÅ nu blir det Discobygge de närmsta veckorna. :em:

pettan85
2004-09-30, 17:29
Hur går det med träning Mangs? :confused:

mangs
2004-10-01, 15:27
Inte så bra, har varit och är fortfarande förkyld så innan jag är frisk blir det inget mer av den varan. Får ta igen det senare!

pettan85
2004-10-01, 18:47
Inte så bra, har varit och är fortfarande förkyld så innan jag är frisk blir det inget mer av den varan. Får ta igen det senare!


Usch, det är inte kul ju! Hoppas du blir bra snart annars går jag går jag om dig ;)

mangs
2004-10-28, 21:03
Har fått lite påtryckningar att jag skulle dra igång denna journalen igen. Jag har kommit igång ordentligt nu efter det ena och det andra. Förkylningen är väck och knät är i toppform. Kör just nu kroppen uppdelat på två pass och kör ca 4 pass i veckan. Det hela är uppdelat som så att jag kör överkropp på pass 1 och sedan underkropp på pass två. Sedan kör jag överkropp fast med helt andra övningar än pass 1 osv.


Formen är väl sådär. Ligger kvar på 92-93 kg och jag siktar nu på att sakta gå upp i vikt så att jag ligger kring 95-96 till sommaren. Styrkan är helt ok men skall bli bättre. Har gjort lite mer förändringar. Numera kör jag böjen ass-to-the-grass. Trodde det skulle ta mer på arslet men tvärtom känns det mer som jag belastar låren och kommer åt vissa ställen som jag tidigare ej gjort. Började djupa böjar på 50 kilo och har nu arbetat mig upp till 110. skall stanna här en tid och nöta teknik innan jag går högre. Vill inte paja något nu när jag hittat något jag gillar.

Uppdatering följer...

pettan85
2004-10-30, 16:35
Fint att du har kommit igång igen! Kör hårt nu :bpump:

mangs
2004-11-10, 18:02
SKulle bara uppdatera och säga att jag fortfarande lever, Träningen går hyffsat eller kanske till och med bra. har börjat få lite rutin på det hela nu. Skall försöka skärpa till kosten lite framöver. :)

mangs
2004-11-18, 11:39
Numera kör jag kroppen delad på två.

1. Bröst, Övre rygg,axlar,biceps,triceps,underarmar
2. Lår, vader,korsrygg,mage


Jag kör igenom kroppen ca 2 ggr per vecka eller 8 dagar. Dvs 4 pass på denna tidsperiod. Funderar eventuellt på att bryta uct och skapa ett eget armpass då jag inte känner att jag har så mycket ork kvar när jag går över till dessa efter bröst,axlar,rygg. Jag kör olika övningar på de olika passen vilket känns riktigt bra. Genom att köra på detta viset är jag fräsch innan många fler set och kan lyfta mer vikter, Sedan återstår det att se om jag blir större och starkare av det. Dieten ligger väldigt när +/- 0 men siktar på ett liiitet överskott så att jag eventuellt kan bygga några gram muskler. Är rejält på gång och det känns som att jag kommer att öka nu under de närmsta passen.

pettan85
2004-11-18, 21:59
Låter ju bra det där! Kul att exprimentera lite och prova på olika varianter av pass. Kul att du är på gång igen, kör så det ryker :thumbup:

mangs
2005-02-01, 11:42
Har varit kasst med uppdateringen och de tberor på att träningen varit sådär. Har knappt tränat någonting och tyvärr även misskött kosten en del då jag haft en lång flytt samt lite andra grejor som ställt till det. De senaste två veckorna har jag dessutom varit bortrest i Thailand och där låg jag bla sjuk i hög feber och misskötte kosten ordentligt så just nu känner man sig some en urlakad sill som aldrig lyft en hantel. *grr*


Nu är det dock dags för mig att komma igång igen och jag har börjat käka bra mat och fyllt på matförråden där hemma med massor av nyttig mat. Nu skall det börja byggas igen och jag får antagligen sätta upp några delmål för att jag skall klara av det hela. Under vår och sommar kommer jag köra stenhårt och göra väldiga insatser för att komma tillbaka och förbi där jag var tidigare. Känns inte kul om e senaste två månaderna skall spoliera det jag kämpat så hårt för under flera år.

Motivationen är det absolut inte fel på utan jag ser verkligen fram emot att får lyfta skrot igen. Detta avbrott från träningen kanske till och med kan göra mig gott då kroppen verkligen har fått vila. Unde de senaste två månaderna har jag kört kanske 10 pass totalt.



Så här kommer jag lägga upp de närmsta veckorna.

1. Komma igång med helkroppspass på relativt enkla vikter och köra enbart basövningar så att man kommer igång ordentligt.

2. När kroppen kommit igång efter ca 1-2 veckor går jag över till halvkroppspass där jag delar på över och underkropp. Nu kommer jag lägga på lite mer vikter och gå ner i reps-antal.

3. Kommer dela upp kroppen på tre och sedan köra på till jag kommit tillbaka till en bra nivå. Tidsåtgången för detta är svår att förutspå men jag räknar med att jag är här i April.

4. Kommer köra på för maximal styrka och hypertrofi under någon månad för att sedan sätta igång en liten minideff under maj-juni om det behövs. Skall försöka att inte lägga på mig onödigt mycket fett under våren så dett bör vara snabbt avklarat.


Just nu känner man sig något tom i kroppen och man har absolut inget tryck i musklerna. Kommmr ladda på nu med mycket bra mat och några pass och sedan återkommer jag med hur det känns. I will be back, that's a promise! :)

mangs
2005-02-02, 10:44
Det blev ett snabbt pass igår där jag köre igenom kroppen på bebisvikter. Kommer köra ett liknande pass idag men med lite tyngre övningar var det tänkt.


Kändes skönt att komma igång men jag kände fortfarande av min sjukdom tyckte jag då jag blev lite väl andfådd efter marklyften. Det gäller att ta det lugnt nu så att man inte drar på sig mer skit.

mangs
2005-02-03, 13:01
Pass nr efter comebacken kördes igår. Det blev lite bänkpressar,knäböjar och chins + lite blandade småövningar. Man känner att lederna är lite rostiga och inte helt vana vida rörelserna men jag antar att även de kommer igång snart. Kommer köra ytterliggare ett helkroppspass idag och sedan vila imorgon. Sedan kommer jag öka på vikterna en aning och arbeta mig uppåt mot normala arbetsvikter. Det skal lbli kul det här. :)

Sick-Dog
2005-02-04, 10:31
Ingaproblem kompis detta fxar du utan nån större ansträgning!!!
Enligt mina erfarenhet så är det lättare att komma förbi "viktspärrarna" man byggt upp efter en längre tids intensivträning efter ett långt uppehåll, flytet håller i sig typ, lite snurrig men hoppas du fattar att det här är en winwin situation!! ;)

//funtex

mangs
2005-02-04, 16:57
Precis, det är lite så jag resonerar. Mentalt sätt är jag väldigt sugen på att träna och jag längtar till att få slita i vikterna. Det är därför viktigt att inte träna i sönder sig då kroppen inte ännu är van att gå på max. Får man bara hålla sig frsik och hel skall det MYCKET till för att jag inte snart är tillbaka i gammal god form. :thumbup:

mangs
2005-02-07, 10:58
Tillbaka efter helgen nu och jag sitter med skööön träningsvärk i främst baksida lår. Den känslan är bara för skön. Körde två pass i helgen. Ett för överkroppen och igår ett för underkroppen. Ökad belastning från föregående pass och det kändes bra. Man känner att kroppen börjar bygga upp vad den tappat på sistonde och jag fick faktiskt någon form av pump efter överkroppspasset. Eftersom man kännt sig urlakad på senaste så var det en välkommen känsla.


Kommer som bekant köra på med halvkroppspass nu framöver i några veckors tid och jag har väl uppskattningsvis 20% kvar innan jag är tillbaka där jag varit men med bra mat och lite järnvilja så kommer det säkert gå snabbt. *flex*

mangs
2005-02-09, 09:09
Igår var det då dags för veckans första pass.


Det stod överkropp på schemat och jag lade på ca 20% på övningarna sedan förra veckan. Det kändes helt ok och fortsätter det så här så lär jag vara tillbaka inom 2-3 veckor. *flex*


1. Bänkpress 5+4+4 x110kg
2. Chins 10+8+6

3. Smal Bänkpress 6+5+5 x 100kg
4. Smala chins omvänt grepp 7+6+7

5. Dips 8+8+7 x20kg
6. Framåtlutande lateral raises 6+6x22kg
7. Hantelcurl 12x22kg
8. Konc. Curl 9+6x22kg
9. Inv. Underarmscurl 12+12+12+10x20kg


1&2 samt 3&4 kördes i superset. Tycker det känns rätt bra att supersetta just bröst och övre rygg. Jag maxade inte på något sätt men jag tog i ordentligt i alla fall. Det gäller att öka med förstånd nu så att man inte drar på sig någon skada eller dylikt. Kändes även som att orken var bättre igår då jag höll bättre tempo samt körde fler set än jag gjort under föregående pass.

mangs
2005-02-14, 08:43
Har i helgen kört två hyffsade pass till ett för överkroppen och det andra för ben och korsrygg.

Avslutade överarmspasset med att köra ett antal set med högreppare av enarmstricepspress bakom nacken. Det gav mig en grym pump och nu någon dag senare en grym träningsvärk men tyvärr har det även gett till resultat att jag på nätterna vaknar upp med helt avdomnade fingrar. I natt var det riktigt otäckt då jag vakande upp och hela armen var helt borta. Det stack som tusen nålar och jag kunde inte röra den. Det var som en död klump. Kändes riktigt otäckt. Efter detta började det krampa och tills sist så släppte det. Lärdommen av detta? Kör inte högreps för triceps! *screwy*

mangs
2005-02-15, 16:24
Körde ett pass för underkroppen idag.

Känns bara bättre och bättre och jag siktar på att snart vara tillbaka. I och med att man kan öka för varje pass så är man ju snart tillbaka där man var tidigare.


1. Knäböj 5+5+5+5 *110 Kommer inte ihåg om det var 4 el. 5 set. *screwy*
2. Vadpress fri stång 40+40*110
3. Raka marklyft 10+10*110 lätt
4. Inv vadpress 20*20 + 20*30 + 15*20
5. Marklyft 10*130 + 10*140

Nästa vecka ökar vid med 10 kilo, eller vad säger ni? :naughty:

mangs
2005-02-17, 14:31
Gårdagens pass som utfördes trots rejäl träningsvärk i så gott som hela ryggen och baksida lår:

1. Bänkpress 5+4+3 x115kg
2. Chins 10+8+7

3. Smal Bänkpress 5+4+6 x 105kg lätt
4. Smala chins omvänt grepp 7+7+6

5. Dips 10+9+7 x20kg
7. chins med "pistolgrepp" 7+6
7. Framåtlutande lateral raises 15+15+15*12
8. Inv. Underarmscurl 10+10+10x27kg


1&2 samt 3&4 kördes i superset.

Ökade lite sedan förra passet trots att jag slarvat med mat och sömn. Nu börjar det bli dags att skärpa till även dessa bitar och komma ifatt den sista biten. Sedan är det kreatinkur som gäller.


Vikten ligger ganska stabilt på 93-94 kilo. Kommer nog gå upp 1-2 kilo under våren men skall undvika att gå upp för snabbt.

mangs
2005-02-18, 09:10
var fan tog mitt inlägg från igår vägen? :MrT:

Bobbokrull
2005-02-18, 10:39
Stabila bänkpressar mannen! Nu är du ju ifatt mig...

Dags för mig att boosta några veckor nu *flex*

mangs
2005-02-21, 12:01
Å nej, ännu saknas det ca 10 kilo innan man är ifatt men det börjar likna något. Det känns bättre och bättre för varje pass. Körde benen i fredags och det kändes bra. Av någon anledninge så tycker jag numera baksida lår är det roligaste och skönaste att köra. Jag gillar träningsvärken man får och eftersom baksidan behöver prioriteras lite jämfört med framsidan så är det ju välkommet att köra mer av den.

Skulle köra ett pass för överkroppen någon gång i helgen men jag bommade det då jag var tvungen att fixa med huset samt att vi hade gäster hela tiden typ då frugan fyllde år.

Jag får köra passet idag i stället och det kanske är lika bra att man nu fått några dagars vila.

Mitt problem med träningen nu är att jag inte riktigt tagit tag i kost-biten ännu. Jag ligger iofs mer eller mindre stilla i vikt. Ökar vääääääldigt sakta precis som jag vill men jag kan nog äta framför allt bättre mat. Äter lite för mycket mättat fett och för snabba kolisar nu. Ökar ju ändå men för att försäkra mig att komma tillbaka bör jag nog se över det framöver. :eating: :whipped:

mangs
2005-02-24, 19:08
Dags att uppdatera igen. har kört tre pass sedan jag uppdaterade senast och här kommer dagens pass:


1. Bänkpress 5+4+3 x117kg
2. Chins 10+9+8

3. Smal Bänkpress 5+5 x 107kg
4. Smala chins omvänt grepp 7+7
5. Dips 9+7 x25kg
7. chins med "pistolgrepp" 6+6
7. Framåtlutande lateral raises 10+10*17
8. Inv. Underarmscurl 15+15+10x17kg


lite småökningar här och där. Kände mig lite konstig i halsen idag. Inte sjuk på något sätt men lite trång. Hoppas inte det är något på gång nu när jag äntligen kommit upp i fart. Får överdosera med C-vitamin nu i några dagar så man håller allehanda baskelusker borta.

mangs
2005-02-28, 09:14
Inte hänt mycket sedan senast. har missat de pass jag skulle köra i helgen pga arbete samt fixa med huset och en smula lathet. :em:

Dock är det ju som så att det är bättre att vila någon dag extra och känna sig motiverad samt att då ge järnet. Kommer därför köra ett rejält pass ikväll.

Bobbokrull
2005-02-28, 18:54
*flex* Bara för att man köper hus och får en stabil tillvaro så behöver man ju inte lassa upp fötterna på soffbordet och sprätta folkbärs hela dagarna lång? Let´s get busy? *slap*

Först till 110 kg i kroppvikt?

mangs
2005-03-01, 10:30
Nej det är sant. tack för stödet. Nu jäklar kör vi. Dock har jag en del kilo kvar till 110. Ligger på 95 i dagsläget men är på väg uppåt. :)


Gårdagens pass blev av men det var mest för underhåll av benen. Frugan ligger hemma sjuk och alla i min närhet går omkring och sjukar sig. Känner mig själv inte helt kurant så jag tar det lite lugnare på passen.
Lattjade med knäböjen som ju ger max resultat på kortast möjliga insats. Supersettade med lite enbenta vadpressar. Körde 5 arbetsset x10 reps och sedan var jag klar. :D

Kommer köra ett pass för överkroppen idag om halsen tillåter.

mangs
2005-03-14, 21:09
Har varit mycket att stå i i helgen men idag var det åter igen dags för träning. Passet kändes riktigt bra och det var en nysatnsing som gällde. Känner att jag behöver lite variation på passen så jag skippar halvkroppspassen nu och kör på de muskelgrupper som känns bra för dagen och som jag är sugen att köra. Dock skall jag inte "missa" vissa muskelgrupper utav detta upplägget utan det kommer ändå vara seriöst. Jag kommer även lägga in fler set. Istället för att asom idag när jag kör typ 3 set per övning skall jag öka till 5-6 på de stora övningarna och ligga kvar på 3-4 set på småövningarna. Den stora skillnaden kommer dock vara att jag kommer minska vilan drastiskt till ca 30-45 sekunder mellan seten beroende på övning. Detta kommer ge mig sämre styrka men bättre pump,uthållighet och flås. jag kör på detta upplägg i 10 veckor och ser hur det går. Min tanke är att kanske man lägger på sig lite muskler samtidigt som man ökar kondisen som det ju är lite sådär med nuförtiden..


Har kört lite cykel nu så det är på rätt håll men jag har långt kvar.

Dagens pass bestod utav Biceps,Axlkar,Mage och underarmar. Små muskelgrupper och 30 sekunders paus mellan seten. Körde 30 övningar på ca 35 minuter.

mangs
2005-03-17, 12:43
Körde ett riktigt nice pass igår. massor av övningar och set för att plåga benstackarna. repsen låg mellan 8-10 stycken per set och jag körde mestadels superset för att snabba upp passet. Jag körde 30 sekunders paus mellan seten förrutom under knäbj där jag istället körde 60 sekunder. Jag ble rejält varm och i gasen. Kändes på något sätt emellanåt som om musklerna kom in i andra andningen efter ett antal set. En känsla som jag inte haft tidigare.

Nackdelen med detta upplägget är att man leker med lägre vikter och att jag än så länge inte kör till failure. När jag går till failure så¨tar återhämtningen längre tid. Det jag vinner på detta upplägget är att kroppen inte belastas så hårt, jag får bättre muskeluthållighet, bättre kondition och ett allmänt välbefinnande. Förhoppningsvis chockas även kroppen lite och kompenserar med lite extra muskler. *flex*


Körde så här:

Knäböj 6 set med 60 sekunders vila mellan.
Stående vadpress 6 set med 30 sekunders vila mellan.
Superset:
Benspark/Sissy Squat 4 set vardera med 30 sekunders vila mellan.
Lårcurl/Stelbenta Mark 5 set vardera med 30 sekunders vila mellan.
Ryggresningar/Inv vadpress 6 set vardera med 20 sekunders vila mellan.

Totalt: 42 set avklarat på ca 50 minuter


Man var lagom Schwettig efter detta.

mangs
2005-03-18, 14:59
Här är då gårdagens pass:

Bröst och triceps plågades i ca 40 minuter


Sned bänk 6 set
Bänkpress 4 set
Smal bänk 3 set
Flyes 5 set
Dips 7 set

Har för mig att jag körde någon övning till men jag har nu glömt vilken.
Passet kändes helt ok trots att vilan var kort. Kände att man ble mer än lovligt svag på slutet. Frågan är om FÖR högt tempo är så bra? Kanske skulle man köra med lite mer vila emellanåt. Jag tycker dock det är spännande att köra snabbt som jag gör nu. Dels sparar jag tid och dels är det lite omväxling.

Bobbokrull
2005-03-18, 15:07
Vad kör herrn på för vikter?

mangs
2005-03-21, 13:01
Light weights baby!Light weights.

Jag har väl lyft av ca 10-20% jämfört med i vanliga fall. Skall skriva ut vikterna i fortsättningen bara för din skull.


Jag har lite funderingar på vad som egentligen är bsät så jag startar en ny tråd i träningsdelen för att se vad ni andra tycker.

mangs
2005-03-22, 22:38
Dagens snabba och lätta pass:

1 Sittande skruvpressar (utan ryggstöd) 6+6+6+6+6+6*26 30 sek paus melan seten
2 Alt. hantelcurl 6+6+6+6+6+6*26 30 sek paus melan seten
3 Lateral Raises 8+8+8+8+8*12 30 sek paus melan seten
4 Konc Curl. 6+6+6+6+6*26 30 sek paus melan seten
5 Framåtlutad Lateral raises 10+10+10+10+10+10*12 30 sek paus melan seten
6 Underarmscurl 10+10+10+10+10+10*47 30 sek paus melan seten
7 Crunches m. vikt 10+10+10+10+10+10*26 30 sek paus melan seten

Tidsåtgång ca 46 minuter

supersettade 1o2, 3o4, 5o6


Passet kändes helt ok och jag tror att jag höjer vikterna till nästa pass :)

mangs
2005-03-24, 11:16
Dags för ett härligt benpass idag, sitter här och laddar.

Passet i förrgår känns bra i kroppen idag. Av någon konstig anledning fick jag ingen T-värk alls av detta pass föregående vecka men denna gången känns det rätt bra. Känner mig explosiv och har en härlig flex i musklerna. Kan det bero på det nya upplägget tro. Vi får se hur det går framöver men just nu känns det riktigt bra!

Mangs

mangs
2005-03-30, 07:40
Benpasset var ett enormt pass och värken jag fick var inte att leka med. Kunde inte gå riktigt och jag känner fortfarande av det lite i quadsen.

Började i måndags en nysatsning efter påsken och tanken är att jag skall gå ner 2-3 kilo fluff under den närmaste månades samt köra fler pass. har börjat med promenader och skall även ut och springa en runda idag. maten har oxå skärpts upp och jag kommer köra överstrikt kost nu i 14 dagar och ser hur det känns. Körde i förrgår ett pass för Bröst och Triceps och igår var det rygg och vader som fick lite smisk.

Har ju slarvat en del med vanliga marklyft på slutet och bara kört stelbenta mark. Kändes därför bra igår att avsluta med vanliga mark och att lägga marklyft i slutet av ryggpasset med bara 1 minuts vila mellan seten var jobbigt och svettigt kan jag säga. :) Jag har märkt det att rygg och då framförallt övre ryggen har tappat en del styrka det senaste halvåret jämfört med tidigare men volymen är ungefär den samma.

Kör på detta upplägget i ca 8 veckor till kommer sedan byta till något annat. har nu kommit på en årscykel som känns lämplig:

1. 10v halva pyramider till failure ca 10 set/muskelgrupp
2. 10v max styrka 2-3 ggr i veckan, bara basövningar få set till failure. lång vila
3. 10v Helkroppspass 3 ggr i veckan ca 3-5 set/muskelgrupp
4. 10v halvkroppspass 4 ggr i veckan ca 5-8 set/muskelgrupp
5. 10v Max intensitet 4 ggr i veckan ca 20 set/muskelgrupp kort vila (30-60s)

På detta sätt kommer jag variera träningsupplägg, antalet set,reps mm Hoppas på att kroppen hänger med i svängarna.

mangs
2005-03-31, 07:54
Igår hann man med en löprunda på 7 km i lugnt tempo. Tog det verkligen lugnt så jag kommer öka rejält nästa gång. Har/hade en riktigt ordentlig värk i hela ryggen. Speciellt i Latsen idag faktiskt vilket får mig att fundera på att skjuta fram dagens axel+biceps pass till imorgon istället. Får fundera på det under dagen.

Bobbokrull
2005-03-31, 08:11
Jag måste ta tag i löpningen känner jag! Kondition behövs men å andra sidan så är nog långdistans inget för mig.....män som väger +100 satsar på korta och intensiva löp-pass. Lättviktarna får löpa långt....eller du kanske inte är en lättviktare längre? *flex*

På tal om det....inga bilder på G? Man vill ju se hur din förra diet gick, alltid kul att se hur andra lyckas/misslyckas med sina försök att bränna fett och ja....du vet.

mangs
2005-03-31, 22:01
Tjenare, jo att bättra konditionen är alltid trevligt. har alltid haft lätt för just konditionsträning och att sprinag funkar bra. Just nu ligger jag på 97-98 kilo och jag hade tänkt gå ner till 95 innan jag ökar igen. Blev lite väl mycket mat i påskas. :em:
Allt under 100 är ju lättviktare så jag räknas väl in där för tillfället.
Inga bilder har jag att bjuda på heller. De sista bilderna jag tog var ngn gång i somras och de blev bara lite sådär, inget vidare att lägga upp dem här men det är klart, du kanske kan få dem i ett PM :naughty:


Dagens pass då. jag bestämde mig för att köra axla+biceps och underarmar idag trots ryggen och triceps med härlig träningsvärk. Körde lite andra övningar än vanligt men det var rätt kul och jag fick enorm pump iu framför allt axlarna. Att köra med såpass lite vila som jag gör nu är både jobbigt och roligt samtidigt. Känns jobbigt när man i slutet knappt får upp en hantel som man i vanliga fall leker med men men. Det är ju överbelastning det med.

Militärpress 6*8*55
Curl m stång 6*6*55
Drag till hakan 5*8*40
Inv Curl m stång 5*6*40
Lateral Raises 3*6*12 (enorm pump i axlarna så jag orkade knappt detta)
Underarmscurl 6*12*50
Framåtlyft med hantlar 3*6*12


Passet avklarades på 35 minuter. Alltså körde jag nästa ett set i minuten. Genom att köra supersets klarar jag av detta bättre jämfört med om jag koncentreart mig på en muskelgrupp i taget.

Imorgon blir det vila efter 4 dagaras tränande. Det skall bli skönt. Nästa pass är det ben, YIPPIE! :D

mangs
2005-04-22, 09:00
Har varit dåligt med uppdateringarna på slutet men träningen flyter på helt ok. har nu tagit tag i konditionsbiten också och det känns ju alltid bra. Kör på liknande upplägg som tidigare med kort vila mellan seten och det börjar ge resultat. min återhämtning känns nu mycket bättre mellan seten och jag klarar av passen på relativt kort tid jämfört mrd tidigar. Jag använder inte riktigt lika tunga vikter men kroppen är mer slut efter ett pass än vanligt så jag är övertygad om att det ger bättre resultat. Som exempel kan jag nämna gårdagens pass för ben och kosrsrygg.

1. Djupa Knäböj 6+6+6+6+6+6 * 110 60 sekunders vila
2. Vadpress m fri stång 20+20+20+20+20+20 * 110 45 sekunders vila
3. Benspark 10+10+9+8+7 *120 30s vila
4. Sissy Squats 10+10+10+10+10 30 s vila
5. Lårcurl 8+8+8+7+6 *55 30 s vila
6. Stelbenta marklyft 8+8+8+8+8*90 30 s vila
7. marklyft 8+8+8*130 90 s vila
8 Inv vadpress. 15+15+15*25 30 s vila


Jag börjar givetvis med djupa knäböj som tar på hela benen och korsryggen. Man vill ju gärna känna sig fräsch i denna övningen och inte fastna i bottenläget. Genom den korta vilan på 60 sekunder får man upp flåset snabbt och ordentligt och faktum är att set 2,3,4 känns ganska enkla tack vare den korta vilan. Hade nog känts stelare om jag kört med mer vila. De sista setten är dock riktigt jobbiga. Efter knäböjen är jag trött överallt men mest i Quadsen och röven. Därför går jag över till vadpressar med samma stång. Denna övning är ganska glassig och jag borde köra färre reps med högre vikt men jag pallade inte lasta på stången. Kör i alla fall med 45 sekunders vila så pumpen i vaderna är det inget fel på. Direkt efter detta ger jag mig på bensparken som är riktigt jobbig då man redan är hyffsat slut i framsida lår. Efter varje set vilar jag 30 sekunder för att sedan köra Sissy Squat som är en kanonövning. jag vet inte om den bygger någon massa men den tar på ett sätt som ingen annan övning gör och man blir helt mörbultad i låren samtidigt som man får stretch i framsida lår. Dessutom värmer man här upp baksida lår. Sedan vilar jag 30 sekunder för att återigen ge mig på bensparken. Så fortsätter jag en stud och de sista setten är grymt jobbiga. Svetten rinner och tröjan är nu helt blöt vilket gör det svårt att torka bort all svett som rinner in i ögonen. :devil:

Sedan är det dags för baksida lår och jag kör du lårcurl och stelbenta marklyft om vartannat med 30 sekunders vila mellan övningarna. Här känner jag att pulsen kommer upp riktigt högt och jag andas kraftigt mellan övningarna. Att "supersetta" dessa två övningar känns grymt bra då stelbenta marklyften stretchar ut muskel mellan varje set lårcurl. Här var jag egentligen helt slut men även marklyft stod på schemat. Tog det därför lite lugnt med vikterna och lade på 130. man vill ju inte skada ryggen pga någon dumhet. Tyckte det kändes bra och jag orkade med tre set på lika många reps. Här körde jag dock 90 sekunders vila mellan seten. Det förtjänade jag. Jag hade säkerligen klarat fler reps i samtliga set om det gällt livet men eftersom benen var som Spagetti så tog jag det säkra före det osäkra. Avslutade passet med lite inverterad vadpress för framsidan av underbenen. SÄkerligen en meningslös övning och den kommer nog bytas ut framöver.

Totalt sett så tror jag att jag med detta upplägget prickat in majoriteten av alla musklerna i benen och idag har jag ett kvitto på detta. Skön värk i de nedre regionerna och en stelhet som gör det svårt att röra sig normalt. ännu värre lär det bli imorgon. :D

mangs
2005-04-23, 20:55
Ok, så här blev det idag. eftersom det var ett sent pass skar jag ner på setten.

miltärpress 8+8+8+7+7* 60kg 30 sekunders vila
Curl m. stång 6+6+6+6+5+5+4*60kg 30 sekunders vila
Drag till hakan 6+6+6+6*50kg 30 s vila
Inv curl m stång 6+6+5+4*50kg 30 s vila
Lateral Raises 8+6+6+6*12kg 30 s vila
Underarmscurl 10+10+10+10*60kg 30 s vila
Framåtlutad lateral raises 8+10+8+10+8+8*17kg 30 s vila


Jag supersettade de olika övningarna för att få upp tempot. Fick bra pump i axlarna och blev lagom svettig.

mangs
2005-05-20, 09:19
jaha, då har det hänt mig med en sak som jag inte troddes skulle inträffa men jag har av någon anledning helt tappat motivationen till träning och kosthållning.

Jag har haft väldigt mycket att glra det senaste halvåret och massor av projekt igång.

Dessutom har jag ingen motivation att bli större eller starkare utan jag känner att det inte spelar någon roll längre. Jag har gått tillbaka i styrka samt tappat någon cm här och där. Vikten ligger dock kvar på samma men jag har något kilo extra fett.

Jag körde ett pass för benen igår och det kändes mycket bra och var roligt mm men det är nu det gäller att köra på och ta några pass till. De senaste tre veckorna har det blivit två pass totalt!!

Det är ingen katastrof att ha sådanna här uppehåll men det som känns tråkigt är att jag inte ahr den rätta motivationen längre. Tidigare har jag hela tiden haft uppsatta må l och jag vägde mig varje vecka och såg till att jag fick i mig rätt mat vid rätt tillfälle. Nu äter jag iofs rätt nyttig mat men unnar mig en del godis och annat samt slarvar med träningen.

Hur skall jag göra för att komma tillbaka? jag vet ju att jag mpr mycket bättre när jag ligger på topp så att säga. Känns inte kul när man kör på 75% av sin kapacitet...

Bobbokrull
2005-05-20, 09:37
Eftersom du har haft rätt så mycket att stå i det senaste året så är det väl inte så konstigt att träningen sladdat och motivationen likaså? Man får ju prioritera och husköp mm. måste ju få gå före träningen. Men att du kommer tillbaka, det tvivlar jag inte på!
Det viktigaste, enligt mig, är att ha ett mål med träningen så att man inte bara går på tomgång och ja.....det är inte bra helt enkelt. Dessutom så blir det ju extra tungt då man vet vart man en gång varit (styrkemässigt) och att sedan nå upp dit igen kan därför kännas tungt som fan.Det handlar då om viljestyrka och motivation att komma igen och förbättra sig ett par klasser!

Du har ingen träningspartner som kan motivera dig eller ska jag måsta komma ner till skåne i sommar och få fart på maskineriet?

Grisen
2005-05-20, 09:44
Eftersom du har haft rätt så mycket att stå i det senaste året så är det väl inte så konstigt att träningen sladdat och motivationen likaså? Man får ju prioritera och husköp mm. måste ju få gå före träningen. Men att du kommer tillbaka, det tvivlar jag inte på!
Det viktigaste, enligt mig, är att ha ett mål med träningen så att man inte bara går på tomgång och ja.....det är inte bra helt enkelt. Dessutom så blir det ju extra tungt då man vet vart man en gång varit (styrkemässigt) och att sedan nå upp dit igen kan därför kännas tungt som fan.Det handlar då om viljestyrka och motivation att komma igen och förbättra sig ett par klasser!

Du har ingen träningspartner som kan motivera dig eller ska jag måsta komma ner till skåne i sommar och få fart på maskineriet?

Bobbokrull är en utmärkt motivations coatch! Så jag är säker på att du skulle komma igång =)

On topic: Ta det lungt några veckor/månader låt kroppen förfalla lite, du kommer snart att bli motiverad att styrketräna och röra på dig igen.

JJ
2005-05-20, 09:54
Personligen brukar det funka att byta schema för mig om motivationen tryter. Har du taskigt med tid kan du ju prova en 2 el 3-split, skippa alla bjäfsövningar och bara köra basövningar eller något annat du känner för.

mangs
2005-05-20, 13:30
Tack för era inlägg och synpunkter,

jag har provat att byta upplägg rätt friskt det senaste året men det verkar tyvärr inte hjälpa, tror det har att göra med det som Bobbo säger, att jag haft mycket igång och inga mål. Nu hoppas jag att saker och ting lugnar ner sig och att jag får mer tid över för träningen. Det gäller bara att komma igång igen och få det som en vana i vardagen. har ju inte förfallit så jättemycket på 3 veckor men det var väl snart ett år sedan som träningen kändes riktigt kul. Jag tror att jag måste slänga ihop ett upplägg som jag trivs med och sedan köra stenhårt. Äta ordenligt med mat så att jag ökar och bygger tillbaka den massa jag tappat. Detta löser sig nog. har ingen träningspartner som kan skrika på mig men när jag väl är igång med passet så är det alltid full tändning som gäller. Det är bara det att när jag tagit 3-4 dagar off från gymmet så känns det som att det knappt är lönt att sätta foten där. Konstigt nog funkar det på andra hållet med. Tränar jag tre dar på raken känns det fel att ta ledigt dag 4 *slap*

Det som jag skall höra till att börja med är att sätta upp mål som kan vara rimliga. Att komma tillbaka där jag var SKALL jag klara av innan hösten, Sedan kanske 150 kilo i bänk känns som ett vettigt mål. Likaså 45 cm runt överarmen. Dock vill jag inte lägga på mig för mycket död-vikt men man kan ju alltid deffa.

Nu kör vi på detta grabbar, men idag tar jag det bara lugnt tror jag. Börjar imorgon! :hbang:

Tackar! *yourock*

mangs
2006-03-09, 09:14
He he,

var ett lååångt tag sedan jag skrev här. Tänker dock börja uppdatera igen då jag numera tränar frekvent. Det som hänt ät att jag under hösten 2005 gick tillbaka till den gamla beprövade metoden att köra 1-2 muskelgrupper per pass och mosa i sönder dessa rejält. Detta gav mig bra styrkeökningar vilket gjorde att jag slog en del PBs vilket ju alltid är skönt. Vikten har också sakta men säkert gått upp under denna tiden. jag inbillar mig att en del är msukler men det mesta är ju fläsk som jag får ta bort nu framöver. Känner dock ingen panik ännu utan jag bara kör på.


Blev ju farsa i början av februari så livet får ju lite andra värderingar men träningen sköter jag nästan bättre nu än tidigare trots att jag har mindre fritid och tid för sömn. jag hoppas verkligen att detta hänger i för jag mår ju så bra.

Intressant är också att jag har under de senaste 2 åren stått mer eller mindre helt stilla i styrkeutvecklingen när det gäller bröstövningarna trots att jag skött kost,vila träning,motivering etc korrekt.

Sedan under hösten när jag bara körde på så ökade jag över 10 kilo i många av övningarna (bänkpress,sned bänk mfl) på bara några månader.

Den mentala biten hur man mår verkar vara betydligt vikigare än kost,sömn mm.



Sedan en månad tillbaka kör jag nu istället helkroppspass 3 gånger i veckan men med olika övningar på de olika passen. Huvudskaligen kör jag basövningar och ibland lägger jag till något finlir. Jag kör mest på känslan och lägger in de övningar aoms jag känner för. Jag försöker köra proggresivt och jag tycker det går rätt bra än så länge. Jag har ju provat helkroppspass tidigare och jag tycker mig känna samma upplevelse nu som då.

+ Man känner att musklerna alltid är explosiva med fin muskeltonus.
+ Mindre träningsvärk mellan passen eftersom det rör sig om 48h vila
+ Inga problem med var man skall köra vissa övningar.
+ Skulle man missa ett pass så är det ingen katastrof och det rubbar inte schemat
+ Känns väldigt bra för motivation och sug efter att träna
+ Kroppen kommer igång direkt på passet och mindre uppvärmning krävs.

- Osäker på hur styrkeutvecklingen påverkas.
- Osäker på hur muskelbyggandet går


De två minusen är ju som sagt osäkra och något som får utvärderas framöver men en känsla jag har är att för styrekutvecklinegn så är det bättre att köra varje muskelgrupp en gång i veckan.


Så här ser mitt ungefärliga schema ut nu men några av övningarna byts ut per pass och även ordningsföljden/pass, jag kör 3-4 arbetsset per övning:

Pass 1
Benpress
Hyper Extensions
Bänkpress
Militärpress i smith
Lats drag
Omv Latsdrag
Benspark
Lårcurl
Vadpress i benpress
Pass 2

Sned Bänk
Stående rodd
Stående rodd m. inv grepp
Knäböj
Dips
Good Mornings
Konc. Curl
Crunches
Strående vadpress lågreps

Pass 3
Marklyft
Chins
Strående vadpress högreps
Hantelrodd
Explosiv bänk
Curl m stång
Liggande tricepspress
Underarmscurl
maghjul


Så här ser det ut ungefär och passen ligger kring 50-80 minuter beroende på när/hur jag kör.

Jag försöker dela upp passen så att jag har några riktigt tunga övningar i varje pass och några lättare. Känns riktigt bra än så länge.

mangs
2006-11-29, 14:21
TÄnkte börja skriva här igen.

Träningen har gått rätt bra det senaste halvåret. Motivationen finns där igen vilket ju är viktigt. Resultaten peaked väl i Februari någon gång när vår dotter föddes och jag har sedan legat på lite lägre vikter men är nu sedan en månad på väg uppåt igen trots att min egen vikt är på väg nedåt. Väger idag ca 98-99 kilo och tanken är väl att gå ner till 95 ngt och sedan får vi se.

Numera kör jag helkroppspass ca 3 gånger i veckan. Gillar det upplägget äcen om armarna inte får så mycket specifik träning. Fokuserar mest på basövningar typ knäböj,marklyft och bänkpress. Tänker därför idag köra ett lite annorlunda pass där jag kör Marklyft + lite mer specifika övningar för armarna.

Bobbokrull
2006-12-01, 09:03
Yes box! Välkommen tillbaka! Blir kul att följa denna hära journal igen!

mangs
2006-12-02, 11:51
Tack,

Har blivit tre pass sedan i onsdags. I onsdags körde jag marklyft,DIps, stående curl och maghjul. Har haft grym träningsvärk i magen sedan detta. I Torsdags blev det ett konditionspass med löpband,cykel och roddmaskin. Igår då var det dags för ytterligare ett helkroppspass. Alla övningarna var supersettade och relativt kort vila eller ingen vila alls mellan vissa av setten.

Bänkpress
15*50
10*70
8*100
5*115
5*115
5*115
4*115

Strikta Latsdrag
12*65
10*75
8*85
8*85
8*85
8*85
8*85

Militärpress
8*70
8*70
8*70

Fulldjup Benpress
10*80
10*101
10*121
10*141
10*161
10*161
10*161
10*161

Explosiv bänk med 5 sek negativ fas
9*70
9*70

Passet avklarade på drygt 45 minuter. Det kändes ganska lagom och jag är på väg uppåt igen. Idag är det träningsfritt. Eventuellt en långpromenad men annars så lite som möjligt. Imorgon kör jag nästa helkroppspass.

mangs
2007-01-24, 17:13
Första inlägget på länge men passen tickar på som vanligt. Tänkte nu göra ett seriöst försök att komma igång med journalskrivandet igen. Körde ett ovanligt pass idag. Passet gick snabbt och var relativt enkelt. Långt ifrån macbelastning men jag tycker ändå det kändes bra. betoningen var på dragövningar och imorgon blir det pressövningar. Då siktar jag på att köra lite tyngre. Körde väldigt strikt idag och fokuserade mycket på tekniken.

Marklyft 10*10*100kg
Chins 3*10
Curl m stång 5*10*50kg
Lateral Raises 4*8*12kg
maghjul 3*15
Hammercurl 4*12*14kg

Som sagt. Inget monsterpass men ett ok dagsverke.

Sheogorath
2007-01-24, 23:42
Släng upp lite feedback på vad du tycker om mitt kärleksbarn: good-mornings i smithen. Testa den nästa gång du ska spela hamstrings, vettja! :thumbup:

Edit: lägg upp kommentaren två dagar efter, när det spänner sådär lagom i baksidan. :D

mangs
2007-01-26, 20:08
Visst, will do. Det dröjer nog några dagar än. Lovar dock att rapportera här hur det känns efteråt.

Idag var det ett push-pass som avklarades på drygt 40 minuter. Det kändes att det var ca 2 veckor sedan jag körde snedbänk. Det var tungt trots att jag minskae vikt så säönktes repsen. Det får bli skärpning till nästa pass. Det kändes bättre på sista seten så det är lugnt.

Sned Bänk
10*50
10*80
5*100
5*100
4*100
3*100
4*100
4*100
Kommentar: höjer tillbaka till 105 nästa gång.

Latsdrag
10*60
10*70
8*85
8*85
8*85
8*85
8*85
7*85
Kommentar: Kommer höja till 90 kilo här. Denna latsdragmaskinen känns lite trög.

Benpress
10*100
10*120
10*140
10*160
10*175 <-Fullt mag
10*175

Kommentar. Tog det lite lugnt idag med setten. Jag skulle kunna köra något/några set till. eftersom jag redan kör på fullmag så undrar jag om jag inte skall köra lite föruttröttning i fortsättningen. Jag gillar övningen skarpt dock just pga att man kan ta ut sig fullständigt utan att riskera livet som i knäböjen, dessutom mår benen bra av den.


Lårcurl
10*25
10*25
Kommentar: Ingen push-övning men den passar in bra efter benpressen. Tog det även lugnt här. Höjer till 30 nästa gång. Dock är denna maskin lite lustig eftersom steget mellan 25 och 30 känns ganska mycket. Skall eventuellt hänga på en 2.5-skiva istället.

Dips
15*0
15*0

Avslutade med lite oviktade strikta dips för att sträcka ut brötmuskulaturen. Tycker att dips känns ganska bra efter snedbänk.


Passet var ingen direkt höjdare och det berodde troligtvis på ovanan att köra just dessa övningarna. Dock kom jag igång halvägs in i passet vilket lovar gott för framtiden.

mangs
2007-01-29, 16:25
Dagens pass:

Har under gårdagen och dagen haft grymt ont i ena sidan av svanken/korsryggen, satt antagligen konstigt i bilen häromdagen följt av sovit knasigt i sängen igår.
Därför blev övningsvalet lite omstrukturerat.


Överkropp

Bänkpress
10x50
10x80
5x100
5x115
5x115
4x115
4x115
4x115

Kommentar, sänkte 5 kilo för att få tillbaka den rätta känslan och det kändes bra.

Explosiv bänk
10x75
10x75

Kommentar: Här kör jag så snabb positiv fas som möjligt och segar i negativa fasen (3-5 sekunder)

Liggande tricepspress

10x50
9x50

Kommentar: Kördes som sista övning. I början undrade jag varför jag inte lade på mer vikt men de sista 2 repsen var tunga efter all bänkpress och curls (se nedan)

Chins
8,8,7,7,6,5,5

Kommentar: tog det lugnt.

Konc Curl
6x27
6x27
6x27
5x27
5x27

Hammercurl
8x22
8x22

Skön avslutning på bicepspasset

Benspark
10x30
10x40
10x45
10x45
10x45

Kommentar: slappa bensparkar bara för att...

Mage
3 set x12

baksida axlar i cable crossen
10x15
12x10
12x10


Det blev en hel del set idag och totaltiden hamnade kring 40 minuter. Jag körde en del superset för att minska tiden och få en högre jämnare puls. När jag kör helkroppspass eller stora delar av kroppen samtidigt blir det ofta så att jag supersettar för att få ner tiden.

Kurash
2007-01-30, 08:05
Du får ju länka till journalen i din signatur så man inte missar den. Nu hade jag bara tur.

Stumpis
2007-01-30, 08:46
Så många set, och på bara 40 minuter? *screwy*
Bra vikter kör du med oxå, men jag fattar inte hur du orkar med helkroppspass över huvudtaget. *spy*

eleni
2007-01-30, 11:27
Va faa...har du journal? Hade jag helt missat!

Stark e du! *flex*

mangs
2007-01-30, 13:40
Kurash: Yes, skall fixa en länk, låter som en bra idé.

Stumpis: Jo, igår gick det undan, men det var mest mindre övningar, då behöver man ju kanppt vila alls mellan dem. Jag tycker helkroppspass är rätt sköna men det tar rejält på konditionen. Jag körde förr alltid 3-4 splittar men nu varvar jag friskt, allt från helkroppspass till specifika pass för varje muskelgrupp. Bäst tycker jag dock att halvkroppspass känns, då kan man köra ganska hårt två dagar i rad och sedan vila en dag för att sedan köra igen.

eleni: Jodå ,den har varit uppe rätt länge men speciellt aktiv har jag inte varit de senaste åren. Får bli ändring på det nu. :)

Idag körde jag ett pass för underkroppen. Trots smärtan jag hade för någon dag sedan i korsryggen vågade jag mig på marklyft igen och det gick vägen. Ingen smärta alls men det var rätt jobbigt. Vikterna kändes dock inte så tunga utan det var snarare allmänflåset som fick det tungt. Jag supersettade marklyften med benpressen.

Marklyft
12x70
12x70
10x100
10x120
10x140
10x150
8x150
6x150

Benpress
10x100
10x120
10x140
10x160
10x175
10x175
8x175

Enbens vadpress
10x50
10x50
12x80
12x80
12x80

Lårcurl
10x25
9x25
5x25.



passet avklarades på drygt 45 minuter, blev lite vila mellan marklyften och benpressen. Nu är det dags för lunch, vegetarisk lasagne med Keso.

mangs
2007-01-31, 09:55
Sitter här och känner mig lite trött i kroppen efter de två senaste passen. Blir därför inget styrkepass idag. Eventuellt kanske det kan bli lite cykling men troligtvis tar jag en vilodag från träning så att batterierna är laddade till mitt överkropppass imorgon.

Marklyften som kändes så beskedliga igår börjar göra sig till känna i ffa korsrygg, skinkor och baksida lår. Finns nog få övningar som tar lika mycket på hela kroppen som just den.

mangs
2007-01-31, 22:31
Blev 45 minuters cykling idag med en puls mellan 130 och 140. ganska lugnt och behagligt tempo. Jag kan säga att träningsvärken från gårdagens marklyft gjorde sig påmind under de första 5-6 minuterna. Sedan kändes det bättre. Har haft en konstig känsla i magen under hela dagen, dessutom går magsjuka på jobbet så jag hoppas att jag klarar mig undan det, brukar aldrig vara magsjuk så det är nog bara en fis på tvären. ;)

Stumpis
2007-02-01, 08:21
Redig påg som börjat redovisa sina pass igen! :thumbup:

Hur har det gått med magen, verkar du ha klarat dig?

mangs
2007-02-01, 21:06
Jajamän, magen verkar ha klarat sig bra, mår mycket bättre idag.

Blev ett pass efter jobbet., Under uppvärmningen kändes det lite konstigt i korsryggen. Det liksom högg till i ena sidan lite lätt. Värmde därför lite extra innan jag satte igång på riktigt. Kände ingenting under resten av passet och inte efter heller så det verkar vara lugnt.

Passet då:

Överkropp

Sned bänk:
10x50
10x50
8x80
5x100
5x100
5x100
4x100

Supersettat med latsdrag

Lats drag
10x50
10x70
8x80
7x90

Lats drag med handflator mot mig
8x90
6x100
5x100

Kommentar, körde latsdrag istället för stående rodd pga korsryggen behövde vila.

Sittande Militärpress i smith
15x30
6x70
6x70

Lateral Raises
10x12
10x12
8x12

Dips
15
12
10
10

Långsamma crunches i vinklad magställning
12
10

Curl med rak stång
8x50
8x50

Underarmscurl m rak stång
15x50
15x50



Kommentar: passet tog ca 50 minuter inklusive uppvärmning. Passet var ganska lugnt medvetet. Jag körde inget set till failure och övningsvalet var lite mesigt men eftersom jag skall köra imorgon också så ville jag inte ta ut mig fullständigt idag.

mangs
2007-02-02, 20:51
Dagens underkroppspass light. Det gick bra och jag kände att jag har mer att ge. var mer av ett teknikpass men det kändes som sagt bra.

Knäböj
15*50
15*50
10*80
8*100
8*100
8*100
8*100
8*100
8*100

Kommentar: kunde kört på högre vikter men jag tar det lite lugnt med korsryggen. Djupet var riktigt bra.

Good mornings i smith
10*30
10*30
8*50
8*50
8*50

Kommentar: Fick väl prova på denna övning efter Sheos lovordande. Kände mig väldigt dumt och kom inte riktigt rätt in i det förrän i sista settet. DÅ fick jag bra kontakt. Vet inte riktigt hur Sheo körde men jag körde långsamt utförande och väldigt djupt så jag samtidigt stretchade ut baksidan. Det kändes mer som stretching är styrketräning men jag kommer ge den en chans framöver med högre vikter.

Vadpress
15*100
15*120
15*140
14*140

Enbens vadpress
10*80
10*80
10*80
8*80

Benspark
10*30
10*40
6*50
6*60
6*60

Lårcurl
8*30
6*40
4*40 +4*25

Passet gick rätt snabbt. Runt 40 minuter. Förväntar mig ingen mastodontvärk imorgon utan jag tänker lägga in ett litet lattjo-pass

mangs
2007-02-03, 15:31
Extrainsatt pass idag. Överkroppspoass med egna kroppsvikten + lite extra vikt.

Chins med 10 kilo extra

8+7+6

Chins med underarmsgrepp + 10 kilo extra

6+6+5

Dips med 15 kilo extra
15+10+9+9

Bänkpress med benen högt och 15 kilo extra

10+10

Maghjul med 10 kilo extra

10+10

Kommentar: Denna övning var mycket tyngre med 10 kilo extra

Imorgon är jag träningsledig för första dagen denna veckan.

Kurash
2007-02-03, 22:32
Maghjul med 10 kilo extra



Var lägger du extravikten? På ryggen? Eller kan man stoppa ner en tia i byxorna kanske?

mangs
2007-02-04, 19:55
He he, ja du, jag hade en en ryggsäck med vikten i. Det blir grym skillnad beroende på hur långt upp vikten hamnar. Normalt sett brukar inte 10 kilos extra belastning i någon kroppsviktsövning kännas så mycket tyngre men här var det tungt. Dock ingen träningsvärk ännu. SKönt idag med en träningsfri dag. Har haft kalas för vår 1-åriga prinsessa idag. Mycket tårta och kakor blev det. Skall äta lite tårtrester ikväll. *drool*


2 dagar kvar innan vi åker till USA så jag hoppas jag hinner med två pass innan dess.

mangs
2007-02-04, 19:57
Såg precis att jag skrev fel i föregående pass, Bänkpress var det givetvis inte tal om utan armhävningar med benen högt.

Stumpis
2007-02-05, 11:08
USA-resa? Låter kul. Är det familjen, eller det är jobbrelaterat? :)

Jorgen
2007-02-05, 18:35
2 dagar kvar innan vi åker till USA så jag hoppas jag hinner med två pass innan dess.

Vafan?
Jag vill också till USA. Du behöver ingen som bär bagage? Jag ställer upp, billigt.

Bobbokrull
2007-02-05, 18:40
USA? Häftigt! Vart skall du åka? Jag var ju dit i somras och ska dit nästa vinter och fira jul/nyår! Längtar redan...

En sak är säker...du behöver aldrig gå hungrig i USA! :eating: :eating: :eating:

Sheogorath
2007-02-05, 19:09
Good mornings i smith
10*30
10*30
8*50
8*50
8*50

Kommentar: Fick väl prova på denna övning efter Sheos lovordande. Kände mig väldigt dumt och kom inte riktigt rätt in i det förrän i sista settet. DÅ fick jag bra kontakt. Vet inte riktigt hur Sheo körde men jag körde långsamt utförande och väldigt djupt så jag samtidigt stretchade ut baksidan. Det kändes mer som stretching än styrketräning men jag kommer ge den en chans framöver med högre vikter.


Alltså, höftsträckande övningar för baksidan som good-mornings och stelbenta mark SKA man tänka som stretchingövningar för att träffa baksidan. Jag tror icke att du behöver så mycket mer vikt än vad du hade. Långsam negativ med kontakt i baksidan genom hela fasen och sen explosivt tillbaka genom att trycka fram höften och räta upp kroppen. Kör dina set med sådant utförande och 50-60 kg i alla seten. Om du inte har fruktansvärd träningsvärk i hamstrings, säg dag 2-5 efter passet ska jag skicka en påse Eldorado Flygplan till dig. :D Tummis! :thumbup:

Sheogorath
2007-02-05, 19:14
(ha precis samma utgångsläge/tyngpunkt/fotplacering som om du skulle göra en helt vanlig knäböj)

mangs
2007-02-05, 20:55
Sheo: ok, jag skall prova det nästa gång. Kände inget alls efter förra passet men jag skall köra tyngre och långsammare och fler set nästa gång.

TIll er andra, yes jag skall till USA med jobbet men båda frugan och lillan följer med så det kommer bli perfekt. jag kommer jobba med att hålla utbildning på dagarna och sedan har vi kvällarna och helgerna fria till annat. Vi kommer bo i Boston så det finns en hel del att göra för oss alla. Vi kommer på lägenhetshotell med Gym, swimmingpool och Jacuzzi. Eget kök och 2 badrum.

Det känns ganska bra. Vi har redan blivit hembjudna till chefen och hans familj på middag och några av mina amerikanska kollegor skall visa oss runt var man får bra käk och var man kan shoppa bra. Tydligen ligger hotellet bredvid ett gigantisk shoppingmall så frugan är rätt lycklig. ;)

Vet inte klassen på gymmet mer än att det har en massa konditionsapparater och en latsdrag (vad jag kunde se från bilden). Hoppas man kan köra något pass för äta mat, det skall jag göra. Måste ju prova på allt.


Körde idag ett helkroppspass som gick helt ok. Helkropp tar rätt mycket mer på kondisen än halvkropp så det är skönt att variera sig.

Bänkpress
10x50
10x70
8x100
5x120
4x120
3x120 lätt
3x120 lätt
8x100 lätt

Explosiv bänk med långsam negativ fas
8x75
8x75

upphöjd Stående rodd med underarmsgrepp
10x70
10x70
10x70
10x90
10x90
8x110
7x110
10x70

Kommentar: körde strikt och maxdjupt även på de tyngre vikterna vilket kändes bra. Jag står på en upphöjning ca 6-7cm.

Benpress
10x110
10x120
10x140
10x160
10x175
10x175
9x175 Tröööött!


Lårcurl
10x25
8x25


Passet tog runt 50 minuter. Helt godkänt pass, vi får se om det blir någonting imorgon men annars kommer nog nästa pass rapporteras från staterna.

ha det gött här hemma!

/mangs

Kristian
2007-02-06, 22:24
Bänkpress
10x50
10x70
8x100
5x120
4x120
3x120 lätt
3x120 lätt
8x100 lätt

Explosiv bänk med långsam negativ fas
8x75
8x75

upphöjd Stående rodd med underarmsgrepp
10x70
10x70
10x70
10x90
10x90
8x110
7x110
10x70

Kommentar: körde strikt och maxdjupt även på de tyngre vikterna vilket kändes bra. Jag står på en upphöjning ca 6-7cm.

Benpress
10x110
10x120
10x140
10x160
10x175
10x175
9x175 Tröööött!


Lårcurl
10x25
8x25


Passet tog runt 50 minuter. Helt godkänt pass, vi får se om det blir någonting imorgon men annars kommer nog nästa pass rapporteras från staterna.

ha det gött här hemma!

/mangs

Ser bra ut mangs :hbang: men om bänken var så lätt varför då bara tre reps:D :devil:

Ha det gött nu...

/Kristian

mangs
2007-02-28, 22:50
Tillbaka nu igen efter en underbar resa. Allt gick kanonbra nästan. Jag var lite fökyld en del av tiden men det var ingen fara. Jag fick mycket och god mat och hann trots min förkylning med två pass på gym. Sedan hemkomsten i fredags har jag kört tre pass. Jag har tappat lite känns det som men lär vara tillbaka om en vecka eller två. Nytt pass igen imorgon.

Med lätt menar jag att jag om jag skulle vilja så skulle jag klara 1-2 reps till. Dock kör jag inte längre till failure så ofta vilket gör att jag snabbar upp återhämtningen nu när jag kör igenom kroppen oftast 2 gånger per vecka.

Stumpis
2007-03-01, 12:48
Välkommen hem! :)
Kul att allt varit bra, har tänkt på er emellanåt med avundsjuka... :em:

Kurash
2007-03-07, 07:58
Blir det nån träning?

mangs
2007-03-07, 15:27
Tackar,

jo det var mycket lyckat.

Visst blir det träning. Faktiskt en hel del, har dock inte uppdaterat med passen här förrän nu igen. Har ingen bra ursäkt men jag kan ju skylla på att jag numera är pappaledig och inte har så mycket tid framför datorn.

Kroppen känns bra och det känns som om den svarar bra på träningen för tillfället. Många övningar som jag inte kört på länge eller de som gått segt på slutet börjar jag komma in i nu igen och det är ju alltid kul. har blivit en hel del chins på slutet. Tycker det är en guldövning för överkroppen. Den tar både här och där samtidigt som det känns vettigt att träna med sin egen kropp som belastning. Nästa pass hänger jag på lite viktskivor för att kör lite lägre repsantal.

Dagens pass var mycket annorlunda. Inte upplägget i sig utan övningsvalet. Har inte kört någon av dessa övningarna mer än max en gång den senaste månaden så jag var rejält oförberedd på dem, Kändes dock bra och jag kommer nog öka snabbt i dem nu när jag kör dem igen.

Pull-pass

Stående rodd
10*50
10*50
10*90
9*90

Stående rodd med inv. grepp
10*90
9*90

Lårcurl
15*20
13*40
12*40
11*40
10*40

Marklyft (teknik)
8*90
8*110
8*110
8*110
8*110
8*110

Upprätt rodd mot hakan (inte kört på två år)
6*50
6*50

Curl m stång
10*50
8*60
6*60

Curl m stång m inv. grepp
5*50 (jobbigt för greppet)

långsam konc Hantelcurl mot bänk
10*12
10*12
10*12

Underarmscurl
12*50
10*50

Underarmscurl bakom ryggen
10*50
10*50


Som sagt, mycket nytt så det skall bli intressant att se hur jag känner mig imorgon. Mådde som en urdragen disktrasa imorse eftersom jag inte kom isäng förrän efter 02.00 och väcktes klockan 07.00 imorse. Dessutom hade jag cyklat framför fotbollen på TV igår med puls 150 i 80 minuter, puuh, var ett tag sedan man cyklade kände jag...

mangs
2007-03-09, 00:03
Blev intervallcykling på träningscykeln igår kväll. Detta följdes idag upp av ett push-pass. Känner av ryggen och trapsen idag så jag struntade i knäböj och körde istället följande övningar:

Frontböj 3set
Sissysquats 4 set
Bensspark 4 set
Enbens vadpress 5 set
Sned Bänkpress 4 set
Dips 3 set
Maghjul 3 set

Imorgon har jag ledigt från styrketräningen men jag kommer nog lägga in ett konditionspass.

mangs
2007-03-11, 01:12
I fredags blev det ett chinspass. körde olika typer av grepp olika, vikter och olika reps. Blev nog närmre 100 reps totalt. Senare på dagen körde jag träningscykel i en timme.

Idag skulle jag egentligen ha helt träningsledigt men det blev 70 minuter på träningscykeln. Det är bekvämt att trampa på en timme framför TVn där hemma. Bra för flåset och att man bränner lite extra kalorier.

Imorgon kommer jag eventuellt köra ett rent benpass. Lite sugen på att köra böj igen.

nutz
2007-03-20, 21:21
Vi har redan blivit hembjudna till chefen och hans familj på middag och några av mina amerikanska kollegor skall visa oss runt var man får bra käk och var man kan shoppa bra.

Bra käk i staterna.. ;)

AnderssoN
2007-03-20, 21:35
Ojojoj, det var länge sen jag kollade in din journal. Strongt att du fortfarande
skriver här och håller igång som vanligt.

Ska titta in lite oftare än bara vartannat år fr o m nu...

mangs
2007-03-20, 22:48
Usch!

Slarvar med uppdateringarna märker jag. Träningen däremot går bra. Tränar numera mellan 5-6 pass i veckan och lägger där till konditionsträning, mest cyklande vid den här tiden på året.

Igår kördes, Bröst Triceps och vader. Körde ett lite annorlunda upplägg i bänk och sänkte vikten rejält till 100 pannor och köre 8 reppare i massor av set. Tror jag tog 7-8 set, tappade räkningen. Fick en väldig pump och idag har jag träningsvärk så nog blev bröstmusklerna chockade. Skall alternera med volymträning emellanåt tror jag.

Körde samm koncept idag på chinsdagen. Körde Ett tiotal set chins. Det såg väl ut ungefär så här:
13+11+9+9+8 +8+7+6+7+6

De sista 5 setten körde jag med greppet mot mig.

Chins är en jäkligt rolig övning men den är samtidigt väldigt skum. Förr om åren kan jag ha legat på nämre 15 reps och sedan helt plötsligt tappat ner till 6-7 resp trots viktnedgång. MItt bästa resultat är 7 reps med 20kilo extra när jag hade en kroppsvikt på runt 100. Det känns som att jag skulle kunna slå det snart. Chinnade med 10 kilo extra för några veckor sedan och det var inte så tungt.

mangs
2007-04-02, 20:21
Har blivit några pass sedan senast.

Jag kör nu igenom kroppen två gånger på ca 10 dagar på tresplitt och med två olika pass. Alltså, jag kör ca 6 pass på 10 dagar.

Jag kör:

Bröst+ Triceps+ axlar+ vader
Rygg+ baksida axlar+ Biceps+ Underarm+ mage
Framsida och baksida lår + korsrygg

Ibland roteras dock de små muskelgrupperna runt. jag fokuserar träningen kring Ben+ rygg + Bröst. Det brukar bli bäst så.


Idag kördes ett pass för bröst och det gick helt ok. Har kört på kreatin nu i snart 2 veckor och det ger ju lite extra uthållighet och extra reps på de senare seten på samma övning. Denna vecka höjde jag tex 5 kilo i Dipsen och kunde ändå öka repsantalet sedan föregående pass. Dock skall jag ha i åtanke att jag tidigare kört betydligt tyngre vikter i Dips så jag är väl bara på väg tillbaka till mitt vanliga jag.

Sned Bänk 8+6+6+5+5 x100 (ökade typ 2 reps per set)
Dips 12+10+9+9+8 x20
Lateral Raises 8+8+7*14 ( Här kör jag raka armar til lsidan av kroppen vilket gör det betydligt tyngre)
Crunches 3x20 med 10 kilos viktplatta över huvudet
Enbensvadpress 6*15*20
Enarmstricepssving bakom nacken 8+8*14 (lite pumpövning på slutet)

Passet kändes helt ok förutom att jag kände mig lite sliten i framsida höger axel. Får vara vaksam nu så jag inte åker på en skada. Använder ju högerarm och axel mycket nu med allt som skall fixas på våren med trädgård bilar etc. Allt detta + ökad träningsdos kan ju göra sitt till.

Har lagt in en timmes promenad om dagen + lite träningscykling när jag känner för det. Tanken är att jag skall tappa något kilo fram till sommaren.

GymTT
2007-04-02, 20:22
Bra snebänkar, Mangs!

mangs
2007-04-09, 14:10
Tackar,

Jo, just pressövningarna är de som för tillfället går bra och om det fortsätter så här är jag snart uppe i maxvikter vilket ju alltid är kul.

Efter detta passet förra veckan lyckades jag på något sätt sträcka hela ryggen framför datorn vilket jag först trodde var ryggskott. med lite Voltaren och vila kunde jag i slutet av förra veckan köra ett modifierat och hopslaget ben/biceps-passpass som trots allt gick bra

Benövningarna körde jag alla supersettade i triset x 6 vilket är hyffsat jobbigt.

Enbens benspark 6*15*50
Lårcurl 6*10*10
Sissy Squat 6*20

Konc Curl 10+8+8+8+8*26
Underarmscurl 4*12*57

Sedan körde jag någonting mer men det kommer jag knappt ihåg nu.
Ett ok lätt pass.

mangs
2007-04-09, 14:27
Den lite ofrivilliga vilan och Påskmaten verkar ha gjort sitt. I dagens pass som är det första efter Påsken så gick det riktigt bra. Jag kunde öka på vikterna och det känns som jag har mer att ge. Hoppas känslan infinner sig även på nästa pass. Då kommer jag snart vara tillbaka på mina resultat från förra året.

Bänkpress
5*110
5*120
5*125
4*130
2*130
10*100
8*100

Explosiv bänk med långsam negativ fas
8*80
8*80

Maghjul
20
20
15
15

Liggande tricepspress (lite trött efter alla pressar och maghjulande)
9*60
7*60
6*65

Enbens Vadpress (långsam)
6*15


Kommer höja vikterna till nästa pass. med rätt uppladdning och upplägg av passet så skulle jag nog snart nå mitt maxresultat i bänken som är 1*160. Är dock inte sugen på att maxa i någon övning just nu utan jag kommer sikta på att reppa på 140kg innan sommaren. Skall bli spännande att se om det går trots att vikten är på väg nedåt.

Bobbokrull
2007-04-09, 14:42
Bra bänkpressat mannen! Grofv! :thumbup:

Hur är formen då du är så stark nu då? tjokkis eller rippad?

mangs
2007-04-09, 19:53
Tackar, skulle nog säga någonstans mittemellan. sådär lagom klenfet. )&kilo vägde jag igår. Tanken är att gå ner till låga 90 (fjollvikt).:Virro

mangs
2007-04-09, 22:11
Glömde nämna att jag körde några set lateral raises med 14kgs hantlarna i dagens pass. Tycker det känns som en underskattad övning.

10*14
8*14
8*14
8*14

mangs
2007-04-11, 13:34
Gårdagens benpass hade precis kommit igång på allvar men när jag var på sjunde settet knäböj var jag tvungen att avbryta eftersom jag då var tvungen att passa Ebba. Den lilla ängeln ville inte sova. Nåja.

Idag blir det fotboll på schemat. Våren har ju kommit igång ordenligt

mangs
2007-04-17, 11:37
Har till och från under två veckors tid haft lite småont i korsryggen. vet uinte riktigt vad anledningen är, Kan det vara något med träningen, sovställningen eller det faktum att man påtar omkring i trädgården och springer efter Ebba hela dagarna? Hur som helst har det delvis begränsat mig i min träning en del.

Förra veckan blev det lite fotboll vid 2-3 tillfällen. SKönt för konditionen.

På fredagen körde jag ett styrkepass eller vad jag nu kan kalla det. Kände mig lagom omotiverad och lite seg i kroppen (plus det ryggonda då). Passet gick inte som jag hade tänkt och det var främst uthålligheten i Chinsen jag tänker på då.

1. Chins 11+9+9+7+6+6+6
2. Chins m omv grepp 7+7+7
3. Enbens vadpress 5*20
4. Curl m stång 5+4 *62 (5 kilo tyngre än senast, vilket kändes)
5. Underarmscurl 15+14*62
6. Underarmscurl bak rygg 15*62

mangs
2007-04-17, 11:47
PÅ söndagkvällen hann jag med ett pass för Bröst och triceps. Detta gick ok. Speciellt Dipsen kändes bra. När jag körde på 30 kg var jag tvungen att klämma en 10kilos-kaka mellan benen för att få upp vikten och det är jag inte van vid. Jag brukar inte trycka benen mot varandra så det var lite ovanligt och om jag inte behövt fokusera på detta hade jag säkert klämt några reps till.

Det känns som att tunga dips gör mycket för pressstyrkan overall. Dels pressar man på ganska tunga vikter (kroppen + extra vikter) + att man måste stabilisera hela kroppen. Jag använder dessutom Triceps mycket i mina vanliga pressar då jag håller smalare än normalt. Därför tror jag att tunga dips kommer hjälpa mig framåt även i denna träning.


1. Sned bänk 6+4+3 *104 +7+7 *90 Färre set än vanligt
2. Crunches med hantel mot bröst/hals 3*20 *14
3. Dips 10+8+6*30
6*25
9+7+6*20
10+8
Lateral Raises 6+5+4


Idag är det dags för benpass igen. Känner mig lite seg i benen efter promenader och fotboll mm men det skall nog gå vägen.

GymTT
2007-04-17, 14:26
Yeah! så ikväll får man läsa om tunga böjs?

kör hårt nu mangs..

Jorgen
2007-04-17, 15:47
Har till och från under två veckors tid haft lite småont i korsryggen. vet uinte riktigt vad anledningen är, Kan det vara något med träningen, sovställningen eller det faktum att man påtar omkring i trädgården och springer efter Ebba hela dagarna? Hur som helst har det delvis begränsat mig i min träning en del.

Hate to tell you. Du har blivit gammal.

Sorry.




:D

mangs
2007-04-17, 20:17
*gah!*


Hate to disappoint you guys.

Blev inga tunga böjar idag, inga böjar alls faktiskt. Dock blev passet rätt bra ändå även om det var ett "lätt" pass.

Enbens Benspark 15+15+15+15+15 *55
Lårcurl 10+10+10+10+10 *55
Sissy Squat 20+20+20+20+20
Dessa tre övningar supersettades och pumpen i låren blir verkligen massiv av detta.

Sedan körde jag lite lugnt för korsryggen
Good mornings 12+12+12+12*50

Biceps och underarmar
Curl med stång 8+7*62
Konc Curl 8+6+5*26
Curl mot bänk 8+7*16
Hammercurl 8+8*16
Underarmscurl 15+12+10*62
Underarmscurl bakom rygg 12*62

GymTT
2007-04-18, 14:38
Inga böjar alls:O mangs förfan..okej lite disco men.....*gah!*

Men jag är inte sur på dig, det var ju fin bicepsstyrka*cupid*

mangs
2007-04-21, 09:41
Jaha, då har det hänt igen. Just när träningen går bra så lyckas man dra i sönder något. Under gårdagens pass sträckte jag vänster Trapezius rejält. Jag avbröt passet direkt och masserade området och använde Voltaren men jag har fortfarande en enorm nackspärr. Det är inte första gången detta händer utan jag bör nog se till att stärka upp Rhomber och Trapezius eller eventuellt se till att de blir lite rörligare. Innan skadan uppstod så gick väl passet ok. När jag körde passet var jag ganska missnöjd men det var bara pga att jag hade så höga förhoppningar på det, jag trodde att jag skulle kunna höja 5 kg med bibehållna reps eller till och med öka. :smash:

Nåja, idag blir det fotboll och lite annat slappt så får jag hoppas att nackspärren försvinner.

1. Bänkpress
2*10*50
8*90
5*110
1*130
3*135
2*135
6*120
10*100
8*100

Hoppades på fem reps på 135kg, men valde att nöja mig med tre., Hade eventuellt kunnat klara en rep till men valde att inte gå till failure. 135kg kändes mycket tyngre än 130. 120 kilo kändes som papper efteråt och det är ju alltid trevligt.

2. Explosiv bänk med längsam negativ fas
8*80
8*80

3. Crunches med 26kg-hantel på bröstet
20
15
15
15

4. Sittande skruvpressar (har inte kört på säkert ett år)
8*26
8*26
7*26

5.Liggande tricepspress
3*62 KRAS!!!

Hann inte längre än till tredje reppet innan jag var tvungen att avbryta. Jag skulle nog kört uppvärmning även i denna övning...

mangs
2007-04-21, 14:28
Tre timmars fotbollslek avklarad. Det var ganska lugnt faktiskt, viist kände man sig stelare än vanligt men det gick ändå att röra på sig lite grann.

GymTT
2007-04-22, 08:00
Jevligt fina bänkar där mangs!

mangs
2007-04-24, 20:47
Tackar, förhoppningsvis kan jag öka på dem lite till snarast. Känns som jag för tillfället befinner mig i en bra form för styrkeökningar så vi får se.

Jag slutade dock med kreatinet nu under nackspärren. Första passet efter densamma kom idag och var ett luuugnt pass med bara kroppsvikt som belastning.

Chins 12+10+9+8+7+7
Chins med inv grepp 7+7+7+7
Maghjul 15+15+15
Enbens vadpress 15+15+15+15

Ingenting kändes av skadan men jag är fortfarande lite stel.


Förhoppningsvis drar det igån ordentligt imorgon igen

GymTT
2007-04-25, 08:13
Tackar, förhoppningsvis kan jag öka på dem lite till snarast. Känns som jag för tillfället befinner mig i en bra form för styrkeökningar så vi får se.

Jag slutade dock med kreatinet nu under nackspärren. Första passet efter densamma kom idag och var ett luuugnt pass med bara kroppsvikt som belastning.

Chins 12+10+9+8+7+7
Chins med inv grepp 7+7+7+7
Maghjul 15+15+15
Enbens vadpress 15+15+15+15

Ingenting kändes av skadan men jag är fortfarande lite stel.


Förhoppningsvis drar det igån ordentligt imorgon igen



Fina chins och bra angående skadan!

vad blir det idag?

mangs
2007-04-25, 20:59
Tack TT, det blir lätt en massa chins. Det är en skön och simpel övning som ger rätt mycket, Tycker i alla fall jag.

Idag har varit en stressig dag. har kollat på två dagis där vår dotter eventuellt skall gå till hösten, Varit och handlat, fixat lite med huset och varit både på föreningsstämma och styrelsmöte. jag är nu officiell styrelseledamot i vår samfällighetsförening... yippie...*rolleyes*

Hur som helst insåg jag ganska tidigt att det inte skulle bli något styrketränande idag. Har därför promenerat till alla wställena idag och säkert fått ihop en mil. Dessutom sprang jag ikväll första löprundan sedan i höstas i det kalla vädret (shorts och T-shirt var lite väl kallt men när jag väl fick upp ångan gick det riktigt bra. hade väldigt bra driv i steget och det kändes inte alls jobbigt. Rundan är 6.5 kilometer och den avklarades på ca 26.30 ngt, tog inte tiden men jag kollade låtarna på mp3-spelaren.

Helt klart godkänt för att vara första passet på länge. Skall nog slipa några minuter på det fram till sommaren. Kondition är något jag tydligen har lätt att få och även bevara. Synd att man inte hade lika bra förutsättningar när det gäller muskelbygge. Där får jag verkligen kämpa. Samtidigt är det lite av tjusningen, när man till sist efter mycket slit når de målen man haft.

GymTT
2007-04-25, 21:02
Vår dotter...hur gammal är du mange;)

mangs
2007-04-26, 16:45
29 år.

Dagens pass gick helt ok. Tom lite bättre än planerat men det är bara kul när man gör sådana pass. Jag har kommit lite i oordning med övningarna och muskelgrupperna nu så idag kördes ett pass för Bröst + Triceps och Biceps.

Lutande bänpress
10*50
10*50
8*90
6*105
5*105
5*105
3*105
8*90
8*90

Flyes (inte kört på nästan 1 år)
8*26
8*26

Konc. Curl med hantel
10*26
9*26
7*26
6*26
6*26

Dips
8*30
5*30
5*30

(dessa kändes tunga idag, vet inte varför)

Långsam Konc. Curl mot bänk
10*16
10*16
8*16




Den lutande bänkpressen gick riktigt bra. Ökade vikten sedan senast och dessutom gjorde jag fler reps totalt. Kanske snart dags att höja till 110kg där.

Nu är det middag.

mangs
2007-05-08, 00:27
Dags för lite ben
Enbens Benspark 15+15+15+15*60
Lårcurl 10+10+10+10 *60
Sissy Squat 20+20+20+30 Wooohoo (trött)

Underarmscurl 2*15*57

Sedan körde jag lite lugnt för korsryggen
Good mornings 3*15*50

mangs
2007-05-08, 00:30
Måndag Rygg biceps mage

Stående rodd 3*10*90
Stående rodd med inv. grepp 10+8+6*100
Chins 7+5+5+5
Chins med inv. grepp 6+4+4

Kommentar, Har inte kört stående rodd på länge vilket märktes på att det var rätt jobbigt ioch att ryggen var helt slut när jag skulle köra chins.

Curl m stång 9+6*60
Maghjul 3*20
Hammercurl 4*6*16 (långsamma reps).

mangs
2007-05-08, 00:33
Efter två dagars vila var det så dags igen men det kändes tungt, har haft mycket annat arbete att fixa med i trädgården, kan det vara orsaken?

Bänkpress 4+3+2*125 +8*110
Dips 10+10+10+10+10+10
enarms hantel triceps övning bakom nacken 7+6+5*16
Enarms hantelrodd 3*12*40 (mest för skojs skull)

mangs
2007-05-08, 00:36
Har blivit mycket disco på slutet pga att jag vill vara lite försiktig med min korsrygg och sakta bygga upp styrkan där igen. Har därför inte kört knäböj på ett tag. Tog några uppvärmingsset på senaste benpasset och kommer efter hand höja vikterna.
Knäböj (light) men djupa 3*15*70 he he
Enbens Benspark 15+15+14+15*60
Lårcurl 10+8+8+8 *60
Sissy Squat 20+20+20+20
Crunches 2*20*26
Enbens vadpress 15+15+15+15

mangs
2007-05-08, 00:40
Söndag och dags för övre rygg igen.

Chins 5+10+8+7+7+7+7
Chins med inv grepp 5+6+6+6
Konc Curl 6+5+4*26
Underarmscurl 3*15*57

Hmm, Chinsen kändes tunga idag men alla setten gjorde att jag ändå kände mig nöjd efteråt. Härlig pump i latsen. Att köra biceps efter en massa chins är ganska snabbt avklarat eftersom de redan fårr en hel del stryk.

Lite oroande att jag tappat så många reps men det kan bero på ovanan av chins samt att jag gått upp lite i vikt och inte längre äter kreatin. Hur som helst vill jag öka på några reps för att känna mig nöjd här.

mangs
2007-05-08, 00:46
Dagens bröstpass. I vanlig ordning kände jag mig otroligt seg på uppvärmoningen men när jag väl började komma upp på lite vikter så kändes det mycket bättre och det snabba passet kändes helt ok. Kul att reppa på 110kg i sned bänk igen. Det var inte överdrivet tungt heller.

Sned bänk
10*50
10*50
5*90
5*90
5*100
5*110
3*110
2*110
6*100

Dips
15
13
12
Väldigt kort vila mellan seten här.

lateral raises
12*14
12*14
12*14

Framåtlutande lateral raises
15*14
15*14
15*14

Imorgon är detv troligtvis dags för marklyft igen, skall bli skönt att köra en riktig övning för ovanlighetens skull. Har blivit alldeles för mycket småvikter nu på senaste:Virro

mangs
2007-05-09, 13:59
Ett litet tips till mig själv och andra som läser här.Ta inte uppehåll ifrån tunga övningar så som Knäböj och marklyft. Det är sjukt tungt att komma igång igen med dessa.

Hur som helst idag körde jag ett pass med just dessa övningar och det var ett bra tag sedan jag körde marklyft, sjukt jobbigt på slutet. Knäböjen kändes ok för att vara 2a passet på länge.

1 Djupa Knäböj 12+12+12+12*90
2. Maghjul 25+25
3. Enbens vadpress 15+15+15+15
4. Marklyft 10*90 + 10*110 + 10*130 + 10*140

Kände mig helt konstig efter sista settet marklyft, yr och något tryck i skallen.

Dessutom någin krampkänning i hela rumpan vilket iofs kändes rätt skönt för då kände jag att jag använde muskler som jag inte gjort på senaste. Blir nog någon form av träningsvärk imorgon. Nu skall jag fortsätta fixa med huset.

mangs
2007-05-13, 18:07
I Fredags körde jag ett pass för rygg, baksida axlar och för biceps. Detta passet är viktmässigt ganska lugnt då man knappt kör några tunga övningar. Det är väl egentligen bara stångrodden som är riktigt tung. SKönt att köra denna typen av pass lite då och då.

1. Stångrodd 10+10+10 *90
2. Stångrodd med inv grepp 8+8+8*100
3. Upprätt rodd 10+10+10*30
4. Enarms Hantelrodd 10+10+10*42
5. SKruvpressar (långsamma) 12+12+12 *17
6. Curl m stång 7+6*57
7. Framåtlutande lateral raises 10+9*17
8. Underarmscurl bakom rygg 12+10+10*57
9 Konc curl mot bänk 8+8+9*17


Passet gick helt ok men jag körde ju lite olika övningar som jag inte brukar köra och tog därför låga vikter i dessa mest för att bana in rörelsen för framtida pass. Vill ju inte råka ut för någon dum skada nu utan jag tänker extra noga på övningsutförandet och kör aldrig några reps med tveksam form.

mangs
2007-05-13, 18:18
Körde två timmar fotboll i lördags, sprang en hel del och kände att konditionen börja komma igång, kul

Dagens pass var för bröst triceps och axlar. Kände mig lite mör i axlarna efter att i två dagars tid spacklat,slipat,skurit, mätt, sågat och skruvat tak. Mesta av detta arbete utfördes med armarna upp i luften så jag förväntade mig inga underverk av dagens pass.

1. Bänkpress
2*10*50
8*90
5*110
5*120
5*130
2*135

Tog det lite lugnt på arbetssetten idag eftersom jag kände mig mör i högeraxeln, dels tog jag inte den sista repetitionen i något set och dels körde jag färre set.

2. Explosiv bänk med längsam negativ fas
12*80
10*80

Ökade några reps här men det beror troligtvis mest på att jag inte var speciellt trött efter övning 1.

3. Crunches

7*20

4. Dips

10
10*20
10*20
9*20
8*20
6*20
12
10

5.Liggande tricepspress
10*50
8*50
7*50
Första gången jag körde denna övning sedan jag sträckte nacken i den för några veckor sedan. Körde därför på betydligt lägre vikter och sökte kontakten, var dessutom ganska mör i triceps efter allt dippande.

6. Lateral Raises
6+6+5*17

Det gick bra med så pass tunga hantlar. Körde iofs bara 6 rep som mest men jag som brukar köra på 12-14 kilo trodde det skulle vara betydligt tyngre.

Kan det vara så att allt arbete de senaste dagarna gjort mig uthålligare även i gymmet? Idag gick passet bra trots bara 5 timmars sömn.

mangs
2007-05-23, 20:54
Efter 8km intervall-löpning på tisdagen så kördes det Chins på Onsdagen. Målet var att klara 50 reps på så få set som möjligt.

1. Chins 10+10+9+9+7+6
2. Chins med inv. grepp 6+5+5+6+7
3. Maghjul 25

På Torsdagen var det åter igen dags för fotboll, 90 minuter denna gången.

mangs
2007-05-23, 20:59
I fredags körde jag Bröst och triceps igen.

Sned Bänk
5*90
5*100
5*110
5*110
4*110
4*110

Kändes bra, snart dags att öka vikterna här. Tror aldrig att jag reppat på högre vikter än 110 så det känns inspirerande.

Crunches
20
20
20
20

Enbens vadpress
15*25
15*25
15*25
15*25
12*25

Dips
10*25
10*25
9*25
8*25
8*25
6*25
12*5
10*5

Mycket dippande men det kändes lätt idag med bara 25 kilo extra. Har ju legat på 30 de senaste passen.

Framåtlutande lateral raises
12*16,5
12*16,5
12*16,5


Ett helt ok pass.

mangs
2007-05-23, 21:04
Efter lite vila var det igår dags för ett nytt pass

1. Stångrodd 10*90 +9+8+6 *100
2. Stångrodd med inv grepp 10+9+8*100
3. Upprätt rodd 10+10+10*40
4. Enarms Hantelrodd 15+15*42
5. SKruvpressar (långsamma) 10+10+10 *22
6. Curl m stång 7+6*57
7. Framåtlutande lateral raises 12+10+9*17
8 Konc curl mot bänk 8+6+6+5 *17
9. Underarmscurl 12+12+12 *57


Passet gick helt ok med en del ökningar men kroppen kändes konstig. Hade inget riktigt tryck och armarna kändes tunna trots pumpen. Därför började jag med kreatin så att jag kommer igång med träningen ordentligt. Har varit några dagar nu med tvivelaktig kost. Har varit på bröllop och haft inneboende i över en vecka. Det sätter sina spår på kosten.

shadowfire
2007-05-23, 21:07
fyfan, grym styrka mangs!

mangs
2007-05-23, 21:10
Dagens presspass:

1. Bänkpress
2*10*50
8*90
5*110
5*120
5*130
2*130
2*130
1*130
7*110
6*110

2. Explosiv bänk med långsam negativ fas
7*90
6*90
5*90

Här höjde jag vikten med 10 kilo sedan senast och repsen sänktes ju därmed en del.

Flyes
12*16,5
12*16,5
12*16,5

Körde dem riktigt långsamt och med helt raka armar. Denna övningen tar på bröstet på ett annorlunda sätt än de normala pressövningarna. Det känns som att den stressar muskelfästet mpt främre axeln mer och pumpen sätter sig även i detta område. Ger bröstet ett fylligare utseende.

Enbens vadpress
25
25
20
15
15
15
15

Liggande tricepspress
12*50
10*50
8*50
7*50

mangs
2007-05-23, 21:12
fyfan, grym styrka mangs!


Tack, jag gör mitt bästa. Är inne i en bra period i träningen det senaste halvåret. Hoppas det håller i sig.

shadowfire
2007-05-23, 21:15
Tack, jag gör mitt bästa. Är inne i en bra period i träningen det senaste halvåret. Hoppas det håller i sig.

Bänken verkar riktigt bra... har du några nya bilder någonstans? har inte sett din form på ett tag.

mangs
2007-05-23, 21:24
Jo, jag siktar på att komma tillbaka till mina bästa resultat där inom kort.

INga nya bilder. Avataren är snart tre år gammal. Vägde där ca 90 kilo. Idagsläget väger jag 97 kilo men i lite sämre form. Har nog ökat lite muskler under denna tid hoppas jag så lägg på 2 kilo muskler och 5 kilo 5, eller något.:em:


Har på de senare åren fått mer massa på benen så att de blir mer proportieonella till resten.

shadowfire
2007-05-23, 21:39
du har ju muskelminne så du är snabbt tillbaka... men du har tränat sedan du var 16 år rent krasst? o startade journalen för 5 år sedan här?.. hur mkt har du tränat "effektivt" tror du, om du räknar bort uppehållsperioder osv..

mangs
2007-05-23, 22:24
Nja, nu har du nog fått lite fel på siffrorna.

Jag började träna styrketräning inför mönstringen när jag var 18. Är 29 idag.

Har sedan 98 tränat seriöst och aldrig egentligen haft något uppehåll från träningen mer än någon strövecka här och där.

Fram till 2003 någon gång gick allting spikrakt uppåt men där någostans märkte jag att jag inte kan prestera maximalt på alla pass året runt. Härefter har det gått upp och ner med resultaten men jag har hela tiden hittat små saker att förbättra. Det senaste 1.5 året har jag slappnat av lite när det gäller kosten och tots detta bibehållit resultaten. Det är jäkligt kul att träna men det finns även andra saker i livet som tar tid och plats som fru,barn, hus mm. jag såg en diskussion i din journal om detta. ;)

TYcker jag ser likadan ut nu som jag gjorde typ 02-03 men har det senaste året fått typ 50 positiva kommentarer om min träning, kropp etc. Tidigare fick jag bara dessa kommentarer av min fru som ju är hyffsat partisk ;) så kanske har något hänt även om inte vikterna för varje pass ökar.

Idag kör jag passen oftare, fler set och undviker failure. Känner mig väldigt sällan utsliten nu vilket ibland var fallet förr. Dock kan ju detta också ha att göra med att jag harvat på ungefär samma vikter en längre tid nu och kroppen är van.

mangs
2007-06-18, 00:39
Har haft en intensiv träningsperiod de sista två veckorna. Jag har bla tränat 7 styrkepass på 9 dagar och sedan sprungit,cyklat,simmat och spelat fotboll på det. Dessutom har jag legat lite lägre på kcal så jag har troligtvis tappat lite i vikt. Dock fungerar träningen förvånansvärt bra så jag kör på ett tag till.

Dagens pass då:

Jag vågade mig på en ökning i sned bänk och det gick ok.
Sned Bänk
5*90
5*110
4*115
3*115
3*115
3*115
10*90
10*90

Enbens vadpress
15*25
15*25
15*25
15*25
12*25

Upprätt rodd
12*40
12*40
12*40

Lateral Raises
6*16,5
6*16,5
6*16,5

Dips
10
10*30
8*30
8*30
8*30
12
12
12

Framåtlutande lateral raises
12*16,5
12*16,5
12*16,5


Ett ok pass och av någon anlednings så svettades jag enormt trots att det inte var så jättevarmt. Kul med 115 kilo i snedbänk. Nu gäller det bara att få upp reps-antalet lite.

mangs
2007-06-18, 01:00
Kan ju nämna att jag nu kör en tresplit enligt:

Bröst+axlar +triceps
Rygg biceps+ underarmar
Lår+ korsrygg

Mage och vader rullar runt och körs ungefär varannat pass (dvs lite oftare än andra muskelgrupper).

Jag har två olika pass för varje ´pass vilket för min del har gjort att jag kan komma upp i en högre volym per vecka utan att nå överträning. Iom att jag tränara oftare och med fler set känns det som om jag får mindre träningsvärk samt att jag får mer teknikträning vilket är positivt för min lyftteknik.

Jag kör i snitt 4-5 pass per vecka vilket gör att jag nästan kör igenom kroppen två gånger per vecka. Jag ligger ofta kring 20-25 set per pass och reppar mellan 5-15 reps beroende på övning.

Just nu kör jag mycket pyramidliknande upplägg på de större övningarna och matar på med många set. På de mindre övningarna kör jag oftast med samma vikter i alla set men försöker där hålla repsantalet lika på alla seten.


Styrkemässigt ligger jag väldigt bra till just nu (för att vara mig). Jag är uppe och nosar i toppnivåerna av vad jag har varit tidigare och det positiva är att jag varken känner mig sliten eller nära en platå.

Senaste veckan hade jag ett bla ett bröstpass som jag startade med vanlig bänk. Efter ett antal arbets-set på 130-135 kilo så lade jag på 140 och körde en repetition med vilket jag inte gjort på något år. Kändes inte speciellt tungt och jag hade med rätt uppvärmningsupplägg och vila säkert kunna 10 kilo tyngre. Hade ju ingen passare heller vid tillfället så jag ville ju inte riskera att fastna.

Målet här är att komma upp i 160 kilo igen. Det är "bara" 20 kilo kvar.




Igår körde jag marklyft för första gången på någon månad. Jag lade det sist i benpasset och jag var egentligen väldigt trött både i benen och konditionsmässigt när jag började. Efter några uppvärmningsset körde jag en 10a på 150 kilo. Var rejält jobbigt konditionsmässigt men ryggen kändes som den ville mer. Kommer lägga på mer vikt nästa markpass. Har för mig att jag som mest haft 170-175 kilo när jag lyckats klämma 10 reps. Detta ligger ju helt klart inom räckhåll.


Även för chinsen går det bra. Senaste passet körde jag fyra raka set med 12or rakt igenom och först i det 5e var jag tvungen att sänka till 11 reps.


Chins är definitivt en övning jag skall köra oftare än en gång i veckan för att få upp reps-uthållighet.

SNart kommer jag klara 50 reps på 4 set, just nu bara 2 reps ifrån.


I övriga övningar ligger jag också bra till men dessa tre känns roligast.

Det som inte är helt 100 är knäböjarna. Kör de pliktskyldigt på benpassen med det känns mest jobbigt för tillfället. Känns inte helt bra tekninnkmässigt och jag får inget tröck i den övningen nuför tiden. Konstigt, för ett halvår sedan älskade jag pressa benen till orgasm i just den övningen. Nåja, suget kommer säkert tillbaka och det går ju bra i alla andra övningar. Jag kanske skall vara lite disco ett tag över sommaren så att benen får ny energi?

mangs
2007-06-21, 19:52
Senaste passet för rygg och biceps:

Stående rodd 10*90kg + 10+10 *100kg +8+6 *110kg
Stående rodd med inv. grepp 8+8+6 *110kg
Hantelrodd 12*42kg + 10+10*52kg
Curl m stång 8+7+8 *57kg
Hantelcurl mot bänk 8+8+7 *16,5 kg
Underarmscurl 12+12+11*57kg
Strikta Hammercurl med båda armar samtidigt 12+10 *16,5 kg
Crunches 25+25+25+25+25
Sneda Crunches 15+15+15 (per sida)


Passet kändes bra även om jag inte fiocka samma pump som föregående vecka. Dock körde jag tyngre vikter och fler reps så det är ju positivt.

mangs
2007-06-21, 19:58
Gårdagens benpass:

Måste ju komma igång med Knäböjen igen så jag valde att köra flera set men med lägre vikt för att mer nöta teknik.
1. Knäböj 10+10+10+10+10+10 *90kg
2. Enbens vadpress 15+15+15+15
3. Stelbenta mark 10*90 +10+9*100kg
4. Vadpress (stretch) 15+16+30
5. Enbens lårcurl 10 +10 *25 (per ben)


Ganska slappt pass men ibland måste man få ha sådanna också.

Har blivit såpass mycket träning nu på slutet att jag börjar känna mig lite sliten. Utöver de 5-6 styrkepassen i veckan så badar/simmar jag ca 2 ggr om dagen i snitt och igår sprang jag 6kms-rundan på kvällen och följde upp med en timmes simning.

mangs
2007-06-21, 20:08
Dagens pass blev nästan ett sådant pass som man kommer ihåg men nu blev det inte riktigt så.

jag har mått väldigt konstigt hela dagen och känner mig varm och trött. Tror det beror på mängden träning samt att det är ganska kvavt väder. Efter m´ånga om och men kom jag till sist igång med passet. Valde att köra mindre övningar,set etc men bestämde mig för att köra maxning i bänkpress. Så här såg uppvärmningen ut:
10*50
8*90
5*110
4*120
3*130
1*140 (kändes lätt)

Höjde därför 10 kilo till och hade alltså 150 på stången. Det var längesedan och en vikt som jag bara klarat 2 gånger tidigare. Jag laddade en stund. Lyfte ut vikten och det kändes lätt. Sänkte vikten mot bröstet och jag blev fundersam då det kändes väldigt lätt. Tryckte på allt vad jag hade och kom upp ca 15-20 cm innan stången stannade upp. passaren hjälpte till med ett pekfinger och stången kom upp.

Jag skulle kabnske ha klarat av vikten om jag kämpat lite längre men jag ville inte riskera att fastna utan jag får ta 150 nästa vecka istället. Känns helt klart som om de 160 kg som jag har som mål är inom räckhåll.

Dessutom skall man ha i åtanke att jag idag är nästan 10 kilo lättare än jag var när jag maxade senast.


1*150kg (nästan)

Efter maxningen tog jag det lite lugnt

1*140kg
8*110kg
8*110kg
5*110kg


Liggande Tricepspress

8*57kg
6*57kg
7*57kg
6*57kg
6*57kg


Imorgon är det träningsfritt då jag skall på bröllop men nu skall jag ut och simma en stund. Kanske blir en simtur imorgon med men det får vi se då.

mangs
2007-08-01, 22:47
Har inte orkat uppdatera här på länge men träningen flyter på i väldig fart. Har hunnit vara iväg på en två veckors semester men jag tränade styrketräning varannan dag och konditionsträning så gott som varje dag när jag var borta. Veckan innan semestern fick jag ett litet infall och körde 2-3 pass om dagen. Ett styrkepass varje dag + ngn form av kondition och så tennis/fotboll/badminton eller whatever vissa av dagarna.

Jag kände mig ärligt talat lite sliten när jag åkte på semestern men lite "vila" gör underverk.

Sedan jag kom tillbaka förra veckan har jag kört en hel del styrkepass men bara ett konditionspass.

MIn nya 3-split tillåter mig att köra igenom kroppen två gånger per vecka så jag siktar med andra ord på 6 styrkepass i veckan.

Dagens pass för Övre rygg och biceps+ underarmar+ mage:

Chins 12+11+10+10+10+10
Pull ups 8+7+7+7+7
Crunches 25+25+25
Sneda Crunches 15+15+15
Benlyft 15+15+15
Koncentrationscurl 6+5+5+4*30,5
Inv underarmscurl 15+15 *15
Underarmscurl 15+15+14+12*57


99 chins på ett och samma pass känns rätt ok. Dock tycker jag chins som övning ger betydligt mindre än tex stångrodd. Skall köra med viktbelastning nästa vecka och se om det känns bättre.

Har ganska kraftig träningsvärk sedan benpasset i förrgår medan gårdagens bröst+triceps-pass verkade gå obemärkt förbi träningsvärks-mässigt. Vi får se hur det blir imorgon om jag orkar köra ett benpass med träningsvärk. Annars kanske det skulle vara läge att köära något mer konditionskrävande. Eventuellt blir det fotboll på kvällen.

En sak till. Har börjat med kreatin ikväll så jag hoppas på fina resultat de närmsta veckorna. Har ju bara en månad kvar på pappaledigheten så sedan när jag skall hinna jobba med så blir det antagligen färre pass.

Simson
2007-08-18, 16:02
Tjenare killen! Måste kolla igenom din journal lite nogrannare såsmåningom, set stabilt ut med chinsen!! Jag har precis bestmmt mig för att försöka satsa lite på chins & dips denna säsong :)

Vad har du satt upp för mål?

mangs
2007-08-27, 20:26
Tjenare mannen,

Long time no seein'

Jo Chinsen känns riktigt bra nu för tiden. Har ökat rätt rejält i just den övningen det senaste året och anledningen är att jag numera kör fler set i samtliga övningar och kör igenom kroppen på 2 olika tre-splittar på 7-8 dagar.

Vilar man för länge mellan passen verkar chins gå bakåt (i alla fall för mig).

Har varit förkyld nu i drygt en vecka och precis kommit igång med träningen igen.

Blev ett snabbt pass med just chins och lite annat igår och det gick bra med tanke på att jag varit sjuk och ätit skräpmat hela veckan. Pizza FTW. :D

Chins 12+12+12+10+10
Pull ups 8+8+8+8
Crunches 25+25+25
Sneda crunches 20+20
Curl m stång 8*62
Underarmscurl 16*62
Enbens vadpress 15+15+15+15

Chinsen kändes helt ok. Körde ett set när jag först blivit av med det halsonda i förra veckan och då gjorde jag 15 reps. Skulle nog kunnat toppa det igår men jag valde att köra flera set på samma vikt. Tycker det främjar mina ökningar mer.

Idag körde jag Bröst+ Triceps. Ytterligare ett snabbpass.

Bänkpress 10*90 + 5*110+ 5*120+ 4+3+2*130 +10+8*100 Pressarna på 130 kändes helt ok
Explosiv bänk med lååångsam negativ fas 8+6 *90
Lateral Raises 9+8+8 *14
Liggande Tricepspress 6+6+5,5*62


Mina mål just nu, hmm, Jag har slipat lite på formen nu i sommar och den känns rätt ok. Målet är nog att hålla viktuppgången i schack samtidigt som jag vill öka i styrka. Har nått en hyffsad symmetri så jag vet inte riktigt vad som skall prioriteras förutom vaderna och underarmarna men just de svarar inte hur jag än ändrar upplägg. Mitt mål är istället att behålla formen och samtidigt bli starkare i främst dessa övningar:

Bänkpress
Sned bänkpress
Dips
Chins
Stående rodd
Curl m stång
Liggande tricepspress.

Iga benövningar undrar vän av ordning?? Ja, svarar jag. Jag tränar ben men jag har inte som mål att bli så mycket starkare eller få större volym där för tillfället. Kör utöver mina benpass en del konditionsträning och fotboll. SIktar därför mer på att underhållsträna dessa under hösten.

Simson
2007-08-27, 23:08
Haha det här blir ju supernice!! Fast du spöar mig i bänken *gah!* *cry*

Just nu i alla fall :devil:

Men du får väl jaga mig lite i dips & chins *whistle*

Vad ligger vikten på då?

Har du spanat in Pepz, han kör också ett 600kg race ....

mangs
2007-08-28, 18:55
Ja, bänken är viktigast just nu. Vill gärna öka där igen. Kan i perioder öka ganska snabbt i just den övningen men ligger nu på en stabil nivå med 4-5 reppare på 130. 160 kilo känns inte omöjligt innan vintern är över.

När det gäller Dips och Chins har du ett försprång men jag väger mer. Jag ligger i dagsläget på 96-97 kilo så jag har 10 kilo extra att lyfta i dessa övningar. Dock inget att skylla på utan jag skall göra mitt bästa att komma ifatt dig. Kul att ha någon att tävla med. :D

mangs
2007-08-28, 19:04
Dagens pass var jobbigt fast jag körde på lätta vikter. har inte kört ben på över två veckor och då är alltid knäböj som en rejäl käftsmäll för lår och kondition. Körde fyra set med 12 reps och försökte hålla vilan till runt en minut. Fortsatte sedan med raka marklyft och körde sedan supersettning med benspark och lårcurl. Avslutade passet med sissy squats och maghjul.

Maghjul är grymt bra för magen och ett härligt komplement till crunches av olika slag samt benlyft. Dock har den en förmåga att ta lite även i andra kroppsdelar än bara magen.

Simson
2007-08-28, 19:07
Nice nice! Men du får se till att hålla dig borta från 100kg sträcket i vikten, då blir chinsen & dipsen grymme jobbiga... Jag poppar förhoppningsvis upp på 130 och börjar jaga dig nästa vecka heheh :P

GymTT
2007-08-28, 19:10
Bra pass mangs! kul att följa dig.
Det ända jag saknar är en dagsformsbild!*flex*

kör hårt nu

mangs
2007-08-28, 19:13
Yes, det är enklare med framför allt chins med en lägre kroppsvikt.

Jodå, passen går rätt ok nu men vi får nog vänta en liten tid innan det blir en dagsforms-bild. Har inte lagt upp bilder här sedan 2004. :em:

Bobbokrull
2007-08-28, 19:19
"Lätta vikter" i böjen? Vi som är längre än genomsnittet kommer alltid att träna på lätta vikter jämfört med andra mindre pluttar , eller så är det bara jag som använder det som skäl för att förklara ens rätt så obefintliga benstyrka *whistle*

Det verkar rulla på rätt bra för dig nu! Lite mer frekventa uppdateringar kanske?

mangs
2007-08-28, 19:24
Yes, lätta vikter FTW för oss flaggstänger.

Träningen har flutit på rätt bra det senaste halvåret. Troligtvis för att jag varit pappaledig och haft mindre stress och mer tid för träning. Skall försöka använda den insikten även nu när jag börjar jobba nästa vecka.


Kommer uppdatera här oftare framöver. Jag lovar.

Imorgon (troligtvis) kommer jag köra ett härligt pass för rygg+biceps.

Simson
2007-08-28, 22:57
....Troligtvis för att jag varit pappaledig ....

Grattis! Kul! Kommer det bli en SL junior ;)

mangs
2007-08-29, 07:45
Vi får se, hon har redan fattat tycker för skivstänger och hantlar och vill även prova på att göra chins. Dessutom är hon ganska petig gällande vad hon får i sig. Känns ganska lovande.:thumbup:

mangs
2007-08-31, 08:29
Gårdagens pass för rygg och biceps:
Stående rodd 10*90kg + 10+10+10*100kg + 7*110kg
Stående rodd med inv. grepp 8+8+7+6 *110kg
Hantelrodd 12*42kg + 12+12*52kg +12*42kg
Curl m stång 7+6+6 *62kg
Hantelcurl mot bänk 8+8+6 *18 kg +6*14kg(direkt efter sista reppet)
Underarmscurl 12+9+8+7*62kg

Passset kändes sådär. Helt ok styrkemässigt men det kändes som den mentala gnistan inte fanns där. Var lite ofokuserad och då blir det såhär.


Jag får se om det blir ett pass för Bröst och Triceps idag eller imorgon. Har fortfarande lite känningar från föregående pass så det kanske vore klokast att vänta till imorgon men å andra sidan s å efter lite uppvärmning så känner man inte längre av träningsvärken.

mangs
2007-09-02, 18:32
Efter två dagars aktiv vila från träningen så var det idag dags för ett bröst och triceps-pass. hade inga egentliga förväntningar på passet och jag var inte heller speciellt laddad. Med tanke på förutsättningarna gick passet rätt bra ändå. Framför allt snedbänken kändes bra. Pump-setten på slutet kändes väldigt enkla trots att det var 95 kilo.

Snedbänk 5*110kilo + 4+3+2+3 *115kilo 10+7 *95kilo
Lateral Raises 10+8+7+8*14
Dips 10+10 + 10+10+10+6*20
Crunches 25+25+25+25
Sneda Crunches 20+20
Sidolyft med hantel 10+10*22
Maghjul 20+20


Imorgon börjar verkligheten igen med minst 100% arbete samtidigt som man skall sköta sysslor hemma och ta hand om dottern. Kommer bli betydligt mindre fritid och mer stress i in tillvaro. Jag får se hur detta påverkar träningen. helt klart kommer jag dock prioritera träningen för detta får mig att må så mycket bättre generellt. Andra saker kommer dock bortprioriteras vilket troligtvis kommer göra att träningen ändå kommer gå lite trögare. Tråkigt men sant

mangs
2007-09-04, 18:20
Dagens pass som kördes på jobbets gym. Andra maskiner och annan utrustning resulterade till viss del i andra resultat. Tex är chins-stågen totalt värdelös och det är svårt att få bra grepp samt rätt bredd på greppet.

Benpress 10*100 +10*124 + 10*147 + 10*154 + 10*154 + 10*154
Enbens Benspark 8+8+8 *25
Lårcurl 8+8+8*25
Vadpress i benpressen 15+15+15+15*100
Chins 10+10+9+8 I först set hade jag lätt kunnat göra 15 reps men jag siktade på fler set idag. Tappade trots det rejält i styrka pga mjölksyra
Pull ups 6+6+5 Var tvungen att hålla jättesmal fattning här vilket inte gick så bra. Dessutom slog jag huvudet i taket. ;)

Superset
Konc. Curl 5+5+4*27
Inv Curl m stång 8+8+8*40
Curl mot bänk 7+6+5*15

Underarmscurl med rak stå 15+15+15 *20

Fick kraftig pump och mjölksyra i biceps vilket förstörde största delen av passet.
Ingen höjdare med andra ord men det är bara till att ta nya tag.

Simson
2007-09-05, 06:48
Snyggt jobbat. Jag kanske också borde prova att köra lite fler stabila set i chinsen. Maxar ju typ alltid ut mig... Kanske får bli varannan gång eller nåt :)

Snedbänken ser stabil ut :) En övning jag inte kört på riktigt länge faktiskt... kanske borde testas igen....
Fan kör hårt nu och tappa inte motivationen!!

mangs
2007-09-07, 18:46
Tackar,

Just snedbänk är en övning som jag tidigare var riktigt svag i. Jag låg och harvade kring 80-85 kilo rätt länge men sedan började jag köra den först i ett eget pass skilt från vanlig bänkpress. Detta plus att jag blivit starkare i pressövningar generellt och att jag breddat greppet till normalt grepp (tidigare körde jag väldigt smalt i pressövningarna), gjorde att jag snabbt ökade. Har doock fastnat lite på en platå på 115kilo men det känns mer ok på något sätt. Jag är nu mer jämnstark jämfört med andra övningar.

har sedan senast kört två pass på jobbets gym men jag har de uppskriven på min jobbmail som jag av någon anledning inte kommer åt nu.*gah!*

Passet igår var för Bröst och Triceps samt vader. Idag körde jag Ben och rygg. Inget speciellt anmärkningsvärt hände på något av passen förutom att jag kände mig lagom sliten mellan setten idag. Det är inte rekommenderat att köra Stångrodd supersettat med svintunga benpressar. jag svimmade nästan varje gång jag reste mig ur benpressen. Kan ju även berott på att jag hela veckan legat på minuskalorier. Har inget direkt sug efter mat och godis och då kan man ju lika gärna ta tillfället i akt att ligga lite minus så att man kan unna sig mer mat sedan när man är hungrig igen. Kände mig smalare och fastare i kroppen imorse än jag gjort på länge.

Vi får se om jag orkar och hinner köra ett pass under förmiddagen imorgon. På eftermiddag och kvällen blir det sedan lite festande.

mangs
2007-09-09, 13:02
Här är mitt senaste pass som kördes igår:
Snedbänk 5*110kilo + 5+3+4+3 *115kilo 8+7 *100kilo
Maghjul 15+15+15+15+15+15
Flies 10+10*24
Dips 10+10 + 8+7*25 +7+6*20 +8+5+6


Ökade något reps här och där i snedbänken. Snart dags att höja där. Höjde vikten på pumpsetten vilket gjorde att jag tappade 2 reps i första settet men inget i andra. Maghjulet är en riktigt bra uppfinning. Det tar på magen på ett grymt bra sätt och kompletterar andra magövningar på ett bra sätt. Flies körde jag mest som stretch-övning. Den är skön att köra när man stärkcer ut bröstet rejält. Vet inte vad det ger för muskeltillväxten men jag kan ibland inbilla mig att muskelvolymen blir större i perioder där jag kör mer Flies.

Dipsen gick inte alls bra. Jag kan skylla lite på att jag var trött i bröstet och att jag höll fast en viktkaka mellan benen men det räcker inte som ursäkt. Här krävs det nya tag nästa vecka.

Idag är det träningsledigt. Förtjänar att få softa lite grann eftersom jag sedan i tisdags kört igenom kroppen två gånger.:cool:

Simson
2007-09-09, 22:30
Det är ju rackarns många set du kör i den snebänken! och på maghjulet ocksp hehe, det är en killer. Ett tag sen jag körde det, kanske får bli nästa magpass faktiskt. Hoppas helgen var schysst!

mangs
2007-09-13, 08:10
Yes, när man inte kört maghjul på en tid så får man grym träningsvärk. Dock har jag kört den rätt frekvent på slutet samt att jag numera tränar magen ungefär var tredje dag med olika övningar så jag har blivit immun mot träningsvärk i just magen.


I måndags körde jag ett pass för ben, rygg och biceps.


Chins 10+10+10+9+9 (väldigt strikta och långsam negativ fas)
Pull ups 8+8+8
Benpress 10*120+ 10*140 + 10*160 + 10+10+9*168
Vadpress i benpress 15+15+15+15+15*140
Lateral Raises 8+8+8 *14

Superset:
Konc Curl 8+7* 25?
Inv stångcurl 8+8*40
Hantelcurl mot bänk 8+7*14

Underarmscurl 15+15+12+12*40

mangs
2007-09-13, 08:21
I förrgår tog jag en skön löprunda på kvällen. EFtersom jag haft lite ont i tån och skorna är nya sprang jag bara 3-3.5 km i relativt högt tempo. Trots att jag inte sprungit på några veckor gick det helt ok. Jag känner mig hyffsat lätt i kroppen och vågen ligger nu på 94-95kg. Konstigt nog har jag ingen direkt aptit trots att jag tränar varje dag. Jag mår bra och känner mig harmonisk så det är väl bara en kort fas. Känns skönt att gå ner lite nu så att man kan ta en svullarperiod till hösten.

Här är gårdagens pass som utfördes på ganska tom mage, kände mig väldigt seg när jag började men jag kom igång ordentligt och det gick helt ok. Vikterna och repsen låg på ungefär samma som alltid men jag körde några extra set av allt.

Bänkpress 9 set
Crunches 8 set
Vadpress i benpress 4 set
Liggande tricepspress 5 set
Sidolyft 2 set
enarms hantel triceps 2 set

Totalt 30 set

Om någon undrar över mitt svältschema så såg maten så här ut igår:


07.00 Vaknar
07.15 4dl minimjölk + 0,7dl Vassle + 2 1,5dl Havregryn
12.15 2 st pannbiffar av nötfärs + 1,5 potatis, 1 morot, lite lök och sås (allting hemmagjort)
16.40 Träning
17.55 0,7dl vassle+ca 40gram malto/o'boy blanding
18.35 Tonfiskgratäng med ris + sallad. En rejäl tallrik varav hälften grönsaker. + 3dl mjölk
20.00 En liten näve jordnötter + lite glass
22.00 0,5dl Sloow Protein i vatten

Känns inte som att jag gick + igår i alla fall.

mangs
2007-09-13, 19:05
Körde ett pass idag efter jobbet.

Stående rodd 3 set
Stående rodd med inv grepp 3 set
Benpress 6 arbetsset
Benspark 3 set
Lårcurl 3 set
Hantelrodd 2 set

Flåset tog slut ganska snabbt när jag supersettade stående rodd med benpress. Jag svettades som en gris och var allmänt trött, var nära att trilla ihop efter varje set. Vikterna var ungefär de samma som vanligt men jag höjde till 175 (fullt mag) i benpressen. Jag gillar benpress eftersom man verkligen kan pressa ur allt ur benen utan att riskera att dö (som i knäböj). Att pressa till benen är helt slut är härligt.

Har ätit lite idag med. Jag undrar vart hungern tagit vägen?

mangs
2007-09-14, 14:59
Har träningsfritt idag och då har hungern kommit smygande. Skönt att fylla på lite extra energi till morgondagens pass.

mangs
2007-09-16, 20:30
Förutom arbete i trädgård och hus har det blivit två styrkepass i helgen. De har gått rätt bra och framför allt har jag fått rätt "tryck". Kan ju bero på att jag ätit rätt mycket kolhydrater i helgen sedan i fredags. Imorgon är det dock tillbaka till det normala med mindre mat igen. Efter dagens pass kände jag mig i helt ok form. Bra pump och grymma ådror över armarna.

Igår:
Snedbänk 5*110kilo + 3+2*120kilo +5+4*110kilo + 8+6*100kilo
Maghjul 25+25+25
Flies 10+10*24
Dips 15+12+11+10+9+8+7+6+9 (kort vila)
Sidolyft med hantel 20+20*24


Idag:
Chins 14+12+11+10+10+9 tot 66reps
Pull ups 8+6+7+7+6 tot 34reps
Konc curl 8+6+5*24 typ 20sek vila
Underarmscurl 12+12+12*62
Hammercurl 6*24 (båda armarna samtidigt)


100 chins på dagens pass och ett hyffsat dagsverk. Får se om det blir något styrkepass imorgon eller om jag bara tar en liten löptur.

mangs
2007-09-17, 20:13
Körde ett "snabbpass" idag för benen. Det kändes relativt tungt idag. Inte mentalt men vikterna kändes helt enkelt tyngre än jag minns dem från förra passet. kan bero på att jag ätit rätt lite idag. Fyllde dock på rejält efteråt.

Jag tappade några reps här och där men jag gav verkligen allt i benpressen. jag hade inte klarat pressa en repetition till om det så hade varit under pistolhot. Skön känsla efteråt och benen var rejält uppsvällda och blodfyllda.

Benpress 10*100 +10*121 +10*141 +10*161 +10*175 +8*175 +5*175 +10*141
Vadpress i benpress 15+15+15+15+15*121
Enbens Benspark 8+8+8+7*25
Lårcurl 10+10+9+7


Körde även lite småset vid sidan om typ ryggextensions men dessa räknar jag inte med.

Simson
2007-09-17, 22:01
Stabila pass du skjuter till med! Har det börjat snedbänkas på 120kg? Ouch :hbang:

GymTT
2007-09-18, 06:34
du raddar upp bra pass mangs! dagsformsbild snart? hur länge till ska du svälta? :)

mangs
2007-09-19, 13:52
He he, svälter gör jag inte men hlet klart äter jag mindre än tidigare. Tycker dock att jag fettat till mig senaste veckan (inbillning) samtidigt som jag känner mig klen (iofs sant).
Dock tycker jag passen känns bra och jag får fint tryck och pump nästan varje gång. Jag kör på så här en tid så får vi se. jag lägger in tillfälliga dagar när jag äter mer mat. Igår var en sådan dag och dessutom tränade jag inte alls igår. Skönt att ha träningsfritt även om jag i perioder när jag tränat mycket kan känna mig rastlös på träningsfria dagar.

Lustigt hur det hänger ihop. Desto mer man tränar desto roligare är det och man känner sig slapp om man vilar en dag. När man sedan har perioder när man tränar kanske 2-3 pass i veckan så är det precis tvärtom.

Jag mår dock bättre av att träna oftare har jag märkt.

Dagens pass som revs av under lunchen:

Bänkpress 4+3+3+2 *130 +7+6+5+5 *110
Militärpress 6+6+6+6*70
Crunches 8 set
Lateral Raises 8+8+7+8+7*14
Liggande tricepspress 8+8+8+8+7+6*50 kass, men jag var trött
Sidolyft 15+15 *32
enarms hantel triceps 8+6*12 (ingen vila mellan setten)

Totalt 35 set.

Höll ett bra tempo idag vilket iofs straffade sig på slutet. Passet kändes helt ok. Kul för mig att jag dessutom börjar med kreatin idag. Nu skall det lyftas tunga vikter framöver.

En liten negativ sak är att armarna börjar kännas lite tunna. Får kanske öka maten lite framöver.

Dagsformsbild? Vad är det?? :D

mangs
2007-09-19, 13:54
Stabila pass du skjuter till med! Har det börjat snedbänkas på 120kg? Ouch :hbang:

Tackar, 120 kilo var dock väldigt mycket tyngre än 115 så jag kommer nog stanan här ett tag. Kan ju börja med att köra 4 set på den vikten och sedan öka repsen.

mangs
2007-09-21, 22:12
Skriver kort om dagens pass. KÄnde mig sliten igår så därför tog jag ledigt från träningen och det innebar att jag idag fick köra ett reducerat kombo-pass


Benpress 8 arbetsset (körde väldigt explosivt på 80% av vanliga vikterna)
Vadpress i benpress 4 set
Stående rodd 3 set
Stående rodd med inv. grepp 3 sett
Stelbenta mark 1 set (kände av korsryggen, konstigt?)
Hantelrodd 3 set
Konc. Curl 2 set
Curl med stång inv grepp 2 set
Underarmscurl 3 set

Totalt:29 set.

Rejält med pump efteråt. Fick knappt av mig linnet pga att det svettats fast samtidigt som jag inte kunde böja armarna riktigt. Skön känsla och det känns som att axlarna kommer fram lite tydligare nu när man loosat vikt. Kvällsvikten ligger nu ikväll på 95kg blankt. Något kilo till kan man nog skala utan att det skall påverka träningen negativt.

Har tröttnat lite på stående rodd, tycker den känns mest jobbig... *slap*

mangs
2007-09-23, 18:55
Uppdatering efter dagens pass. Det kändes tungt för under och även efter. Det var ingen höjdare på något sätt. Det mest intressanta var att jag körde lite annorlunda upplägg än vanligt eftersom jag kände att passet ändå var kört från början.


Snedbänk 5+5+5+5*110kilo
Crunches med hantel på bröstet 20+20+20+20+20 *25
Sneda Crunches 20+20
Dips 12+12+12+11+10+8 *20kg +10+8
Kick bax 10+10 *20kg (första gången på två år)


I snedbänken skulle jag köra fler set men när jag skulle lägga tillbaka stången i fjärde set så fastnade jag med stången mot den högra upphängningen. Fick upp den vänstra ganska omgående men eftersom jag var rätt trött och inte ville fastna pressade jag med den högra. Min hand var ända ute vid upphängningen och jag ville inte riskera att klämma mig. Jag höll på i säkert 20 sekunder innan jag fick upp skiten. Lite jobig känsla faktiskt. På dipsen körde jag många set på ganska kort tid men behöll ändå 12 reps i de första tre setten.

Vet inte varför passet gick som det gick. Jag har ätit mycket i helgen och käkar dessutom kreatin. Kanske har jag någon sjukdoim på G och dessutom har jag sovit någon timme för lite de senaste tre nätterna.

Det får bli till att bryta ihop och komma igen.

mangs
2007-09-25, 14:40
Igår var det fullt upp på jobbet vilket fick till följd att jag inte kunde träna, varken lunchtid eller efter jobb. *grr27*

Blev ett kort kvällspass istället:

Chins 14+12+11+10+9+8 Relativt kort vila mellan setten
Pull Ups 8+6+6+7 ännu kortare vila
Curl m. stång 6*62 (pisslätt)
Konc. Curl 7+6+5 *25kg (ingen vila alls mellan setten)


Med tanke på den korta vilan så gick det förvånansvärt bra. Tror det till viss del beror på kreatinen som för min del ger bättre återhämtning mellan seten.

Efter detta snabba pass gav jag mig ut på en löptur i ett mörkt och blåsigt Skåne. Trots bristen på konditionsträning så gick löpturen väldigt bra. Jag sprang i högt tempo i ca 22 min. Borde varit ca 5km eller ngt (skånsk landsvägsterräng) ;)

Idag blir det ett nytt pass för Bröst och ben.

mangs
2007-09-25, 20:33
Blev ett litet pass idag med mellan jobbet och besöket hos en polare som precis fått barn.

Tidsschemat var pressat och jag fick mer eller mindre supersetta alltihop. Kände ändå att det gick relativt bra.

Superset 1&2
1.Benpress 10*101kg+10*121kg+10+*141kg+10*161kg +10+8+8*175kg
2.Bänkpress 10*50kg+8*80kg+5*100kg+5*120kg+ 3+3+3*135kg +10 +8 *100kg

3. Militärprss i Smith 6+5*80kg

Superset 4,5,6,7
4. Enbens Benspark 8+8+8*25
5. Lårcurl 10+10+10*25
6. Lateral Raises 8+8 *14
7. Liggande Tricepspress 8+8+8*50kg (kort vila)

Jag kände mig lite trött i bröstet eftersom jag körde det i förrgår men det gick ändå helt ok. SKall försöka höja mig lite mer nu och komma upp i ett antal set med 5or och 4 or på den nya arbetsvikten. kan tillägga att jag inte maxade ur i något av dessa seten idag utan jag hade med säkerhet kunnat ta en rep till i varje set.

Om jag skall orka hålla uppe tempot med träning typ varje dag så bör jag undvika failure träning förutom i några set då och då.

Simson
2007-09-25, 22:35
Stabilt med 3or på 135!!! Jag tror nog också att det får bli lite dagsforms bilder på dig snart :)

mangs
2007-09-26, 13:18
Hej, Tanken slog mig i duschen idag faktiskt. Efter träningspassen känns kroppen ungefär som jag vill ha den. Dock kommer man snabbt till insikt att man vill bli lite större, lite starkare och lite hårdare innan det är dags. :D
Kanske man skulle ta och ställa upp I Kolozzeums foto-tävling så har man ingen återvändo...



Efter att ha kört på hårt nu tre dagar i rad utan vila börjar kroppen säga ifrån lite grand. Under dagens pass kände jag mig lite sliten i höger biceps-fäste. Dock kunde jag delvis träna runt detta och passet gick helt ok. Dock kanske jag borde lägga in lite vila, Främst för armarna som tar stryk nästan dagligen oavsett vad man tränar.

Jag skippade därför idag de rena bicepsövningarna.

Lats drag 10*60 +10*75 +8*85+8*90 +8*95 + 7*100 +6*100 (Här började jag känna av biceps fästet)
Lats drag med inv. grepp 8*100kg
Lateral Raises 10*10kg +10*12kg + 3*8*14kg
Hammercurl 12+12+12 *42kg (lätt)
Vadpress i Benpressen 15*100+15*120+15*141+15*141+15*141+15*120 +15*100 + 20*93+20*93
Crunches 6set med 20 reps + Sneda crunches 2 set med 20 reps åt varje håll
Framåtlutad Lateral Raises i Cable Cross 2 set 10*15kg
Curl med stång (inv grepp) 8+8+8 *45kg
Underarmscurl 15+15+13*45 kg (med stretch i botten, dvs rullade ut stången i fingertopparna).
Avslutade med två set upprätt rodd på bebisvikter bara för att få med lite mer Trapezius.


Det blev många set men det var ju nästan bara fjollövningar så man behöver knappt vila mellan varven. Dock är det skönt med sådanna pass ibland.

Fed up
2007-09-26, 15:42
Hörrö, sa inte du nån gång att du hade typ fru och barn? Du är ju bara 24 (jag med)? Gud va somliga hänger i!

Gött med journal. Jag har ett innestående prank på dig, men jag suger på att komma på såna, men jag kan säga småelaka kommentarer med jämna mellanrum för att betala av, så att säga. :D

mangs
2007-09-27, 12:33
Hörrö, sa inte du nån gång att du hade typ fru och barn? Du är ju bara 24 (jag med)? Gud va somliga hänger i!

Gött med journal. Jag har ett innestående prank på dig, men jag suger på att komma på såna, men jag kan säga småelaka kommentarer med jämna mellanrum för att betala av, så att säga. :D


Yes, fru och barn har jag men 24 år är jag inte.....

Jag fyller 30 dagen efter julafton.

Jag är medveten om att du har ett innestående prank och ärligt talat gör det mig lite smått nervös. har ibland svårt att sova på nätterna pga detta.


Idag skulle det vara träningsfritt men jag kunde undvika att sticka iväg på lunchen och köra ett light-pass för korsrygg och baksida lår. Ovana övningar och låga vikter borgade för ett pass med högt tempo men utan några styrkemässiga prestationer.

1. Rygg-extension 10+10+10+10
2. Good Mornings 10*40 +10+10+10*60 (eventuellt körde jag ett set till med 10 reps)
3. Lårcurl 10*20+10*25+8*30 +8*25+8*25+6*25
4. Sidolyft med hantel 12+12+12+12*32
5 Upprätt rodd med stång 10+10 *40

Simson
2007-09-27, 20:58
Hammercurl 12+12+12 *42kg (lätt)

WTF!? när blev 42kgs hantlar i bicepscurl lätt? Det är ju obcent att göra 12or på det......*flex*

Ser du ung ut för din ålder eller? 24? 30?

Fototävlingen! Definitivt!!!

mangs
2007-09-27, 22:10
Ha ha ha, det var ju inte hammercurl utan Hantelrodd jag menade. Hade jag gjort 12or på hammercurl så hade jag varit biff.*flex*

mangs
2007-09-29, 14:33
Sitter just nu i bilen och surfar över 3G, FUngerar riktigt bra trots man far fram i 100km/h i landsbygden. :)

Körde ett snabbpass precis. Blev väldigt snabbt och annorlunda. Körde bara dips och maghjul.

1. Dips 10 + 10 +28+18 +16+12+8*20 +20
2- Maghjul 30+ 30

Fick rätt bra pump tack vare det höga tempot. Det var väl det enda positiva. Dipsen som jag körde oviktade och hamnade på 28 var rätt snabba. Måste ju ta upp kampen mot Simson. Lite mer sådanna pass och man kommer lätt komma upp i en bit över 30 reps. De viktade kördejag som vanligt i ett lånsammare tempo.

Simson
2007-10-01, 23:32
HAHA nice!! fan 28 dips :thumbup: det är grymme! :hbang: Nu får jag rappa på, det går ju nästan bakåt för mig i dipsen *mini*

och så maghjul hehe Fy faaan vad ont jag har i magen efter det där, och det har ändå gått en vecka! Kunde inte köra den det här passet, det hugger lixom....

mangs
2007-10-02, 13:52
HAHA nice!! fan 28 dips :thumbup: det är grymme! :hbang: Nu får jag rappa på, det går ju nästan bakåt för mig i dipsen *mini*

och så maghjul hehe Fy faaan vad ont jag har i magen efter det där, och det har ändå gått en vecka! Kunde inte köra den det här passet, det hugger lixom....

Ja, dipsen kommer jag lätt öka i 28 var en barnlek om man körde snabbt. Dock kände jag mig väldigt pigg på 25 men dog sedan snabbt...

Maghjul ja, en farvoritövning helt klart. Hur djupt går du och hur många reps?

När man kör den varje vecka så känner jag att man måste öka repsen varje vecka för att det skall ge något. Just nu ligger jag på 30 där jag går hela vägen ut med armarna ovanför huvudet så att kroppen ligger 1cm från golvet.


Har nu varit träningsfri i två dagar. Har känt mig lite sådär. Seg i både huvud och kropp. Jag undrar om det är någon sjukdom på gång. Hur som helst körde jag ett pass på lunchen idag och det kändes jobbigt. Det fina tempot som jag kunnat hålla på slutet lös med sin frånvaro och jag fick flåsa på bra mellan setten för att orka. Hur som helst så hade jag en rejäl pump i framförallt biceps vilket ju brukar ge mig en viss känsla av illamående och lust att sluta passet. Dock fortsatte jag kämpa på. Kommer troligtvis ta ledigt från träningen imorgon. Om jag kör något så blir det ett lugnt pass i alla fall tempomässigt. Kanske skall köra bänkpress-träning?

Superset:
Benpress 10x100+10x120+10x141+10x161+10x161+10x161
Chins 10+10+10+10+10
Militärpress i smith 6+6+6+5*80kg (?) Släden väger troligtvis 30kg
Lats drag med inv grepp 8+8+8*90 (här började pumpen i biceps säga ifrån)
Hantelrodd 12+12*42
Inv Curl m stång 8+7*45
Underarmscurl 15+12*45
Vadpress 7*10*100

Fed up
2007-10-02, 14:10
Missade visst att du startat din journal 2002, trodde den var ny...:em: :Virro

Tur för dig att jag suger på att hitta på pranks!

mangs
2007-10-04, 13:26
Nja, en lite nystart kanske man kan säga då jag inte orkat fylla i den de senaste åren. :Virro

Missade uppdatering igår men här kommer gårdagens pass:

Kommer inte riktigt ihåg exakta reps och set men på ett ungefär:

1. Bänkpress 5 set på 130kg (5-3reps) 3 set på 100kg (10-6reps)
2. Lateral Raises 10+10+10*14
3. Crunches 5*20
4. Sneda Crunches 3*20
5. Sidolyft med hantel 3*15*37 + 12*42
6 Liggande tricepspress 10*50kg + 10+10+9+8+7*55kg
7. Enarms hantel triceps bakom nacken eller vad denna övning nu heter: 2 set med 5 reps på 17kg utan vila emellan.


Och här kommer då dagens pass:

1. Hyperextensions 3*10
2. Good Mornings 10*50 +3*10*70
3. Lårcurl 10*20 + 10+10+9+9+8+7+6*25
4. Stående rodd 10*70 +3*10*90
5. Stående rodd med iv. grepp 2*10*90
6. Stelbenta marklyft 10*90 +2*10*110
7. Konc Curl 8+8+7+7+6*25


Körde även lite smått i cable crossen men sådant räknas ju inte. Vikterna i dagens pass var överlag ganska låga. Detta pga att jag lite grann tappat kontakten med korsryggen, främst när jag kör stående rodd och har därför börjat om.

mangs
2007-10-08, 14:00
Glömde uppdatera föregående pass som kördes i helgen. Det känns nu som om återhämtningen inte går lika snabbt. Det kan ju bero på att jag ökat mängden set eller att vikterna är en aning för höga. När passet började hade jag fortfarande träningsvärk i bröstet sedan föregående bröstpass. Detta plus att jag under och efter passet kände mig sliten i armvecken gjorde att jag körde lite midre set på detta pass och att jag tog hel-ledigt igår. När mina armveck säger ifrån om utmattning är det klokast att lyssna. Förr i tiden körde jag bara på med en härlig inflammation som belöning.

Om man tänker på det har min kropp klarat av det riktigt bra. Från 3 till 5-6 pass per vecka och dessutom med fler set och högre vikter. Detta i kombination med mindre mat borde förr eller senare få kroppen att känna sig lite sliten. Dock har det fungerat riktigt bra det senaste halvåret. Kommer nu köra lite färre pass vissa veckor för att undvika slita ut kroppen. Jag tror att mina varierade pass har gjort att jag lättare kunnat köra oftare och hårdare samtidigt som jag minskat den specifika arm-träningen.


Här kommer lördagens pass (ur huvudet):

Sned bänk 5+5+5+4+4*110kg 9+7*100kg minskade vikten här eftersom jag inte körde den förra veckan och ville få lite fler reps.
Dips: 22+18+14+14+12+12+10+12, hmmmm, att maxa direkt efter sned bänk gick inte bra alls....
Crunches 6*20 +35+30
Maghjul: 15+15+15 (här kände jag av armvecken rejält)



Dagens pass då:

Benpress (djupa) 10*100+10*120+10*141+10*161+10*175+10*175+10*175 Gick helt ok trots att jag kände av träningsvärken i baksida lår sedan senast.
Chins 10+10+10+10+10+10
Lats Drag inv grepp 6+6+6*100kg
Curl m stång inv grepp 8+8*45kg
Underarmscurl 15+15+15+15*45kg
Enbens benspark 8+8*25
Vadpress i benpress 8*15*100kg


Imorgon skall jag till Köpenhamn och jobba hela dagen + natten + nästkommande dag så det kommer nog inte bli någon träning förrän tidigast onsdag kväll.

mangs
2007-10-08, 20:19
Blev en 3kms löprunda ute i kylan nu ikväll. Det märks verkligen att sommaren är slut nu. Nåja, det är fint höstväder i alla fall.

Simson
2007-10-08, 21:41
5-6 pass i veckan!?!?! Jag tog oxå en löprunda igår, riktigt fins väder & nice, men det kommer nog bara vara max nån månad till :'(
22 dips efter bänken det är fan inte fy skam! Håll i hatten nu blir jag omsprungen när som helst....

mangs
2007-10-09, 12:51
Tack, du är alldeles för snäll. 22 dips är uselt om man jämför med dina 38.

mangs
2007-10-09, 12:52
Nytt koncept på dagens pass eftersom jag har internet i gymmet. jag kör en live update på hur det går.
Värmer just nu upp med 5or på 110kg i bänk.

mangs
2007-10-09, 12:56
en femma på 120kg åkte precis upp enkelt, men jag känner mig lite småsliten i bröstet sedan förra passet, kommer därför köra färre set men siktar på lite högre vikter i slutändan.