handdator

Visa fullständig version : mat på kvällen


Sanna
2002-12-12, 21:45
om man tränat högintensiv konditionsträning/intervall i en halvtimme är de för mycke att äta 6 knäckemackor och 2 burkar makrill? och sen 30 minuter efter äta 2-4 grova mackor, om man tränar på kvällen o detta blir då sista målet för dagen eller ska man skippa dom grova mackorna de kanske blir för mycke innan läggdags, om målet är att minska i fett?

michael
2002-12-12, 22:18
Vill du minska i fett ska du ha en balanserad diet(hälsosamma mängder fett kolhydrater protein vatten mineraler och vitaminer) men minska så energitaget är mindre än det du bränner energimässigt på en dag. Du kan öka förbränningen genom att motionera, det gör så att du kan äta lite mer och ändå minska i fett. Energiintag < Energiförbränning. Kom ihåg det, det finns inga andra metoder(med andra ord är alla häftiga TVshop maskiner som "bränner" bort fett från magen t.ex skitsnack).

Sanna
2002-12-13, 18:31
allt de där vet ja redan men tack ändå:)
(råkade visst lägga min fråga i fel forum)
ja undrar om de låter för mycke dvs om de kommer hämma fettförbränningen alltför mycke att äta så mycke kolhydrater?

Niclaaas
2002-12-13, 18:38
själv tycker jag att du ska få i dig mycket protein (vet inte hur mycket det är i en burk makrill) o typ inge kolhydrater på ett par timmar efter ett högintensivt konditionspass för att efterförbränningen inte ska hämmas.

kan du inte lägga passet lite tidigare så att du kan äta ett tag innan sen köra passet, få i dig protein o vänta åtminstone en timme innan du får i dig kolhydrater o mer protein? nåt sånt skulle jag ha gjort iaf. hehe tror inte det här hjälpte dig så mycket men....

Sanna
2002-12-13, 18:42
ja trodde man va tvungen att äta snabba kolhydrater(och protein) direkt efter passet för då tar musklerna som bäst upp näring och då får man bäst återhämtning? hur mycke kolhydrater ska man äta efter en timme i sånt fall? en hel måltid eller bara en macka?

Niclaaas
2002-12-13, 18:46
det är väl mest efter styrketräning som man behöver snabba kolhydrater. men det beror ju på....är ditt primära mål att bränna fett så borde du ju inte hindra efterförbränningen som kolhydrater gör. hur mycket....va svårt, jag vet inte det får nog nån annan svara på

Sanna
2002-12-13, 18:49
ok de hade ja ingen aning om då har ja lärt mej nåt nytt!:)
tackar!

Sanna
2002-12-13, 19:01
stoppar fiskfett oxå förbränningen efter ett pass?hur mycke om man jämför me kolhydrater?

Niclaaas
2002-12-13, 19:05
fiskfett lär väl bara hjälpa till.....fast när jag tänker efter så är jag inte säker. men fiskfett är mycket bra fett iaf!

Muskelsmurfen
2002-12-13, 19:27
Jag skulle nog säga raka motsatsen till Nicke...
Efter ett högintensivt Cardiopass kan du nog unna dig lite snabbare kolhydrater men jag skulle nog rekomendera att du bytte ut mackorna mot något med långsamma kolisar t.ex. parboiled ris eller pasta på durumvete.
Makrill är jättebra. :thumbup:
Obs! INTE snabbmakaroner eller snabbris...
Om du inte äter några kolhydrater kommer nog kroppen att omvandla en del av proteinet till kolhydrater. Kolhydrater är billigt, Protein är dyrt... Du avgör väl själv hur du vill göra.

Sanna
2002-12-13, 19:57
gör 5-6 knäckemackor såå mycket negativt för förbränningen??
är de nog för återhämtningen under natten om ja ska träna på morgonen också? brukar träna spinning i 30 minuter en timme efter frukost

Sanna
2002-12-13, 20:10
gillerstedd>menar du att ja ska äta snabba kolhydrater eller inte efter passet? varför ska ja byta ut mackorna mot nåt me långsammare kolhydrater i sånt fall??

Muskelsmurfen
2002-12-13, 22:10
Snabba kolhydrater gör att du höjer blodsockret snabbt. Detta innebär att mycket insulin frigörs för att sänka blodsockernivån. Insulin avbryter förbränningen av fett och påbörjar istället en inlagring av fett och protein.
Efter ett pass styrketräning är det positivt med Insulin då det fungerar anabolt.
IntervallCardio gör man inte av med så mycket Calorier på eftersom man inte håller på så länge och de Calorier man förbrukar är kolhydrater eftersom intensiteten är hög. Kroppen kommer däremot enligt teorin att successivt höja ämnesomsättningen och det är framförallt detta som gör den fettförbrännande effekten.
Vad jag menade med det jag skrev ovan var att efter ett intervallpas så har du till stor del förbrukat det lagrade glykogenet. För att fylla på detta äter du kolhydrater. Detta är ett av de få tillfällena då man kan äta snabba kolhydrater utan att blodsocker/insulin höjs nämnvärt eftersom det går åt till att fylla på glykogenförråden. Men... Äter du för mycket så kommer du att få det oönskade insulinpådraget.
Äter du istället långsamma kolhydrater så kommer blodsockret att hållas på en mer lagom nivå och det kommer inte att utsöndras några större mängder insulin. Detta gör i sin tur att förbränningen kan fortsätta samtidigt som glykogendepåerna fylls på, omän långsammare.

När det gäller kolhydrater och dess effekt på förbränning/byggning har det skrivits ganska mycket och du bör kunna hitta ganska mycket i gamla trådar. Jag är långt ifrån expert på området så risken finns ju att jag missuppfattat saker och ting. Kolla runt och se vad andra sagt om det hela.
mvh