handdator

Visa fullständig version : Teoretisk fråga ang. löpband


fonzie
2006-06-10, 17:12
Hej. Om man går på löpband i rask takt och håller i sig i räcket, visst förbränner man lika mycket som om man inte skulle hålla i räcket? Visst benen för jobba mindre men armarna desto mer. Alltså man flyttar över förbränningen lite.

Fungerar det så?

Ens spontana reaktion är ju att man fuskar...

krima
2006-06-10, 18:28
Hej. Om man går på löpband i rask takt och håller i sig i räcket, visst förbränner man lika mycket som om man inte skulle hålla i räcket? Visst benen för jobba mindre men armarna desto mer. Alltså man flyttar över förbränningen lite.

Fungerar det så?

Ens spontana reaktion är ju att man fuskar...

Tanken vid gång är väl att man ska pendla med armarna för att 'träna' överkroppen (stavgång), dessutom blir gångstilen lidande om man fixerar armarna. Skillnaden i förbränning är antagligen inte så stor men det är definitivt bättra att röra fritt på armarna i takt med ens gång.

Nova34
2006-06-11, 16:49
Pulsen är högre om du inte håller i dig, alltså förbränner du också mer energi då.

fonzie
2006-06-12, 13:37
Pulsen är högre om du inte håller i dig, alltså förbränner du också mer energi då.

Ok tack. Antar att det är mer än marginell skillnad då. Anleningen att jag frågar är för att jag har kass balans, så det blir lite vingligt och jag svärrar emot med skorna i marginalen.

Adde_15
2006-06-12, 15:48
Kör på med det som helt enkelt känns bäst för dig.

Liten Men Fet
2006-06-12, 16:39
Ok tack. Antar att det är mer än marginell skillnad då. Anleningen att jag frågar är för att jag har kass balans, så det blir lite vingligt och jag svärrar emot med skorna i marginalen.

Jag känner igen det där med balansen, tycker inte om löpband för jag är rädd för att ramla av. Men jag har en bra lösning på det, att ta en trevlig snabb promenad i naturen nu på sommaren är underbart så får man sol också.