handdator

Visa fullständig version : Axelproblem


seva76
2006-06-09, 20:53
Okej, jag halkade okt.2004 och axeln gick ur led. Axeln röntgades och läkaren tyckte att det var inga problem med att jag skulle fortsätta träna. Axeln gick ur led ytterligare 6-7 gånger innan jag gick till sjukgymnasten och fick övningar jag skulle göra för axeln. Efter det har axeln inte gått ur led. Jag kände dock av att axeln satt "löst" ibland, efter sjukgymnastens övningar. Sjukgymnasten tyckte att operation var ett alternativ eftersom jag tyckte att axeln satt "löst" och inte var stabil.

Jag har dock tränat i 6 månader(undvikit latsdrag och chins, kört roddövningar för ryggen) och det har gått bra, axeln har känts stabil. Jag har simmat tre gånger och axeln har börjat kännas "lös" igen. Jag känner att det finns risk att axeln ska hoppa ur led igen. Jag tyckte dock om simningen som cardio. Jag har förstått att jag ska träna rotatorkuffen och triceps långa huvud efter tidigare inlägg.

Mina frågor är:

Finns det möjlighet att jag kommer att få en stabil axel om jag lägger på muskelmassa på axlarnas baksida och triceps långa huvud?

Är det någon som har haft problem med en axel som hoppar ur led och opererat sig.? Jag har läst på nätet och vissa tycker att man får goda resultat och andra tycker tvärtom( nedsatt rörlighet i axeln) med en operation.

Axeln har dock inte gått ur led på nio månader

Tacksam för svar

machine gun
2006-06-09, 21:45
Jag har extremt överrörliga axlar, på undersökningen tog läkaren tag i axeln och lyfte den ur led, helt utan ansträngning.. Han sa att det går att operera, men att man oftast töjer ut ledbanden (eller vad det nu är de "drar åt") igen efter några år. Har man dock skadat axeln, dvs fått den ur led pga trauma kanske det fungerar bättre än på en överrörlig axel. Hursomhelst sa han åt mig att ta mig till gymmet och biffa till mig, jag skulle fortsätta träna rotatorcuffar separat (har program från sjukgymnast) och dessutom träna upp de stora axelmusklerna för att "hålla fast" leden. Triceps sa han ingenting om, men det lär ju knappast skada att även träna resten av kroppen förutom axlarna oavsett ;)

Dzenad
2006-06-10, 09:42
Jag har haft/har samma problem som du beskriver. När jag började styrketräna för ca 3 år sedan, 70 kg, hoppade axeln ur led vid hantellyft-snebänk och den satt lös ett tag. Jag fortsatte styrketräna i princip alla övningar som tidigare fast lite mindre med hantlar och "biffade" till mig. Med tiden kom hantlarna in i bilden igen och nu när jag är 90 kg kan det hända att axeln hoppar ur led igen. Detta händer sällan, 1 gång om året, och om det gör det går skadan över på 1-2 dagar. Som svar på din fråga, axeln har blivit mycket starkare med "viktökningen", dom vikterna jag kör på nu hade jag aldrig ens tänkt kunna köra på för 3 år sen när jag skadade axeln men risken att axeln hoppar ur led finns.