handdator

Visa fullständig version : 11o kilo i axelpress


M-unit
2006-06-09, 23:38
min första bild här på forumet, så var ärliga nu och säg vad ni tycker om den.

Jag har tränat nu 1 år (seriöst :hbang: ) är 19 år och väger 74 kilo.
110 kilo i axelpressen :D

http://f.playahead.com/9f/fe68e547c4bd448b6a2dd1b98ddc5f/share/9d3ecec5672346f3b208f1cb9888110e.jpg

Krampus
2006-06-09, 23:46
Ja det är en bra övning..

viktor88
2006-06-09, 23:51
de där är ju lättare än fri millitärpress, vad tar du i det?
bra jobbat broder *flex*

dynamo
2006-06-09, 23:54
Inte så bra skärpa.

Tigerkotten
2006-06-10, 00:45
Hur länge har du inte tränat seriöst då?

beckman88
2006-06-10, 02:04
Militärpress FTW!

mickebodyb
2006-06-10, 07:26
min första bild här på forumet, så var ärliga nu och säg vad ni tycker om den.

Jag har tränat nu 1 år (seriöst :hbang: ) är 19 år och väger 74 kilo.
110 kilo i axelpressen :D

http://f.playahead.com/9f/fe68e547c4bd448b6a2dd1b98ddc5f/share/9d3ecec5672346f3b208f1cb9888110e.jpgJag säger så här ställ dig frågan är du styrkelyftare eller bodybuilder eller vad är din målsättning med din träning och vad vill du ha ut av den???
Är du bodybuilder så kan jag lova att du kör för tungt och att du inte får ut vad du kan av övningen med den vikten.
I vilket fall som helst starkt att klara den vikten av dig;)

Allan
2006-06-10, 08:35
Det är bra jobbat. Men det är rätt sällan vi diskuterar 1RM i annat än de konventionella övningarna. Det säger nämligen inte så mycket. Man brukar inte kolla maxvikten i benpress eller cablecross heller. Men det är fortfarande bra jobbat!


allan

Timme
2006-06-10, 09:07
min första bild här på forumet, så var ärliga nu och säg vad ni tycker om den.

Jag har tränat nu 1 år (seriöst :hbang: ) är 19 år och väger 74 kilo.
110 kilo i axelpressen :D

[IG]http://f.playahead.com/9f/fe68e547c4bd448b6a2dd1b98ddc5f/share/9d3ecec5672346f3b208f1cb9888110e.jpg[/IMG]

Börja utföra denna övningen: http://exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html

och kom tillbaka och skriv vad du tog. Tar du över 80kg är jag imponerad!

Jag tycker att militärpress är en mycket bättre övning. Pga ryggstödet i övningen du körde så kan man hantera mer eftersom man lutar sig mer bakåt och bröst hjälper till mer.

Scratch89
2006-06-10, 09:54
Helvete vad ni blir sotis för att en nybörjare trycker mer vikt än vad ni gör.

Herkulez
2006-06-10, 10:22
110kg är bra för din ålder, vikt och med tanke på hur länge du träna. kör bara inte för tungt i axelövningarna, lätt att pajja dom då.

Allan
2006-06-10, 10:33
110kg är bra för din ålder, vikt och med tanke på hur länge du träna. kör bara inte för tungt i axelövningarna, lätt att pajja dom då.

Bra där. Och kör för sjutton inte alltid med ryggstöd. Att köra t ex sittande hantelpressar utan ryggstöd är rent knäckande för självförtroendet men oerhört nyttigt för axlarna.


allan

Herkulez
2006-06-10, 10:45
Bra där. Och kör för sjutton inte alltid med ryggstöd. Att köra t ex sittande hantelpressar utan ryggstöd är rent knäckande för självförtroendet men oerhört nyttigt för axlarna.


allan
japp, tack vare dig förövrigt jag kör utan ryggstöd alltid numer :thumbup:

Karl_alfred
2006-06-10, 11:21
Luktar rejält med avundsjuka hoss diverse misslyckade i denna tråden *popcorn*

Bra jobbat skitstarkt för att ha tränat 1 år! Skulle bli impoinerad om en som tränat 10 år kör på den vikten.

ZLTN
2006-06-10, 11:31
Var är alla inlägg fyllda av avundsjuka som alla tjatar om?

Och avundsjuka eller inte.. Det säger faktiskt inte för mycket. Jag reppade i en likadan maskin fast bröst med 140kg när jag tränat 4månader... Och det gör man ju inte direkt i bänken...

Men ont. säkert bra jobbat.. Kepp it up....

trasan
2006-06-10, 11:31
Jag säger så här ställ dig frågan är du styrkelyftare eller bodybuilder eller vad är din målsättning med din träning och vad vill du ha ut av den???
Är du bodybuilder så kan jag lova att du kör för tungt och att du inte får ut vad du kan av övningen med den vikten.
I vilket fall som helst starkt att klara den vikten av dig;)

Kan du utveckla.........tack

mvda
2006-06-10, 13:36
Luktar rejält med avundsjuka hoss diverse misslyckade i denna tråden *popcorn*

Anledningen är antagligen att inlägget från första början är ganska oseriöst. Känns bara som killen vill ha kommentarer som "oj vad stark du är!" och inte någon riktig bedömning av fysiken.

Släng upp lite "riktiga" posebilder istället så kommer nog dom positiva kommentarerna också :thumbup:

mickebodyb
2006-06-10, 13:42
Kan du utveckla.........tackDet kan jag väl om du vill och bara genom att titta på bilden ser jag att han håller ett så smalt grepp som det bara går att göra och genom att göra så lär mycket av belastningen gå i triceps på honom och i en pressövning för axlar anser jag att man inte ska köra för låga reps och det ska man inte göra i någon övning för den delen om man nu inte är styrkelyftare.
Och efter att ha tänat i över 20 år så har jag nog sett ganska mycket vad det gäller att träna rätt och även träna fel och något säger mig att han klarar inte köra på ett bra sätt med den vikten.
Och allt snack om avundsjuka är bara fjanteri tycker jag för avundsjuk på någon som lyfter något tungt blir inte jag i alla fall därimot någon som byggt en jämn o bra fysik kan jag bli avundsjuk på.
Och för den delen så har jag kört 8 super strikta reps på 120 kg i press bakom nacken och om någon skulle klara ett par reps i en maskin på 110 kg säger inget ting tycker jag och bevisar inte om man är bra eller dålig på något vis.
Och på gymet har vi wide chest press maskin som man kan lasta på enorma vikter på även om man inte har så mycket muskler och det finns ingen maskin som andvänds så mycket konstigt va och det ser ut som fan när en del kör i den kan jag lova dig men de har en bra bit över 150kg i den och väger kanske 75-80 kg på en längd utav ca 180 cm.
Och jag ser dagligen på mitt jobb på gymet folk som gör mycket fel i sin träning(Och tro nu inte att jag tror jag är någon expert som kan allt) men jag kan en del tror jag och även jag lär mig nya saker hela tiden.
Och tycker bara det är tråkigt att folk är så viktfixerade i sin träning;)

shadowfire
2006-06-10, 14:20
Och tycker bara det är tråkigt att folk är så viktfixerade i sin träning;)
Bra skrivet.. :thumbup:
Tycker inte bilden säger mig ett smack, har aldrig kört den övningen själv och bara en tre siffrig vikt imponerar inte på mig i varje fall. Hellre ett par bilder på en mäkta bra o symmetrisk fysik isåfall på någon som kanske inte alls tar mer än 70kg i militärpressar. Där lyfter jag mer på hatten o bugar.

Ska man träna så ska man ha något mer mål/syfte med det än att bara kunna flasha för andra hur många kilo man lastat på i någon övning, men det är min åsikt...

Diggler
2006-06-10, 21:06
Killen är tonåring och pressar 110 på maskinen och är med rätta stolt över det. Jag tycker inte att hans prestation blir det minsta sämre bara för att ni uppskattar "någon som byggt en jämn och bra fysik" mer. Det har samma relevans här som om någon lägger upp en bild på sin hund, och folk kommenterar med: "jag uppskattar mer en nyrenoverad sommarstuga". Det är inte heller första gången någon lägger ut träningsbilder, och mig veterligt finns ingen regel mot det.

Allan
2006-06-10, 21:09
Det är inte heller första gången någon lägger ut träningsbilder, och mig veterligt finns ingen regel mot det.

Träningsbilder är mer än välkomna!


allan

RassK
2006-06-10, 21:22
Nice M-Unit! Vad tar du i de tre stora?

M-unit
2006-06-12, 09:25
Börja utföra denna övningen: http://exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html

och kom tillbaka och skriv vad du tog. Tar du över 80kg är jag imponerad!

Jag tycker att militärpress är en mycket bättre övning. Pga ryggstödet i övningen du körde så kan man hantera mer eftersom man lutar sig mer bakåt och bröst hjälper till mer.

Körde denna övning i söndags, klarade 80kg 1 gång men tyckte att det var för tungt, så körde klart mina set på 70 respektive 65 kg.

Deceiver85
2006-06-12, 09:34
Vad som verkligen vore intressant att veta är hur mycket du tog i den där axelpressen när du började träna? (hur mycket du har ökat det vill säga)

M-unit
2006-06-12, 15:20
Vad som verkligen vore intressant att veta är hur mycket du tog i den där axelpressen när du började träna? (hur mycket du har ökat det vill säga)

jasså, du menar maskinen, ja men jag började ganska tungt på den, började ungefär på 30 kilo, d.v.s att 15 kilo på varje hand.

har kört den i nästan alla axelpass som jag har gjort.

Sheogorath
2006-06-12, 15:29
Körde denna övning i söndags, klarade 80kg 1 gång men tyckte att det var för tungt, så körde klart mina set på 70 respektive 65 kg.

Med eller utan benkick?

Om det är utan kick är det riktigt bra vikter för din ålder. Samma vikter som jag använder, och jag har tränat i fyra år.

Även om det är med kick så är det jäkligt bra för att bara ha tränat i ett år.

M-unit
2006-06-12, 19:27
Med eller utan benkick?

Om det är utan kick är det riktigt bra vikter för din ålder. Samma vikter som jag använder, och jag har tränat i fyra år.

Även om det är med kick så är det jäkligt bra för att bara ha tränat i ett år.

Utan kick. Den maskinen som jag syftar på har inte ens någon kick, utan det är den maskinen som bilden visar. En ganska enkel maskin som har en enkel rörelse utan några som helts hjälpmedel på.

Jorgen
2006-06-12, 19:28
Utan kick. Den maskinen som jag syftar på har inte ens någon kick, utan det är den maskinen som bilden visar. En ganska enkel maskin som har en enkel rörelse utan några som helts hjälpmedel på.
Nu hänger jag inte med.
Dom andra pratar om militärpress http://exrx.net/AnimatedEx/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.gif inte om Gymlecos axelpressmaskin.

M-unit
2006-06-12, 19:29
Jag säger så här ställ dig frågan är du styrkelyftare eller bodybuilder eller vad är din målsättning med din träning och vad vill du ha ut av den???
Är du bodybuilder så kan jag lova att du kör för tungt och att du inte får ut vad du kan av övningen med den vikten.
I vilket fall som helst starkt att klara den vikten av dig;)

Jag vill vara och bli en bodybuilder, men rent genetiskt sett så är jag lagd mer åt det andra hållet. Jag har och har nästan alltid haft stor styrka, märkte redan efter första veckan jag börjadade gymma att jag var redan naturlig stark, jämnfört med mina gym "kompisar" som för övrigt har gymmet 6 månader förre mig*slap*

M-unit
2006-06-12, 19:30
Nu hänger jag inte med.
Dom andra pratar om militärpress http://exrx.net/AnimatedEx/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.gif inte om Gymlecos axelpressmaskin.
jasså sorry då var det jag som inte hängde med *flex*

Dav0d
2006-06-12, 19:36
Militärpress är absolut bästa övningen för att testa din axelstyrka. Men håll heller inte för smalt i den. Kör den helst stående utan kick.

Och tycker bara det är tråkigt att folk är så viktfixerade i sin träning ;)

Tycker det är tråkigt att folk tränar enbart för volym. Varför inte träna för styrka och sedan någon sport där man kan använda den ?

"Hellre ganska stor och riktigt stark med bra kondition samt perfekt kroppskontroll. Än gigantisk apa som enbart reppar massa på hyfsad vikt för volym."
(Väger själv 90+ kg så det är inte avundsjuka som talar)

(Ta sista meningen inte för seriöst, men lite så tänker jag.)

mickebodyb
2006-06-12, 21:13
Militärpress är absolut bästa övningen för att testa din axelstyrka. Men håll heller inte för smalt i den. Kör den helst stående utan kick.



Tycker det är tråkigt att folk tränar enbart för volym. Varför inte träna för styrka och sedan någon sport där man kan använda den ?

"Hellre ganska stor och riktigt stark med bra kondition samt perfekt kroppskontroll. Än gigantisk apa som enbart reppar massa på hyfsad vikt för volym."
(Väger själv 90+ kg så det är inte avundsjuka som talar)

(Ta sista meningen inte för seriöst, men lite så tänker jag.)Vet inte om du gått på myten om att en bodybuilder med stora muskler inte har någon styrka för har du det är du helt fel ute kan jag lova dig.
Men som bodybuilder är man intreserad av att en övning för axlar ska ta i axlarna och inte bli en pissövning för hela över kroppen och jag kan lova dig att jag lägger inte upp min träning för att bara kunna flytta vikten mellan punkt A till punkt B eller försöker lyfta vikterna i en så kort rörelse bana som möjligt eller i varje övning lyfta med den starkaste musklen jag har men trots det kan jag lova dig att jag nog är ganska stark jämfört med de flesta.
Och jag kan ge dig ett exempel för flera ¨år sen körde jag biceps curl med rak stång med 100kg och gjorde 8 reps på det och nu kör jag med 30kilo och gör ca 15 reps med det och jag har nog en starkare biceps nu och hur är det möjligt tror du ???
Jo för nu är det bara biceps som jobbar när jag kör biceps och innan var det underarmar ,axlar ,korsrygg ,mm + lite biceps som gjorde jobbet.
Och för många kan det se löjligt ut när någon stor och muskelös står och kör med fjantvikter enligt dem men det är en stor skillnad om man tittar på hur de kör för det syns att det tar i rätt muskel och jag kan ochså lova dig att större muskelmassa och styrka hänger ihop och blir bara jävligt trött av att läsa en massa dumheter på många forum och jag tycker synd om alla som går på allt strunt för i långa loppet gör det bara att de inte får något resultat och jag förstår ochså samtidigt att många elit byggare aldrig skriver något eller lämnar en åsikt om något för ibland känns det nog hopplöst för dem och lönlöst att bara skriva något för det leder bara till ännu fler dumma komentarer som inte har med verkligheten att göra och hur det fungerar i träning.
Jag har all förstålse att styrkelyftare tränar och gör som de gör då det ingår i deras tävlings moment och klankar inte ner på dem.
Men ska man bygga styrka ska man fan inte sitta i en hävarms maskin o lassa på vikter utan då ska man hålla sig till knäböj,marklyft,bänkpress o dyligt i stället.
Tänkte först inte skriva något alls för det är säker lönlöst för de flesta lyssnar inte när de chans att snappa upp något bra och jag lär väl få mycket skit för vad jag skriver nu men har alltid haft svårt att hålla käften tyvärr får jag väl säga för man tjänar inte alltid på det.
Men tycker det är tråkigt att det cirkulerar så mycket myter o lögner om allt och har själv fått många felaktiga påståenden om saker av folk och kan nog säga att hadde jag fått lära mig det riktigt från början skulle jag sparat in ca 10 års träning som ofta lett till skador och dålig utveckling i vissa muskelgrupper mm.
Och är man nu så dum att man inte försöker lära sig hur träning fungerar utan bara kör för att stärka sitt ego å för att få skador.
Så säger jag som en gammal trännings partner sa till mig(Är huvet dumt får kroppen lida)Vilket verkligen är sant.:furious: :cryout: *spy*

Jense
2006-06-12, 21:15
Vet inte om du gått på myten om att en bodybuilder med stora muskler inte har någon styrka för har du det är du helt fel ute kan jag lova dig.
Men som bodybuilder är man intreserad av att en övning för axlar ska ta i axlarna och inte bli en pissövning för hela över kroppen och jag kan lova dig att jag lägger inte upp min träning för att bara kunna flytta vikten mellan punkt A till punkt B eller försöker lyfta vikterna i en så kort rörelse bana som möjligt eller i varje övning lyfta med den starkaste musklen jag har men trots det kan jag lova dig att jag nog är ganska stark jämfört med de flesta.
Och jag kan ge dig ett exempel för flera ¨år sen körde jag biceps curl med rak stång med 100kg och gjorde 8 reps på det och nu kör jag med 30kilo och gör ca 15 reps med det och jag har nog en starkare biceps nu och hur är det möjligt tror du ???
Jo för nu är det bara biceps som jobbar när jag kör biceps och innan var det underarmar ,axlar ,korsrygg ,mm + lite biceps som gjorde jobbet.
Och för många kan det se löjligt ut när någon stor och muskelös står och kör med fjantvikter enligt dem men det är en stor skillnad om man tittar på hur de kör för det syns att det tar i rätt muskel och jag kan ochså lova dig att större muskelmassa och styrka hänger ihop och blir bara jävligt trött av att läsa en massa dumheter på många forum och jag tycker synd om alla som går på allt strunt för i långa loppet gör det bara att de inte får något resultat och jag förstår ochså samtidigt att många elit byggare aldrig skriver något eller lämnar en åsikt om något för ibland känns det nog hopplöst för dem och lönlöst att bara skriva något för det leder bara till ännu fler dumma komentarer som inte har med verkligheten att göra och hur det fungerar i träning.
Jag har all förstålse att styrkelyftare tränar och gör som de gör då det ingår i deras tävlings moment och klankar inte ner på dem.
Men ska man bygga styrka ska man fan inte sitta i en hävarms maskin o lassa på vikter utan då ska man hålla sig till knäböj,marklyft,bänkpress o dyligt i stället.
Tänkte först inte skriva något alls för det är säker lönlöst för de flesta lyssnar inte när de chans att snappa upp något bra och jag lär väl få mycket skit för vad jag skriver nu men har alltid haft svårt att hålla käften tyvärr får jag väl säga för man tjänar inte alltid på det.
Men tycker det är tråkigt att det cirkulerar så mycket myter o lögner om allt och har själv fått många felaktiga påståenden om saker av folk och kan nog säga att hadde jag fått lära mig det riktigt från början skulle jag sparat in ca 10 års träning som ofta lett till skador och dålig utveckling i vissa muskelgrupper mm.
Och är man nu så dum att man inte försöker lära sig hur träning fungerar utan bara kör för att stärka sitt ego å för att få skador.
Så säger jag som en gammal trännings partner sa till mig(Är huvet dumt får kroppen lida)Vilket verkligen är sant.:furious: :cryout: *spy*


Amen :bow:

trasan
2006-06-12, 22:23
Men anledningen till att köra basövningar är väl att involvera så många muskelgrupper som möjligt. Varför då sänka vikten och köra på superkontakt, då man förlorar hela idén med att träna flertalet muskelgrupper samtidigt och kan då lika väl hålla sig till isolationsövningar??

Köttbullen
2006-06-12, 22:39
inte för vara negativ men du kan inte jämnföra den maskinen me fri axelpress på 110kg.. inte i närheten

mickebodyb
2006-06-12, 23:15
Men anledningen till att köra basövningar är väl att involvera så många muskelgrupper som möjligt. Varför då sänka vikten och köra på superkontakt, då man förlorar hela idén med att träna flertalet muskelgrupper samtidigt och kan då lika väl hålla sig till isolationsövningar??Jag tror du har missat hela poängen med vad jag menade och kanske är det svårt att förklara för dig utan att skriva en hel uppsats vilket är jobbigt för mig då jag skriver med pekfingret.
Men man har olika syfte med en koncentrations övning och en basövning
Och i en basövning behöver du inte sträva efter super kontakt utan bara efter att köra den på ett riktigt vis och en sån övning är till för att ge grundstyrka,grundvolym och vissa av dem ger det i hela kroppen.
Men därmed inte sagt att du inte har nytta av koncentrations övningar som bodybuilder för även de har en plats i träningen.
Men med en koncentratios övning försöker man prick skjuta en muskel tex med hantel flyes vill man ju bara ha belastningen i bröstet men gör du riktigt fel kan det bli så att belastningen hamnar i både axlar,armar o bröst och en sån övning lämpar inte sig för bygga styrka och ger dålig styrka i överkroppen jämfört med vad du kan få i bänkpress tex även om den ger det till en viss del i bröstet.
Utan då lämpar sig en basövning som bänkpress bättre till det.
Och även en maskin lämpar sig sämre till det tex en bröstpressmaskin då du tar bort balansmomentet du har med fria vikter i den och genom att göra det kopplar du bort de muskler som balanserar vikten vilket betyder att med bänkpress tex då kopplar in dessa ochså kopplar in mer total muskelmassa i rörelsen.
Du kan slå i en spik med en skiftnyckel men det går bättre med en hammare och lika dant är det med träning det gäller att andvända en övning rätt och inte på ett felaktigt vis för då får man ut mindre av övningen än vad man kan få om man kör den rätt.
Och lär man sig att träna rätt och får balans mellan baksida och framsidans muskler på kroppen så håller man sig lättare skadefri och det blir både snyggare resultat och mindre problem för en då.
Men alla dessa personer man ser som skiter i att känna efter vad det tar när de tränar och som lastar på så mycket vikter att de har noll koll på utförandet ser bara jätte konstiga ut i kroppen då det hamnar muskler lite hur som helst på dem och ofta är de inte starkare än svagaste länken i deras fysik och den viker sig i många övningar om de skulle försöka sig på dem.
Ger dig här några exempel för att du ska förstå.
Vilken övning ger bäst styrka tror du vilken av dessa är det lättast att få det bänkpress vs cable cross,Knäböj vs benspark, marklyft vs ryggresningar, osv och om du tänker efter så är det inte så svårt att förstå vilket som lämpar sig bäst för det ena eller det andra och som ett exempel till kan jag säga till dig att med knäböj tex kan man köra felaktigt och få en jätte bra ben övning till att bli en dålig korsryggs övning och det är bara rumpan som blir stor och med benen händer inget ting.
Man ska aldrig vara rädd för att lassa på vikter men inte på bekostnad av utförandet eller i en övning där det inte lämpar sig att göra det för då tar övningen på ett helt annat ställe än vad övningen avser att göra och till slut kör man hela kroppen vid varje tränings pass för man andvänder kanske hela kroppen i varenda övning och det leder ofta till över träning då vissa muskel grupper aldrig får vila utan får stryk i varenda träningspass.
Hoppas du förstår vad jag menar för jag skulle kunna skriva i timmtal om jag ville men har varken lust eller ork lycka till med din träning;)

Krampus
2006-06-12, 23:39
Jag tror du har missat hela poängen med vad jag menade och kanske är det svårt att förklara för dig utan att skriva en hel uppsats vilket är jobbigt för mig då jag skriver med pekfingret.
Men man har olika syfte med en koncentrations övning och en basövning
Och i en basövning behöver du inte sträva efter super kontakt utan bara efter att köra den på ett riktigt vis och en sån övning är till för att ge grundstyrka,grundvolym och vissa av dem ger det i hela kroppen.
Men därmed inte sagt att du inte har nytta av koncentrations övningar som bodybuilder för även de har en plats i träningen.
Men med en koncentratios övning försöker man prick skjuta en muskel tex med hantel flyes vill man ju bara ha belastningen i bröstet men gör du riktigt fel kan det bli så att belastningen hamnar i både axlar,armar o bröst och en sån övning lämpar inte sig för bygga styrka och ger dålig styrka i överkroppen jämfört med vad du kan få i bänkpress tex även om den ger det till en viss del i bröstet.
Utan då lämpar sig en basövning som bänkpress bättre till det.
Och även en maskin lämpar sig sämre till det tex en bröstpressmaskin då du tar bort balansmomentet du har med fria vikter i den och genom att göra det kopplar du bort de muskler som balanserar vikten vilket betyder att med bänkpress tex då kopplar in dessa ochså kopplar in mer total muskelmassa i rörelsen.
Du kan slå i en spik med en skiftnyckel men det går bättre med en hammare och lika dant är det med träning det gäller att andvända en övning rätt och inte på ett felaktigt vis för då får man ut mindre av övningen än vad man kan få om man kör den rätt.
Och lär man sig att träna rätt och får balans mellan baksida och framsidans muskler på kroppen så håller man sig lättare skadefri och det blir både snyggare resultat och mindre problem för en då.
Men alla dessa personer man ser som skiter i att känna efter vad det tar när de tränar och som lastar på så mycket vikter att de har noll koll på utförandet ser bara jätte konstiga ut i kroppen då det hamnar muskler lite hur som helst på dem och ofta är de inte starkare än svagaste länken i deras fysik och den viker sig i många övningar om de skulle försöka sig på dem.
Ger dig här några exempel för att du ska förstå.
Vilken övning ger bäst styrka tror du vilken av dessa är det lättast att få det bänkpress vs cable cross,Knäböj vs benspark, marklyft vs ryggresningar, osv och om du tänker efter så är det inte så svårt att förstå vilket som lämpar sig bäst för det ena eller det andra och som ett exempel till kan jag säga till dig att med knäböj tex kan man köra felaktigt och få en jätte bra ben övning till att bli en dålig korsryggs övning och det är bara rumpan som blir stor och med benen händer inget ting.
Man ska aldrig vara rädd för att lassa på vikter men inte på bekostnad av utförandet eller i en övning där det inte lämpar sig att göra det för då tar övningen på ett helt annat ställe än vad övningen avser att göra och till slut kör man hela kroppen vid varje tränings pass för man andvänder kanske hela kroppen i varenda övning och det leder ofta till över träning då vissa muskel grupper aldrig får vila utan får stryk i varenda träningspass.
Hoppas du förstår vad jag menar för jag skulle kunna skriva i timmtal om jag ville men har varken lust eller ork lycka till med din träning;)

Fan i början ser jag punkter och tom kommatecken! Wei wei great success, men sen tappar du det igen... :(

Micke, du har härmed förbud på att skriva sammanhängande meningar över tio ord. Begrips?

Sniggel
2006-06-13, 09:52
Vi kan väl sammanfatta med att vi tränar för olika saker. Vissa vill kunna lyfta så mycket som möjligt och detta är viktigare för dem än muskelstorleken.
Andra vill få så stora muskler som möjligt och detta är viktigare för dem än hur mycket vikt de kan förflytta.
Sen finns de dem som ligger mittemellan.
Alla 3 kategorierna kommer att få muskeltillväxt och alla 3 kategorierna kommer att få starkare muskler och bättre lyftteknik men i olika grad givetvis.

Sen hade jag nog lyssnat på micke om vad han har att säga om bodybuilding för att döma av hans kropp så vet han förmodligen vad han snackar om.

mina 2 örtugar.

Humanist
2006-06-13, 10:12
....

Mycket intressant, du har ju dessutom resultaten som styrker dina teser.

Själv har jag tränat i tre år (varken med tävlingsaspirationer eller med en särskilt definierad idealfysik som mål) och håller nu på att lägga om mitt träningsschema.

Tidigare har jag legat på mellan 6 - 8 reps i övningar, men försöker nu öka till 8 - 10 åtminstone. De första passen jag gjort har varit grymma besvikelser! Har tvingats sänka vikten radikalt för att klara dessa antal reps.

Kan exemplifiera med t.ex. bänkpress; Har maxat 110, gjort ett set på 5 reps på 100, annars vanligtvis c.a 8, 6, 6 på 90 kg. Nu när jag skulle göra 8, 8, 8 reps tvingades jag gå ner till 80 kg! Visserligen körde jag väldigt hårt på utförande, något som blivit lidande i takt med att vikterna har ökat. Samma negativa utveckling gäller i alla andra övningar jag ökat reps-antal på. Däremot har jag upplevt en träningsvärk utöver det vanliga.

Min fråga är helt enkelt, hur många reps siktar Du emot under varje set? Ta t.ex. bänkpress som ett exempel. I sak håller jag dock med dig, hellre en långsiktig, skadefri träning med korrekt utförande än att kasta kring en massa vikt man egentligen inte kan hantera. Tyvärr är det alltid en kalldusch när man tvingas sänka vikten.

(Slutligen. Dina inlägg skulle må bra av lite punkter och kommatecken ;) )

mickebodyb
2006-06-13, 10:32
Fan i början ser jag punkter och tom kommatecken! Wei wei great success, men sen tappar du det igen... :(

Micke, du har härmed förbud på att skriva sammanhängande meningar över tio ord. Begrips?Men snälla du inte läser du mitt meningsfulla inlägg för att kolla om där är komma tecken och punkter och för att sen strunta i inehållet i mitt inlägg och inte ge en minsta lilla åsikt om det hela.
Så från och med nu får du inte läsa meningsfulla inlägg begrips?????
Och jag tror nästan han förstår vad jag menar ändå trots att det inte är perfekt svenska.
Och det är ju så att all min tid går åt att bygga muskler och jag hinner med att gå en svenska kurs och vi får leva med att det är så tror jag ha ha:hbang:

Herkulez
2006-06-13, 10:42
Men snälla du inte läser du mitt meningsfulla inlägg för att kolla om där är komma tecken och punkter och för att sen strunta i inehållet i mitt inlägg och inte ge en minsta lilla åsikt om det hela.
Så från och med nu får du inte läsa meningsfulla inlägg begrips?????
Och jag tror nästan han förstår vad jag menar ändå trots att det inte är perfekt svenska.
Och det är ju så att all min tid går åt att bygga muskler och jag hinner med att gå en svenska kurs och vi får leva med att det är så tror jag ha ha:hbang:
han mena inget illa, är bara rätt jobbigt att läsa långa texter helt utan radbrytning, kommatecken etc många läser bara första delen sen orkar dom inte läsa resten vilket är trist för det du skriver är väldigt bra, förövrigt har vi samma filosofi. tog några allvarliga och mindre allvarliga skador för att jag skulle komma på det=)

mickebodyb
2006-06-13, 10:47
Mycket intressant, du har ju dessutom resultaten som styrker dina teser.

Själv har jag tränat i tre år (varken med tävlingsaspirationer eller med en särskilt definierad idealfysik som mål) och håller nu på att lägga om mitt träningsschema.

Tidigare har jag legat på mellan 6 - 8 reps i övningar, men försöker nu öka till 8 - 10 åtminstone. De första passen jag gjort har varit grymma besvikelser! Har tvingats sänka vikten radikalt för att klara dessa antal reps.

Kan exemplifiera med t.ex. bänkpress; Har maxat 110, gjort ett set på 5 reps på 100, annars vanligtvis c.a 8, 6, 6 på 90 kg. Nu när jag skulle göra 8, 8, 8 reps tvingades jag gå ner till 80 kg! Visserligen körde jag väldigt hårt på utförande, något som blivit lidande i takt med att vikterna har ökat. Samma negativa utveckling gäller i alla andra övningar jag ökat reps-antal på. Däremot har jag upplevt en träningsvärk utöver det vanliga.

Min fråga är helt enkelt, hur många reps siktar Du emot under varje set? Ta t.ex. bänkpress som ett exempel. I sak håller jag dock med dig, hellre en långsiktig, skadefri träning med korrekt utförande än att kasta kring en massa vikt man egentligen inte kan hantera. Tyvärr är det alltid en kalldusch när man tvingas sänka vikten.

(Slutligen. Dina inlägg skulle må bra av lite punkter och kommatecken ;) )Jag kör i regel aldrig under 5 reps i något ting då det ofta medför att det blir dåligt utförande och för att jag inte ser någon större mening att göra det för mig då det inte ger mig vad jag är ute efter.
Och bänk är en sådan övning jag kan gå ner till 6 reps men det händer ofta att jag även går så högt som 15 reps i den övningen.
Har märkt på senare tid att 10-15 reps ger ett bättre resultat för mig och kör ofta så höga reps i de flesta muskel grupper men det är lite olika beroende vilken övning och muskelgrupp jag kör.
Och det är viktigare för mig att innehållet är vettigt i det jag skriver och att det är perfect svenska känns inte så jätte viktigt för mig tror jag;)

Krampus
2006-06-13, 10:53
Men snälla du inte läser du mitt meningsfulla inlägg för att kolla om där är komma tecken och punkter och för att sen strunta i inehållet i mitt inlägg och inte ge en minsta lilla åsikt om det hela.
Så från och med nu får du inte läsa meningsfulla inlägg begrips?????
Och jag tror nästan han förstår vad jag menar ändå trots att det inte är perfekt svenska.
Och det är ju så att all min tid går åt att bygga muskler och jag hinner med att gå en svenska kurs och vi får leva med att det är så tror jag ha ha:hbang:
Det VAR ett bra inlägg, bara skojja lite. ;)

mickebodyb
2006-06-13, 10:56
han mena inget illa, är bara rätt jobbigt att läsa långa texter helt utan radbrytning, kommatecken etc många läser bara första delen sen orkar dom inte läsa resten vilket är trist för det du skriver är väldigt bra, förövrigt har vi samma filosofi. tog några allvarliga och mindre allvarliga skador för att jag skulle komma på det=)Tror inte heller att han menade något illa.
Och jag tog det på den skämtsamma sidan och var lite likadan tillbaka mot honom och jag har läst många inlägg av honom och vet att det är en liten filur he he.
Orka dem inte läsa får de skylla sig själva för kan en sådan grej göra att man inte orkar ta in info är det nog kört ändå och då är man nog inte sådan att man vill lära något tror jag.
Vet själv att jag suttit i timmar o pratat med Orville burke men det hindrade inte mig att lyssna på honom och lära av han trots att han pratar med stor brytning i sin engelska och kan vara svår att förstå;)

Humanist
2006-06-13, 11:04
Jag kör i regel aldrig under 5 reps i något ting då det ofta medför att det blir dåligt utförande och för att jag inte ser någon större mening att göra det för mig då det inte ger mig vad jag är ute efter.
Och bänk är en sådan övning jag kan gå ner till 6 reps men det händer ofta att jag även går så högt som 15 reps i den övningen.
Har märkt på senare tid att 10-15 reps ger ett bättre resultat för mig och kör ofta så höga reps i de flesta muskel grupper men det är lite olika beroende vilken övning och muskelgrupp jag kör.
Och det är viktigare för mig att innehållet är vettigt i det jag skriver och att det är perfect svenska känns inte så jätte viktigt för mig tror jag;)

Ok, tackar för svaret. Utförandet är viktigt, tyvärr råkar man bli viktkåt och så blir utförandet lidande. Så har det iallafall varit för mig, och detta trots att jag ofta är mer nogrann än vissa av mina träningskompisar.

Passar på att ladda med ett par till funderingar nu när Du är i tråden. Personligen brukar alltid mitt utförande bli lidande i slutet av setet. När man väl är så trött att man egentligen inte orkar köra strikt. Själv försöker jag köra till finish, så det kanske inte är så konstigt. Hur ser du på detta? Kör du till finish eller lägger du av när du känner att du inte har samma koncentration i övningen?

Ang. svenskan, nej inte särskilt viktigt. Fast för mig som i huvudsak är läsare så snappar jag bättre upp dina synpunkter om texten är aningens strukturerad och lättförstådd. Men men, ett stickspår.

Metal_boy_
2006-06-13, 11:25
Bra jobbat!


Jag tror att det är ganska individuellt vad man svarar på och inte. Jag vet folk som växer bäst när dom inte går över 5-6reps och kör tungt. För min del funkar det bättre med 9-15 reps. Jag tror dock att det är viktigt att man kör någon tung period ibland för att ta sig förbi platåer och sedan kunna köra strikt och fler på lite högre reps. Iaf för min del.

mickebodyb
2006-06-13, 12:02
Det VAR ett bra inlägg, bara skojja lite. ;)Jag med;)

mickebodyb
2006-06-13, 12:15
Ok, tackar för svaret. Utförandet är viktigt, tyvärr råkar man bli viktkåt och så blir utförandet lidande. Så har det iallafall varit för mig, och detta trots att jag ofta är mer nogrann än vissa av mina träningskompisar.

Passar på att ladda med ett par till funderingar nu när Du är i tråden. Personligen brukar alltid mitt utförande bli lidande i slutet av setet. När man väl är så trött att man egentligen inte orkar köra strikt. Själv försöker jag köra till finish, så det kanske inte är så konstigt. Hur ser du på detta? Kör du till finish eller lägger du av när du känner att du inte har samma koncentration i övningen?

Ang. svenskan, nej inte särskilt viktigt. Fast för mig som i huvudsak är läsare så snappar jag bättre upp dina synpunkter om texten är aningens strukturerad och lättförstådd. Men men, ett stickspår.Det kan vara bra med göra några extra reps genom att hjälpa till med hela kroppen och ett exempel på en sådan övning är biceps curl med rak stång men jag tycker inte att man ska göra det från första repset utan efter att man tex gjort 10 reps så kanske man kan slunga 10 reps till och det är ok tycker jag och så gör jag själv ofta.
Men att slunga vikten måste ändå vara under en viss kontroll och funkar nog bättre om man har bra känsla och man har tränat ganska länge.
med andra ord i regel inget bra alternativ för en nybörjare.
En övning jag stannar när jag inte har samma koncentration i övningen
är marklyft och där lämpar det inte sig att fortsätta på det viset.
Så med andra ord jag gör det i vissa övningar men inte i alla och ändå med en viss kontroll när jag gör det:thumbup:

hultman
2006-06-20, 23:51
min första bild här på forumet, så var ärliga nu och säg vad ni tycker om den.

Jag har tränat nu 1 år (seriöst :hbang: ) är 19 år och väger 74 kilo.
110 kilo i axelpressen :D

http://f.playahead.com/9f/fe68e547c4bd448b6a2dd1b98ddc5f/share/9d3ecec5672346f3b208f1cb9888110e.jpg

Inte för att verka avundsjuk eller elak, men tror du att någon skapar sig en uppfattning om en bild på en person med t-shirt på? Att hålla längst in på handtagen och köra en rep på en häftig vikt kan väl för övrigt vem som helst göra?

Just my five cents.


Men grattis, du vann. Bra jobbat!

Pez
2006-06-21, 00:06
Inte för att verka avundsjuk eller elak, men tror du att någon skapar sig en uppfattning om en bild på en person med t-shirt på? Att hålla längst in på handtagen och köra en rep på en häftig vikt kan väl för övrigt vem som helst göra?

Just my five cents.


Men grattis, du vann. Bra jobbat!
Tråden har varit död en vecka. Och så kommer du och återupplivar den.
Hur dåligt mår du över det här egentligen hultman? :D

hultman
2006-06-26, 04:24
Tråden har varit död en vecka. Och så kommer du och återupplivar den.
Hur dåligt mår du över det här egentligen hultman? :D

Det tog tid att få koll på avundsjukan. Och se på fan, jag livar igång den typ en vecka senare också.

:Virro

Diggler
2006-06-26, 08:51
Varför skulle det vara lättare att pressa med händerna längst in på handtagen? Kan det appliceras även på andra övningar? Bänken kanske?

trasan
2006-06-26, 12:59
Därför att ju smalare du håller i axelpressen, desto snabbare och mer kopplas triceps in. Som är starkare än axlarna. bom bom bom -> mer vikt

tp_88
2006-06-26, 15:52
Varför skulle det vara lättare att pressa med händerna längst in på handtagen? Kan det appliceras även på andra övningar? Bänken kanske?
Vi har en sådan maskin, fast liggande bröstpress, på gymmet. Där är det betydligt lättare att hålla längst in. Om det beror på annan muskelaktivering, bättre vinklar, kortare ROM eller en kombination vet jag ej.

PDS
2006-06-26, 16:21
Därför att ju smalare du håller i axelpressen, desto snabbare och mer kopplas triceps in. Som är starkare än axlarna. bom bom bom -> mer vikt

men man vet ju inte hur denna maskin är, i nedre läget kanske det blir för brett om han flyttar ut greppet!

PDS
2006-06-26, 16:39
Och jag kan ge dig ett exempel för flera år sen körde jag biceps curl med rak stång med 100kg och gjorde 8 reps på det och nu kör jag med 30kilo och gör ca 15 reps med det och jag har nog en starkare biceps nu och hur är det möjligt tror du ???

Har tänkt på detta endel och många som tränat länge och blivit riktigt rejäla som du, säger ofta likadant att förr så körde jag tungt men nuförtiden mindre vikt och strikt.

men kanske vill det till dom här tunga 100kg 8rep på bicepsen för en härrans massa år sedan för att ge dom armar du idag har, det är ju sånt man inte kan veta! Hade du frånbörjan kört strikt och fint med "mesvikter" :D genom åren så kanske resultaten sett helt annorlunda ut idag.

hultman
2006-06-27, 00:02
Har tänkt på detta endel och många som tränat länge och blivit riktigt rejäla som du, säger ofta likadant att förr så körde jag tungt men nuförtiden mindre vikt och strikt.

men kanske vill det till dom här tunga 100kg 8rep på bicepsen för en härrans massa år sedan för att ge dom armar du idag har, det är ju sånt man inte kan veta! Hade du frånbörjan kört strikt och fint med "mesvikter" :D genom åren så kanske resultaten sett helt annorlunda ut idag.

Om du köper (laddar ned) lite byggarfilmer så kommer du nog att bli förvånad över hur ostrikt många proffs faktiskt kör.

Yes
2006-06-27, 13:51
Har tänkt på detta endel och många som tränat länge och blivit riktigt rejäla som du, säger ofta likadant att förr så körde jag tungt men nuförtiden mindre vikt och strikt.

men kanske vill det till dom här tunga 100kg 8rep på bicepsen för en härrans massa år sedan för att ge dom armar du idag har, det är ju sånt man inte kan veta! Hade du frånbörjan kört strikt och fint med "mesvikter" :D genom åren så kanske resultaten sett helt annorlunda ut idag.
Men finns det någon anledning till att det skulle vara bättre att köra tungt med "fuskreps"? Som jag ser det gör det bara att man kopplar in andra muskler istället för att verkligen koncentrera sig på den muskel som skall tränas. Det är ju inte rygg, axlar och ben som skall tränas med bicepscurls. Kör man tyngre genom att "fuska" används ju dessa muskler till att avlasta biceps, så vad är poängen med det? Genom strikta reps, där man bara fuskar på de allra sista, kan man köra slut på biceps på ett sätt som helt enkelt inte är möjligt med "fuskreps".

PDS
2006-06-27, 16:54
Men finns det någon anledning till att det skulle vara bättre att köra tungt med "fuskreps"? Som jag ser det gör det bara att man kopplar in andra muskler istället för att verkligen koncentrera sig på den muskel som skall tränas. Det är ju inte rygg, axlar och ben som skall tränas med bicepscurls. Kör man tyngre genom att "fuska" används ju dessa muskler till att avlasta biceps, så vad är poängen med det? Genom strikta reps, där man bara fuskar på de allra sista, kan man köra slut på biceps på ett sätt som helt enkelt inte är möjligt med "fuskreps".

definitionen "köra slut på" är mycket olika på vem man frågar, endel tycker muskel är helslut när man har riklig pump.

definitionen "fuskreps" är oxå mycket varierande, att köra 4rep i skivstångscurl med lätt gung för att sedan göra allt för att få upp dom 2-3 sista repsen, är det fusk?

Som Hultman skrev så är det många proffs som "fuskar" men är det då fusk? Kolla in tex in filmen Cost or redemption med den störste Ronnie Coleman, korta halvdana reps med maxvikter hela tiden men jag tror inte nån går fram till han och säger "apapap, du fuskar killen" :D

Har man aldrig kört tungt och "fuskat" så har inte muskelfäste, senor och ligament fått sitt! När man läser om byggare så säger många att förr körde jag bara tungt men nu vet jag bättre och kör lätt och strikt men som sakt vem vet, kanske vill det till ett antal år med "fusk"

sen så har ju studier visat att tillväxthormonet i kroppen får en rejäl skjuts när man får ta i tills bristningsgränsen :thumbup:

Själv så kör jag sällan biceps, dom växer av bara ryggträningen! Likaså när jag engång i tiden höll upp med ryggträningen för att enbart köra marklyft, då satte ryggen igång och växa på allvar!

Yes
2006-06-27, 17:35
definitionen "köra slut på" är mycket olika på vem man frågar, endel tycker muskel är helslut när man har riklig pump.
Endel tycker så konstigt...

Vad jag menar är att om du tar ett set "fuskreps" till fail, i t.ex. bicepscurl, så har inte biceps jobbat så hårt som den kan. Det som händer är att plötsligt tar det stopp, kanske går det att fortsätta lite till om man verkligen kör dåligt uförande. Efteråt är man kanske andfådd och förmodligen värker det lite här och där, kanske har man t.om. fått en del pump. Failure kom dock väldigt enkelt. Ett set strikta och långsamma reps till fail får det att vända sig i magen och biceps och underarmar värker något djävulskt. För att göra det ännu värre kan man pressa upp några extra reps med lite fusk(nu snackar jag dock inte lågreps, det är väldigt svårt att köra så strikt). Går du till det efter att tidigare bara kört ostrikta reps i högt tempo så kommer dina armar vara helt förstörda dagen efter - musklerna kommer vara uppsvällda och kännas trasiga. Det är vad jag menar med att "fuskreps" inte kör slut på biceps på samma sätt.

definitionen "fuskreps" är oxå mycket varierande, att köra 4rep i skivstångscurl med lätt gung för att sedan göra allt för att få upp dom 2-3 sista repsen, är det fusk?
Byt ut "fusk" mot "ostrikt" då. En strikt utförd bicepscurl utförs med armarna fixerade i sidan av magen, överkroppen lätt framåtlutad, utan någon accelration i lyftet och du kan stanna upp varsomhelst i rörelsen. Därefter finns det olika grader av hur ostrikt man kan köra. Värsta är väl att gunga ordentligt, lyfta upp armbågarna och böja ryggen kraftigt bakåt.

Som Hultman skrev så är det många proffs som "fuskar" men är det då fusk? Kolla in tex in filmen Cost or redemption med den störste Ronnie Coleman, korta halvdana reps med maxvikter hela tiden men jag tror inte nån går fram till han och säger "apapap, du fuskar killen" :D
Han kanske ändå ostrikt, även om ingen vill säga det till honom. De korta reps jag sett honom göra har varit hantelpress, men det är ju för att träna i den del av rörelsebanan där bröstet arbetar mest.

Har man aldrig kört tungt och "fuskat" så har inte muskelfäste, senor och ligament fått sitt! När man läser om byggare så säger många att förr körde jag bara tungt men nu vet jag bättre och kör lätt och strikt men som sakt vem vet, kanske vill det till ett antal år med "fusk"
Varför och vad menar du med att ha "fått sitt"? Mindre skador har man iaf fått.

sen så har ju studier visat att tillväxthormonet i kroppen får en rejäl skjuts när man får ta i tills bristningsgränsen :thumbup:
Bristningsgränsen, i en övning som bicepscurl, når du genom att fokusera maximalt på att kontrahera just biceps - "fusk" på dom sista repsen har samma effekt som att sänka vikten(förutom i negativa fasen, om man kontrollerar den). Det är trots allt en isolationsövning, svinga med hela kroppen och skrika gör inte att biceps tränas hårdare.

Allan
2006-06-27, 18:40
Nu har ni väl hamnat snett boyz - det här är en bildtråd och så startar ni en jätteintressant metodikdiskussion istället. Nå, vill ni snacka mer om det får ni hålla er i rätt forum. Inget mer OT här, tack!


allan

Yes
2006-06-27, 19:51
Okej, inget mer OT - en sak bara. Går det inte att bryta ut alla bra inlägg till en tråd i träningsforumet? Vore fint om det gick att ordna. :)

G.S
2006-07-01, 11:20
Att bedömma styrkestatus efter ett foto, som dessutom visar en felaktigt utförd övning i en maskin som är av medelmåttig ergonomisk kvalite´t, ger ingenting. Lär ungarna träna på riktigt istället.:whipped: