handdator

Visa fullständig version : Byta IP adress med telia


rQx
2006-06-11, 19:18
Hej.

Måste byta min IP adress. Fick tips om att ändra mac adressen så skulle det gå med Telia och visst den ändrade fast det var bara den interna IP adressen (eller vad det kallas). Skriver jag ipconfig i cmd så kommer 192.168.bla.bla upp och går jag in i gatewayn så kommer
83.bla.bla.bla upp. Det var alltså bara 192.168.bla.bla som ändrades till något annat. Deta hjälper inte mig som blivit IP bannad. :)
Någon som vet ett sätt ? :P

Devoid
2006-06-11, 19:30
Vill jag byta IP adress så sätter jag i TP-kabeln i mitt andra nätverkskort, så har du 2st så testa det.

rQx
2006-06-11, 19:33
Hm, har inte två nätverkskort :S

dynamo
2006-06-11, 19:36
Kan du inte i routern släppa IPn och hämta igen? Via ett webbgränssnitt el dyl kanske. Är osäker om du får en annan då, men jag har för mig att det funkat nån gång, kanske dock inte mot Telia.

Vet inte hur lång lease Telia har, men ifall du inte lyckas på annat sätt kan du prova koppla ur dig helt från nätverket en viss tid, så att din lease går ut, då kommer du troligtvis få en ny nästa gång du kopplar in. Kanske du rent av tillsvidare kopplar in datorn direkt utan router och kör så några dagar, när du kopplar in routern igen borde den hämta ny.

rQx
2006-06-11, 19:45
Jo, man kan release men har ingen tagit den så får jag samma när jag får ny igen. Har provat en natt utan modem också. Får väl testa modemet rakt in kanske, problemet är då att då har vi två datorer uten internet :S

LadyG
2006-06-11, 19:51
För att ipconfig /release och ipconfig /renew ska fungera måste du ha datorn direktinkopplad på Telias nät, dvs ingen brandvägg eller router emellan (bara dum hub fungerar).

Kan du konfigurera din router via webgränssnitt kan det eventuellt finnas knappar för de funktionerna, men det är långt i från alla som har.

Vissa bredbandmodem har inbyggd DNS-funktion och hugger ett IP från Telia och delar ut "fusk-IP" (10.0.*.* eller 192.168.*.*) på det lokala nätverket så att du kan ha många datorer hemma utan att ha mer än ett IP utåt. Om det inte går att surfa till bredbandsmodemet och byta IP så kan enda sättet att byta IP alls vara att stänga av bredbandsmodemet några dagar upp till en vecka och hoppas att Telia släppt ditt IP till någon annan.

Prova att skriva 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 i IE och se om du får upp ett interface att konfa routern i.

rQx
2006-06-11, 19:58
Ja, jag har testat release och renew och shit och det fungerade inte. Vi har ett fusk IP då antar jag, internet kan man inte vara utan en vecka. Ja, jag kan konfa routern det vet jag IPt till, men hur ska jag konfa det är frågan då :D. Så om jag kopplar datorn till modemet direkt och renew:ar IPt så blir det nytt?

dynamo
2006-06-11, 20:08
För att ipconfig /release och ipconfig /renew ska fungera måste du ha datorn direktinkopplad på Telias nät, dvs ingen brandvägg eller router emellan (bara dum hub fungerar).

Kan du konfigurera din router via webgränssnitt kan det eventuellt finnas knappar för de funktionerna, men det är långt i från alla som har.

Vissa bredbandmodem har inbyggd DNS-funktion och hugger ett IP från Telia och delar ut "fusk-IP" (10.0.*.* eller 192.168.*.*) på det lokala nätverket så att du kan ha många datorer hemma utan att ha mer än ett IP utåt. Om det inte går att surfa till bredbandsmodemet och byta IP så kan enda sättet att byta IP alls vara att stänga av bredbandsmodemet några dagar upp till en vecka och hoppas att Telia släppt ditt IP till någon annan.

Prova att skriva 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 i IE och se om du får upp ett interface att konfa routern i.

Åhå, datakunnig tjej som tränar! :bow: :love:

Störd som jag är måste jag även rätta. Du råkade skriva DNS istället för DHCP.

dynamo
2006-06-11, 20:10
Så om jag kopplar datorn till modemet direkt och renew:ar IPt så blir det nytt?

Jo, du borde få ett nytt IP då, men det blir ju i datorn och inte i routern. Kopplar du minuten efter det in routern igen, så kommer den troligtvis få samma IP som sist.

rQx
2006-06-11, 20:11
Ah, okej, får väl testa. Damn Telia :(

rQx
2006-06-11, 20:57
Testade med modemet rakt in i datorn, men det gick inte då anslutningen blev begränsad. Den kunde inte erhålla IP adress och statusen blev felaktig IP adress.

krilleh
2006-06-11, 21:00
Via telia måste du ringa de och säga till. Kostar också en summa i månaden om jag har rätt.. 20 kr elle nåt. Via BBB däremot har man 10 olika att välja imellan. KAN ha fel nu men tror det är så

Allan
2006-06-11, 21:02
Varför har du blivit bannad?


allan

krilleh
2006-06-11, 21:04
Varför har du blivit bannad?


allan

Han har säkert pingat ner massa användare ;) Fulingen

Snake
2006-06-11, 21:07
Han har säkert pingat ner massa användare ;) Fulingen

OMG!!! Teh ping!!! :MrT:

rQx
2006-06-11, 21:10
För att jag fuskade på deras webbspel ;)

Allan
2006-06-12, 03:43
För att jag fuskade på deras webbspel ;)

Till galgbacken med honom!!!!!!


allan

aliquis
2006-06-12, 04:13
Vissa bredbandmodem har inbyggd DNS-funktion och hugger ett IP från Telia och delar ut "fusk-IP" (10.0.*.* eller 192.168.*.*) på det lokala nätverket så att du kan ha många datorer hemma utan att ha mer än ett IP utåt.DNS står för Domain Name System och används för att få fram IP-adressen tillhörande en domän, det har således ingenting med det ovanstående att göra. Funktionen som gör att flera datorer kan dela på en IP heter istället NAT för Network Address Translation.

Annars så är det rätt.

aliquis
2006-06-12, 04:15
Ja, jag har testat release och renew och shit och det fungerade inte. Vi har ett fusk IP då antar jag, internet kan man inte vara utan en vecka. Ja, jag kan konfa routern det vet jag IPt till, men hur ska jag konfa det är frågan då :D. Så om jag kopplar datorn till modemet direkt och renew:ar IPt så blir det nytt?Då kommer DHCP-servern i nätverket att se nya MAC-adressen på ditt nätverkskort och antagligen ge det en annan IP-adress, när du sedan kopplar in din router igen så kommer den känna igen dess MAC-adress och ge den samma IP som den hade senast... (En del DHCP-servrar väljer att tilldela någon adress som bara är ledig och en del försöker se till att du får samma som senast.)

aliquis
2006-06-12, 04:16
OMG!!! Teh ping!!! :MrT:Peer! Det var Peer!

LadyG
2006-06-12, 09:40
Åhå, datakunnig tjej som tränar! :bow: :love:

Störd som jag är måste jag även rätta. Du råkade skriva DNS istället för DHCP.

Jag skyller på att det var sent :)

Naturligtvis menade jag DHCP och inget annat. Namnservern har ingenting med vilken adress-range Telia lånar ut :)

Fast är det inte smidigare att låta bli att bli bannad än att trassla med IP-adressen, kan man ju undra ;)

LadyG
2006-06-12, 09:50
DNS står för Domain Name System och används för att få fram IP-adressen tillhörande en domän, det har således ingenting med det ovanstående att göra. Funktionen som gör att flera datorer kan dela på en IP heter istället NAT för Network Address Translation.

Annars så är det rätt.

Hjärnan tänkte Dynamic Host Configuration Protocol men fingrarna tyckte uppenbarligen att det gick smidiagre att skriva DNS :)

Majoriteten av alla jag träffat har ingen aning om vad NAT är så jag brukar ge dem lekmannaförklaringen, teknikertugg begrips ofta bara av andra tekinker. Inget illa ment, men måste man fråga hur man byter IP-adress är man nog inte tekniker (inget fel med det, jag kan inte byta olja i en bil så det så) och då är teknikertugget overkill, eller hur? :)

manko
2006-06-12, 09:54
dra ut modemet/kabeln och plugga in efter 30min så har du en ny ip :'(

nossralj
2006-06-12, 09:57
Testade med modemet rakt in i datorn, men det gick inte då anslutningen blev begränsad. Den kunde inte erhålla IP adress och statusen blev felaktig IP adress.

Jo självklart blir det så när du haft en router inkopplade då modemet ligger i bryggat läge. Därför får du "Begränsad eller ingen anslutning". Pröva att antingen lägga i modemet i PPPoE läge eller gör en vanlig PPPoE anslutning i xp utan routern så ska du se att du får en ip.. ;) Btw vad är det för modem och router du har ?

Loke
2006-06-12, 10:10
Det här med att använda release/renew kan jag säga funkar inte på telia. I alla fall inte för mig. Man måste byta MAC-adress, eller helt enkelt sätta in en annan enhet.

rQx
2006-06-12, 10:53
Routern: PheeNet, Modemet: Speed Touch

rQx
2006-06-12, 10:56
Hur lägger jag modemet i det läget? =)

tossefar
2006-06-12, 10:58
Så enkelt är det inte. I de allra flesta fall av IP-bans så bannlyses hela din ip-range, alltså alla dina möjliga tilldelningar från dhcp-servern.

rQx
2006-06-12, 15:55
lolz, okej :P