handdator

Visa fullständig version : deffa eller bulka?


mangs
2002-12-12, 13:57
Ja det är frågan,
Har under hösten gått ner 2-3 kilo men då saknat den där riktiga motivationen i träningen. Det är ju roligare när man ökar,vecka för vecka och detta gör jag endast då jag ligger på +kcal.

Jag väger idag 94-95 kilo på 188 cm lång kropp. SKulle nog vilja bli av med 3-4 kilo fett till innan sommaren men då är frågan ifall jag skall köra på som jag gör nu under hela vintern och våren och smådeffa men inte öka någon muskelmassa, eller om jag skall bulka fram till mars april och sedan deffa hårdare. Vilket resultat bör ge bäst utdelning? Kom gärna med åsikter för och emot.
Själv har jag tidigare tänkt ta det lite lugnt med maten under hela året men nu känner jag lite för att öka mina mått och känna att jag blir starkare, pass för pass.

cyrX
2002-12-12, 18:22
Vilken tid på året e bäst och bulka om inte julen..hehe..har också "deffat" under ca 14 veckor under hösten och jag gick ner ca 6kg (rätt nöjd faktiskt), men jag kände att det är inte lönt att fortsätta under julen med all god mat och dricka :). Sen blir man ju ännu mer inspirerad att börja deffa igen efter jul efter den goda maten. Tycker jag personligen iaf.

AnderssoN
2002-12-13, 10:17
Jag tror på varianten att smyga sig till en bra form. Ingen vrål-deff de sista två månaderna innan sommaren, utan att mer tänka på vad du äter och se hur kroppen svarar.

Du kanske stannar på den vikt du har idag, men ändå att du tappar fett och lägger på dig mer muskelmassa?

EiseltUK
2002-12-15, 00:47
Originally posted by mangs
Ja det är frågan,
Har under hösten gått ner 2-3 kilo men då saknat den där riktiga motivationen i träningen. Det är ju roligare när man ökar,vecka för vecka och detta gör jag endast då jag ligger på +kcal.

Jag väger idag 94-95 kilo på 188 cm lång kropp. SKulle nog vilja bli av med 3-4 kilo fett till innan sommaren men då är frågan ifall jag skall köra på som jag gör nu under hela vintern och våren och smådeffa men inte öka någon muskelmassa, eller om jag skall bulka fram till mars april och sedan deffa hårdare. Vilket resultat bör ge bäst utdelning? Kom gärna med åsikter för och emot.
Själv har jag tidigare tänkt ta det lite lugnt med maten under hela året men nu känner jag lite för att öka mina mått och känna att jag blir starkare, pass för pass.

Det går nog att äta lyckas med båda om man ändrar om lite i kostvanorna. Det du bör tänka på är att du inte intar kolhydrater och fett samtidigt. Du kan äta typ 500 gram kolhydrater per dag och bara lagra några gram av dessa som fett. Men om du samtidigt skulle äta fett så skulle du lagra betydligt mer fett. Problemet är ju att kroppen behöver fett och att ständigt undvika det är nog inte speciellt hälsosamt. Du skulle därför antingen kunna ta kolhydrater efter kl 12 på dagen och fram tills du går ock lägger dig. På morgonen och förmiddagen håller du dig till en kolhydratfri diet (omelletter, proteinpulver, fiskolja etc). Detta förutsättar att du tränar på eftermiddag eller kväll. Om du tränar på morgonen så får du göra tvärtom, fr om kl 16.00 eller nåt sånt. Det är ett förslag som du kan testa. Ett annat är att du kör korta cykler där du vissa dagar kör en "ketogendiet" för att ladda upp kroppen med bra fett, t ex 1-2 dagar per vecka. De andra dagarna kör du minimalt med fett och mycket kolhydrater och protein. En tredje variant är att köra längre cykler, kanske 14 dagar med bara kolhydrater och fett, och sedan en vecka med fett och protein.... det finns massor av knep som du kan testa.

Mvh
Henrik

Haggstar
2002-12-15, 13:22
Originally posted by EiseltUK


Du kan äta typ 500 gram kolhydrater per dag och bara lagra några gram av dessa som fett. Men om du samtidigt skulle äta fett så skulle du lagra betydligt mer fett.

Mvh
Henrik

Vad är det som gör att man lagrar mera fett om man äter det tillsammans med kolhydrater?

EiseltUK
2002-12-15, 13:57
Originally posted by Haggstar


Vad är det som gör att man lagrar mera fett om man äter det tillsammans med kolhydrater?

Enbart kolhydrater kräver ett enzym (ATP citratlyas) som kroppen inte har så mycket av. Om du blandar kolhydraterna med fett så ökar insulinet som "trycker" in fettet i fettcellerna. Detta beror på att insulin ställer in kroppen på att använda kolhydrater som energi och lagrar då fettet.

Mvh
Henrik

Tjockisen
2002-12-16, 19:37
Varför inte börja dagen med kolhydrater och fortsätta med detta fram tills efter träningsmålet? Då slipper man ha onödigt mycket kolhydrater i kroppen när man ska nanna och kan då ta tillvara på sömnens fettförbränning. Rätta mig om jag har fel, men brukar inte de rätt många av kolozzeumforumets medlemmar avsluta kvällen med bara långsamma proteiner och inga kolhydrater för att inte ha en höjd insulinnivå när de sover?