handdator

Visa fullständig version : Enarms kabelrodd eller enarms hantelrodd?


Sheogorath
2006-06-12, 11:32
Vilken av dessa föredrar ni, och i så fall varför?

Jag föredrar enarms kabelrodd alla gånger, därför att:


Man böjer i höften och därmed avlastar man med/får med hamstrings i draget
Väldigt lång rörelse där korsrygg, hamstrings och lats sträcks ut och man får ett rotationsmoment i rörelsen som tränar djupt liggande ryggmuskler
Man kan göra ett rotationsmoment med armen från pronerad (max sträck) till supinerad (max kontraktion) vilket gör biceps får mer pisk samtidigt som man kan använda stora vikter.
Jag har bättre kontroll över rörelsen sett till att båda sidorna arbetar på samma sätt.


Ni som testat båda: vilken gillar ni bäst och varför?

tenchi
2006-06-12, 16:16
jag började köra enarmskabelrodd (stående i cc) då jag hade ont i höften och inte kunde köra vanliga. gillar den här övningen. man kan få skön kontakt med ryggen det känns inte lika krystat som hantelrodd kan göra när man blir låst mot bänken eller hantelstället som jag använder ibland. sittande enarms rodd är även det en trevlig övning. gillar den lilla rotationen man får i ryggen.

jwzrd
2006-06-12, 16:26
Vilken av dessa föredrar ni, och i så fall varför?

Jag föredrar enarms kabelrodd alla gånger, därför att:


Man böjer i höften och därmed avlastar man med/får med hamstrings i draget
Väldigt lång rörelse där korsrygg, hamstrings och lats sträcks ut och man får ett rotationsmoment i rörelsen som tränar djupt liggande ryggmuskler
Man kan göra ett rotationsmoment med armen från pronerad (max sträck) till supinerad (max kontraktion) vilket gör biceps får mer pisk samtidigt som man kan använda stora vikter.
Jag har bättre kontroll över rörelsen sett till att båda sidorna arbetar på samma sätt.


Ni som testat båda: vilken gillar ni bäst och varför?

Jag tränar hantelrodden nästan så som du beskriver kabelrodden men som enda skillnad att jag inte har hamstring-rörelsen över höften med (lika mycket). Enarms kabelrodd är en tantövning fö.

Arne Persson
2006-06-12, 16:27
En riktig karl kör HANTELrodd!

Arne Persson
2006-06-12, 16:28
Jag tränar hantelrodden nästan så som du beskriver kabelrodden men som enda skillnad att jag inte har hamstring-rörelsen över höften med (lika mycket). Enarms kabelrodd är en tantövning fö.


Man bugar för slutklämmen!:bow:

MilkmaN
2006-06-12, 16:29
Jag gillar hantelrodd. Mest för att jag är stark i den.

tenchi
2006-06-12, 16:29
ja klart det är en tantövning, och ingen övning MÄN kör....

psirus
2006-06-12, 16:50
Hantelrodd ska de va!! Ända ner i bottenläget

polaren
2006-06-12, 16:54
Har aldrig prövat enarms kabelrodd, och har kanske kört vanlig kabelrodd 5 gånger någonsin :P Så jag vet inte riktigt hur det känns! Men hantelrodd kör jag då och då, rätt klumpig övning tycker jag, funkar bäst för mig om jag har ca 45 graders lutning på bänken.

Jay-Z
2006-06-12, 16:58
Den berömda kabelskräcken visar sin vackra nuna.

Själv föredrar jag hantelrodden för jag är en riktig man. *slår sig för bröstet*

Jorgen
2006-06-12, 17:00
Jag har kört båda och föredrar hantelrodden. Får bättre kontakt och kan träna tyngre.

tenchi
2006-06-12, 18:29
jag kör hellre en bögövning

Dav0d
2006-06-12, 18:47
Fria vikter för att bli stark!
Fick jag välja skulle hanteln kämpa emot och brottas med mig medans jag kör rodd.

Diggler
2006-06-12, 18:59
Jag gillar enarmsrodd i kabelmaskinen. Hantelrodd blir för bökig, jag får inte hanteln så långt bak jag vill. Jag har inte kört någon av dem på ett bra tag iofs.

Jorgen
2006-06-12, 19:01
Fria vikter för att bli stark!
Blir man inte stark om man kör kabelrodd (eller maskiner överhuvudtaget)? :confused:

Cilia
2006-06-12, 19:08
Själv föredrar jag hantelrodden för jag är en riktig man. *slår sig för bröstet*
+1

Dav0d
2006-06-12, 19:41
Blir man inte stark om man kör kabelrodd (eller maskiner överhuvudtaget)?

Ursäkta glömde smile. Var inte fullt allvarlig men jag föredrar som sagt fria eller något som kämpar emot. Känns som bättre styrka.

Daniel_S
2006-06-12, 19:43
Kabel i brist på hantel. Jag har dessutom långa lemmar, så när bänkarna är låga så blir det för kort rörelse i hantelrodden.

Kaboffastar
2006-06-12, 19:44
Jag har bara kört hantelrodd ett par gånger, måste ändå säga trots min obefintliga rygg att den är bättre för mig då jag inte för någon kontakt alls i cabel rodd jämfört med hantel :)

Sheogorath
2006-06-12, 20:36
Enarms (sittande) kabelrodd en bögig tantövning? Ni tror väl för helskotta inte att man ska sitta och dra med rak rygg och flugvikter. Vi snackar full stretch för hamstrings och lats, med rotationsrörelse för några cm extra rörelselängd och större vikter.