handdator

Visa fullständig version : 15åring som behöver lite hjälp tack


chriiis1
2006-06-12, 11:37
Tja :)
Snälla läs igenom allt, offra bara liten stund åt mig snälla, behöver hjälp.

Jag registrerade mig för dryga 5 min här på detta forum.
Det är så att jag behöver lite hjälp/tips/råd och svar på frågor.
Jag är 15 år väger mellan 98-100 kg och är 177 cm

jag har ganska mycket fett men jag är inte direkt riktigt tjock.
Jag har mycket muskler men jag har också mycket fett.
Jag har bröst muskler men de syns inte för att jag har fett bröst som är ganska stora som jag bara måste få bort*cry*
Jag är väldigt väldigt stark och jag har spelat basket i snart 6 år.
Jag vill gå ner i vikt under sommaren, ungefär 15 kilo, inte direkt lätt men...

Så nu undrar jag, jag har gått ner ungefär 3 kilo på ungefär 1 och en halv månad för att jag ätit mindre än vad jag brukade äta.

Jag är inte den typen som vill vara ute och springa eller gå promenader.
Jag vill nästan inte visa mig alls då mina bröst sticker ut som de gör.
så jag tänker denna sommaren försöka gå ner i vikt och få bort brösten.
jag tänker följa lite av det här som en kille skrev i ett annat forum
han gick ner 17 kilo på 6 veckor.



"6veckorsprogram...
Förbered er på att äta skräpmat EN gång i veckan. Man får offra lite! Ni kommer inte att få dricka läsk eller öl mer än en eller MAX 2 gånger i veckan heller. Sprit innehåller MYCKET kalorier.

I början kommer ni som är av storlek XL att tappa Runt 3-4 kilo per vecka i 2 veckor...

Hur gör man då? SÅHÄR!

Frukost: Wasa delikatess knäckebröd... De mest kalorifattiga knäckebrödet på marknaden :) 26 kcal per skiva, och så blir det naturligtvis lätta smör på det, TUNT och en ostskiva eller valfritt favvispålägg, helst lätt där me... Ät 2 skivor, drick ett glas mellanmjölk. Fortfarande hungrig? -Ta ett äpple och drick så mycket vatten du vill. Frukt som du kan äta hur mycket du vill av = Äpple, päron och apelsiner. INTE banan.

Så. Dendär frukosten innehöll cirka 170-200 kcal.

Mellanmål eller lunch? ÄT FRUKT OCH DRICK VATTEN!!

Middag: Antingen kokt fisk, kokt kyckling eller magert lagat kött. Ät med mycket grönsaker och stek inte potatis. Kokt ris eller potatis är helt OK. Undvik sås!! Och OM ni måste göra sås så använd lätt-grädde eller lätt-creme fräsh, och ta inte mycket!
Fortfarande hungrig? ÄT FRUKT OCH DRICK VATTEN!!

Så! Thats it... Kväll nu... Fortfarande hungrig? ÄT FRUKT OCH DRICK VATTEN!! .

Ni fattar vinken va... Frukt och vatten innehåller mycket vittaminer och mättar ganska bra tillfälligt... Men innehåller i princip inka kalorier.

Detta gör ni tillsammans med att cyckla på motionscyckel eller promenera raskt 25 min varannan dag... Kom ihåg att en rask promenad bränner mer fett än jogging, jogging bygger däremot upp dina muskler och ger dig bättre kondis.
En sak ni skall göra varje dag är så många Pushups (armhävningar som vissa säger, vilket är fel namn) ni orkar! Tränar nästan hela kroppen.
Så... Hur mycket kcal äter en normalstor normal svenne? Cirka 2000 kcal om dagen.

Hur mycket kalorier får ni i er om ni följer det jag skrev? Runt 700-800 kcal om dagen beroende på vad ni äter till middag! tränar ni med rask promenad eller cyckling så tappar ni 250 kcal på ett 25-30 min pass."


Mina dagar kan variera, då jag kanske äter en liten lunch och äter mer än 800 kcal då jag inte vill tappa muskler.
men va tror ni jag kan göra för att förbränna fett och få bort mina bröst? om jag går ner i vikt försvinner då mina bröst ? lr kommer de bli kvar? jag har tänkt att köpa en motionscykel och cykla varje morgon och träna mina armar med hantlar som jag har.
här är bild på cykeln : http://www.jula.se/Butik/assets/product_images/stora/951057_f.jpg
länkar inte till själva shoppen för att man inte får det men kan säga att cykeln har en dator som bla visar hastighet + kcal förbrukning.
men som sakt, om jag går ner i vikt försvinner då brösten också?
kom gärna med tips och andra råd för att gå ner i vikt under sommaren.
Jag kan inte gymma då jag inte får och vill gärna låta min kropp utvecklas yttligare, vill bli bla längre.
ursäkta för stavfel och tack för att du tog din tid att läsa :)
ska softa lite då jag kom just från skolan.

Sniggel
2006-06-12, 11:54
"Jag är inte den typen som vill vara ute och springa eller gå promenader.
Jag vill nästan inte visa mig alls då mina bröst sticker ut som de gör."

Att du inte vill ut o röra på dig beror det på att du inte vill visa dig eller nåt annat?

"Kom ihåg att en rask promenad bränner mer fett än jogging, jogging bygger däremot upp dina muskler och ger dig bättre kondis."

Detta är fel. Jogging bränner mer fett (och kolhydrater) än rask takt.
Jogging är inte känt för att bygga msukler heller (om man inte är riktigt tanig innan man börjar) men visst ger det kondis.
Men jag förstår om du inte orkar jogga med den vikten du har.

"Hur mycket kalorier får ni i er om ni följer det jag skrev? Runt 700-800 kcal om dagen beroende på vad ni äter till middag"

800 kcal om dagen är fruktansvärt lite. Detta är ett extremt upplägg och du kommer att tappa både fett och muskelmassa.
Saken är den att du hade gått ner i vikt av att ligga på det dubbla av det där med och förmodligen hade fördelningen mellan muskelförlust och fettförlust sett bättre ut.

"Jag kan inte gymma då jag inte får och vill gärna låta min kropp utvecklas yttligare, vill bli bla längre."

Du får inte träna med vikter för att du då skulle stanna i växten?
Detta är en gammal myt som inte stämmer. Man stannar inte i växten av att träna med vikter. Man gör inte det! Är det din idrottslärare som sagt det?
Tänk dock på att styrketräning inte förbränner så mycket energi jämfört med "motionering" men genom att kombinera jogging/cykling/pormenader med några styrkepass i veckan samt lägre matintag fast med mycket protein så kan du gå ner i vikt och bibehålla mycket av de muskler du har.

Kör du med den dieten du har fått där kommer du gå ner i rasande tempo men du kommer förmodligen att förlora en hel del muskler och styrka på köpet. Och du kommer förmodligen inte må så bra heller under tiden. Är det värt det?

Läs deffguiden som ligger som sticky i detta forum om du inte redan gjort det.

maxz
2006-06-12, 12:07
chriiis1

ta inte åt dig av dom råden som denna snubben gav dig, han har ju 0-koll. Var i detta forumet istället, här finns allt som du letar efter.

Snart kommer nog grubben och hjälper dig :naughty:

Sniggel
2006-06-12, 12:09
chriiis1

ta inte åt dig av dom råden som denna snubben gav dig, han har ju 0-koll. Var i detta forumet istället, här finns allt som du letar efter.

Snart kommer nog grubben och hjälper dig :naughty:

hoppas inte du menar mig med "denna snubben" ;)

maxz
2006-06-12, 12:10
hoppas inte du menar mig med "denna snubben" ;)

nejdå :>

chriiis1
2006-06-12, 12:21
tack för era svar ;)

jag får ändå inte gymma för att jag är 15 :/ det är 16års gräns på gymmen här.
men va tror ni om cykeln ? ska jag köpa en sån och cykla mycket
och vad ska jag göra för att få bort brösten:/

Sniggel
2006-06-12, 12:44
tack för era svar ;)

jag får ändå inte gymma för att jag är 15 :/ det är 16års gräns på gymmen här.
men va tror ni om cykeln ? ska jag köpa en sån och cykla mycket
och vad ska jag göra för att få bort brösten:/

Det är nog viktigt att cykeln är bekväm, det vore bra om du kunde testa den innan du köper.
För att få bort fettet på brösten så måste du gå ner i fettvikt totalt. Vilket är det du planerat att göra nu. Kroppen tar bort fett från hela kroppen och du kan inte styra den att ta mer från vissa områden än andra.
Tråkigt med åldersgränsen, har du långt kvar till 16?
Om du vill få lite inspiration kan du ju kolla in kaboffastar här på brädan.

04-03-2005 (http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?t=39237)
18-03-2005 (http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?t=40108)
15-07-2005 (http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?t=47195)
13-11-2005 (http://files.upl.silentwhisper.net/upload0/jamforelser..JPG)
24-03-2006 (http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?t=65885)
Hoppas inte Kaboffa blir sur på mig nu för att jag exponerar honom :D

maxz
2006-06-12, 12:48
tack för era svar ;)

jag får ändå inte gymma för att jag är 15 :/ det är 16års gräns på gymmen här.
men va tror ni om cykeln ? ska jag köpa en sån och cykla mycket
och vad ska jag göra för att få bort brösten:/

16års gräns?
man brukar få komma in fastän man inte har åldern inne, annars så finns det ju självklart fler gym ^_^


btw, om du vill gå ner i vikt, så ska du gå ner 0.5kg <-> 0.8kg i veckan, dvs du tar minus 500-800kalorier/dag ~ 3.500<->5.400kcal/dag

så du ska typ stoppa i dig 17-1900kalorier per dag för att nå den vikten i veckan, någon rätta mig ifall jag har fel *slap*

chriiis1
2006-06-12, 12:57
Sniggel jag har ungefär 9 månader kvar tills 16 :P

men om jag stoppar i mig 1500 kcal + tränar hemma med mina hantlar och cyklar i bra hastighet minst 1h varje dag, har jag stor chans att gå ner gansak mycket under sommaren då och få bort brösten ? :/
tack för att du hjälper

maxz
2006-06-12, 13:01
Sniggel jag har ungefär 9 månader kvar tills 16 :P

men om jag stoppar i mig 1500 kcal + tränar hemma med mina hantlar och cyklar i bra hastighet minst 1h varje dag, har jag stor chans att gå ner gansak mycket under sommaren då och få bort brösten ? :/
tack för att du hjälper

höhö, du lär tappa massa muskler om du gör så, du ska inte gå ner mer än 0.5kg till 0.8kg i veckan...om du minskar kalori intaget ännu mer så kommer du tappa muskelmassa+styrka :/

för om du gör så som du säger där, så kommer du tappa över ett kilo i veckan :\

chriiis1
2006-06-12, 13:04
Maxz, men om jag tappar 1 kilo och kör jobbig träning med mina hantlar då? då kmr jag ju få muskler eller?, typ 3x15 i varje hand.
sen typ situps också osv, hjälper det inte?
jag vill verkligen bli av med brösten :(

en fråga, om jag tappar över 1kg vilket enligt dig får mig att tappa muskelmassa och styrka så tappar jag då bara det och inte fett ? försvinner fettet fortfarande då lr bara musklerna?

maxz
2006-06-12, 13:06
Maxz, men om jag tappar 1 kilo och kör jobbig träning med mina hantlar då? då kmr jag ju få muskler eller?, typ 3x15 i varje hand.
sen typ situps också osv, hjälper det inte?
jag vill verkligen bli av med brösten :(

Det kan jag inte svara på, men det är ett plus om du tränar medans du deffar, fast det är ganska jobbigt vill jag lova, träna mkt bröst + deffa så ska du se att du kommer bli av med dom.

btw, köp inte onödiga produkter som säger sig öka fettförbränningen osv..bättre och bara tagga ner på maten + rör på dig ofta.

Sniggel
2006-06-12, 14:26
1500 + cykel 1h om dan kommer du garanterat gå ner i vikt av (och därmed få mindre fett på brösten)
Problemet är ju att man kan inte träna så många muskler med enbart hantlar. Rygg och ben kan bli svårt att träna t ex.
Men det viktigaste är väl att gå ner i vikt? Vill ju inte överdriva och skrämma dig med att du kommer förlora massa muskler.
Kaboffa har nog en del erfarenhet av viktnedgång och hur det påverkade hans styrka, skicka ett pm till honom och fråga om tips.

Jag _tror_ dock att om man har mycket fett så är det inte lika farligt att gå ner snabbare än en som är lite smalare.

Fast det finns en del bra övningar man kan göra med kroppen som vikt iofs.
Pistols - enbenta knäböj (riktigt svårt med balansen första gångerna)
Armhävningar med ingen eller med vikt på ryggen beroende på hur stark man är.
Knäböj med en lillebror på axlarna eller liknande till att börja med.
hantlarna för små muskelgrupper (biceps, triceps, axlar, underarmar...)

maxz
2006-06-12, 14:28
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071


Här har du många övningar! ;-)

Enjoy.

Sniggel
2006-06-12, 14:30
Japp, kolla runt en del på det här forumet, finns mycket information att hitta. Många är kunniga här och det finns en fin sökfunktion också.

chriiis1
2006-06-12, 15:56
grabbar, tacks så mycket!
riktigt snällt av er :D
ska göra mitt bästa och gå ner i vikt:)

krilleh
2006-06-12, 15:58
Killen verkar va mer angelägen att få bort brösten än att bevara musklerna så jag tycker du ska gå ner mer än 0.5-0.8 kg/veckan. Kör så mkt du kan och ät kalorifattiga måltider. bland annat mkt grönsaker och protein och ner med kolhydraterna och fettet.

Daadi
2006-06-16, 13:54
jah har ett bra tips om du vill gå ner i vikt...fast du verkar ha bra redan

chriiis1
2006-06-16, 14:16
Daadi, bara att säga, kanske jag gillar det :D

Sundsarn
2006-06-16, 15:13
Hej på dig och välkommen till kollo :D

Först. Vad jag vet om man har en del övervikt bör man kunna tappa mer än 0,5-0,8 kg per vecka då just det finns ett sådant stort överskott.

Mitt förslag är att helt enkelt lägga dig på ditt basala energibehov+lite grann beroende på HUR mycket du motionerar. Sen som du säger, du har inte tränat på gym förut och då kan jag tycka att det är mer värt att först komma i form och sen tänka på musklerna. När du börjar träna på gym kommer du iaf att lägga på dig muskler, dels för att kroppen inte alls är van vid detta så du "chockar" kroppen. 8-10 första veckorna brukar ge en hel del. Sen är du ju i tonåren så hormonerna kommer att göra sitt.

Satsa på att bli av med fettet först och se till att du mår bra medan du gör det. Ta gärna lite bilder så du kan själv avgöra efter nån månad eller så om du tycker det går åt rätt håll. lycka till :thumbup:

Bartman
2006-06-16, 17:43
Testa hälsovakten (http://www.halsovakten.se/) om du inte redan har det. Där kan man fylla i lite fakta om sig själv, vad man väger hur gammal man är hur mycket man vill gå ner och på hur lång tid, så räknar den ut hur mycket man ska äta varje dag. Det är inget mirakel program men det är iaf en hjälp på vägen.

Kilona brukar rasa i början (mest vatten men även fett) men det brukar avta efter ett tag men det är bara att kämpa på. Det går bara man har motivationen till det.

Lycka till!:thumbup: