handdator

Visa fullständig version : Varför är vi så äcklade av våra kroppar?


Sniggel
2006-06-11, 19:26
Spinoff på denna tråd (http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?t=72239&page=7)

Vad är det som gör att vi är så rädda för att visa hur vi ser ut?
Vi lär oss ganska tidigt (beror på föräldrar iofs) att man ska ha kläder på sig, oavsett om det är kallt eller varmt ute.
Man skyler inte bara sina könsorgan utan även ben och överkropp.
Hals, underarmar och hela ansiktet är dock ok att visa.

De flesta håller nog med mig om att det ligger djupt rotat i kulturen. Men är det mer än så?
Beteendet att skyla sig har ju börjat någon gång, frågan är hur det uppstod.

Avundsjuka?
De som inte ansågs fysiskt attraktiva kompenserade genom att döda mammutar och ha skinnet på sig för att på så vis visa vilka duktiga jägare de var.

Sexuell spänning?
Man började med att tillverka kläder för att hålla sig varm. Man vande sig vid att ha kläder på sig och så fort någon var naken så blev alla nyfikna och personen som var naken kände sig ut-tittad och såg till att ha kläder på sig i fortsättningen trots värmen, iaf för att skyla genitalierna.

Slartibartfast
2006-06-11, 19:35
Jag skyler varken kropp eller könsorgan. Men då är jag sjukt vältränad och välhängd också.

Zakath
2006-06-11, 19:36
Spinoff på denna tråd (http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?t=72239&page=7)

Vad är det som gör att vi är så rädda för att visa hur vi ser ut?


Jag tycker att du drar lite väl snabba slutsatser där.

Men jag tror främst det är kulturellt betingat, kläder uppkom för att skydda oss mot kyla/sol/stötar och slag. Sedan var förmodligen det här med att skyla sig blivit en efterkonstruktion då folk inte längre var vana vid att se människor nakna.

Sniggel
2006-06-11, 19:37
Jag tycker att du drar lite väl snabba slutsatser där.

Det är inga teorier jag har ville bara väcka funderingar :)

Sniggel
2006-06-11, 19:42
Men jag tror främst det är kulturellt betingat, kläder uppkom för att skydda oss mot kyla/sol/stötar och slag. Sedan var förmodligen det här med att skyla sig blivit en efterkonstruktion då folk inte längre var vana vid att se människor nakna.

På det stora hela tror jag att det är så.

Och man är alltid rädd för det okända, det sitter i generna. Utsätts man för något man inte upplevt förut så reagerar man alltid "defensivt" först eftersom det kan innebära fara.
Smakar grönsaker 1a gången, hoppar fallskärm, hör något oidentifierat ljud när det är mörkt, hoppa i vatten i en bassäng, se en hårig rygg för första gången.

King Grub
2006-06-11, 19:49
Jag har alltid så lite kläder som möjligt. :thumbup:

Diana
2006-06-11, 19:52
Jepp vi är hjälplösa slavar för hur saker och ting 'ska' vara - kulturellt, mode och anständighets-wise.

Väntar på att mode gurusarna ska hitta på att det är trend att va byxlös sen ge det en månad innan tunnelbanan är fylld med nakna aschlen *popcorn*

shadowfire
2006-06-11, 19:58
Själv tyckte jag det räckte med o se en busslast halvnakna pensionärer fläka ut tuttarna på hotellet på gran canaria i vintras, för att få potensproblem för veckor framåt... varför kan jag nog inte svara på, men det var ingen vacker syn iaf med miljarder med celluiter o hängbröst.

Diana
2006-06-11, 20:00
men det var ingen vacker syn iaf med miljarder med celluiter o hängbröst.
Lugn bara lugn du kommer oxå vara där en dag :D :thumbup:

shadowfire
2006-06-11, 20:03
Lugn bara lugn du kommer oxå vara där en dag :D :thumbup:
Jag kommer troligtvis försöka att stoppa in kulorna innanför tyget iaf och inte visa mig i string osv o släppa ner kronjuvelerna till knäna.

userfriendly
2006-06-11, 20:05
faktiskt en intressant topic.

jag har inte en aning, jag blir lätt äcklad av nakna kroppar i situationer då man inte ska vara naken :(

Metal_boy_
2006-06-11, 20:08
Lugn bara lugn du kommer oxå vara där en dag :D :thumbup:


Celluliter är inne. Hänbröst också, det läste jag i Veckorevyn.

Diana
2006-06-11, 20:16
Jag kommer troligtvis försöka att stoppa in kulorna innanför tyget iaf och inte visa mig i string osv o släppa ner kronjuvelerna till knäna.
Thats what they aaaaall say :D ..i sammband med att div attribut börjar försvinna, likväl gör hämmningarna :naughty:

Celluliter är inne. Hänbröst också, det läste jag i Veckorevyn.
:D Gammelmostrarna kåmer bli klada :love:

Trance
2006-06-11, 20:18
Sexuella spänningar är svårt därför verkar alla kulturer kontrollera det på ett eller annat sätt. I våran verkar det vara på modet att vara "fräsch" och len.

Metal_boy_
2006-06-11, 20:19
Thats what they aaaaall say :D ..i sammband med att div attribut börjar försvinna, likväl gör hämmningarna :naughty:


:D Gammelmostrarna kåmer bli klada :love:


Jag vet inte varför, men jag såg att det stod gammelkossorna. Måste blivit nått när man pratde om hängbröst. :laugh:

Sniggel
2006-06-11, 20:27
Måste berätta en liten rolig grej från förra sommaren :-)
Jag målade min farbrors hus och han har ganska stor trädgård. Min kusin Olle på 5 år springer omkring naken för att det är ett härligt väder. Sen blir jag bjuden på lunch och vi sitter i trädgården och äter. En familj som min farbror känner kommer på besök och i den familjen finns två döttrar i åldern kring 7 år.
Döttrarna och Olle (fortfarande naken) sitter ner och äter vid deras bord varpå Olle utbrister till tjejen bredvid "Jag har en snopp, vill du se?". Tjejen ignorerar Olle och fortsätter äta i tystnad.
Fy fan vad jag skrattade inombords :laugh:

Garnax
2006-06-11, 20:34
Människor får göra hur dom vill, men lagen ska inte säga något
om saken...

Något så naturligt som avsaknaden av kläder ska inte vara reglerat i lag

Trance
2006-06-11, 20:35
Människor får göra hur dom vill, men lagen ska inte säga något
om saken...

Något så naturligt som avsaknaden av kläder ska inte vara reglerat i lag

Skall det vara ok att ha sex offentligt?

Garnax
2006-06-11, 20:47
Skall det vara ok att ha sex offentligt?

Det ska inte vara reglerat i lag...

Trance
2006-06-11, 20:49
Det ska inte vara reglerat i lag...

Så det är ok att två personer har sex utanför dagis?

Diggler
2006-06-11, 20:52
Något så naturligt som avsaknaden av kläder ska inte vara reglerat i lag


Kan tyckas fånigt att reglera sådant i lag, men sådana regler är till för att bibehålla vår civiliserade kultur. Börjar folk gå nakna och tillåts nuppa urskiljningslöst lite varstans bor vi snart i grottor igen.

Garnax
2006-06-11, 20:59
Så det är ok att två personer har sex utanför dagis?

Vilka andra arter kan du räkna upp där barnen tar illa vid sig eller
får problem av att se andra vuxna para sig?

Metal_boy_
2006-06-11, 21:00
Vilka andra arter kan du räkna upp där barnen tar illa vid sig eller
får problem av att se andra vuxna para sig?


Torkar du dig i röven med vitmossa?

Herkulez
2006-06-11, 21:02
Vilka andra arter kan du räkna upp där barnen tar illa vid sig eller
får problem av att se andra vuxna para sig?
vad har det med saken att göra?

Trance
2006-06-11, 21:03
Vilka andra arter kan du räkna upp där barnen tar illa vid sig eller
får problem av att se andra vuxna para sig?

Hur är andra djurarter relevant? Nämn en en djurart som är ens i närheten av oss när det gäller komplext socialt samspel.

Modde
2006-06-11, 21:03
Så det är ok att två personer har sex utanför dagis?

Använder man bara sitt omdömme så tycker jag att man kan ha sex vart som helst. Är man säker på att inga barn kommer på en så är det väl ingen fara.
Det är väl knappast så att man kränker någon bara för att man idkar samlag och denne råkar se det.
Fast jag vet inte, det är kanske är helt uppåt väggarna idiotiskt.

Rataxes
2006-06-11, 21:07
Kläder har en hygienisk funktion? Ganska viktigt (stark fördel) för stora tätbebodda samhällen i så fall.

Sniggel
2006-06-11, 21:09
Hur skulle ett barn reagera som ser någon ha sex?
Barnet skulle nog bli nyfiken och undra va fan som försiggår om det inte sett det innan.
Olika barn skulle reagerat olika, vissa kanske skulle blivit rädda och trott att de slåss/brottas. Andra kanske skulle tyckt att de såg löjliga ut och fnissat åt dem.

Modde
2006-06-11, 21:12
Hur skulle ett barn reagera som ser någon ha sex?
Barnet skulle nog bli nyfiken och undra va fan som försiggår om det inte sett det innan.
Olika barn skulle reagerat olika, vissa kanske skulle blivit rädda och trott att de slåss/brottas. Andra kanske skulle tyckt att de såg löjliga ut och fnissat åt dem.

Klart man ser löjlig ut, man ser ju knappast tuff ut när man knullar.

Garnax
2006-06-11, 21:24
Klart man ser löjlig ut, man ser ju knappast tuff ut när man knullar.

Beror på hur det görs ;)

Angel
2006-06-11, 21:26
Beror på hur det görs ;)

Lätt

Modde
2006-06-11, 21:28
Beror på hur det görs ;)

Jag har aldrig sett tuff ut iaf, men så gör jag säkert fel dessutom.

Diana
2006-06-11, 21:33
Jag vet inte varför, men jag såg att det stod gammelkossorna. Måste blivit nått när man pratde om hängbröst. :laugh:
:laugh: Du är faktiskt inte helt ute och cyklar här.

ugglan
2006-06-11, 21:37
Jag har aldrig sett tuff ut iaf, men så gör jag säkert fel dessutom.

Pilotbrillor hjälper

Sniggel
2006-06-11, 21:42
Pilotbrillor hjälper

Haha! :)

Ordning i tråden! Begrips?

/Allan, från sniggels konto

Kwon
2006-06-12, 00:07
Hatar kläder, speciellt när det är varmt.