handdator

Visa fullständig version : variera kolhydrater?


krilleh
2006-06-11, 17:03
Jo jag har läst att man bör variera ens proteinintag så gått de går. Nu undrar jag om det är samma sak med kolhydrater. Eller kan man köra på tex. havregryn flera ggr per dag utan att oroa sig att man går miste om nå viktigt. Har hört ifs att havregryn är väldigt nyttigt så vill gärna äta de 2-3 ggr per dag om det går ist för 1 gång.

Sen undrar jag också hur pass bra socker är jämtemot andra kolhydraterslivsmedel. om det är mkt sämre än tex fruktos.

King Grub
2006-06-11, 17:20
Så länge du får i dig alla mikronäringsämnen (mineraler, vitaminer, spårämnen, antioxidanter) som du behöver, finns det ingen större anledning till att du måste variera kolhydratkälla från mål till mål. Men ju större variation du har, desto lättare att tillfredsställa mikronäringsämnesbehovet. Rejält med grönsaker löser dock det problemet.

Du behöver inte äta ris ett mål, potatis ett mål, havregryn nästa, osv, för själva kolhydraternas skull.

Sackaros, strösocker, består till 50/50 av glukos/fruktos. Saknar all näringsmässigt värde, och ger bara ren energi. Det finns inget behov för kroppen att få energi i form av socker från maten.

krilleh
2006-06-11, 17:27
Så länge du får i dig alla mikronäringsämnen (mineraler, vitaminer, spårämnen, antioxidanter) som du behöver, finns det ingen större anledning till att du måste variera kolhydratkälla från mål till mål. Men ju större variation du har, desto lättare att tillfredsställa mikronäringsämnesbehovet. Rejält med grönsaker löser dock det problemet.

Du behöver inte äta ris ett mål, potatis ett mål, havregryn nästa, osv, för själva kolhydraternas skull.

Sackaros, strösocker, består till 50/50 av glukos/fruktos. Saknar all näringsmässigt värde, och ger bara ren energi. Det finns inget behov för kroppen att få energi i form av socker från maten.

Är havregryn snäppet bättre än ris,potatis,pasta? När det gäller nyttighet och hur pass mkt energi man får.

King Grub
2006-06-11, 17:56
Svårt att säga att livsmedel X är nyttigare än livsmedel Y. Det beror på hur kosten ser ut totalt.

I SLV:s tabeller ser du hur mycket energi (och mikronäringsämnen för den delen) olika livsmedel ger. Mycket energi per 100 gram kan vara både bra och dålig beroende på vad man vill ha.