handdator

Visa fullständig version : Curriculum Vitae


Da2
2006-06-09, 23:12
Bör ett CV arbetas fram med hjälp av Word eller går det lika bra med något grafikprogram, tex. Photoshop? Är utbildad webbdesigner så jag vill gärna utforma ett grafiskt snyggt CV och detta är lättare med Photoshop.

Angel
2006-06-09, 23:16
shit the same bara du får med det väsentliga

mini
2006-06-09, 23:18
Bör ett CV arbetas fram med hjälp av Word eller går det lika bra med något grafikprogram, tex. Photoshop? Är utbildad webbdesigner så jag vill gärna utforma ett grafiskt snyggt CV och detta är lättare med Photoshop.
Det finns inga måsten så länge det hålls tydligt och innehållet inte drunknar i design. Om jag var du skulle jag hålla det cleant. Fundera också på vem som ska läsa. Ska du skicka den via mail till någon som gissningsvis inte har överdrivna haxxorskillz är Word kanske bästa alternativet?

Trance
2006-06-09, 23:18
Jag har sett att ibland vill de enbart ha vissa format när man skall bifoga sitt CV. Eller i vilket format hade du tänkt ha ditt CV i?

Tenzu
2006-06-09, 23:19
Ska det skickas elektroniskt så bör du skicka det som PDF ändå, så det kvittar vilket program du skriver det i.

Da2
2006-06-09, 23:20
Det finns inga måsten så länge det hålls tydligt och innehållet inte drunknar i design. Om jag var du skulle jag hålla det cleant. Fundera också på vem som ska läsa. Ska du skicka den via mail till någon som gissningsvis inte har överdrivna haxxorskillz är Word kanske bästa alternativet?
Jo, jag vet. Tänkte mer på fina linjer runt kanter och kanske liten skugga bakom bilden på mig själv som jag lägger in. Smådetaljer som gör Photoshop till ett bättre val, i alla fall för mig. Men det spelar alltså ingen roll vilket program man använder sig utav?

dynamo
2006-06-09, 23:24
Ska du lämna över den enbart på papper spelar det väl ingen roll. Om du ska lämna över den i elektroniskt format så tycker jag att du bör ta med en .doc också. Eller en .txt med rå-texten om inte annat. Eller kanske en .pdf?

De kanske vill kopiera text från din CV, då känns det inte smidigt om den ligger i en bild.

mini
2006-06-09, 23:24
Men det spelar alltså ingen roll vilket program man använder sig utav?
Nej, det finns liksom inte mot någon lag mot att inte använda Word. Som sagt - tänk på läsaren.

dynamo
2006-06-09, 23:28
Jo, jag vet. Tänkte mer på fina linjer runt kanter och kanske liten skugga bakom bilden på mig själv som jag lägger in. Smådetaljer som gör Photoshop till ett bättre val, i alla fall för mig. Men det spelar alltså ingen roll vilket program man använder sig utav?

Går ju t ex att göra bilden och ramen klart i photoshop, sen lägga den bilden i bakgrunden på en sida i Word och lägga texten framför.

aliquis
2006-06-10, 02:31
Bör ett CV arbetas fram med hjälp av Word eller går det lika bra med något grafikprogram, tex. Photoshop? Är utbildad webbdesigner så jag vill gärna utforma ett grafiskt snyggt CV och detta är lättare med Photoshop.Jag har gjort mitt i Latex, men snyggt? Huvudsaken är väl att det ser formellt ut, och lätt att läsa och hitta i? Nog för att allt som kommer ur word ser ut som skit.

aliquis
2006-06-10, 02:32
Det finns inga måsten så länge det hålls tydligt och innehållet inte drunknar i design. Om jag var du skulle jag hålla det cleant. Fundera också på vem som ska läsa. Ska du skicka den via mail till någon som gissningsvis inte har överdrivna haxxorskillz är Word kanske bästa alternativet?Hoho, jag skickar mitt i PDF-format (om jag skickar...), acrobat reader får de fixa själva ;D

aliquis
2006-06-10, 02:32
Ska det skickas elektroniskt så bör du skicka det som PDF ändå, så det kvittar vilket program du skriver det i.Varför "bör" man skicka som PDF då? Nog för att jag tycker att det är mindre bajs än .doc men ändå.

aliquis
2006-06-10, 02:37
Vad bild o ram har med ett CV att göra kan jag inte förstå ;)

Tenzu
2006-06-10, 10:47
Varför "bör" man skicka som PDF då? Nog för att jag tycker att det är mindre bajs än .doc men ändå.
Därför att det är standardformatet man använder sig av när man skickar mer formella dokument, papper/uppsatser eller andra arbeten. Låsbart på olika nivåer och Reader är gratis och fungerar på alla platformar.

timoat
2006-06-10, 11:27
Bör ett CV arbetas fram med hjälp av Word eller går det lika bra med något grafikprogram, tex. Photoshop? Är utbildad webbdesigner så jag vill gärna utforma ett grafiskt snyggt CV och detta är lättare med Photoshop.


Var har du utbildat dig? DU borde ju veta att man ALDRIG någonsin typograferar i photoshop.
Ramar och bilder och sån skit går också bort. Skriv det rätt upp o ner i Word, och lägg inte till massa lulllull för det kommer att se extremt amatörmässigt ut. Samma med typsnittsvalet, använd dig av en antikva (ex Caslon, eller Jensen, garamond), INGA speciella fonter (och absolut bara ETT enda, använd inte två) och inga fjanterier. De vill läsa vad du har på din CV, inte att du kan klippa och klistra LITEGRANN i nåt program. Snyggt och enkelt. Annars kommer det att hamna i papperskorgen direkt, det kan jag garantera. Under dig i högen ligger kanske 50-100 CV's till.

Tenzu har rätt, ALLTID pdf, då kan dom inte råka radera det etc etc.

andyone
2011-02-09, 20:57
Jag läser just nu två kurser på distans via komvux vid sidan av mitt jobb. Tycker ni att jag ska skriva det i mitt CV? Jag kan ju skriva det där och sedan förklara varför jag gör det i det personliga brevet. Låter det ok?

Skriver ni med alla kurser ni haft? Då menar jag även kurser inom ert arbete som till exempel mindre kurser som pågått under endast ett par dagar.

Skriver ni det under "Utbildning" eller "Övrigt"?

LoTiX
2011-02-10, 01:33
Var har du utbildat dig? DU borde ju veta att man ALDRIG någonsin typograferar i photoshop.
Ramar och bilder och sån skit går också bort. Skriv det rätt upp o ner i Word, och lägg inte till massa lulllull för det kommer att se extremt amatörmässigt ut. Samma med typsnittsvalet, använd dig av en antikva (ex Caslon, eller Jensen, garamond), INGA speciella fonter (och absolut bara ETT enda, använd inte två) och inga fjanterier. De vill läsa vad du har på din CV, inte att du kan klippa och klistra LITEGRANN i nåt program. Snyggt och enkelt. Annars kommer det att hamna i papperskorgen direkt, det kan jag garantera. Under dig i högen ligger kanske 50-100 CV's till.

Tenzu har rätt, ALLTID pdf, då kan dom inte råka radera det etc etc.

Vet du vad du sysslar med går det självklart att använda två olika typsnitt, exempelvis ett Serif för överskrifter, ett Sans Serif för texten.

Min egen som exempel http://www.rickard-kristoffersson.se/Kristoffersson,%20Rickard%20-%20Kort%20CV.pdf

Att börja använda Photoshop för att "styla" CVt känns tveksamt, det är inte riktigt rätt program för något sådant. Det mesta går att göra i Word och vill du göra något mer avancerat är det nog något som ändå inte ska vara på CVt från första början.

Biceps
2011-02-10, 04:33
LoTiX:

Är det att rekommendera att skriva ut som du gjort "25% VG (pass with distinction)"? Trodde det var något man gjorde om man har riktigt bra betyg. Observera att jag inte skriver detta för att jävlas (jag har inte heller toppbetyg) utan av ren nyfikenhet då jag själv måste sätta mig o skriva CV i dagarna.

LoTiX
2011-02-10, 08:20
LoTiX:

Är det att rekommendera att skriva ut som du gjort "25% VG (pass with distinction)"? Trodde det var något man gjorde om man har riktigt bra betyg. Observera att jag inte skriver detta för att jävlas (jag har inte heller toppbetyg) utan av ren nyfikenhet då jag själv måste sätta mig o skriva CV i dagarna.

Jag skriver det de gånger jag behöver bifoga betyg med min ansökan eftersom det ser mindre ut på min betygslista eftersom där finns vissa "dolda" VG-kurser. Sedan har det blivit att ett sådant CV är det jag tagit för att använda till min hemsida (vilken jag tog detta CVt från).

Flodhäst
2011-02-10, 09:46
Jag skriver det de gånger jag behöver bifoga betyg med min ansökan eftersom det ser mindre ut på min betygslista eftersom där finns vissa "dolda" VG-kurser. Sedan har det blivit att ett sådant CV är det jag tagit för att använda till min hemsida (vilken jag tog detta CVt från).

Ger inte det ett oseriöst intryck? Som jag förstår det har du alltså fått vg på delmoment i kurser men inte vg i hela kursen.

LoTiX
2011-02-10, 12:02
Ger inte det ett oseriöst intryck? Som jag förstår det har du alltså fått vg på delmoment i kurser men inte vg i hela kursen.

Nej så förhåller det sig inte.

Muskelbyggaren
2011-02-10, 12:05
Jag har sett att ibland vill de enbart ha vissa format när man skall bifoga sitt CV. Eller i vilket format hade du tänkt ha ditt CV i?

Mitt CV är i Flash-format, hört att det gäller att sticka ut och inte vara för svensk när man söker arbete.

hahavaffan
2011-02-10, 12:49
Att börja använda Photoshop för att "styla" CVt känns tveksamt, det är inte riktigt rätt program för något sådant.Jassååådöh.

Jarod
2011-02-10, 13:28
Nä, man använder såklart InDesign.. :)

aleisha20
2011-02-10, 13:38
oh cool man, kan du berätta mer om det här att hur man kan göra lätt?

LoTiX
2011-02-10, 14:18
oh cool man, kan du berätta mer om det här att hur man kan göra lätt?

Ja, på den där går det bra. Senare startar första så det är bara att köra. Men båda är så ibland.

hahavaffan
2011-02-10, 14:48
Nä, man använder såklart InDesign.. :)Såklart ett bättre val, men PS är klart kompetent nog :)

Langster
2011-02-10, 15:38
Var har du utbildat dig? DU borde ju veta att man ALDRIG någonsin typograferar i photoshop.

+1 fifan...

Langster
2011-02-10, 15:41
Ska man trixa till CV:t så ska man fan vara kompetent nog att göra det ordentligt... Allt som inte står ut som "WOW, den här killen är verkligen kreativ och duktig" ser bara SKIT ut.
En person som vill göra sitt CV i photoshop har inte den kompetensen punkt.

Yllegarn
2011-02-10, 15:57
Och ingen reagerar på att detta var en fruktansvärt bra "nekro"? Innan "igår" så var det senaste inlägget i tråden 2006. Andyone kan inte anklagas för att inte använda sig av sök-funktionen. :thumbup:

Cilia
2011-02-10, 22:36
Vet du vad du sysslar med går det självklart att använda två olika typsnitt, exempelvis ett Serif för överskrifter, ett Sans Serif för texten.

Min egen som exempel http://www.rickard-kristoffersson.se/Kristoffersson,%20Rickard%20-%20Kort%20CV.pdf

Att börja använda Photoshop för att "styla" CVt känns tveksamt, det är inte riktigt rätt program för något sådant. Det mesta går att göra i Word och vill du göra något mer avancerat är det nog något som ändå inte ska vara på CVt från första början.
Roligt att du gav råd 5 år senare *L*


Ska man trixa till CV:t så ska man fan vara kompetent nog att göra det ordentligt... Allt som inte står ut som "WOW, den här killen är verkligen kreativ och duktig" ser bara SKIT ut.
En person som vill göra sitt CV i photoshop har inte den kompetensen punkt.
Håller med. Jag vill ha det så enkelt som möjligt så jag snabbt kan skapa mig en bild av människan snarare än att inspireras av layouten.

Har två tjänster ute just nu. Ska se hur jag föhåller mig till det hela när jag läser dom.

Torwald
2011-02-11, 01:47
Fick TS något jobb då?