handdator

Visa fullständig version : typ av protein som måltidstillägg


toshiro
2006-06-11, 20:10
tja!
brukar ha lite svårt att få i mig all näring som krävs, speciellt till frukosten, så jag tänkte börja ta en proteindrink till frukost. Bör det vara snabbt eller långsamt protein?

King Grub
2006-06-11, 20:13
Det spelar garanterat ingen praktisk roll.

WheyProtein
2006-06-11, 20:44
Spelar det då heller ingen roll ifall man tar vassle istället för kasein som nattprotein?

King Grub
2006-06-11, 20:52
Då är det så lång tid till nästa mål att det säkert kan vara en god idé att se till att måltiden innehåller någon form av långsammare protein.

Jag tror inte det är fel med en kombination av långsamt och snabbt i måltiderna; snabbt protein stimulerar nybildningen av muskelprotein, och långsamt reducerar nedbrytningen av muskelprotein. Äter man regelbundet och blandade måltider, minskar skillnaderna, och man behöver inte oroa sig om alla mål inte är "perfekt" komponerade, vad nu det kan vara. En måltid behöver inte innehålla kasein eller vassle alls, utan andra proteinkällor går utmärkt.

Scratch89
2006-06-11, 21:02
En måltid behöver inte innehålla kasein eller vassle alls, utan andra proteinkällor går utmärkt.
Låter som en dum fråga, men vad finns det för andra källor? Här på forumet (och bland kosttillskotten) talas det oftast om vassle och kasein. Vad är det i kyckling och fläskfilé t.ex? :eating:

King Grub
2006-06-11, 21:04
Myosin, titin, aktin (tropomyosin, troponin), laminin, nebulin, mm.

gondie
2006-06-11, 21:09
king grub: hur snabbt är proteinet i kött mm i gämförelse med kasein och vassle?

Sniggel
2006-06-11, 21:18
Skulle gissa på att det är "långsamt" som kasein. Fått uppfattningen att vassle i princip är det enda "snabba" proteinet.

King Grub
2006-06-11, 21:19
Långsamt. Inte kaseinlångsamt, men långsamt. Vassle är det enda riktigt snabba proteinet av dom intakta proteinerna (fria aminosyror är snabbare). Sojaisolat är snabbt, men inte vasslesnabbt, och stimulerar proteinsyntesen sämre än animaliska proteiner. Kött, fisk, fågel, skaldjur och ägg ger alla protein med lite olika upptagshastighet, men alla klassas som långsamma, och man behöver knappast ägna någon tanke på att ranka dom efter snabbhet.