handdator

Visa fullständig version : Löpning innan frukost


alexn
2006-06-09, 22:44
Funderar på att lägga in ett 15-20min löpar-pass INNAN FRUKOST 3ggr i veckan.. Självklart högt tempo och efter passet kommer protein att konsumeras (vassle).

Om jag förstår det rätt så kommer inga muskler förbrännas, bara fett?



King Grub skrev:
"Även korta (15-20 minuter), riktigt intensiva pass före frukost är effektiva. Korta intervallpass innebär högre förbränning. (16) Studier har dessutom visat att detta inte har en muskelproteinnedbrytande effekt, om det dagliga proteinintaget är högt nog (+2 gram per kilo kroppsvikt), och man äter direkt efter, gärna med vassle som del av proteinkällorna. (17)"

Da2
2006-06-09, 23:38
Funderar på att lägga in ett 15-20min löpar-pass INNAN FRUKOST 3ggr i veckan.. Självklart högt tempo och efter passet kommer protein att konsumeras (vassle).

Om jag förstår det rätt så kommer inga muskler förbrännas, bara fett?



King Grub skrev:
"Även korta (15-20 minuter), riktigt intensiva pass före frukost är effektiva. Korta intervallpass innebär högre förbränning. (16) Studier har dessutom visat att detta inte har en muskelproteinnedbrytande effekt, om det dagliga proteinintaget är högt nog (+2 gram per kilo kroppsvikt), och man äter direkt efter, gärna med vassle som del av proteinkällorna. (17)"

Du la ju in svaret själv.

King Grub
2006-06-10, 04:41
Muskelnedbrytningen sker alltid, men det är dygnsbalansen som räknas, och en kompensering sker över tidsperioden som helhet.

patanga
2006-06-10, 22:03
är löpning i ett relativt högt tempo (15-20 min) att föredra framför promenader på morgonen? i förbränningssyfte

Longshot
2006-06-10, 22:07
är löpning i ett relativt högt tempo (15-20 min) att föredra framför promenader på morgonen? i förbränningssyfte

Alltså för att gå ner i fettvikt handlar det kaloriminus, inte svårare än så.
Så du kommer att förbränna mer fett om du springer 15min jämfört om du skulle gått promenad i 15min.

bear.flowertwig
2006-06-11, 14:54
är löpning i ett relativt högt tempo (15-20 min) att föredra framför promenader på morgonen? i förbränningssyfte

Löpning är ju effektivare, sett till tiden du lägger ner. Dessutom förbättrar du konditionen. 15-20 låter lite kort om det inte är intervallpass du kör.

maxz
2006-06-11, 15:39
som bear här ovan säger, 15-20 är ganska kort tid, fast om du aldrig har joggat/sprungit så mkt förr så är det en lagom start

btw, usch vad jobbigt och springa innan frukost, skulle jag aldrig klara av *rolleyes*

patanga
2006-06-11, 17:22
jag springer mycket och om jag formulerar frågan på detta sätt; hur länge ska jag springa och i vilket tempo för att uppnå maximal fettförbränning? för att få samma effekt som gång i 60 minuter (innan frukost)

Gabber
2006-06-13, 11:38
lånar tråden, hur bra är det att göra som jag gör då?

Springa 30 min och gå i 30 min efter varann. Detta innan frukost.

maRRtin
2006-06-13, 12:04
Rekomenderar att ni läser denna tråden.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=71876

Longshot
2006-06-13, 13:57
lånar tråden, hur bra är det att göra som jag gör då?

Springa 30 min och gå i 30 min efter varann. Detta innan frukost.

Vadå "bra" ? Vad vill du uppnå? Du förbränner inte mer kalorier om du skulle gjort detta någon annan tid på dagen, och det är med kaloriunderskott man blir av med fläsket.

Gabber
2006-06-13, 15:48
Vadå "bra" ? Vad vill du uppnå? Du förbränner inte mer kalorier om du skulle gjort detta någon annan tid på dagen, och det är med kaloriunderskott man blir av med fläsket.

Ingen har påstått det heller så lugna dig. Jag undrade om det ger någon nackdel om man efter 30 min slutar springa och promenerar istället. Så inte kroppen blir defensiv på något sätt i förbränningen m.m.

Jag har inga problem med kalorier och energi in och ut, jag fattar den delen, det var inte frågan.

Longshot
2006-06-13, 15:54
Ingen har påstått det heller så lugna dig. Jag undrade om det ger någon nackdel om man efter 30 min slutar springa och promenerar istället. Så inte kroppen blir defensiv på något sätt i förbränningen m.m.

Jag har inga problem med kalorier och energi in och ut, jag fattar den delen, det var inte frågan.

Om du äter en välbalanserad kost så behöver du inte oroa dig.

Gabber
2006-06-13, 16:00
Om du äter en välbalanserad kost så behöver du inte oroa dig.

ok :thumbup:

bear.flowertwig
2006-06-13, 16:40
lånar tråden, hur bra är det att göra som jag gör då?

Springa 30 min och gå i 30 min efter varann. Detta innan frukost.

Vad är poängen med att gå? Att du inte orkar springa i 60 min?

Spring i 45 min som kompromiss då, tippar att du bränner mer(skaffa puls-klocka!) och dessutom sprarar tid.

bear.flowertwig
2006-06-13, 17:12
jag springer mycket och om jag formulerar frågan på detta sätt; hur länge ska jag springa och i vilket tempo för att uppnå maximal fettförbränning? för att få samma effekt som gång i 60 minuter (innan frukost)


Du vill bränna motsvarande kcal genom att springa som du bränner under 60 min gång? Det går inte att svara på om du inte mäter kcal-förbrukningen själv(med pulsklocka) för 60 min gång och sen jämför med hur mycket du förbränner när du springer. Det varierar ju en hel del med intensiteten allt i från långsamm jogg till snabb löpning. En halvkvalificerad gissning är att det räcker med att springa 30 min för att bränna lika mycket som under 60 min promenad.

Kieran
2006-06-18, 18:40
Kan någon ge ett bra exempel på ett intervallpass? Distans osv.

Ska man sprta 15-20m, jogga lugnt 15-20? Eller längre än så?
Eller sätta upp markeringar och kör mellan dom.

bear.flowertwig
2006-06-19, 18:31
Kan någon ge ett bra exempel på ett intervallpass? Distans osv.

Ska man sprta 15-20m, jogga lugnt 15-20? Eller längre än så?
Eller sätta upp markeringar och kör mellan dom.


Prova dig fram. Enklast är att börja med lite "fartlekar" på den vanliga joggingrundan. Lägg in snabbare tempo då och då. Variera längd, intensitet, i backe osv.

På andra sidan skalan HIIT: 30 sek MAX(spurt), 30 sek lätt jogg x så många ggr du orkar(räkna inte med att klara så mkt mer än 6-7 ggr i början). Pulsen SKA upp så långt det bara går. Används pulsklocka. Har aldrig kört det här som "morgonförbränning" utan med energi i kroppen senare på dagen.

mirrranda
2006-06-19, 19:17
Om du har tillgång till en bana så är det grymt bra, vissa brukar tycka att det känns lättare att springa på bana för att då har man stenkoll sträckorna.

Ett intervallpass kan vara: 80% av max 400m, därefter 200m vila upprepa 10ggr
eller kanske (som jag brukar köra) : 80-90% av max på 1000m, därefter 300-400m vila, upprepa 10ggr.