handdator

Visa fullständig version : Noodles lyfter vikter och försöker springa långt


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

Noodles
2006-06-09, 17:20
Eftersom min gamla journal hade Stockholm marathon 2006 som huvudmål anser jag den avslutad. Den här journalen ska väl följa min träning i allmänhet och förhoppningsvis bli långlivad.

Min gamla journal:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56822

Lite basfakta:

Kön: Man (har jag hört)
Ålder 25 (snart tävlande i pensionärsklassen)
Längd: 193 cm
Vikt: För mycket (läs längre ner)

Just nu vet jag inte vad jag ska göra med träningen. Klart är att jag vill fortsätta med allroundträning. Däremot kommer de konkreta målen mest handla om löpningen.

Efter två Stockholm marathon är frågan om jag ska springa ett tredje. Det är inte uppmuntrande att jag missat mitt mål båda åren (samma sak i Göteborgsvarvet). Frågan är om jag är dålig på att sätta upp mål eller dålig på att springa.

Om jag ska springa SM nästa år är frågan om jag ska ha några delmål på vägen dit. Jag vill helst springa något lopp redan i höst men samtidigt är det alltid besvär med resor och anmälningsavgifter. Förra året sprang jag EM-loppet i Göteborg (kvartsmara, augusti) och en idé är att göra en riktigt bra tid där. Å andra sidan vet jag inte om det är värt kostnaden och resan för en så pass kort distans.

Klassikern har alltid funnits i bakhuvudet. Problemet med den är att det krävs planering vad gäller anmälningsavgifter och diverse utrustning. Det blir dessutom rätt många resor. Jag ska göra Klassikern någon gång men frågan är om jag ska börja i år. En variant är i så fall att börja med Lidingöloppet i år.

Nu är jag öppen för förslag och idéer. Vägled mig i min strävan efter träningsmål! :)

Några konkreta fel kan jag dock hitta i min satsning till GV och SM. Det första är bristen på kontinuitet. Den långa vintern gjorde att min dåliga disciplin gjorde sig påmind eftersom jag avskydde halkan. Ska jag ha ett mål krävs det att jag springer hela vintern. Ett annat misstag efter förra årets mara är att jag kom ifrån de längre distanserna. Den här gången ska jag försöka ha regelbundna långpass och vid ett eventuellt SM 07 ska jag vara uthållig som få.

Ett till problem jag har upptäckt är att jag har blivit en tjockis. Även om formen är ok (alla kläder sitter som vanligt) så har jag blivit märkbart tyngre. Ska jag sikta på några bra löptider tänker jag även tappa några kg. Vägen till det blir i så fall genom mindre godsaker. *cry* Jag ska väga mig vid tillfälle och återkomma med exakta siffror.
En eventuell styrkeförlust får jag acceptera eftersom löpningen har blivit lidande av tyngden.

De mål jag har bestämt är:
Reppa utan problem på 100 kg i knäböj
Milen på under 42 minuter
5 km på under 19 minuter

Förslag på fler mål är varmt välkomna!

Yankeee
2006-06-09, 17:41
Klart du ska köra sm07. Du måste ju under 4 timmar. Är vikten ett så stort problem så är det bara att gå ner. Det är inte svårt, särskilt inte med tanke på hur mycket du rör på dig. Just do it.

Löpningen har jag inte mycket att säga om, eftersom att du förmodligen vet en hel del mer om det än mig. Styrketräningen skull jag nog lägga om lite om jag var du. Bara basövningar och skippa fjanteriet. Om du inte har som mål att få en perfekt symmetri så ser jag ingen anledning till att köra annat än t.ex marklyft (frivändningar), knäböj(frontböj), chins, dips, bänkpress(hantelpress) och militärpress. Men det är vad jag tycker, och det är jag ganska ensam om här :)

Lycka till hur som helst, vad du nu bestämmer att du ska satsa på.

Noodles
2006-06-09, 17:53
Klart du ska köra sm07. Du måste ju under 4 timmar. Är vikten ett så stort problem så är det bara att gå ner. Det är inte svårt, särskilt inte med tanke på hur mycket du rör på dig. Just do it.

Löpningen har jag inte mycket att säga om, eftersom att du förmodligen vet en hel del mer om det än mig. Styrketräningen skull jag nog lägga om lite om jag var du. Bara basövningar och skippa fjanteriet. Om du inte har som mål att få en perfekt symmetri så ser jag ingen anledning till att köra annat än t.ex marklyft (frivändningar), knäböj(frontböj), chins, dips, bänkpress(hantelpress) och militärpress. Men det är vad jag tycker, och det är jag ganska ensam om här :)

Lycka till hur som helst, vad du nu bestämmer att du ska satsa på.

Jag vill verkligen gå under 4 timmar. Det känns bara knäckande att jag inte klarade det den här gången heller.

Vikten är jag inte orolig för. Den är definitivt ett problem i löpningen men tänker jag på det så lär jag gå ner. Lyckades jag gå ner 20 kg en gång i tiden är 4-5 (?) kg inget problem.

Jag vill nog fortsätta med helkroppspass eftersom jag gillar en genomkörare av kroppen varje pass. Frågan är hur mycket jag ska fokusera på basövningarna. Jag vill som sagt vara allround och även om det inte är optimalt för löpningen så eftersträvar jag symmetri. Har du några andra synpunkter på de övningar jag kört förr? Jag har försökt hålla mig till ett minimum av övningar. Finns det någon överflödig övning som kan skippas så gör jag det gärna om det hjälper de andra övningarna.

Yankeee
2006-06-09, 18:01
Pass 1
Marklyft
20 kg: 11
40 kg: 6
80 kg: 5,4
Lutande bänk
20 kg: 11
45 kg: 3,3,2
Skivstångscurl
30 kg: 6,5,5
Crunches
15 kg: 16,12,8
Sidolyft hantel
13 kg: 11
16 kg: 6
Hantelpress
28,5 kg: 7
31 kg: 3,3 PB
Hantelrodd
31 kg: 7,6
Sittande axelpress
18,5 kg: 5,4
Enarms tricepsextension med hantel
11 kg: 7,6,5

Sidolyft, hantelrodd, sittande axelpress, enarms tricepsextension med hantel tycker jag att du kan skippa och lägga till chins. Du har inga benövningar heller (om du inte har ett pass 2 någonstans?). Man får ingen benstyrka av löpning, tyvärr ;)

Om jag skulle köra helkropp skulle det vara (det var ungefär så här det såg ut när jag körde helkropp):

Marklyft/Styrkevändningar
Knäböj/frontböj
Bänkpress/hantelpress
Chins
Militärpress.
Stångcurl
Dips

Där har du hela kroppen, förutom vader då heh. Nackdelen är att det är ruskigt tungt att köra sådana pass.

Noodles
2006-06-09, 18:10
Sidolyft, hantelrodd, sittande axelpress, enarms tricepsextension med hantel tycker jag att du kan skippa och lägga till chins. Du har inga benövningar heller (om du inte har ett pass 2 någonstans?). Man får ingen benstyrka av löpning, tyvärr ;)

Om jag skulle köra helkropp skulle det vara (det var ungefär så här det såg ut när jag körde helkropp):

Marklyft/Styrkevändningar
Knäböj/frontböj
Bänkpress/hantelpress
Chins
Militärpress.
Stångcurl
Dips

Där har du hela kroppen, förutom vader då heh. Nackdelen är att det är ruskigt tungt att köra sådana pass.

Det där passet ser jobbigt ut. Låter intressant. :)
Jag hade knäböj på pass 2. Problemet var att jag missade det ett par gånger och sedan vågade jag inte köra knäböj pga träningsvärken som påverkar löpningen. Så löjlig är förklaringen. Nu ska jag börja med knäböj igen och leva med träningsvärken i början.

Vad menar du med styrkevändningar? Jag antar att både knäböj och frontböj är lite overkill. Båda tar väl på framsida lår? Jag föredrar i så fall knäböj enbart.

Yankeee
2006-06-09, 18:13
Det där passet ser jobbigt ut. Låter intressant. :)
Jag hade knäböj på pass 2. Problemet var att jag missade det ett par gånger och sedan vågade jag inte köra knäböj pga träningsvärken som påverkar löpningen. Så löjlig är förklaringen. Nu ska jag börja med knäböj igen och leva med träningsvärken i början.

Vad menar du med styrkevändningar? Jag antar att både knäböj och frontböj är lite overkill. Båda tar väl på framsida lår? Jag föredrar i så fall knäböj enbart.

Träningsvärken vänjer man sig vid, jag kör ju ben tre gånger i veckan och har inga problem att springa.

Styrkevändning:
http://www.tuvayanon.net/pc2.jpg
http://away.com/images/outside/200405/power_clean_lift.gif

Med / menade jag antingen eller :)

Noodles
2006-06-09, 18:17
Träningsvärken vänjer man sig vid, jag kör ju ben tre gånger i veckan och har inga problem att springa.

Styrkevändning:
Med / menade jag antingen eller :)

Jag antog nästan att du menade antingen eller. :)

Styrkevändning verkar ha en enorm skadepotential med min bristande teknik. Vet du vilka muskler som involveras? Det verkar ju vara en kul övning.

Yankeee
2006-06-09, 18:21
Styrkevändning verkar ha en enorm skadepotential med min bristande teknik. Vet du vilka muskler som involveras? Det verkar ju vara en kul övning.

http://www.brianmac.demon.co.uk/pclean.htm

Övningen involverar i princip hela kroppen. Det är ju som ett lätt marklyft bara det att du använder överkroppen också.

machine gun
2006-06-09, 18:54
Klart du ska springa Lidingöloppet! Och det är klart du ska springa SM07, tänk bara på vilken enorm förbättring du gjorde i år mot förra året! Det finns väl ingenting som säger att ytterligare ett års träning skulle försämra resultatet? ;)

Det ska bli kul att följa din träning. Kör hårt! *yourock*

Noodles
2006-06-10, 08:07
http://www.brianmac.demon.co.uk/pclean.htm

Övningen involverar i princip hela kroppen. Det är ju som ett lätt marklyft bara det att du använder överkroppen också.

Ok. Jag ska tänka på den när jag funderar ihop min nya träning.

Noodles
2006-06-10, 08:11
Klart du ska springa Lidingöloppet! Och det är klart du ska springa SM07, tänk bara på vilken enorm förbättring du gjorde i år mot förra året! Det finns väl ingenting som säger att ytterligare ett års träning skulle försämra resultatet? ;)

Det ska bli kul att följa din träning. Kör hårt! *yourock*

Kul att du är intresserad av journalen. :)

Jag tror definitivt jag skulle kunna göra en rejäl förbättring i SM07. När jag har återhämtat mig fullt (benen är bra men inte blåsorna) är det inte omöjligt att jag anmäler mig...

Lidingöloppet är väldigt frestande. Det skulle vara kul att springa "de tre stora" (SM, GV, Lidingö) samma år. Min beslutsångest är enorm just nu.

Noodles
2006-06-12, 08:54
Ojoj. Idag bekräftades mina värsta farhågor. Ett steg upp på vågen visade att jag nu väger 91 kg (!). På något sätt har jag gått upp 6 kg sedan jag började den här journalen. Jag fattar inte riktigt var det har satt sig eftersom inga byxor eller andra kläder sitter konstigt. Däremot bekräftar det min känsla av att jag är tyngre. Jag är nog en av få som gör en marathonsatsning och blir tyngre.

Förhoppningsvis ska tiderna i löpningen bli bättre i takt med att vågen går neråt. Målet är att gå tillbaka till mina vanliga 84-85. Det underlättas definitivt av att mina fötter har återhämtat sig. Imorgon blir första löppasset sedan maran. Jag har börjat skissa lite på ett träningsupplägg som jag postar senare idag eller imorgon.

mirrranda
2006-06-12, 10:14
När det gäller lopp så finns ju alltid S:t eriksloppet, en populär halvmara. Det finns ju även en massa millopp i höst.

Våga inte skita i maran nästa år btw, vi stockholm-marathon-löpare är ju speciella! Supermänniskor! Ge inte upp :hbang:

Noodles
2006-06-12, 11:41
När det gäller lopp så finns ju alltid S:t eriksloppet, en populär halvmara. Det finns ju även en massa millopp i höst.

Våga inte skita i maran nästa år btw, vi stockholm-marathon-löpare är ju speciella! Supermänniskor! Ge inte upp :hbang:

Hur ska jag våga säga nej till maran när du säger så? :D

Jag lovar att bestämma mig snart. Ska jag ställa upp vill jag kunna planera tidigt.

Angående S:t erik så är det lockande men frågan är om jag orkar med en resa till Sthlm. Min erfarenhet av maran är att det blir ett helt projekt att springa i städer som ligger en bit bort. Det är inte billigt att löpa när utrustning ska köpas, avgifter betalas och resor fixas.

Förresten tar jag just nu tillbaka allt jag sa om hur varmt det var i Sthlm. Den här värmen är brutal.

mirrranda
2006-06-12, 13:49
Hehe bra där :D vi måste ju hålla ihop! (Andra människor förstår liksom inte ;) )

Ok, jag trodde du bodde i Sthlm. Då kan jag förstå att det blir lite jobbigt. Men har du varit inne på marathon.se och sökt i kalendet-databasen? Där kan man hitta alla möjliga lopp i Sverige!

Noodles
2006-06-12, 14:42
Hehe bra där :D vi måste ju hålla ihop! (Andra människor förstår liksom inte ;) )

Ok, jag trodde du bodde i Sthlm. Då kan jag förstå att det blir lite jobbigt. Men har du varit inne på marathon.se och sökt i kalendet-databasen? Där kan man hitta alla möjliga lopp i Sverige!

Ja, vi långdistanslöpare är ett utrotningshotat släkte på Kolozzeum. Jag brukar ta skydd bakom Yankee eftersom han är både stark och kan springa långt.

Egentligen skulle jag ha sprungit Broloppet (sista året det går) kommande helg. Det hade varit nära och bra. Tyvärr vågade jag inte anmäla mig eftersom jag hade lite känningar i benhinnorna (alt. tibialis anterior) inför maran och trodde att kroppen behövde läka. Just nu känns benen helt ok och då är det lite surt att jag inte anmälde mig tidigare.

wintersnowdrift
2006-06-13, 21:36
Har precis uppdaterat mig på ditt maratonlopp, och jag tycker att du ska vara så nöjd! Jag har inte sprungit något maraton (än), men 42 km är inte att leka med. Det är bara att ta nya tag. Jag har precis insett att hjärnans resultatfixering och kroppens prestationsförmåga inte alltid är kompatibla, och att man då får kompromissa (på kroppens villkor...). Så länge löparglädjen finns där tycker jag att du ska satsa vidare!

Lycka till!

//Kristin

Noodles
2006-06-13, 22:48
Har precis uppdaterat mig på ditt maratonlopp, och jag tycker att du ska vara så nöjd! Jag har inte sprungit något maraton (än), men 42 km är inte att leka med. Det är bara att ta nya tag. Jag har precis insett att hjärnans resultatfixering och kroppens prestationsförmåga inte alltid är kompatibla, och att man då får kompromissa (på kroppens villkor...). Så länge löparglädjen finns där tycker jag att du ska satsa vidare!

Lycka till!

//Kristin

Tack! Välkommen tillbaka. :)

Löparglädjen finns definitivt. Frågan är om jag är villig att genomlida loppet om jag inte får de resultat jag vill. Jag kanske ska gå ner i distans och springa upp till halvmara. Så länge jag håller mig på de distanserna blir det inte lika plågsamt. Problemet är att jag gillar SM som lopp (organisationen och folkfesten).

Hur går det med din skada förresten? Har den fått läka ordentligt?

Yankeee
2006-06-14, 04:33
Ja, vi långdistanslöpare är ett utrotningshotat släkte på Kolozzeum. Jag brukar ta skydd bakom Yankee eftersom han är både stark och kan springa långt.


Så länge det inte är 30 grader ute så kan jag springa långt :D

Du vet att vi kommer att heja på dig oavsett vilka lopp du springer ;) Gör det som känns bäst.

Noodles
2006-06-14, 16:51
Du vet att vi kommer att heja på dig oavsett vilka lopp du springer

Det värmer att höra. :love:

Noodles
2006-06-14, 17:54
Igår blev det några km lätt löpning. Första passet sedan maran och det kändes förvånansvärt bra. Idag gick jag till gymmet för att komma igång med styrketräningen igen. Körde försiktigt med benen för att inte chocka dem.

Knäböj
Tom stång: 12
40 kg: 10
50 kg: 8
60 kg: 7,6
Lårcurl
40 kg: 10,10,8,6
Hantelcurl
16 kg: 8
18,5 kg: 6,5
Sittande axelpress
21 kg: 6,5,4
Crunches
15 kg:
15,8,7
Hantelrodd
31 kg: 8,7
Enarms tricepsextension med hantel
11 kg: 7,7,6

Känns bra att vara igång med knäböjen igen. Det var lite vingligt med tekniken men förhoppningsvis sitter det nästa vecka.

Det modifierade styrketräningsprogrammet består av tre pass i veckan och kommer väl visa sig efter hand.

Löpningen ska bestå av tre pass i veckan + någon extra konditionsträning efter ett av styrkepassen. Det extra konditionspasset är mest för att min kondition känns som att jag har rökt tre paket cigaretter om dagen... Mitt mål under sommaren är att kämpa ner min tid på milen och förhoppningsvis förbättras den i takt med att vågen går ner. Jag kommer fortfarande ha ett långpass i veckan för att inte tappa distansen. Däremot kommer jag inte bestämma mig om SM07 förrän senare i sommar.

Jag ska även försöka periodisera löpträningen och ha lite lättare intensitet var fjärde vecka. Förhoppningsvis ska den "vilan" ge resultat. Jag kommer även ha mer koordinationsträning och förbättring av löpsteget. Målet är milen på 42 minuter och 5 km på 19 minuter. Frågan är när jag når det...

Noodles
2006-06-15, 17:35
Vissa dagar går allt bara dåligt. Försökte springa 10 km idag. Tog mig precis runt på km-tiden 4:54. Med sådan fart ska jag vara glad om jag klarar milen på 48 minuter. Sammanfattningvis kan jag idag komma fram till:

1. Jag är inte längre snabb på milen.
2. Maran var en distans som var alldeles för lång. Uppenbarligen är jag ingen riktig långdistansare.
3. På gymmet är jag klenare än genomsnittlig kolomedlem.

Mitt självförtroende är just nu nere på noll.

Tur att min mamma åtminstone tycker att jag är en snäll pojke.

Inte blir självförtroendet bättre av att jag på väg hem efter löpningen möter Mr Marathon him self, Ander Szalkai. Om jag tog fel på person var det verkligen lika som bär och killens tempo antydde att det var Szalkai. Jag kanske skulle ha stoppat honom och bett om råd. Han sprang ju nästan snabbare än jag cyklade.

Nu ska jag titta vidare på England-T&T. Hoppas Sverige lyckas bättre mot Paraguay än jag gjorde i spåret.

Yankeee
2006-06-15, 18:57
Kom igen nu, sluta jämföra dig med andra hela tiden. Du tränar väl för dig själv? För att må bra? För att det är kul? Struna i det du känner att du måste och köra bara det du gillar :)

Noodles
2006-06-15, 19:01
Kom igen nu, sluta jämföra dig med andra hela tiden. Du tränar väl för dig själv? För att må bra? För att det är kul? Struna i det du känner att du måste och köra bara det du gillar :)

Oroa dig inte. Jag älskar själva träningen. Det gäller både styrketräningen och löpningen. Däremot är det tråkigt när jag inte utvecklas och ser resultat av träningen.

Tidigare har jag haft perioder där jag tränade mer som ett tvång. Aldrig mer. Motivationen är definitivt på topp. Formen är det däremot inte. Att jag hela tiden jämför mig med andra handlar om att jag är en hopplös tävlingsmänniska. :)

Yankeee
2006-06-15, 19:04
Oroa dig inte. Jag älskar själva träningen. Det gäller både styrketräningen och löpningen. Däremot är det tråkigt när jag inte utvecklas och ser resultat av träningen.

Tidigare har jag haft perioder där jag tränade mer som ett tvång. Aldrig mer. Motivationen är definitivt på topp. Formen är det däremot inte. Att jag hela tiden jämför mig med andra handlar om att jag är en hopplös tävlingsmänniska. :)

Det låter bra. Om du inte ser resultat (eller är det så att du får resultat, bara det att du är hemmablind eller motsv?) så kanske det är dags att lägga om något. Kost, träning, vila?

Perfekt. Men du måste ju tänka på att det inte går att jämföra med folk som enbart styrketränar om man själv kör både löpning(seriöst) och styrka. Man gör ju ofta det felet att man jämför styrkan med folk som bara kör styrka och löpningen med folk som bara kör löpning :) Då är det rätt svårt att framstå som bra.

Noodles
2006-06-15, 19:19
Det låter bra. Om du inte ser resultat (eller är det så att du får resultat, bara det att du är hemmablind eller motsv?) så kanske det är dags att lägga om något. Kost, träning, vila?

Perfekt. Men du måste ju tänka på att det inte går att jämföra med folk som enbart styrketränar om man själv kör både löpning(seriöst) och styrka. Man gör ju ofta det felet att man jämför styrkan med folk som bara kör styrka och löpningen med folk som bara kör löpning :) Då är det rätt svårt att framstå som bra.

Jag har ju inte sett resultatet av mitt nya träningsupplägg ännu (två dagar är lite för tidigt att utvärdera). Förhoppningvis ska jag utvecklas i både styrketräningen och löpningen. Vila har jag haft rätt mycket sedan maran. Nu ska jag dessutom periodisera löpningen för att få perioder som liknar vila. Extra vilodagar kommer ofta av praktiska skäl (resor mm).

Det sorgliga är ju att det finns många här (seriöst styrketränande) som antagligen skulle göra en bättre miltid än jag gör i dagsläget. Jag fattar ärligt talat inte hur jag kunde göra 42:59 i höstas. Kan vikten göra så mycket?

En teori (förutom vikten) är att mitt löpsteg har blivit förstört. Orsaken kan vara den långa vintern när jag fick springa mycket i halka. Ofta kommer jag på mig själv med att springa som jag gör på halt underlag. Dvs korta steg där jag mest jobbar vertikalt och inte har något riktigt driv. Mitt steg känns tungt och klumpigt. När jag nu lägger in specifik teknikträning blir det förhoppningsvis bättre.

Noodles
2006-06-16, 14:58
Gårdagens dåliga pass är nu glömt och inspirerad av mitt möte med Anders Szalkai gick jag till gymmet:

Lutande bänkpress
60 kg: 4,4,4
Hantelcurl
16 kg: 10
18,5 kg: 5
Sittande axelpress
21 kg: 5,4
Crunches
15 kg: 15,10,8
Hantelpress
28,5 kg: 5
31 kg: 5,4
Hantelrodd
31 kg: 6,5
Enarms tricepsextension med hantel
11 kg: 6,6,6

Som avslutning körde jag 20 minuter konditionsträning. Eftersom jag hade lite ont i fotleden var det bäst att avstå löpbandet. Jag fick återse min gamla kompis crosstrainern. Vi hade ett förhållande för länge sedan men när jag började löpa försakade jag henne. Vi har lovat att hålla kontakten bättre den här gången.

Nu ska jag äta.

Noodles
2006-06-20, 09:08
Idag provade jag på lite trevlig intervallträning. Jag körde intervaller på ca 2 minuter och höll på i dryga 15 minuter. Det blev även lite teknikträning och försök till fartstegringar.

Vågen visade imorse 89,7 kg. En viktnedgång på 1,3 kg känns som statistiskt osäker. Huvudsaken är att jag inte har ökat.

Noodles
2006-06-21, 17:37
Gymmet idag.

Knäböj
Tom stång: 10
40 kg: 8
60 kg: 8
80 kg: 6,5
Lårcurl
35 kg: 6,5,4,4,3
Hantelcurl
16 kg: 8
18,5 kg: 5,5
Crunches
15 kg: 11,6,4
Sittande axelpress
21 kg: 5,5
Hantelrodd
31 kg: 6,6
Tricepsextension med hantel
11 kg: 7,5,5

Pga mitt jobb den här sommaren kommer träningen nog bli lidande. Förutom att jobbet är fysiskt krävande (speciellt för en teoretiker som jag) så har jag en bit att cyka till och från. Jag har inte känt mig så svag i benen på länge. Hela kroppen känns seg men jag hoppas det blir bättre efter första veckan. Snart är det ju midsommar och tredagarshelg.

Yankeee
2006-06-21, 17:41
Träningen blir inte lidande om du inte vill att den ska bli det ;) Det handlar bara om att vänja sig. Första och andra veckan kommer säkert att bli jobbiga, men som vanligt, it pays to be a winner ;) Bara att köra som vanligt så ska du se att kroppen vänjer sig. Iof måste man vara petnoga med energiintag och vila. Men det löser du nog.

Noodles
2006-06-21, 17:57
Träningen blir inte lidande om du inte vill att den ska bli det ;) Det handlar bara om att vänja sig. Första och andra veckan kommer säkert att bli jobbiga, men som vanligt, it pays to be a winner ;) Bara att köra som vanligt så ska du se att kroppen vänjer sig. Iof måste man vara petnoga med energiintag och vila. Men det löser du nog.

Jo, du borde ju veta med ditt jobb. Fattar inte hur du kan träna som du gör.

Det jobbiga är ju att min plan var att gå ner i vikt under sommaren. Det känns som att viktnedgången inte blir lika kontrollerad som jag vill. För att orka med träning och jobb måste jag definitivt äta mer. Å andra sidan hade jag tänkt gå ner i vikt genom att reglera kosten från det jag var van vid (stillasittande arbete). Tidigare år med krävande jobb har alltid gjort att jag gått ner mycket i vikt. Jag vill minska men inte på det här sättet.

Det bästa är nog bara att jag äter ordentligt och så får vi se var vikten hamnar.

Edit: Yeah!!! 1000 inlägg. Jag ska kanske sluta skriva nu för att landa på en jämn och fin siffra.

Yankeee
2006-06-21, 18:02
Jo, du borde ju veta med ditt jobb. Fattar inte hur du kan träna som du gör.

Det jobbiga är ju att min plan var att gå ner i vikt under sommaren. Det känns som att viktnedgången inte blir lika kontrollerad som jag vill. För att orka med träning och jobb måste jag definitivt äta mer. Å andra sidan hade jag tänkt gå ner i vikt genom att reglera kosten från det jag var van vid (stillasittande arbete). Tidigare år med krävande jobb har alltid gjort att jag gått ner mycket i vikt. Jag vill minska men inte på det här sättet.

Det bästa är nog bara att jag äter ordentligt och så får vi se var vikten hamnar.

Edit: Yeah!!! 1000 inlägg. Jag ska kanske sluta skriva nu för att landa på en jämn och fin siffra.

Mja, jag har iof ett jobb till också ;) Koffein innan träning är min lösning, men aldrig för att orka med jobben.

Att gå ner i vikt samtidigt som man ökar aktivitetsnivån mycket tycker inte jag är en bra ide. Bättre att äta ordentligt så kroppen orkar med allt och vänjer sig. Sedan kan man börja tänka i andra banor. Antar att du vill att träningen ska gå bra också ;)

Tss, 17000 kvar bara.

Noodles
2006-06-26, 17:45
Efter en helg med härligt midsommarfirande (och irriterande myggbett) skulle jag ta mig till gymmet:

Marklyft
40 kg: 10
60 kg: 8
80 kg: 5,5
Sittande axelpress
21 kg: 5,5
Hantelcurl
16 kg: 8
18,5 kg: 5,4
Crunches
15 kg: 13,7,5
Hantelpress
28,5 kg: 5
31 kg: 5,4
Hantelrodd
31 kg: 6,6
Tricepsextension med hantel
11 kg: 6,5,5

Noodles
2006-07-03, 17:36
Jag ber om ursäkt till den tappra skara som följer den här journalen. Jag skyller min dåliga uppdatering helt på värmen. Träningen har i stort sett rullat på, det är bara journalen som har gått dåligt.

Idag kröp jag med värmeslag till gymmet:

Marklyft
40 kg: 10
60 kg: 8
80 kg: 4,5
Sittande axelpress
21 kg: 6,5,3
Hantelcurl
16 kg: 7
18,5 kg: 5,5
Crunches
15 kg: 15,10,7
Hantelpress
31 kg: 6,4,3
Hantelrodd
31 kg: 7,6
Enarms tricepsextension med hantel
11 kg: 7,5,5

Nu ska jag krypa in i kylskåpet.

Noodles
2006-08-07, 11:30
Nu är mitt relativt fysiska sommarjobb över och förhoppningsvis ger det mer energi till träningen.

De senaste veckorna har jag haft en positiv känsla som fått ett beslut att växa fram. Jag kommer att satsa på Stockhom marathon 2007. Vägen dit ska bestå av den träning jag nämnt tidigare, dvs periodisering av träningen och helt enkelt bättre löpträning. Förutom fler långpass (börja tidigare den här gången) ska jag försöka slita med mer intervallträning och backträning. http://bestsmileys.com/exercising/7.gif

Styrketräningen ska också fortsätta. Om inte annat för att kunna sikta på Beach 2010.

Min löpform är usel och jag ser det som en fördel. Framstegen blir ju tydligare.

Som mjukstart på satsningen ska jag ställa upp i ett 10 km-lopp i september. Dagsformen gör väl att jag får vara glad om tiden går under 48 minuter. Eventuellt ska jag springa Göteborgsvarvet också. Årets resultat gör att jag får starta betydligt längre fram. Vi får se vad formen och de praktiska sakerna runt om säger.

Nu är det slut på vilan!

Yankeee
2006-08-07, 11:33
Lycka till nudeln. Vad har du för mål på sm07?

Noodles
2006-08-07, 11:35
Lycka till nudeln. Vad har du för mål på sm07?

Tack! Du är alltid snabbast att se journalen. :)

Målet är väl egentligen att jag ska klara de 4h jag inte klarade i år. Å andra sidan känns det dumt att sätta samma mål igen. Sub 4h är mitt preliminära mål och i höst kan jag förhoppningsvis höja ribban om träningen ger resultat.

Yankeee
2006-08-07, 11:51
Tack! Du är alltid snabbast att se journalen. :)

Målet är väl egentligen att jag ska klara de 4h jag inte klarade i år. Å andra sidan känns det dumt att sätta samma mål igen. Sub 4h är mitt preliminära mål och i höst kan jag förhoppningsvis höja ribban om träningen ger resultat.

Fniss.

Ah, just ja. Det klarar du utan problem, du sprang väl inte ens något förra vintern?

Noodles
2006-08-07, 11:55
Fniss.

Ah, just ja. Det klarar du utan problem, du sprang väl inte ens något förra vintern?

Jag sprang faktiskt förra vintern. Nu ska du inte förminska min disciplin. ;)

Jag sprang däremot inte så mycket som jag borde. :)

Nu när du kör intensiv benträning ska det bli kul att springa SM07 ihop med dig.

Yankeee
2006-08-07, 11:57
Nu när du kör intensiv benträning ska det bli kul att springa SM07 ihop med dig.

Kul för att du kommer att skratta hela vägen till målet? :)
Får se om det blir något sm07, beror på hur allt löser sig under hösten.

Noodles
2006-08-07, 12:00
Kul för att du kommer att skratta hela vägen till målet? :)
Får se om det blir något sm07, beror på hur allt löser sig under hösten.

På mina två försök i SM har jag varit gråtfärdig från 21 km och in i mål. Efteråt har jag inte ens orkat gråta utan gjort en perfekt imitation av en zombie.

Jag hoppas att du ställer upp. Du springer riktigt bra. :thumbup:

machine gun
2006-08-07, 13:52
Kul att höra att det blir ännu en marathon-satsning. Ska bli kul att följa :thumbup: Lycka till!

Noodles
2006-08-07, 15:58
En dag på gymmet:

Marklyft
40 kg: 10
60 kg: 6,6
80 kg: 5,6
Hantelcurl
16 kg: 8
18,5 kg: 5,4
Sittande axelpress
21 kg: 5,4
Crunches
15 kg: 14,10,7
Hantelpress
28,5 kg: 5
31 kg: 5,3
Hantelrodd
33,5 kg: 5,4
Enarms tricepsextension
11 kg: 6,5,5

Imorgon ska jag springa. Om det går som förra veckan kommer det inte vara några jättetider.

Jag kommer inte anpassa träningen efter milloppet i september utan bara byta ut ett av löppassen mot tävlingen. Loppet är mer en chans att få officiell tidtagning på 10 km.

Noodles
2006-08-08, 21:15
Idag sprang jag med lätta (?) steg. På schemat stod intervall- och teknikträning. Intervallerna var ca 500 m på 75-80% av toppfart med återhämtning på ca 200 m. Efter det körde jag stegträning. Den bestod av att kicka mig själv i baken och höga benlyft. Upprepades några gånger. Slutligen blev det fartstegring upp till toppfart med fokus på tekniken.

Jag hoppas att teknikträningen ska hjälpa mig på milen och även ge ett bättre löpsteg på längre sträckor.

Noodles
2006-08-09, 14:57
Dagens styrkepass

Knäböj
Tom stång: 12
40 kg: 10
80 kg: 6,6,6
Lårcurl
40 kg: 8,8,7,6
Stående axelpress
21 kg: 6,4,4
Hantelcurl
16 kg: 8
18,5 kg: 5,4
Crunches
15 kg: 16,12,8
Hantelrodd
33,5 kg: 6,6
Dips
11,6,5

Jag fick ett kärt återseende med min gamla hatövning, dips. Anledningen är självklart Dipstråden. Synd att resultatet inte blev bättre. Tror jag ska köra dips istället för extension en gång i veckan. Brukade åtminstone göra 16 st förr.

Yankeee
2006-08-10, 08:51
Idag sprang jag med lätta (?) steg. På schemat stod intervall- och teknikträning. Intervallerna var ca 500 m på 75-80% av toppfart med återhämtning på ca 200 m. Efter det körde jag stegträning. Den bestod av att kicka mig själv i baken och höga benlyft. Upprepades några gånger. Slutligen blev det fartstegring upp till toppfart med fokus på tekniken.

Jag hoppas att teknikträningen ska hjälpa mig på milen och även ge ett bättre löpsteg på längre sträckor.

Har du fått hjälp av någon kunnig med teknikträningen eller har du läst på själv?

Noodles
2006-08-10, 13:35
Har du fått hjälp av någon kunnig med teknikträningen eller har du läst på själv?

Snappat upp en del från folk i min omgivning med mer löpvana. Vissa saker har jag tagit från löparforum (Puls) och en del kommer från Runner's World.

Noodles
2006-08-10, 13:37
Milen idag. Vi kan väl enas om att jag har förbättringspotential.

10 km @ 48:53

Jag vet inte vad mitt mål inför milloppet i september ska vara. På en dryg månad hinner jag inte så långt men bara vanan av att löpa borde förbättra tiden. Förhoppningsvis går även vikten ner något. Just nu siktar jag på att komma under 47:30 igen. Det låter väl inte så imponerande men i nuvarande form måste jag ta allt i små steg.

Yankeee
2006-08-10, 14:07
Snappat upp en del från folk i min omgivning med mer löpvana. Vissa saker har jag tagit från löparforum (Puls) och en del kommer från Runner's World.

Ah, ok. Det är säkert jättebra med teknikträning. Känns lite riskabelt bara. Känns som ganska stor skaderisk att ändra steg och sådant.

Noodles
2006-08-10, 15:51
Ah, ok. Det är säkert jättebra med teknikträning. Känns lite riskabelt bara. Känns som ganska stor skaderisk att ändra steg och sådant.

Jag gör det när jag har sprungit ett tag och är ordentligt uppvärmd. Mitt steg behöver verkligen ändras. Det går inte att känna igen efter förra vintern. Fattar inte hur det kunde flyta på så bra under hösten för att sedan springa med blyklumpar på våren.

Noodles
2006-08-11, 14:39
Lutande bänk
Tom stång: 12
50 kg: 8
60 kg: 4,4
Hantelcurl
16 kg: 9
21 kg: 4,3 PB
Stående axelpress
21 kg: 5,4
Crunches
15 kg: 14,10,10
Hantelpress
28,5 kg:5,6
31 kg: 4
Hantelrodd
33,5 kg: 6,6
Enarms tricepsextension
11 kg: 6,6,7

Har inte kört lutande bänk på ett bra tag och såg till att ta det lite försiktigt där.

Ikväll ska jag äta god mat och avnjuta finalerna i Friidrotts-EM. Imorgon blir det vilodag och om inget oförutsett inträffar ska jag springa på söndag.

MilkmaN
2006-08-12, 18:28
I'm watching you.

Jämnlånga och jämntjocka, fast jag är nog lite starkare och lite långsammare. 47:30 lär du ju fixa utan problem, även i dagsläget tror jag. Bara det faktum att det är tävling gör ju att man tänder till ytterligare.

Noodles
2006-08-13, 10:59
I'm watching you.

Jämnlånga och jämntjocka, fast jag är nog lite starkare och lite långsammare. 47:30 lär du ju fixa utan problem, även i dagsläget tror jag. Bara det faktum att det är tävling gör ju att man tänder till ytterligare.

Kul att du är intresserad av journalen. :)

Förhoppningsvis ska jag fixa 47:30. Förra året kunde jag springa under 45 utan att anstränga mig överdrivet. Jag börjar undra om det spår jag springer nu har felmätt distans. Det är egentligen bara där jag har gjort de dåliga tiderna och på flera andra milslingor har det gått betydligt bättre. Hmm.

Noodles
2006-08-13, 22:13
Idag blev det lite lättare löpning. Sprang 15 km utan att ta tid (sensationellt!). Kände bara att jag behövde få in kontinuiteten i löpningen och därför var tiden sekundär.

I övrigt har jag mest ägnat helgen åt ärenden och småfixat här hemma. Igår blev det restaurang och en rejäl bit entrecoté. :thumbup:

machine gun
2006-08-14, 12:49
Förhoppningsvis ska jag fixa 47:30. Förra året kunde jag springa under 45 utan att anstränga mig överdrivet. Jag börjar undra om det spår jag springer nu har felmätt distans. Det är egentligen bara där jag har gjort de dåliga tiderna och på flera andra milslingor har det gått betydligt bättre. Hmm.

De flesta motionsslingor verkar vara felmätta. Kontrollera med Google Earth eller mapmyrun.com. Alternativt cykeldator om det är möjligt. Du kanske är mkt snabbare än du tror :)

Yankeee
2006-08-14, 13:02
De flesta motionsslingor verkar vara felmätta. Kontrollera med Google Earth eller mapmyrun.com. Alternativt cykeldator om det är möjligt. Du kanske är mkt snabbare än du tror :)

Det skriver jag under på. Trodde att jag hade ok kondition tills jag mätte sträckan jag normalt sett sprang med olika program. -8% är ganska stor skillnad :/ Förhoppningsvis är det tvärtom för dig :D

MilkmaN
2006-08-14, 13:06
Hm, fast hur säkra är de mätmetoder som finns på nätet? Tex google earth?

Får väl ta och mäta mina sträckor också nån gång, även om jag inte springer så mkt långdistans just nu. Springa utan tidspress är för övrigt ganska skönt. Jag känner mig alltid rätt pressad när jag har en tid att passa, och det kan gå sämre eftersom man undermedvetet spänner sig och "måste hinna i tid". Utan tid blir steget avslappnat och man tar ut sig lagom = jämnare fart = mer ork.

Så tänker jag iaf.

Yankeee
2006-08-14, 13:12
Hm, fast hur säkra är de mätmetoder som finns på nätet? Tex google earth?


Förmodligen betydligt säkrare än en gubbe som går med ett hjul och räknar klick. Mätte precis löparbanan vid Sundbybergs IP, den är 380 meter. 383,4 m fick jag i google utan att vara överdrivet exakt när jag mätte.

Noodles
2006-08-14, 13:37
De flesta motionsslingor verkar vara felmätta. Kontrollera med Google Earth eller mapmyrun.com. Alternativt cykeldator om det är möjligt. Du kanske är mkt snabbare än du tror :)

Ja, det kan stämma. Det finns km-skyltar utmed spåret och det lustiga är att mellan 3-5 och km får jag en km-tid på långt över 5 minuter. Mellan 5-6 km går det på runt 3:30/km. Övriga km ligger oftast på 4:45. Förvirrande. *screwy*

Jag får väl ta en tur med cykeln någon gång och mäta upp med cykeldatorn. Alternativt vänta tills jag har skaffat pulsmätare med distansmätare. Frågan är om jag har kvar något självförtroende vid det laget. :D

Noodles
2006-08-14, 13:38
Hm, fast hur säkra är de mätmetoder som finns på nätet? Tex google earth?

Får väl ta och mäta mina sträckor också nån gång, även om jag inte springer så mkt långdistans just nu. Springa utan tidspress är för övrigt ganska skönt. Jag känner mig alltid rätt pressad när jag har en tid att passa, och det kan gå sämre eftersom man undermedvetet spänner sig och "måste hinna i tid". Utan tid blir steget avslappnat och man tar ut sig lagom = jämnare fart = mer ork.

Så tänker jag iaf.

Det var faktiskt ett rätt behagligt pass när klockan inte styrde. Skulle inte förvåna mig om jag sprang snabbare än någonsin. Steget kändes iaf lättare än på länge.

Noodles
2006-08-14, 13:39
Förmodligen betydligt säkrare än en gubbe som går med ett hjul och räknar klick. Mätte precis löparbanan vid Sundbybergs IP, den är 380 meter. 383,4 m fick jag i google utan att vara överdrivet exakt när jag mätte.

Är det en vanlig löparbana på en friidrottsarena? Ska inte de vara 400 m? Iofs beror det ju på var du mäter på banan.

Noodles
2006-08-14, 13:43
Dagens gympass:

Marklyft
40 kg: 12
60 kg: 10
80 kg: 6,6
Hantelcurl
16 kg: 10
21 kg: 4,4
Sittande axelpress
21 kg: 5,4
Crunches
15 kg: 17,11,8
Hantelpress
31 kg: 5,4,3
Hantelrodd
33,5 kg: 6,6
Enarms hantelextension
11 kg: 6,6,6

Hantelpressen kändes tung och det var länge sedan jag gjorde framsteg i den. Hantelrodden skulle jag antagligen kunna öka. Kommer nog göra det nästa pass. Nästa pass ska jag nog göra ett nytt försök med dips.

Meningen är ju att jag ska periodisera träningen nu. Den här veckan räknas som andra veckan i en fyraveckorscykel. Jag ska försöka höja intensiteten på både löp- och styrketräning den här veckan och förhoppningsvis nå kulmen nästa vecka. Veckan därefter blir lite lugnare för att få återhämtningen. Det ska bli intressant att se om det upplägget hjälper styrketräningen och/eller löpträningen.

Yankeee
2006-08-14, 14:15
Är det en vanlig löparbana på en friidrottsarena? Ska inte de vara 400 m? Iofs beror det ju på var du mäter på banan.

Normalt sett är de 400 m, men den på sundbyberg är bara 380 av någon anledning.

Noodles
2006-08-14, 14:21
Normalt sett är de 400 m, men den på sundbyberg är bara 380 av någon anledning.

Nu blev jag nyfiken. Måste de inte vara 400 m för att räknas som riktiga löparbanor? Var på banan mätte du? :)

Yankeee
2006-08-14, 14:29
Nu blev jag nyfiken. Måste de inte vara 400 m för att räknas som riktiga löparbanor? Var på banan mätte du? :)

Vet ej. Men banan _är_ 380 meter. Det visste jag innan jag mätte.

Noodles
2006-08-15, 15:04
Intvervall- och teknikträning idag. Körde ungefär som förra veckan, dvs ca 500 m intervaller. Höll dock ett högre tempo än förra veckan. Avslutade med teknikträning och nedjoggning.

Det började regna precis när jag började springa. Härligt.

Noodles
2006-08-17, 06:09
Ohoj. Gårdagens eskapader:

Knäböj
Tom stång: 15
50 kg: 8
80 kg: 6,6,5
Lårcurl
40 kg: 10,8,6,6
Hantelcurl
16 kg: 9
21 kg: 3,3
Stående axelpress
21 kg: 4,4,3
Crunches
10 kg: 17,12,10
Hantelrodd
33,5 kg: 6,6
Dips
12,6,8

Axlarna kändes klena i axelpressen men i övrigt kändes passet bra. Kul att försöka göra lite dips igen.

Noodles
2006-08-17, 12:21
Idag blev det löpning.

10 km @ 48.55 = dåligt

Var lite seg i benen efter gårdagens benträning men det kan inte förklara allt. Om min försämring fortsätter i den här takten får jag vara glad om jag klarar maxtiden i SM07.

Lunchen var däremot god. Pasta med hemmagjord laxsås.

Yankeee
2006-08-17, 13:27
Under 50 är väl helt ok? Du väger väl inte fjäder nu heller om jag har rätt information :)

Noodles
2006-08-17, 14:34
Under 50 är väl helt ok? Du väger väl inte fjäder nu heller om jag har rätt information :)

Egentligen är under 50 ok men med tanke på min bakgrund och erfarenhet borde jag lätt komma under 47.

Haha, min vikt ska vi inte diskutera. Den ligger på 89 kg nu. Låg ju på 91 i början av sommaren så jag har fått ner den lite. Jag har skärpt till kosten nu och snart ska jag vara tillbaka på stadiga 85 kg. :)

Noodles
2006-08-18, 11:24
Styrketräning innan helgen.

Lutande bänk
Tom stång: 15
50 kg: 8
60 kg: 5,4
Hantelcurl
16 kg: 9
21 kg: 4,4
Sittande axelpress
21 kg: 4,4,3
Crunches
15 kg: 16,11,7
Hantelpress
31 kg: 5,4,3
Hantelrodd
33,5 kg: 6,6
Enarms tricepsextension
11 kg: 8,6,5

Vilodag imorgon och förhoppningsvis ett bra långpass på söndag.

Noodles
2006-08-22, 12:10
Intervaller idag.

Började som vanligt med uppvärmning och sedan sprang jag ca 500 m per intervalll. Lyckades hålla ytterligare högre tempo än förra veckan.

Avslutade med teknikträning. Antingen är det inbillning eller så börjar jag bli lite mjukare och få bättre rörlighet. Övningarna går betydligt lättare nu.

Yankeee
2006-08-23, 04:42
Ah, 89 kg är ganska mycket för löpning. Fast det går ju, när man börjar krypa över 90-gränsen märks det direkt :) /En som vet :P

Grymma intervaller du kör. 500 meter är inte att leka med. Typ hur många % av max håller du när du kör 500?

Noodles
2006-08-23, 06:23
Ah, 89 kg är ganska mycket för löpning. Fast det går ju, när man börjar krypa över 90-gränsen märks det direkt :) /En som vet :P

Grymma intervaller du kör. 500 meter är inte att leka med. Typ hur många % av max håller du när du kör 500?

Mmm, 89 kg är för mycket. Även om det inte är mycket för min längd så måste jag fortfarande släpa runt skiten. Formen är inte heller så dålig men jag är villig att offra muskelmassa för att tappa vikten.

Förresten är det ingenting om man har varit över 100-strecket och försökt springa. ;)

Intervallerna känns bättre och bättre. Jag skulle gissa att jag ligger på 80-85% av maxfart när jag kör 500 m. Förut höll jag högre fart men kortare intervaller.

Noodles
2006-08-23, 13:45
Marklyft
40 kg: 12
60 kg: 8
80 kg: 6,6,6
Hantelcurl
16 kg: 8
21 kg: 4,3
Stående axelpress
21 kg: 4,4
Crunches
15 kg: 14,11,10
Hantelpress
31 kg: 6,4,4
Hantelrodd
33,5 kg: 6,5
Enarms hantelextension
11 kg: 5,5,5

Yankeee
2006-08-24, 04:53
Mmm, 89 kg är för mycket. Även om det inte är mycket för min längd så måste jag fortfarande släpa runt skiten. Formen är inte heller så dålig men jag är villig att offra muskelmassa för att tappa vikten.

Förresten är det ingenting om man har varit över 100-strecket och försökt springa. ;)

Intervallerna känns bättre och bättre. Jag skulle gissa att jag ligger på 80-85% av maxfart när jag kör 500 m. Förut höll jag högre fart men kortare intervaller.

Du är väl också runt 190? Förstår problemet ;) Är inte så kul att se ut som peter crouch bara för att man ska kunna springa optimalt.

Hehe, DET är tungt :) Har varit uppe på 99 själv och det är hopplöst.

Oj, det var bra. Har du testat att springa 400 m? Jag vill klara det under 1 minut. Något för dig kanske?

Noodles
2006-08-24, 06:25
Du är väl också runt 190? Förstår problemet ;) Är inte så kul att se ut som peter crouch bara för att man ska kunna springa optimalt.

Hehe, DET är tungt :) Har varit uppe på 99 själv och det är hopplöst.

Oj, det var bra. Har du testat att springa 400 m? Jag vill klara det under 1 minut. Något för dig kanske?

192-193 cm för att vara exakt. Jag har sett ut som ett sugrör när jag var yngre och vill helst slippa det. Å andra sidan vägde jag 65 kg då och så långt ner är nog extremt. :)

Vikten toppade på 104 kg och då var det en utmaning att springa. 400 m har jag inte sprungit sedan gymnasiet. Minns inte vad jag sprang på då men på den tiden tränade jag aldrig löpning specifikt. 1 minut anses väl vara en väldigt bra tid på 400 m. Jag får se om det finns någon löpbarbana där jag kan smita in och riva av ett varv. :)

Noodles
2006-08-24, 11:46
J-vla skit också. Skulle springa milen idag och efter dryga 4 km fick jag ordentliga känningar vid skenbenen. Känns som problemen jag hade innan maran. Hoppas det går över fortare den här gången.

Noodles
2006-08-25, 11:32
Försökte med knäböj idag. Det brukar inte ge några problem även om jag har ont vid skenbenen.

Knäböj
Tom stång: 10
60 kg: 8
80 kg: 6,6,6
Lårcurl
40 kg: 8,6
45 kg: 6,5
Hantelpress
33,5 kg: 3,2,1 PB
Hantelrodd
36 kg: 4,4 PB
Crunches
15 kg: 14,10,8
Hantelcurl
16 kg: 8
21 kg: 4,3
Sittande axelpress
21 kg: 4,4
Enarms hantelextension
11 kg: 6,6,6

Mitt PB i hantelpress var inte avsiktligt. Tog fel hantlar och blev chockad över hur svag jag var. "3 reps ska ju inte vara några problem". Tyckte det var lika bra att fortsätta på den vikten. :D

En annan sak: Det var länge sedan jag störde mig på folk på gymmet. Jag har insett att det tar för mycket energi från min egen träning och jag tappar fokus. Däremot blir jag förbannad när spån som inte kan hantera sina hantlar släpper dem i golvet från hög höjd. Tro fan att en del hantlar är trasiga. Jag vill inte få viktskivor i ansiktet när jag kör hantelpress pga att vissa tar vikter de inte kan hantera. *grr27*

Nästa vecka ska vara min "lätta" vecka i periodiseringen. Det passar bra med att jag ska åka bort ett par dagar. Med lättare träning menar jag lägre intensitet i löpningen och lägre vikter i styrketräningen.

Noodles
2006-08-28, 06:37
Sprang några km utan klocka igår. Tyvärr fick jag ont vid skenbenen igen. Känns hopplöst. Måste försöka lokalisera exakt vad jag har för problem.

Noodles
2006-08-28, 13:28
Idag började min "lätta" träningsvecka. Alla vikter sänktes något

Lutande bänk
Tom stång: 12
55 kg: 7,6,6
Hantelcurl
16 kg: 8,6,5
Sittande axelpress
18,5 kg: 6,6
Crunches
10 kg: 15,10,8
Hantelpress
28,5 kg: 7,5,4
Hantelrodd
31 kg: 6,6
Enarms hantelextension
10 kg: 7,6,6

Vikterna kändes så oerhört lätta att jag mest kunde stå och beundra mig själv i spegeln och skrika häftiga saker på engelska.

Dagens underhållning var ett par tonårsgrabbar som i detalj diskuterade vilka samlagsställningar som var bäst.

Yankeee
2006-08-28, 14:53
Fasen va trist att du har ont. Inte vant dig helt än?

Noodles
2006-08-28, 15:20
Fasen va trist att du har ont. Inte vant dig helt än?

Jag vet inte vad det beror på. Jag hade samma känningar sista månaden innan maran men tryckte väl undan det. Jag tänkte alltid att jag skulle låta det läka ut efter SM för att inte få kroniska problem. Det lustiga är att jag tagit det så lugnt under sommaren men nu verkar samma problem återkomma. Det känns nästan identiskt med det jag hade innan SM. Träningsdosen (iaf löpning) har ju inte ökats så dramatiskt så jag tror inte det är ett tillvänjningsproblem.

Surt är det iaf. Jag vet inte om det är benhinnorna eller den där förträningningen man kan få (tibealis anterior?). Jag ska försöka springa lite lätt imorgon och se hur det känns. Jag får lite vila när jag åker bort också.

Yankeee
2006-08-29, 04:08
Jag vet inte vad det beror på. Jag hade samma känningar sista månaden innan maran men tryckte väl undan det. Jag tänkte alltid att jag skulle låta det läka ut efter SM för att inte få kroniska problem. Det lustiga är att jag tagit det så lugnt under sommaren men nu verkar samma problem återkomma. Det känns nästan identiskt med det jag hade innan SM. Träningsdosen (iaf löpning) har ju inte ökats så dramatiskt så jag tror inte det är ett tillvänjningsproblem.

Surt är det iaf. Jag vet inte om det är benhinnorna eller den där förträningningen man kan få (tibealis anterior?). Jag ska försöka springa lite lätt imorgon och se hur det känns. Jag får lite vila när jag åker bort också.

Ännu mer irriterande när man inte vad exakt vad som är problemet. Vila fungerar väl säkert, ett tag. Risken är väl att det kommer tillbaka igen om man inte åtgärdar det. Kanske får gå till någon idrottsläkare?

Noodles
2006-08-29, 11:29
Ännu mer irriterande när man inte vad exakt vad som är problemet. Vila fungerar väl säkert, ett tag. Risken är väl att det kommer tillbaka igen om man inte åtgärdar det. Kanske får gå till någon idrottsläkare?

Mmm, en idrottsläkare är antagligen det enda rätta. Frågan är var jag får tag på det och hur lång tid det tar.

Idag skulle jag springa lätt för att se hur kroppen kändes men det gjorde ont direkt. Nu ger jag upp träningen och åker bort ett par dagar. Tanken är att jag ska gymma (*fniss*) på fredag.

Noodles
2006-08-31, 10:18
Jag har ett par vilodagar nu när jag är bortrest. Tyvärr har jag lyckats få fasligt ont i hälen. Ska jag inte ens kunna gå lite utan att mitt måndagsexemplar till kropp hittar en ny krämpa? Om jag ändå hade några häftiga skador från en tidigare elitsatsning att skylla på.

Noodles
2006-09-01, 15:37
Tillbaka efter min spännande utflykt såg jag till att lyfta lite vikter.

Knäböj
Tom stång: 15
60 kg: 8,8,6,6
Lårcurl
40 kg: 10,8,7,6
Hantelpress
28,5 kg: 7,6,6
Hantelrodd
31 kg: 8,6
Crunches
10 kg: 18,12,10
Hantelcurl
16 kg: 8,8,6
Sittande axelpress
18,5 kg: 6,5
Enarms hantelextension
10 kg: 8,7
11 kg: 6

Det blev bara två styrketräningspass den här lätta veckan. Tyvärr verkar det inte bli mycket löpning heller. Hoppas verkligen att känningarna är borta nästa gång jag springer. Jag fick väldigt mycket mjölksyra idag. Framför allt i knäböj och hantelcurl. Förstår inte varför. Så många reps körde jag inte. :confused:

Noodles
2006-09-04, 14:23
Yeah, jag hann precis innanför dörren innan det kom ett skyfall.

Marklyft
40 kg: 10
80 kg: 6,6,6,5
Hantelpress
33,5 kg: 6,4,2
Hantelrodd
36 kg: 6,5
Hantelcurl
21 kg: 5,4,3
Crunches
15 kg: 13,10,7
Stående axelpress
21 kg: 4,4
Enarms hantelextension
11 kg: 5,5,5

Efter gårdagens lugna vecka ska jag försöka höja intensiteten under de följande tre veckorna. Löpningen får jag se hur den går. Det beror helt på hur jag känner i skenbenen. Hälen som jag klagade på förra veckan är iaf bra nu.

Kvällens optimala middag består av pannkakor och hjortronsylt.

Noodles
2006-09-05, 11:37
Idag gjorde jag ett försök att springa och mirakulöst nog kände jag ingen smärta. Det blev ett riktigt bra kvalitetspass bestående av intervaller och teknikträning. Förutom tidigare övningar försökte jag lägga in lite hopp. Inspirationen till de övningarna kommer från en artikel i Runners world. Det ska bli kul att se om jag bygger upp bättre styrka efter ett tag.

Det roligaste med dagens pass var att jag kände ett flyt i steget som inte funnits där på länge.

Yankeee
2006-09-05, 16:31
Hoppas du klarar dig undan smärtan i fortsättning. Du kanske får hålla dig till korta intensiva pass? De verkar slita mindre :)

Noodles
2006-09-06, 06:18
Hoppas du klarar dig undan smärtan i fortsättning. Du kanske får hålla dig till korta intensiva pass? De verkar slita mindre :)

Ja. Hittills verkar det passa mig bättre. Det är rätt konstigt med tanke på att kvalitetsträning är slitsamt på kroppen.

Om jag börjar köra kort och intensivt kan jag glömma maran. Iofs rätt lockande vissa dagar. :)

Noodles
2006-09-06, 11:35
Knäböj
Tom stång: 12
60 kg: 10
80 kg: 6,6,6
Lårcurl
40 kg: 8,6,4,4
Crunches
15 kg: 13,8,4
Stående axelpress
21 kg: 5,5
Hantelcurl
21 kg: 6,4,4
Hantelrodd
36 kg: 4,4
Enarms hantelextension
11 kg: 6,5,5

Jag var ruskigt mör i benen idag. Beror antagligen på att teknikträningen igår var rätt hård och att jag cyklade ett par mil med hög intensitet. Hur som helst har jag inte ont någonstans utan är bara härligt trött i hela kroppen.

Noodles
2006-09-07, 14:14
Löpning 5 km @ 22.32

Ingen jättetid men med tanke på hur jag springer på milen nuförtiden är det helt ok. Inga smärtor i benen. :)

Noodles
2006-09-11, 14:44
Marklyft
40 kg: 12
80 kg: 6,6,6,7
Hantelpress
33,5 kg: 4,4,3
Hantelrodd
36 kg: 5,5
Hantelcurl
21 kg: 4,4,4
Crunches
15 kg: 18,12,10
Stående axelpress
21 kg: 5,4
Enarms hantelextension
11 kg: 6,6,6

Kände mig pigg idag. Borde nog ha försökt med en del ökningar. Den nya vikten i hantelpress kändes riktigt hanterbar idag och balansen var bra. Det var evigheter sedan jag försökte öka i knäböjen så jag ska göra det på onsdag.

Imorgon ska jag springa 10 km i ett kraftigt kuperat spår. Förhoppningen är att matcha Yankees 48 minuter.

Yankeee
2006-09-11, 16:26
Den tiden var inget att skämmas för. Lite för bra tom :/

Lycka till imorgon. 48 min klarar du utan probs :)

Noodles
2006-09-11, 17:03
Den tiden var inget att skämmas för. Lite för bra tom :/

Lycka till imorgon. 48 min klarar du utan probs :)

Tack. Jag antar att du syftar på min tid på 5 km. :)

48 minuter kommer inte gå utan problem med tanke på hur kuperat det är och att jag är tveksam till spårets distans. Till det kan läggas att jag är tung och allmänt dålig på att springa. :D

Däremot har jag en fördel av att jag lägger tempopasset imorgon i stället för på torsdag. Jag har upptäckt att knäböj dagen innan löpning på tid inte är det bästa för mitt självförtroende.

Yankeee
2006-09-11, 17:06
Tack. Jag antar att du syftar på min tid på 5 km. :)

48 minuter kommer inte gå utan problem med tanke på hur kuperat det är och att jag är tveksam till spårets distans. Till det kan läggas att jag är tung och allmänt dålig på att springa. :D

Däremot har jag en fördel av att jag lägger tempopasset imorgon i stället för på torsdag. Jag har upptäckt att knäböj dagen innan löpning på tid inte är det bästa för mitt självförtroende.

Jepp.

Antar att det i skogen om det är kuperat. Svårt att kolla med google :/

Springa dagen efter benpass är inte optimalt om man vill få en bra tid. Jag vilar dagen efter iallafall, sen är det bara att köra och bita sig i läppen om träningsvärken sitter kvar :)

Noodles
2006-09-11, 17:10
Antar att det i skogen om det är kuperat. Svårt att kolla med google :/

Springa dagen efter benpass är inte optimalt om man vill få en bra tid. Jag vilar dagen efter iallafall, sen är det bara att köra och bita sig i läppen om träningsvärken sitter kvar :)

Det är därför jag vill ha pulsklocka med distansmätare. Tyvärr är de för dyra. Jag borde få göra skatteavdrag för den eftersom det främjar både min hälsa och mitt självförtroende.

Jag tror att teknikträningspasset är bättre att ha dagen efter knäböj. Det är knappast optimalt men bättre än att ha konstant dåliga tider och tappa hoppet.

Yankeee
2006-09-11, 17:11
Det är därför jag vill ha pulsklocka med distansmätare. Tyvärr är de för dyra. Jag borde få göra skatteavdrag för den eftersom det främjar både min hälsa och mitt självförtroende.

Jag tror att teknikträningspasset är bättre att ha dagen efter knäböj. Det är knappast optimalt men bättre än att ha konstant dåliga tider och tappa hoppet.

Du får springa på öppen väg helt enkelt :)

Måste du ha ett löppass öht dagen efter böjen då? Finns ju 5 dagar till i veckan att springa på.

Noodles
2006-09-11, 17:13
Du får springa på öppen väg helt enkelt :)

Måste du ha ett löppass öht dagen efter böjen då? Finns ju 5 dagar till i veckan att springa på.

Måste och måste... :) Jag har ju en vilodag per vecka. Jag skulle kunna lägga den efter böjen. Problemet är att vilodagen passar bra att ha på helgen eftersom jag ofta gör något annat då och kan ha svårt att hinna med träningen.

Yankeee
2006-09-11, 17:43
Det GÅR ju att ha två vilodagar också ;)

Noodles
2006-09-12, 12:18
Ett stoooooooort fall framåt idag. Samma hårt kuperade bana och samma tveksamt uppmätta distans. Tiden blev ändå 46:36 på 10 km. Det är en bra bit från mitt PB men ändå min bästa tid sedan i våras. Den sista biten var det mjölksyrenivå på pulsen men tiden gjorde att det var värt allt. Ännu bättre är att jag inte haft några känningar i smalbenen senaste två veckorna.

Jag hade varit glad med en tid under 48 minuter idag så det känns helt ok. :)

Belöningen blev mycket vatten och en stor portion ris med korvstroganoff. :eating:

Edit: Jag tror tom att det är PB på den här banan.

machine gun
2006-09-12, 17:37
Bra tid där! :thumbup: Man får gratulera.

Noodles
2006-09-12, 17:43
Bra tid där! :thumbup: Man får gratulera.

Tack så mycket. Det känns skönt efter en lång period med dåliga tider och skadekänningar. :)

Yankeee
2006-09-12, 18:06
Grym tid :/

Noodles
2006-09-12, 22:07
Grym tid :/

Tack. Det var din fina tid som satte ribban. Vi får sporra varandra till stordåd. :)

Noodles
2006-09-13, 11:11
Knäböj
Tom stång: 15
60 kg: 8
80 kg: 6
90 kg: 3,3 PB
Lårcurl
40 kg: 10
45 kg: 4,4,6
Hantelcurl
21 kg: 5,5,4
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,4,3 PB
Hantelrodd
36 kg: 6,5
Crunches
15 kg: 17,10,10
Enarms hantelextension
11 kg: 7,6,7

Bra pass idag. Jag såg äntligen till att lägga på lite mer vikt i böjen. Körde inte till failure och var lite seg efter gårdagens löpning. Det jag mest oroar mig för när jag ökar vikten i knäböjen är att överkroppen inte ska orka.

Ensam på gymmet idag. Me like.

Noodles
2006-09-14, 12:52
Kvalitetsträning idag.

Uppvärmning - Lätt löpning
Intervaller - Ca 500 m långa. Vila ca 200 m mellan. Tempot har blivit högre varje vecka.
Teknikträning - Höga knän och spark i baken.
Plyometrisk träning - Jämfotahopp, hopp åt sidan, tresteg.

Idag märkte jag hur slitna benen var av knäböj och satsningen på milen i förrgår.

Yankeee
2006-09-14, 13:58
Tack. Det var din fina tid som satte ribban. Vi får sporra varandra till stordåd. :)

Hehe, man kan alltid hoppas :)

Noodles
2006-09-15, 11:27
Lutande bänk
Tom stång: 15
60 kg: 6,4,4
Hantelcurl
21 kg: 6,4,4
Hantelpress
33,5 kg: 4,2,2
Hantelrodd
36 kg: 6,6
Crunches
15 kg: 16,10,10
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,3
Enarms hantelextension
11 kg: 6,5,6

Hantelpressen gick tungt idag. Antar att det beror på lutande bänk strax innan. Hela kroppen känns småseg nu och smalbenen ömmar lite efter gårdagens löpning. Överväger hur jag ska göra med löpningen i helgen. Antingen blir det ett långpass eller så försöker jag få lite mer tempo. Får jag ont igen kommer jag avbryta för att inte ta onödiga risker.

Noodles
2006-09-18, 13:34
Lätt löpning i helgen. Sprang ca 13 km. Tog inte tiden eftersom jag mest ville testa hur benen höll.

Dagens pass:

Marklyft
40 kg: 15
80 kg: 6,6,6,6
Hantelpress
33,5 kg: 5,4,3
Hantelrodd
36 kg: 5,5
Hantelcurl
21 kg: 5,4,4
Crunches
15 kg: 15,11,11
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,4
Enarms hantelextension
11 kg: 6,6,6

Inget speciellt att säga om dagens pass. Var lite småseg men hade inte ont någonstans. Alltid något att glädjas åt.

Noodles
2006-09-19, 11:39
Lättare intervaller idag.

Efter uppvärmning blev det ca 3,5 km med intervaller. På torsdag blir det tuffare intervallträning och även teknikövningar.

Noodles
2006-09-20, 11:20
Knäböj
Tom stång: 12
60 kg: 6
80 kg: 6
100 kg: 2,2 PB
Lårcurl
40 kg: 10
45 kg: 6
50 kg: 4,3,3
Hantelcurl
21 kg: 6,4,4
Hantelrodd
36 kg: 5,5
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,4
Enarms hantelextension
11 kg: 8
13,5 kg: 4,4 PB

Helt ok pass idag. Fick åter mjölksyra i knäböjen. Skönt att för första gången våga lasta på 100 kg. Jag märker att balansen inte är den bästa men träning ger ju färdighet. :)

Noodles
2006-09-21, 17:44
Kvalitetspass idag. Började med intervaller där jag höll min högsta intensitet hittills. Riktigt bra tempo.

Efter det körde jag teknikträning med höga knän, spark i rumpan och ett par stegringar upp till maxfart.

Avslutningen blev lite plyometrisk träning (vad seriös jag låter). Jämfotahopp, sidohopp och avslutningsvis ett antal tresteg där jag varierade vilket ben som sattes i först.

Yankeee
2006-09-21, 17:46
Fint jobbat. Du kör på bra. Knäböjen börjar ta sig också :thumbup:

Noodles
2006-09-21, 18:25
Fint jobbat. Du kör på bra. Knäböjen börjar ta sig också :thumbup:

Tack. :)

Jag måste däremot se till att få lite mer distans. Det har blivit en motreaktion efter maran. Förra året hände samma sak. Det är svårt att motivera sig till längre sträckor. Roligare att träna upp snabbheten. Det är nog lagom att lägga in första långpasset en månad innan SM07. :D

Knäböjen är fortfarande rätt dålig men det är kul att ha kommit upp i den magiska 100-gränsen. Jag är i allmänhet rädd att öka för mycket i vissa övningar eftersom jag är osäker på tekniken. Marklyft vågar jag inte köra tyngre eftersom jag antagligen har Sveriges sämsta teknik. Knäböjen är jobbig balansmässigt men den tar sig och är riktigt kul.

Mitt mål med journalen var bl a att reppa på 100 kg. Vet inte om 2 reps räknas... Nästa vecka är det dags för en lättare period men förhoppningsvis kan jag öka lite till om ett par veckor.

Yankeee
2006-09-22, 02:58
Tack. :)

Jag måste däremot se till att få lite mer distans. Det har blivit en motreaktion efter maran. Förra året hände samma sak. Det är svårt att motivera sig till längre sträckor. Roligare att träna upp snabbheten. Det är nog lagom att lägga in första långpasset en månad innan SM07. :D

Knäböjen är fortfarande rätt dålig men det är kul att ha kommit upp i den magiska 100-gränsen. Jag är i allmänhet rädd att öka för mycket i vissa övningar eftersom jag är osäker på tekniken. Marklyft vågar jag inte köra tyngre eftersom jag antagligen har Sveriges sämsta teknik. Knäböjen är jobbig balansmässigt men den tar sig och är riktigt kul.

Mitt mål med journalen var bl a att reppa på 100 kg. Vet inte om 2 reps räknas... Nästa vecka är det dags för en lättare period men förhoppningsvis kan jag öka lite till om ett par veckor.

Fast det är väl inte hela världen om du springer lite kortare sträckor under hösten? Du har ju 6 månader på dig att distansträna efter nyår.

Har fått för mig att du inte räknar med stångens vikt, stämmer det? När det gäller knäböj tycker jag att utförandet är betydligt viktigare än antal kilon. Djupa fina böjar istället för halva med ryggfällning. 2 reps räknas helt klart. Dessutom optimala reps för en löpare ;)

Noodles
2006-09-22, 07:41
Har fått för mig att du inte räknar med stångens vikt, stämmer det? När det gäller knäböj tycker jag att utförandet är betydligt viktigare än antal kilon. Djupa fina böjar istället för halva med ryggfällning. 2 reps räknas helt klart. Dessutom optimala reps för en löpare ;)

Nä. Jag räknar med stången nuförtiden. Det var förut jag inte gjorde det.

Djupa och fina böjar gör jag. Ryggen är jag också noga med att inte fälla. Som tur är verkar magmusklerna klara av vikten. Det är mer i sidled det känns obehagligt och så är det svårt att vänja sig vid trycket från stången.

Haha. Två reps är vad en långdistanslöpare ska köra. Jag ska kanske börja med explosiva böjar också. :)

Även om den fokuserade marathonträningen kan vänta lite så måste jag få fler pass över milen. Ska jag bli bättre på 10 km måste jag få bättre uthållighet. Just nu tappar jag rätt mycket efter 5 km.

Noodles
2006-09-22, 10:54
Lutande bänk
Tom stång: 15
60 kg: 6
65 kg: 3,2 PB
Hantelcurl
21 kg: 6,4,4
Hantelrodd
33,5 kg: 8,6
Hantelpress
31 kg: 6,4,4
Crunches
15 kg: 19,10,8
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,2
Enarms hantelextension
13,5 kg: 4,3,3

Axlarna var rejält slut efter både lutande bänk och hantelpress. Axelpressen gick inte bra.

Yankeee
2006-09-22, 18:09
Nä. Jag räknar med stången nuförtiden. Det var förut jag inte gjorde det.

Djupa och fina böjar gör jag. Ryggen är jag också noga med att inte fälla. Som tur är verkar magmusklerna klara av vikten. Det är mer i sidled det känns obehagligt och så är det svårt att vänja sig vid trycket från stången.

Haha. Två reps är vad en långdistanslöpare ska köra. Jag ska kanske börja med explosiva böjar också. :)

Även om den fokuserade marathonträningen kan vänta lite så måste jag få fler pass över milen. Ska jag bli bättre på 10 km måste jag få bättre uthållighet. Just nu tappar jag rätt mycket efter 5 km.

Låter bra det :)

Två reps tycker jag är ganska optimalt när man springer mycket. Man belastar musklerna mycket, men det sliter inte i närheten lika mycket som att dra av 6-8 reps även fast vikten är tyngre. Inga problem att springa dagen efter om man så vill.

Usch, bara tanken på att springa +10 km känns jobbig nu. Iallafall när man är van vid att springa betydligt fortare. Nackdelen med att köra kortare distanser ett tag ;) Fast du vet ju vad du ska göra, just do it.

Noodles
2006-09-25, 08:05
Tog mig i kragen och sprang över 10 km i helgen. :D

15 km @ 4.51

Blev inte så snabbt jag som jag hade tänkt men skönt att få några km.

Noodles
2006-09-25, 13:03
Marklyft
40 kg: 12
80 kg: 6,6,6,6
Hantelpress
31 kg: 7,5,4
Hantelrodd
33,5 kg: 7,3
Hantelcurl
18,5 kg: 8,7
Crunches
10 kg: 15,10,10
Sittande axelpress
18,5 kg: 6,6
Enarms hantelextension
11 kg: 7,6,6

Den här veckan är den lätta enligt min periodisering. De flesta vikterna sänktes ett snäpp. I hantelrodden gick det inte bra. Efter 3 reps på höger sida fick jag en brännande smärta i underarmen. Kändes som någon konstig kramp. Var tvungen att avbryta där. Hoppas det är bra till nästa pass.

Noodles
2006-09-26, 09:52
Löpning 10 km @ 48.29

Kändes tungt idag. Jag började lite väl optimistiskt och "råkade" springa första km på 4:20. Upp till 3 km höll jag ett snitt på under 4:30 och det straffade sig senare. Den värsta terrängen på banan är just fram till 3 km och jag borde lära mig att hålla igen lite där.

Noodles
2006-09-27, 14:29
Knäböj
Tom stång: 12
60 kg: 8
80 kg: 3,3,3
Lårcurl
45 kg: 8,6,6,6
Hantelcurl
18,5 kg: 6,5,5
Sittande axelpress
21 kg: 5,4
Hantelrodd
33,5 kg: 6,6
Crunches
10 kg: 15,10,10
Enarms hantelextension
11 kg: 6,6,6

Var lite småseg idag. Kände mig stark i knäböjen men höll igen. Nästa vecka ska jag förhoppningsvis tillbaka till 100 kg.

Yankeee
2006-09-27, 14:40
15 km @ 4.51 är det km-tid?

Fint att du håller dig under 50 min på milen :thumbup:

Noodles
2006-09-27, 16:40
15 km @ 4.51 är det km-tid?

Fint att du håller dig under 50 min på milen :thumbup:

Haha. Nä, det är 15 km på 4.51... Eller så är det km-tid. Jag ska vara tydligare nästa gång. :D

Under 50 min på milen är ett absolut tvång för min del. Det vore bedrövligt om jag inte klarade det. Synd att jag var två minuter från min förra lyckade tid på milen.

Den här veckan ska som sagt ha lägre intensitet men dum som jag var fattade jag inte det första 3 km.

Noodles
2006-09-28, 13:20
Idag var det tänkt att bli ett lätt kvalitetspass. Började med lätt löpning och sedan lagom intensiva intervaller. Kände av benhinnorna lite i början men det brukar gå över när jag får upp värmen. Den här gången gick det inte över utan blev värre. Det var bara att avbryta och där med fick jag ingen teknikträning. Det är ju veckans roligaste pass. Vet inte vad jag ska göra med de här problemen som dyker upp med jämna mellanrum. Kände ingenting när jag sprang 10 km i förrgår. :(

Jag hittar ingen konsekvens i mina problem. Ena dagen är jag smärtfri och idag kunde jag knappt gå efteråt. Det ömmar inte när jag trycker på benhinnorna utan känns mer som kramper.

machine gun
2006-09-29, 10:51
Idag var det tänkt att bli ett lätt kvalitetspass. Började med lätt löpning och sedan lagom intensiva intervaller. Kände av benhinnorna lite i början men det brukar gå över när jag får upp värmen. Den här gången gick det inte över utan blev värre. Det var bara att avbryta och där med fick jag ingen teknikträning. Det är ju veckans roligaste pass. Vet inte vad jag ska göra med de här problemen som dyker upp med jämna mellanrum. Kände ingenting när jag sprang 10 km i förrgår. :(

Jag hittar ingen konsekvens i mina problem. Ena dagen är jag smärtfri och idag kunde jag knappt gå efteråt. Det ömmar inte när jag trycker på benhinnorna utan känns mer som kramper.

Det där känner jag igen, alltför väl. Jävla skitben man fått. Jag har en tråd i rehab-delen på forumet om mina problem. Tror iofs inte att det är benhinnorna i mitt fall, utan snarare nån muskel/sena som strejkar. Vetefan vad man ska göra för att få bukt med skiten. Just nu testar jag löpuppehåll med annan konditionsträning, á la aktiv vila. Men det är ju så tråkigt.. :(

Brukar du värma upp/stretcha nånting innan du börjar själva löprundan?

Noodles
2006-09-29, 11:51
Det där känner jag igen, alltför väl. Jävla skitben man fått. Jag har en tråd i rehab-delen på forumet om mina problem. Tror iofs inte att det är benhinnorna i mitt fall, utan snarare nån muskel/sena som strejkar. Vetefan vad man ska göra för att få bukt med skiten. Just nu testar jag löpuppehåll med annan konditionsträning, á la aktiv vila. Men det är ju så tråkigt.. :(

Brukar du värma upp/stretcha nånting innan du börjar själva löprundan?

Tråkigt att du har samma problem. Det är frustrerande att inte veta riktigt vad det är. Jag börjar också misstänka att det snarare är musklerna än benhinnorna. Jag har inte den karakteristiska ömheten när jag trycker på dem och det känns som sagt krampaktigt.

Jag brukar värma upp lite lätt innan men antagligen inte tillräckligt. Nästa gång ska jag köra ordentlig uppvärmning och försöka stretcha framsidan av smalbenen. Alternativ konditionsträning känns nära för mig också. :(

davvvan
2006-09-29, 11:56
Taskigt med taskiga benhinnor...Det känner vi igen! Spelar fotboll så varje gång vi byter underlag, inomhus,platsgräs,gräs blir det problem...Brukar köra benhinnevärmare då jag bara har problemet på ett ben, samt Aloa musclecream/zon/liniment...Pronaxen här och där. Visst inte springer du på asfalt? Det är ju rena döden...

Annars, fortsätt hårt! :thumbup:

Noodles
2006-09-29, 12:01
Taskigt med taskiga benhinnor...Det känner vi igen! Spelar fotboll så varje gång vi byter underlag, inomhus,platsgräs,gräs blir det problem...Brukar köra benhinnevärmare då jag bara har problemet på ett ben, samt Aloa musclecream/zon/liniment...Pronaxen här och där. Visst inte springer du på asfalt? Det är ju rena döden...

Annars, fortsätt hårt! :thumbup:

Jag springer mest i löpspår nu. Iofs springer jag i olika spår. Jag har sällan eller aldrig problem i det mjukare löpspåret. Däremot dyker problemen upp när det är hårt packat underlag.

Noodles
2006-09-29, 12:13
Förutom att gnälla över mina skador har jag hunnit med ett besök på gymmet idag.

Lutande bänk
Tom stång: 15
55 kg: 6,6,5
Hantelcurl
18,5 kg: 6,5,5
Hantelpress
28,5 kg: 6,6,6
Hantelrodd
31 kg: 6,6
Crunches
10 kg: 15,10,12
Sittande axelpress
21 kg: 5,5
Enarms hantelextension
11 kg: 7,6,6

Jag är verkligen inte bra när jag tränar på morgonen. Seg och trögstartad. Nu är den lätta veckan över och nästa vecka ska jag öka vikterna igen.

Får se hur det blir med träning i helgen. Löpningen är ett stort frågetecken just nu.

machine gun
2006-09-29, 13:45
Tråkigt att du har samma problem. Det är frustrerande att inte veta riktigt vad det är. Jag börjar också misstänka att det snarare är musklerna än benhinnorna. Jag har inte den karakteristiska ömheten när jag trycker på dem och det känns som sagt krampaktigt.

Jag brukar värma upp lite lätt innan men antagligen inte tillräckligt. Nästa gång ska jag köra ordentlig uppvärmning och försöka stretcha framsidan av smalbenen. Alternativ konditionsträning känns nära för mig också. :(

Jag är inte öm alls på själva benkanten där det ska ömma vid benhinneinflammation. Däremot ömmar det ibland vid tryck mot mjukdelarna mellan fotknöl och yttre vadmuskeln ungefär.

Om det är framsidan kanske det är nån slags förträngning eller irritation i t. anterior?

Noodles
2006-09-29, 14:07
Om det är framsidan kanske det är nån slags förträngning eller irritation i t. anterior?

Det lutar åt det även om jag har vissa symptom som mer tyder på klassisk benhinneinflammation.

Den enda lösning som jag ser det är att jag tar tag ordentligt i problemet. Det innebär ordentlig uppvärmning, stretching och väldigt försiktig löpning. Om inte det fungerar blir det uppehåll och cykling i stället.

Kan tillägga att jag inte känner någonting idag. Jag undrar om det kan bero på det hårda underlaget i ena löpspåret. Det är bara där jag brukar få problem.

Noodles
2006-10-02, 14:27
Marklyft
40 kg: 10
80 kg: 4,4,4,4
Hantelpress
33,5 kg: 5,3,3
Hantelrodd
36 kg: 4,4
Hantelcurl
21 kg: 5,4,3
Crunches
15 kg: 12,10,10
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,4
Enarms hantelextension
13,5 kg: 3,3,3

Det blev ingen löpning i helgen. Jag har även bestämt att det inte blir någon löpning öht den här veckan. Jag är inte säker på vad som är fel med mina ben men inget blir bättre av att jag springer nu. Alternativ konditionsträning kommer bedrivas på motionscykeln på gymmet. Jag avskyr den och det kommer säkert bli tråkigt och bra. :)

Yankeee
2006-10-02, 14:28
Trist att höra :/

Skaffa en vanlig cykel? It owns?

Noodles
2006-10-04, 06:51
Trist att höra :/

Skaffa en vanlig cykel? It owns?

Jag har en vanlig cykel. Tyvärr är det ingen "riktig" cykel som lämpar sig att åka fort på under en lång tid. Skulle gärna ha en fin landsvägscykel. Kanske blir det aktuellt om jag får lägga ner löpningen och satsa på cykling.

Fördelen med motionscykel är att jag kan hålla det tempo jag vill och utan att behöva tänka på trafiken. Nackdelen är att jag inte kommer någonstans och det blir långtråkigt. :D

Noodles
2006-10-04, 06:56
Just det. Glömde att jag gjorde ett pass på den roliga motionscykeln igår. Det blev 45 minuter i "10km-tempo". Dvs att jag höll ett tempo som gav mig en puls liknande den när jag springer milen. Det må vara tråkigt att cykla så men skonsamt för mina små ben. :)

Noodles
2006-10-04, 11:39
Knäböj
Tom stång: 12
80 kg: 6
100 kg: 2,2
Lårcurl
45 kg: 5,5,5
50 kg: 4
Hantelcurl
21 kg: 5,4,4
Hantelrodd
36 kg: 4,4
Crunches
20 kg: 6,7,7 PB
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,4
Enarms hantelextension
13,5 kg: 3,3,2

Idag insåg jag exakt hur mycket jag avskyr Mix Megapol. Varför måste vissa gym alltid ha på skitkanaler som har en total musiksamling av 10 låtar blandat med meningslösa radiopratare?

Noodles
2006-10-05, 09:49
45 roliga minuter på cykel idag. Snacka om att svetten rinner när man sitter stilla och trampar inne på ett gym. Det var en pöl på golvet när jag var färdig. Tacka vet jag löpning.

machine gun
2006-10-05, 17:59
De har ingen spinning eller så på ditt gym? Tycker det känns mer motiverat att trampa på den där förbannade cykeln när nån säger åt en att göra det. Plus att man inte kan smita, man är liksom fast där i en timme ;)

Noodles
2006-10-06, 06:58
De har ingen spinning eller så på ditt gym? Tycker det känns mer motiverat att trampa på den där förbannade cykeln när nån säger åt en att göra det. Plus att man inte kan smita, man är liksom fast där i en timme ;)

Tyvärr (?) inte. Mitt nya gym må vara flashigt men de har varken bodypump eller spinning. Det enda jag kan förlita mig på är vikter och konditionsmaskiner med mig själv som instruktör. Jag körde mycket spinnig för några år sedan men tyckte det var oerhört tråkigt efter ett tag. Cykla på egen hand är tråkigt men spinningen var ännu värre. :)

Noodles
2006-10-06, 15:08
Lutande bänk
Tom stång: 15
60 kg: 4,3,3
Hantelcurl
21 kg: 5,4,4
Hantelrodd
36 kg: 4,4
Hantelpress
33,5 kg: 5,4,3
Crunches
15 kg: 12,10,10
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,4
Enarms hantelextension
13,5 kg: 3,3,3

Kändes bra. Var tyvärr inte så stark i hantelpressen efter lutande bänk.

machine gun
2006-10-06, 16:29
Tyvärr (?) inte. Mitt nya gym må vara flashigt men de har varken bodypump eller spinning. Det enda jag kan förlita mig på är vikter och konditionsmaskiner med mig själv som instruktör. Jag körde mycket spinnig för några år sedan men tyckte det var oerhört tråkigt efter ett tag. Cykla på egen hand är tråkigt men spinningen var ännu värre. :)

Haha, ok. Tror iofs att det kan ha mkt med instuktören att göra. Säkert hur man är som person också, jag tycker också att spinning är rätt tråkigt, men för mig funkar det betydligt bättre än att försöka cykla på nån satans motionscykel helt själv. Tror jag behöver nån som säger åt mig vad jag ska göra ;) Tror dock att jag föredrar crosstrainer, roddmaskin mm när det kommer till alternativ konditionsträning i gymmet.

Noodles
2006-10-09, 14:27
Marklyft
Tom stång: 12
80 kg: 5,5,5,5
Hantelcurl
21 kg: 5,4,4
Hantelpress
33,5 kg: 5,3,3
Hantelrodd
36 kg: 6,6
Crunches
15 kg: 12,10,10
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,4
Enarms hantelextension
13,5 kg: 3,3,3

Jag har bestämt att även den här veckan ska genomlidas utan ett enda löpsteg. Vilan verkar ha haft effekt på så sätt att jag inte längre känner något när jag går. Förut kunde det göra ont när jag gick ner i trappor. Jag vill dock vara på den säkra sidan och fortsätter med den roliga cyklingen.

Noodles
2006-10-10, 11:51
Cykel 45 minuter idag. Svettades som i en bastu.

Noodles
2006-10-11, 11:42
Knäböj
Tom stång: 12
80 kg: 6
100 kg: 3,
105 kg: 2,2 PB
Lårcurl
45 kg: 8
50 kg: 5
55 kg: 4,4 PB
Hantelcurl
21 kg: 5,3,4
Hantelrodd
38,5 kg: 4,4 PB
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,4
Crunches
15 kg: 10,10,5
Enarms hantelextension
13,5 kg: 3,3,3

Bra pass idag. Jag var satans trött i magen när jag skulle köra crunches. Antar att det beror på knäböjen. Hade planer på att öka till 110 kg men 105 kändes tillräckligt jobbigt.

Noodles
2006-10-11, 16:37
Jag skrev just i måltråden att mitt nya mål är 120 kg i knäböj innan nyår. De 100 kg jag siktade på är redan uppnådda.

Det kan bli svårt att uppnå om jag kommer igång och kan springa som jag vill. Den som lever får se.

Noodles
2006-10-12, 10:33
Cykling 45 minuter. Försökte köra lite intervaller på slutet för att inte tråkas ihjäl.

machine gun
2006-10-12, 12:30
Har ni inga andra konditionsmaskiner på ditt gym, typ rodd, crosstrainer, trappmaskin, whatever.. eller tycker du att det är ännu tråkigare än cykel?

Fick fö diagnosen benhinneinflammation vid infästningen av soleus idag *cry* Dock med goda prognoser för tillfrisknande, jag får börja testspringa igen redan om en vecka :thumbup: (har kört alternativträning i ca en månad redan). Får hoppas det går vägen. Jag kan iaf rekommendera ett naprapatbesök för dina stackars smalben.

Noodles
2006-10-12, 14:16
Har ni inga andra konditionsmaskiner på ditt gym, typ rodd, crosstrainer, trappmaskin, whatever.. eller tycker du att det är ännu tråkigare än cykel?

Fick fö diagnosen benhinneinflammation vid infästningen av soleus idag *cry* Dock med goda prognoser för tillfrisknande, jag får börja testspringa igen redan om en vecka :thumbup: (har kört alternativträning i ca en månad redan). Får hoppas det går vägen. Jag kan iaf rekommendera ett naprapatbesök för dina stackars smalben.

Vi har roddmaskiner och crosstrainers men jag tycker ännu sämre om dem. :D

Jag har skrivit i din rehabtråd. Bra att du kunde få en diagnos. Jag får väl också pallra mig i väg till en naprapat. Tills dess ligger jag lågt med löpningen. Kommer jag tillbaka ska jag bli bättre än någonsin och dessutom en jäkel på motionscykel. :D

kollebolle
2006-10-14, 21:49
Råkade kolla på din tråd, ja e också lite sån där som sysslat mycket me både konditionsträning och styrka sida vid sida. Tips på mål: Gör klassikern! Det är ett mandomsprov i gamla mått mätt! Vätternrundan som delmoment sätter även en spärr för de som inte tränar seriöst.

Noodles
2006-10-16, 07:59
Råkade kolla på din tråd, ja e också lite sån där som sysslat mycket me både konditionsträning och styrka sida vid sida. Tips på mål: Gör klassikern! Det är ett mandomsprov i gamla mått mätt! Vätternrundan som delmoment sätter även en spärr för de som inte tränar seriöst.

Japp. Klassikern känns som en riktigt bra utmaning. Mitt mål är att göra den någon gång. Problemet är att den kräver mycket planering vad gäller utrustning, resor och anmälningar. Det kostar både tid och pengar.

Noodles
2006-10-16, 14:42
Marklyft
Tom stång: 12
80 kg: 5,5,4,4
Hantelpress
33,5 kg: 4,3,3
Hantelrodd
38,5 kg: 4,4
Hantelcurl
21 kg: 4,3,4
Crunches
15 kg: 12,10,8
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,4
Enarms hantelextension
13,5 kg: 3,3,2

Var bortrest i helgen och motionen bestod i att gå i affärer. Dieten bestod i att äta massor god mat och dricka vin till. En kort sagt trevlig helg och träningen gick förvånansvärt bra idag. :)

Noodles
2006-10-17, 12:45
45 minuter cykel idag igen. Den här gången kom jag på den briljanta idén att ta med mig mp3-spelaren. På så sätt slapp jag höra den förbannade radion. :thumbup:

Noodles
2006-10-18, 10:58
Knäböj
Tom stång: 12
90 kg: 5
100 kg: 3
110 kg: 2,3 PB
Lårcurl
45 kg: 8
55 kg: 6
60 kg: 4,4 PB
Hantelrodd
38 kg: 4,5
Hantelcurl
23,5 kg: PB
Sittande hantelpress
23,5 kg: 5,4
Crunches
15 kg: 13,11,8
Enarms hantelextension
13,5 kg: 5,3,3

Bra pass idag. Trodde inte jag skulle klara ökningen i knäböj eftersom jag var lite stel i ryggen men jag kände mig så pass stark vid 90 kg. 100 kg börjar jag få bra balans på nu men jag märkte att tekniken var dålig på 110. Lårcurlen lär ni nog inte få se fler ökningar i eftersom jag nu har maxat ut viktmagasinet. Trodde aldrig jag skulle göra det i en övning. Iofs säger det nog mer om mitt gym än om min styrka. :D

Jag bestämde idag att jag kör tom nästa vecka med alternativ konditionsträning och efter det ska jag göra ett försök att köra igång så smått med löpningen. Det är dock skynda låååååååååångsamt som gäller. Jag ska börja med två pass i veckan och dagen efter knäböj kör jag i stället cykel. Passen ska bara ligga på några km och ingen kvalitetsträning. Fungerar det utan smärtor får vi se vad jag gör sedan.

Noodles
2006-10-19, 10:55
Idag tog jag min mp3-spelare och gick till gymmet för 45 minuter rolig cykling. Jag börjar nästan bli bra på det här nu. Jag lyckas klämma ut fler och fler kalorier med den där cykeln. Tyvärr fick jag lite mjölksyra. Vet inte om det beror på gårdagens knäböj.

Mp3-spelare till gymmet är nog den bästa idén sedan skivstången uppfanns. Den tråkiga cyklingen kändes lite mindre tråkig och jag slapp stresshormoner orsakade av Mix Megapol. Tyvärr visade TVn framför mig TV4 så helt optimalt var det inte...

Noodles
2006-10-23, 07:54
I helgen var jag bortrest och utnyttjade det fantastiska gym som fanns på hotellet. Det bestod av en multimaskin som var trasig. Det blev till att sätta sig på cykeln och köra lite konditionsträning innan jag gick till bubbelpoolen.

Noodles
2006-10-23, 13:37
Marklyft
Tom stång: 12
80 kg: 4,4,4,4
Hantelpress
31 kg: 6,4,4
Hantelrodd
33,5 kg: 6,6
Hantelcurl
21 kg: 4,3,3
Sittande axelpress
21 kg: 6,4
Enarms hantelextension
11 kg: 6,6,6
Crunches
15 kg: 10,5,5

Fattar inte varför jag var så bedrövligt svag i magen idag. Visserligen ska det här vara en lätt vecka men någon måtta får det vara. Helgen måste ha tagit hårt på mig.

Jag har lyckats få lite ont i mina smalben igen. Antar att det är orsakat av att jag gick väldigt mycket i helgen. Inte kul. Imorgon blir det cykel.

Noodles
2006-10-24, 14:57
Cyklade 25 minuter idag. Körde med rätt hög intensitet och fick en ordentlig pulshöjare.

Noodles
2006-10-25, 20:58
Hantelcurl
21 kg: 5,5,4
Sittande axelpress
21 kg: 6,5
Hantelrodd
33,5 kg: 6,6
Enarms hantelextension
11 kg: 7,6,6
Crunches
15 kg: 12,12,10

Blev ett rent discopass idag. Jag vågade inte köra knäböj eftersom smalbenen kändes i måndags.

Noodles
2006-10-26, 11:00
Cykel med intervaller 20 minuter.

Funderar nu på hur jag ska göra med löpningen. Min magkänsla säger att den ursprungliga planen att börja springa nästa vecka inte är så bra. Jag vill inte börja för tidigt och sedan upptäcka att problemen är kvar. Å andra sidan har jag enorm löparabstinens och känner mig som jordens mest otränade.

machine gun
2006-10-27, 13:45
Jag har varit hos en naprapat ett par ggr med mina stackars benhinnor och har nu fått följande rehabprogram att följa:

1 pass riktigt långsamt
1 pass lite snabbare
1 pass vanlig löphastighet

Sedan förlänga sträckan och börja om med snigelhastighet och öka tempot successivt på tre pass. Starta på ca 3 km och öka sträckan med några hundra meter per tempocykel. Att försöka ha 2 vilodagar från löpning mellan varje löppass kan vara vettigt.

Om jag får ont ska jag bara hoppa över ett pass och sedan fortsätta.

Kan tillägga ett par andra tips hon kom med som att kyla aldrig kan vara dåligt, medan värme inte är så jättebra alltid, t.ex. direkt efter ett pass eller när man har akut ont. Men det känner man också, har man på värme (liniment eller värmeomslag el likn) vid de tillfällena kommer det kännas obehagligt. När skadan inte längre är i ett akut skede kan dock värme vara bra. Massage är bra, fast inte rakt på det ömma området utan mer längs med musklerna i underbenet.

Kanske nåt du kan ha nytta av? Fast bäst är förstås att själv gå till en naprapat eller sjukgymnast och få ett eget rehabprogram.

Hoppas det känns bättre snart.

Bärs
2006-10-27, 17:06
Vad ligger vikten på nu?

Noodles
2006-10-28, 07:57
Jag har varit hos en naprapat ett par ggr med mina stackars benhinnor och har nu fått följande rehabprogram att följa:

1 pass riktigt långsamt
1 pass lite snabbare
1 pass vanlig löphastighet

Sedan förlänga sträckan och börja om med snigelhastighet och öka tempot successivt på tre pass. Starta på ca 3 km och öka sträckan med några hundra meter per tempocykel. Att försöka ha 2 vilodagar från löpning mellan varje löppass kan vara vettigt.

Om jag får ont ska jag bara hoppa över ett pass och sedan fortsätta.

Kan tillägga ett par andra tips hon kom med som att kyla aldrig kan vara dåligt, medan värme inte är så jättebra alltid, t.ex. direkt efter ett pass eller när man har akut ont. Men det känner man också, har man på värme (liniment eller värmeomslag el likn) vid de tillfällena kommer det kännas obehagligt. När skadan inte längre är i ett akut skede kan dock värme vara bra. Massage är bra, fast inte rakt på det ömma området utan mer längs med musklerna i underbenet.

Kanske nåt du kan ha nytta av? Fast bäst är förstås att själv gå till en naprapat eller sjukgymnast och få ett eget rehabprogram.

Hoppas det känns bättre snart.

Tack! Jag ska prova det där sedan när jag kommer igång igen. Om jag hittar en bra naprapat går jag självklart dit. :)

Noodles
2006-10-28, 07:59
Vad ligger vikten på nu?

För mycket. Låg på ca 90 kg förra veckan. Jag har insett att det kan vara en del i mina problem. Därför vill jag tappa lite vikt innan löpningen kommer igång. Jag har haft bra styrkeökningar sista tiden men det är inte värt att äventyra löpningen pga det.

Noodles
2006-10-30, 12:38
Dagens prövningar:

Marklyft
40 kg: 10
80 kg: 6,6,5,5
Hantelpress
31 kg: 6,4,4
Hantelrodd
33,5 kg: 7,4
Hantelcurl
23,5 kg: 4,3,3
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,3
Crunches
10 kg: 17,12,12
Enarms hantelextension
13,5 kg: 3,3,2

Hittade ingen extra 5kg-kaka för crunches så det fick bli 10 kg.

Jag har fått någon konstig smärta i vänster handled som gjorde att jag tog det försiktigt med vikterna i pressövningarna och hantelrodden. Jag har haft de problemen förr (något år sedan sist) och hoppas att det går över snart.

Noodles
2006-10-31, 11:04
Idag hade jag tänkt ha min vanliga svettgenererande cykeltur på gymmet. Jag byter om och åker dit, sätter igång mp3-spelaren, dricker lite vatten och ställer in tiden på cykeln. Vad händer då precis när jag ska sätta igång? Jo, ett strömavbrott. Tack för det. *grr27*

Skapligt irriterad plockar jag ihop mina grejor och sätter mig på (den vanliga) cykeln för att åka hem. Då får jag den lysande idén att köra cykelintervaller a'la old school. Som tur är har jag gott om backar runt om. Jag kör backe upp och backe ner i högt tempo ett antal gånger och sedan är jag helt slut och minst lika svettig som efter ett pass på motionscykeln. Regnet och blåsten hjälper till när man vill känna sig tuff. Trafikljus och annat var bra inslag för att få lite vila mellan intervallerna.

Så kan ett improviserat konditionspass se ut. :) Får se om jag vågar lita på gymets strömförsörjning nästa gång jag ska cykla. Om de åtminstone kunde ha cyklar som faktiskt får sin ström från trampandet. Det hade mitt gamla gym. Fast det är klart, då kan de inte blinka lite flashigt när ingen använder maskinerna.

Noodles
2006-11-01, 11:21
Knäböj
Tom stång: 10
80 kg: 6
100 kg: 4,3,4
Lårcurl
45 kg: 8
55 kg: 5,5
60 kg: 3
Hantelcurl
23,5 kg: 5,4,4
Hantelrodd
36 kg: 4,5
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,4
Enarms hantelextension
13,5 kg: 4,3,3
Crunches
15 kg: 10,10,10

Vågade inte gå över 100 kg i knäböjen eftersom jag inte kände mig speciellt stark. Handledssmärtorna slapp jag eftersom jag använde mina handledsskydd för första gången på länge.

Jondahl
2006-11-01, 19:48
Idag hade jag tänkt ha min vanliga svettgenererande cykeltur på gymmet. Jag byter om och åker dit, sätter igång mp3-spelaren, dricker lite vatten och ställer in tiden på cykeln. Vad händer då precis när jag ska sätta igång? Jo, ett strömavbrott. Tack för det. *grr27*

Skapligt irriterad plockar jag ihop mina grejor och sätter mig på (den vanliga) cykeln för att åka hem. Då får jag den lysande idén att köra cykelintervaller a'la old school. Som tur är har jag gott om backar runt om. Jag kör backe upp och backe ner i högt tempo ett antal gånger och sedan är jag helt slut och minst lika svettig som efter ett pass på motionscykeln. Regnet och blåsten hjälper till när man vill känna sig tuff. Trafikljus och annat var bra inslag för att få lite vila mellan intervallerna.

Så kan ett improviserat konditionspass se ut. :) Får se om jag vågar lita på gymets strömförsörjning nästa gång jag ska cykla. Om de åtminstone kunde ha cyklar som faktiskt får sin ström från trampandet. Det hade mitt gamla gym. Fast det är klart, då kan de inte blinka lite flashigt när ingen använder maskinerna.

Det är sådär riktig träning ska bedrivas, eller hur =)
Tänkte egentligen mest säga att jag fått upp ögonen för din dagbok, vilken jag finner mycket inspirerande och välskriven! Mycket tack vare dig jag själv nu vågat ta tag i skrivandet =)

Noodles
2006-11-02, 08:32
Det är sådär riktig träning ska bedrivas, eller hur =)
Tänkte egentligen mest säga att jag fått upp ögonen för din dagbok, vilken jag finner mycket inspirerande och välskriven! Mycket tack vare dig jag själv nu vågat ta tag i skrivandet =)

Kan man inte vara hard core på gymmet får man vara det på cykeln. :D

Kul att du uppskattar journalen och att den kan ge dig inspiration. :thumbup:

Noodles
2006-11-02, 17:30
Halleleluja. Idag hade gymet nästan full strömförsörjning. De vanliga cyklarna jag brukar använda var stendöda så jag fick prova en variant där man halvlåg. Kändes minst sagt obekvämt. Det blev 25 minuter varav 15 minuter var rätt tuffa intervaller.

Med det soliga vädret och den friska luften borde jag ha kört min egenskapade cykelträning utomhus idag också.

Noodles
2006-11-03, 11:55
Lutande bänk
40 kg: 10
60 kg: 5,4,4
Crunches
15 kg: 17,12,8
Hantelpress
31 kg: 6,4,3
Hantelrodd
36 kg: 5,6
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,3
Enarms hantelextension
13,5 kg: 3,3,2

Hantelpressen tog totalstopp på de sista två seten. I axelpressen märkte jag hur mycket lutande bänk och hantelpress hade tagit på axlarna.

Handleden känns förresten bättre. Körde med skydd idag också.

Jondahl
2006-11-03, 21:45
Jag funderar lite på den teknikträning och det du kallar polymetrisk träning. Känner du att det ger något (själv springer jag bara)? I sånna fall, vad? Kan du beskriva mer ingående vad övningarna går ut på, eller har du kanske nån bra länk?

Noodles
2006-11-04, 08:51
Jag funderar lite på den teknikträning och det du kallar polymetrisk träning. Känner du att det ger något (själv springer jag bara)? I sånna fall, vad? Kan du beskriva mer ingående vad övningarna går ut på, eller har du kanske nån bra länk?

Plyometrisk träning. Tyvärr hann jag inte prova det så länge innan jag fick för stora problem med smalbenen. Jag tyckte mig märka en viss effekt i löpningen under den tid jag provade. Det går väl kort och gott ut på att lära sig utnyttja musklerna bättre. Tanken är väl att den ska utnyttja t ex spänsten men långdistanslöpare kan också ha nytta av det. Enligt en artikel i Runners World skulle det förbättra löpekonomin. Jag tror dock att den största effekten kommer på kortare distanser (upp till 10 km).

Övningarna jag gjorde var vanliga teknikövningar som höga knälyft och sparka i rumpan. De plyometriska övningar jag provade var att gå ner på huk och göra jämfotahopp i en serie, tresteg och även vanliga jämfotahopp rakt upp. Det är rätt kul övningar och man blir bättre för varje pass.

Frågan är om det var för snabb ökning av den träningen som ledde till mina problem. :(

Noodles
2006-11-06, 11:09
Marklyft
Tom stång: 12
80 kg: 6,6,6,6
Hantelpress
31 kg: 5,5,5
Hantelrodd
36 kg: 6,5
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,3
Hantelcurl
23,5 kg: 4,3,3
Enarms hantelextension
13,5 kg: 3,3,3
Crunches
10 kg: 15,12,12

Idag mådde jag verkligen dåligt på gymet. Kände mig hyfsat bra i musklerna men blev illamående och andfådd som en storrökare. Undrar om det berodde på dålig vätskebalans (kändes lite som uttorkningen på maran) eller om jag är på väg att bli sjuk. Det blev lite bättre i slutet av passet. Nu mår jag bra och är bara hungrig.

Noodles
2006-11-07, 12:27
Körde 25 minuter med intervaller på cykeln idag. Känns som konditionen blir bättre och bättre även om jag inte är nära mina fornstora dagar. :D

Nu har jag satt upp målet att börja springa 1/12. Det är några veckor kvar tills dess. Benen känns helt bra när jag går nu men jag vill inte chansa. Jag har dessutom en sambo som är orolig för mig och inte vill att jag ska riskera något. :)

När jag börjar igen kommer jag prova det upplägg som Machine Gun hade fått från sin naprapat. Skynda långsamt kommer vara min slogan. Hinner jag till SM07 är det kul men jag tänker inte äventyra mina chanser att öht springa i framtiden.

Ledsen om den här journalen har blivit tråkig och inte innehåller någon löpning längre. Ni får hålla till godo med min lilla rehab och mina föga imponerande vikter i gymet.

Jondahl
2006-11-08, 20:24
Ledsen om den här journalen har blivit tråkig och inte innehåller någon löpning längre. Ni får hålla till godo med min lilla rehab och mina föga imponerande vikter i gymet.

Vi (eller iaf jag) är klart mer ledsna för din skull och hoppas att du snart ska vara tillbaka för din egen skull snarare än vår...

Noodles
2006-11-09, 07:43
Vi (eller iaf jag) är klart mer ledsna för din skull och hoppas att du snart ska vara tillbaka för din egen skull snarare än vår...

Tack. Jag hoppas också att det ska bli bra. Känns så frustrerande. Fördelen är att jag aldrig har varit mer motiverad att springa.

Noodles
2006-11-09, 12:31
Hantelcurl
23,5 kg: 5,4,3
Hantelrodd
36 kg: 6,6
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,4
Enarms hantelextension
13,5 kg: 4,3,3
Crunches
15 kg: 12,10,10

Avslutning 20 minuter intervaller på cykeln. Genomsnittlig effekt 220 W.

Jag uteslöt knäböjen idag för att ge mina ben maximal vila från tung belastning. Det blir nog ingen mer knäböj innan jag försöker komma igång med löpningen igen (1/12). Jag kom på att mina största problem med smärtorna kom faktiskt dagen efter att jag kört knäböj. Just nu är jag villig att prova allt. Tråkigt eftersom jag började känna mig säker på vikter över 100 kg.

Cyklingen blev intensiv och det märks att konditionen är bättre.

Noodles
2006-11-10, 12:10
Cykel igen. 25 minuter intervallträning. Finns inte så mycket att säga förutom att det blev varmt.

machine gun
2006-11-10, 19:13
Det är nog klokt att lägga benträningen lite på hyllan ett tag. Jag frågade min naprapat om det och hon sa att lätt underhållsträning kan gå bra om det känns bra, men ingen uppbyggande benträning och ingen vadträning överhuvudtaget (frånsett rehab i form av tåhävningar och sånt, om man nu kan kalla det vadträning). Känner mig sådär härligt disco när man bara tränar överkropp på gymmet.. *rolleyes*

Noodles
2006-11-13, 07:15
Det är nog klokt att lägga benträningen lite på hyllan ett tag. Jag frågade min naprapat om det och hon sa att lätt underhållsträning kan gå bra om det känns bra, men ingen uppbyggande benträning och ingen vadträning överhuvudtaget (frånsett rehab i form av tåhävningar och sånt, om man nu kan kalla det vadträning). Känner mig sådär härligt disco när man bara tränar överkropp på gymmet.. *rolleyes*

Ja. Även om mina knäböj inte är jättetunga är det nog tillräckligt för att störa min rehab.

Disco är kul. Det kan alltid reta någon på gymet. :D

Noodles
2006-11-13, 15:30
Marklyft
Tom stång: 12
80 kg: 6,6,6,6
Hantelpress
33,5 kg: 5,4,4
Hantelrodd
38 kg: 6,5
Hantelcurl
23,5 kg: 4,4,3
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,4
Enarms hantelextension
13,5 kg: 4,3,4
Crunches
15 kg: 12,10,12

Axeln var lite stel när jag körde axelpressen. Annars kändes det bra.

Noodles
2006-11-14, 15:50
Cykling 25 minuter intervaller. Bra tempo idag.

Noodles
2006-11-15, 13:10
Viva la disco!

Hantelcurl
23,5 kg: 5,5,4
Sittande axelpress
23,5 kg: 5,4
Hantelrodd
38,5 kg: 6,5
Enarms hantelextension
13,5 kg: 4,3,3
Crunches
15 kg: 12,8,10

Avslutade med 20 minuter på cykeln i lagom tempo för att få upp pulsen något. Jag saknar knäböj just nu. *cry*

Noodles
2006-11-16, 12:01
Cykel 30 minuter. Genomsnittlig effekt 216 w.

Noodles
2006-11-17, 10:52
Lutande bänk
Tom stång: 12
60 kg: 6,5,6
Hantelcurl
23,5 kg: 5,5,4
Hantelpress
33,5 kg: 5,4,4
Hantelrodd
38,5 kg: 5,5
Sittande axelpress
21 kg: 5,4
Enarms hantelextension
13,5 kg: 3,3,3
Crunches
15 kg: 10,8,10

Regnigt idag.

Noodles
2006-11-20, 16:49
Marklyft
Tom stång: 12
80 kg: 8,8
Hantelpress
31 kg: 7,5,5
Hantelrodd
36 kg: 6,5
Hantelcurl
21 kg: 6,5,5
Sittande axelpress
21 kg: 5,5
Enarms hantelextension
11 kg: 6,6,5

Fick ont i ryggen under marklyften. Min teknik är usel och idag var den extra dålig. Jag tog det säkra före det osäkra och avbröt. Väntar fortfarande på att se någon som är bra på marklyft och som kan lära mig ordentligt. Tyvärr verkar jag vara den enda på gymet som kör den övningen.

Nu har jag inlett min lätta vecka och därför sänkte jag de flesta vikterna.

Jag har haft dåligt samvete över att ha uteslutet knäböjen och har känt mig mer disco än John Travolta sedan dess. Det ska jag nog inte göra längre. Idag fick jag nämligen sällskap brevid mig av två grabbar som var stylade till tänderna. De hade fullt upp med att fixa till frisyren i spegeln mellan armövningarna. Innan jag såg deras tandpetare till ben trodde jag inte att folk kunde ha större överarmar än lår. Så fel jag hade. Nu ska vi inte döma folk här utan bara konstatera att jag inte är mest disco på det där gymet.

machine gun
2006-11-20, 21:51
Lite knäböj borde väl gå bra, du behöver ju inte köra så tungt i början bara?

Hur känns smalbenen nu?

Noodles
2006-11-21, 07:23
Lite knäböj borde väl gå bra, du behöver ju inte köra så tungt i början bara?

Hur känns smalbenen nu?

Mmm. Jag kanske kan smygträna lite lätt. Vill ju inte börja om med tekniken igen.

Smalbenen känns just nu helt bra. Tyvärr är jag naturligt pessimistisk och vågar inte dra några slutsatser. :)

Noodles
2006-11-21, 12:09
Provade att köra en bestämd distans i stället för en viss tid idag. Ställde in cykeln på 15 km och trampade på. Det var roligare att se hur distansen betades av med högre tempo. Höll ett lagom obehagligt men jämnt tempo. Genomsnittlig effekt 224 W.

Noodles
2006-11-22, 14:52
Hantelcurl
21 kg: 7,6,6
Sittande axelpress
21 kg: 6,6
Hantelrodd
36 kg: 6,5
Enarms hantelextension
11 kg: 8,6,7
Crunches
10 kg: 13,10,10

Avslutade med 20 minuter på cykeln. Genomsnittlig effekt 233 W.

Noodles
2006-11-24, 16:14
Den här veckan har träningen kastats om lite. Idag blev det cykel. Hade tänkt köra ett ansträngade konditionspass men jag kände mig hängig och orkade knappt något. Det blev ett lugnt pass på 30 minuter.

Noodles
2006-11-27, 07:57
Igår blev det lättare styrketräning:

Lutande bänk
Tom stång: 12
60 kg: 6,5
65 kg: 4
Hantelcurl
21 kg: 6,6,5
Sittande axelpress
21 kg: 6,5
Hantelrodd
36 kg: 6,5
Enarms hantelextension
11 kg: 6,6,6
Crunches
10 kg: 10,10,10

Noodles
2006-11-27, 12:52
7 km cykel i högt tempo idag. Kändes ok.

Nu närmar sig mitt försök att springa igen. I helgen smäller det.

Yankeee
2006-11-27, 16:29
Hoppas löpningen går bra i helgen, det är dags att börja träna inför sommarens lopp ;) :Virro

Noodles
2006-11-27, 17:03
Hoppas löpningen går bra i helgen, det är dags att börja träna inför sommarens lopp ;) :Virro

Tack. Vi får hoppas på det bästa. :)

Jag känner också att det är nu eller aldrig om jag ska komma igång till SM07. Får jag ont igen är det bara att lägga av och i stället för ett par varv runt Sthlm ta ett varv i sjukvårdens labyrint.

Att döma av din journal verkar du ju inte träna ihjäl dig. Jag som tänkte heja fram dig i SM07 om jag inte själv springer. ;)

Yankeee
2006-11-27, 17:12
Tack. Vi får hoppas på det bästa. :)

Jag känner också att det är nu eller aldrig om jag ska komma igång till SM07. Får jag ont igen är det bara att lägga av och i stället för ett par varv runt Sthlm ta ett varv i sjukvårdens labyrint.

Att döma av din journal verkar du ju inte träna ihjäl dig. Jag som tänkte heja fram dig i SM07 om jag inte själv springer. ;)

Kanske kan vara förnuftigt att vila ett år från marathon om benen strular redan nu, eller börjar strula om några veckor.

Jodå, jag tränar för fullt. Har dock lagt ner löpningen helt sedan två månader. Har kommit på att det mest optimala för mig att springa vår->höst och lägga ner löpningen under vintern till gymmets fördel. Får se om jag kan komma i hyfsad form till sommaren bara :Virro

Noodles
2006-11-27, 17:51
Kanske kan vara förnuftigt att vila ett år från marathon om benen strular redan nu, eller börjar strula om några veckor.

Jodå, jag tränar för fullt. Har dock lagt ner löpningen helt sedan två månader. Har kommit på att det mest optimala för mig att springa vår->höst och lägga ner löpningen under vintern till gymmets fördel. Får se om jag kan komma i hyfsad form till sommaren bara :Virro

Har du helt slutat med journalen? Du måste ju få igång löpningen tillräckligt för att springa maran på 3.30.

Jag vill gärna få in ett tredje SM i rad. Å andra sidan kan jag kanske göra en känslofylld comeback i SM08 och sedan vara med i kvällspressen där jag berättar min snyfthistoria.
"Marathon-Noodles berättar om sin kamp"
"Springkupp av marathon-Noodles"
Eller något...

Noodles
2006-11-29, 07:27
Gårdagens träning:

Marklyft
40 kg: 12
80 kg: 6,6,6,6
Hantelpress
33,5 kg: 5,5,3
Hantelrodd
36 kg: 5,5
Hantelcurl
23,5 kg: 4,3
21 kg: 6
Sittande axelpress
23,5 kg: 5,5
Enarms hantelextension
13,5 kg: 3,3,4

Eva_E
2006-11-29, 10:11
7 km cykel i högt tempo idag. Kändes ok.

Nu närmar sig mitt försök att springa igen. I helgen smäller det.

Jag håller alla tummar för att det går bra! Har du något program du tänker följa för att komma tillbaka till löpningen?

Själv är jag avverkat tre pass av min "komma-tillbaka-kampanj" nu, och peppar, peppar - det verkar hålla...

Eva

Noodles
2006-11-29, 14:41
Cykel 10 km. Genomsnittlig effekt 213 W. Min rumpa börjar vänja sig vid cykelsadeln nu. Jag kanske har hittat en ny karriär om löpningen går åt skogen.

Noodles
2006-11-29, 14:42
Jag håller alla tummar för att det går bra! Har du något program du tänker följa för att komma tillbaka till löpningen?

Själv är jag avverkat tre pass av min "komma-tillbaka-kampanj" nu, och peppar, peppar - det verkar hålla...

Eva

Tack för stödet. :)

Programmet jag tänker följa är det som machine_gun hade fått från sin ortoped. Det verkar vara en bra mjukstart och för mig krävs tålamod nu om jag ska komma tillbaka.

machine gun
2006-11-29, 16:29
Programmet jag tänker följa är det som machine_gun hade fått från sin ortoped. Det verkar vara en bra mjukstart och för mig krävs tålamod nu om jag ska komma tillbaka.

Naprapat var det :)

Håller tummarna för att det kommer funka bra och att du kan komma igång med löpningen igen. Själv har jag pga tidsbrist fått en massa extravila för benen sista tiden, vilket känns både bra och dåligt (är ju alltid drygt att hoppa över pass). Programmet verkar dock funka för mig iaf, lagom långsam ökning så att man inte hinner få några ordentliga känningar och mina ben känns betydligt bättre än för 2-3 månader sedan. Hoppas som sagt att det kommer funka för dig också.

Noodles
2006-11-30, 07:42
Naprapat var det :)

Håller tummarna för att det kommer funka bra och att du kan komma igång med löpningen igen. Själv har jag pga tidsbrist fått en massa extravila för benen sista tiden, vilket känns både bra och dåligt (är ju alltid drygt att hoppa över pass). Programmet verkar dock funka för mig iaf, lagom långsam ökning så att man inte hinner få några ordentliga känningar och mina ben känns betydligt bättre än för 2-3 månader sedan. Hoppas som sagt att det kommer funka för dig också.

Haha. Jag stod i valet och kvalet om det var ortped eller naprapat. Shame on me. :D

Kul att programmet verkar fungera för dig. Hur kul det än är så gissar jag att tunga kvalitetspass inte är den bästa början på comebacken. :)

machine gun
2006-11-30, 19:55
Kul att programmet verkar fungera för dig. Hur kul det än är så gissar jag att tunga kvalitetspass inte är den bästa början på comebacken. :)

Nää, det ligger ganska lågt i kurs. Kan ju iofs va skönt att för en gångs skull ha en legitim anledning för att bara köra slö distansträning i snigeltempo *whistle* :D

Jondahl
2006-12-01, 09:09
Även jag instämmer i lyckönskningskören; hoppas det går bra med din "comeback" i löpspåret!
Se bara till att inte förta dig i början nu, jag vet hur det är, det blir gärna att man blir för het på gröten och inte håller sig till det där snigeltempot som nämndes tidigare. Vilket kan leda till att man bara blir kass igen...

Noodles
2006-12-01, 09:14
Även jag instämmer i lyckönskningskören; hoppas det går bra med din "comeback" i löpspåret!
Se bara till att inte förta dig i början nu, jag vet hur det är, det blir gärna att man blir för het på gröten och inte håller sig till det där snigeltempot som nämndes tidigare. Vilket kan leda till att man bara blir kass igen...

Tack. Jag lovar att göra allt jag kan för att hålla igen min vilja att springa på för hårt. :)

Noodles
2006-12-04, 14:48
Igår var det dags för den fruktade och efterlängtade comebacken. Jag sprang ca 1,5 km i ett tempo som inte skrämde någon. Möjligtvis riskerade jag parkeringsböter när det gick som långsammast. Den goda nyheten är att jag inte kände några smärtor där jag har haft problem. Lite stela och ömma fotleder hade jag men det har jag alltid haft. De små problemen försvann snabbt. På det stora hela känns det alltså bra. Frågan är hur jag känner när träningen trappas upp. Det kommer dock göras väldigt långsamt.

machine gun
2006-12-04, 15:16
Igår var det dags för den fruktade och efterlängtade comebacken. Jag sprang ca 1,5 km i ett tempo som inte skrämde någon. Möjligtvis riskerade jag parkeringsböter när det gick som långsammast. Den goda nyheten är att jag inte kände några smärtor där jag har haft problem. Lite stela och ömma fotleder hade jag men det har jag alltid haft. De små problemen försvann snabbt. På det stora hela känns det alltså bra. Frågan är hur jag känner när träningen trappas upp. Det kommer dock göras väldigt långsamt.

Haha, jag vet hur det känns.

Jag ökar sträckan med ca 500 m efter tre pass där hastigheten gått från snigeltempo till i närheten av normaltempo för milen. Dvs i mitt fall från ca 7 min-tempo till ca 5:30-5:45 tempo (snabbhet har aldrig varit min starka sida). Jag springer som regel två pass/vecka just nu, har kommit upp till 4,5 km/pass. När jag kommit upp till 5 km tänkte jag dra ner sträckan till 3,5-4 km igen och istället köra 3 dagar/vecka och se hur det går, funkar det så fortsätter jag att öka sträckan igen därifrån.

Lycka till!

Noodles
2006-12-04, 19:54
Haha, jag vet hur det känns.

Jag ökar sträckan med ca 500 m efter tre pass där hastigheten gått från snigeltempo till i närheten av normaltempo för milen. Dvs i mitt fall från ca 7 min-tempo till ca 5:30-5:45 tempo (snabbhet har aldrig varit min starka sida). Jag springer som regel två pass/vecka just nu, har kommit upp till 4,5 km/pass. När jag kommit upp till 5 km tänkte jag dra ner sträckan till 3,5-4 km igen och istället köra 3 dagar/vecka och se hur det går, funkar det så fortsätter jag att öka sträckan igen därifrån.

Lycka till!

Mmm. Jag låg runt 6:30-tempo idag. Det kändes konstigt och jag fick övertyga mig själv om hur viktigt det var att inte öka tempot.

Tack för tipsen om ökningen av distansen. Det låter som en förnuftig men tråkig ökning. :D

Har du förresten fått några känningar när du ökat distansen?

Noodles
2006-12-04, 19:59
Lutande bänk
Tom stång: 12
60 kg: 6,5
65 kg: 5 PB
Hantelcurl
21 kg: 6
23,5 kg: 5,4
Hantelpress
31 kg: 5
33,5 kg: 5,4
Hantelrodd
36 kg: 6,6
Sittande axelpress
21 kg: 6,5
Enarms hantelextension
13,5 kg: 5,4,4
Crunches
10 kg: 15,15,15

Kul med en liten ökning i lutande bänk. Tyvärr var axlarna desto svagare när det var dags för vanlig hantelpress och axelpress.

Jag brukar normalt träna på förmiddagen men idag blev det sen eftermiddag/tidig kväll. Det var ett misstag. Ibland kunde man förväxla gymet med Monkey World när man såg vissa grabbar i flock. Finns det en regel om att grabbar i grupp måste bröla och allmänt väsnas med testosteronet sprutande ur öronen?

machine gun
2006-12-04, 21:41
Mmm. Jag låg runt 6:30-tempo idag. Det kändes konstigt och jag fick övertyga mig själv om hur viktigt det var att inte öka tempot.

Tack för tipsen om ökningen av distansen. Det låter som en förnuftig men tråkig ökning. :D

Har du förresten fått några känningar när du ökat distansen?

7 min-tempo funkar bara om man har med ett gäng uppförsbackar som slöar ner tempot :D Annars får man ju krypa fram, så 6:30 är väl kanske där jag ligger på den mer flacka partierna under mina snigelturer.

Njaee.. fick lite känningar sist efter 4,5 km, men jag tror snarare att det berodde på att det blev ett lite för långt uppehåll från passet innan och jag hade knappt tränat nåt annat heller, så blodgenomströmningen hade väl inte varit på topp sista tiden. Dessutom hade jag fått springa från tåget i mina vanliga odämpade skor nån dag innan, det kan ju också ha bidragit.. *grr27* (kan man kräva skadestånd från SJ om de förstör min rehab?) Annars har det gått bra, förutom att man håller på att avlida av tristess och otålighet emellanåt bara ;)

Jag började ju på 3 km efter att ha experimenterat lite genom att först springa 3 km, för att passet efter öka till 3,5 km. Efter första passet kände jag inget, men efter pass nr 2 fick jag lite ont, så då tyckte min naprapat att det verkade vettigt att hålla sig kvar på 3 km och istället öka hastigheten något innan jag ökade sträckan och det har fungerat bra. Får man känningar kan man ju alltid vila en extra dag och gå ner i hastighet och/eller sträcka något till passet efter.

Att stretcha soleus efter alla aktiviteter som på nåt sätt involverat ben samt att iskyla benen lite då och då tycker jag också fungerat bra.


Angående hormonstinna småkids på gymmet verkar det vara mer regel än undantag... *rolleyes*

Noodles
2006-12-05, 15:46
Cykling 7,5 km. Genomsnittlig effekt 228 W.

Har hittills inga känningar av gårdagens löpning. Tråkigt skulle väl det vara med tanke på hur lite jag sprnag.

Noodles
2006-12-06, 09:41
Liten morgonlöpning idag. 1,5 km. Låg runt 5:20-5:30 min/km. Inga känningar i smalbenen.

Noodles
2006-12-07, 12:09
Cykel 10 km. Genomsnittlig effekt 220 W. Blir antagligen styrketräning ikväll.

Noodles
2006-12-09, 10:40
Marklyft
40 kg: 12
80 kg: 6,6,6,6
Hantelpress
31 kg: 6,6,5
Hantelrodd
36 kg: 6,6
Hantelcurl
21 kg: 5,6,5
Sittande axelpress
21 kg: 5,5
Enarms hantelextension
13,5 kg: 4,4,4
Crunches
10 kg: 12,12,12

Jag har skärpt tag i kosten och försöker hitta tillbaka till min gamla vikt nu. Förväntar mig inga styrkerekord.

Noodles
2006-12-10, 08:28
Löpning 1,6 km i för mig normalt löptempo. Kändes bra. Det enda problemet var min usla kondition.

machine gun
2006-12-10, 11:34
Löpning 1,6 km i för mig normalt löptempo. Kändes bra. Det enda problemet var min usla kondition.

Du kan väl inte ha tappat så mkt kondis under den här tiden? Du har ju varit extremt ihärdig med cyklandet. Det är säkert bara ovanan att springa lite snabbare efter uppehållet som gör det. Kämpa på!

Noodles
2006-12-11, 07:29
Du kan väl inte ha tappat så mkt kondis under den här tiden? Du har ju varit extremt ihärdig med cyklandet. Det är säkert bara ovanan att springa lite snabbare efter uppehållet som gör det. Kämpa på!

Jag trodde inte heller att jag hade tappat så mycket kondis. Tyvärr blev jag överbevisad. Jag vet inte om det är mentalt men det känns som den är klart försämrad. Vet inte om jag måste cykla betydligt intensivare för att kompensera för den kondition som löpningen ger.

Yankeee
2006-12-11, 15:21
Aboo, nu får du dra igång löpning på riktigt. Strunta i det psykiska och kör ;)

Noodles
2006-12-11, 16:13
Aboo, nu får du dra igång löpning på riktigt. Strunta i det psykiska och kör ;)

Bah. Varför ska jag lyssna på någon som anser sig för fin för att skriva i sin journal? :smash:

Den här veckan ska jag försöka öka till den hiskeliga distansen av 2 km.

Yankeee
2006-12-11, 18:31
Bah. Varför ska jag lyssna på någon som anser sig för fin för att skriva i sin journal? :smash:

Den här veckan ska jag försöka öka till den hiskeliga distansen av 2 km.

Abo jag har ju inte en nu :/

Gott mos, trist dock att inte kunna springa längre :/

Noodles
2006-12-12, 10:12
Abo jag har ju inte en nu :/

Gott mos, trist dock att inte kunna springa längre :/

Senast jag kollade fanns det en journal för Yankee. Problemet är att han inte skriver i den. ;)

Noodles
2006-12-12, 10:20
Låååååååååååångsam löpning 2,4 km. Kände ingenting i smalbenen.

machine gun
2006-12-12, 10:53
Låååååååååååångsam löpning 2,4 km. Kände ingenting i smalbenen.

Skönt att det håller i sig :thumbup:

Noodles
2006-12-12, 12:32
Skönt att det håller i sig :thumbup:

Japp. Jag börjar nästan bli optimistisk. :D

Jag kommer låta knäböjen vila ett tag till. Jag känner på mig att den kan vara en stor bov i dramat. Om jag kan öka löpningen successivt utan problem och sedan får problem igen när jag börjar med böj vet jag var felet ligger.

Beslut om SM07 får vänta till någon gång i januari. Förberedelserna blir inte de bästa då men jag litar på min enorma rutin. *host*

Yankeee
2006-12-12, 16:16
Senast jag kollade fanns det en journal för Yankee. Problemet är att han inte skriver i den. ;)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=84616 http://smg.photobucket.com/albums/v319/tankexmortis/Smileys/th_Silly_avatar_by_Dicx.gif

Noodles
2006-12-13, 07:11
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=84616 http://smg.photobucket.com/albums/v319/tankexmortis/Smileys/th_Silly_avatar_by_Dicx.gif

Nä men titta. Han har en ny journal. Det förklarar ju en del.

Noodles
2006-12-13, 07:12
Hantelrodd
36 kg: 6,6
Hantelcurl
21 kg: 6,6
Sittande axelpress
21 kg: 5,5
Enarms hantelextension
13,5 kg: 5,4,4
Crunches
10 kg: 19,15,15

Det blir ett kort pass när jag skipper knäböjen. Disco är bäst.

Noodles
2006-12-13, 10:07
Cykel 10 km. Genomsnittlig effekt 217 W.

Jondahl
2006-12-13, 18:55
Japp. Jag börjar nästan bli optimistisk. :D

Skönt att det går bra för dig! Ser dock fortfarande en överansträngningsrisk, speciellt nu när du känner dig så bra och det finns folk börjar peppar dig att öka...Så fortsätt nu på den inslagna vägen :thumbup:

//Försiktigheten Själv

Noodles
2006-12-14, 07:14
Skönt att det går bra för dig! Ser dock fortfarande en överansträngningsrisk, speciellt nu när du känner dig så bra och det finns folk börjar peppar dig att öka...Så fortsätt nu på den inslagna vägen :thumbup:

//Försiktigheten Själv

Tack för rådet. Jag lovar att ta det lugnt. :D

Jag ska inte ta några onödiga risker eftersom jag inte vill behöva återuppleva ett så långt uppehåll från löpningen. Med åldern blir jag allt förståndigare. Den gamla Noodles hade antagligen kört slitsamma kvalitetspass i det här läget. :D

/Gammal och vis

machine gun
2006-12-14, 11:13
Tack för rådet. Jag lovar att ta det lugnt. :D

Jag ska inte ta några onödiga risker eftersom jag inte vill behöva återuppleva ett så långt uppehåll från löpningen. Med åldern blir jag allt förståndigare. Den gamla Noodles hade antagligen kört slitsamma kvalitetspass i det här läget. :D

/Gammal och vis

Låter bra det där. Det är skittrist att hålla igen, jag vet. Själv har jag tagit mig från 3 km till 5,2 km på.. emn.. 2-3 månader? gawd.. lååångsamt går det. Men jag tror man vinner på det i längden.

Noodles
2006-12-14, 11:55
Låter bra det där. Det är skittrist att hålla igen, jag vet. Själv har jag tagit mig från 3 km till 5,2 km på.. emn.. 2-3 månader? gawd.. lååångsamt går det. Men jag tror man vinner på det i längden.

Jag får väl stå ut med de minimala ökningarna. Ska jag däremot upp till långpassdistanser a'la marathonträning tar det... Hmm. Lång tid.

Jag får helt enkelt vara lyhörd för kroppens signaler. Jag är inte förvånad om jag snart får något bakslag och tvingas ta det lite lugnare. Det har börjat oroväckande komplikationsfritt.

Noodles
2006-12-14, 12:07
Löpning 2,4 km i lagom tempo (totalt en dryg minut snabbare än förra passet).

Inga problem med smalbenen. Däremot var det lervälling i hela spåret och mina skor + löparställ krävde ordentlig rengöring.

Yankeee
2006-12-14, 15:27
Får du ont om du kör max i 3 km också, eller tar du det lugnt bara för att? :)

Noodles
2006-12-14, 16:58
Får du ont om du kör max i 3 km också, eller tar du det lugnt bara för att? :)

Rehabprogrammet som machine_gun rekommenderade förespråkar tre pass uppdelade på jättelångsamt, något snabbare och normalt löptempo. Efter en cykel ökar man distansen med ca 500 m. Jag tar inga risker just nu. Jag har fortfarande inte haft några som helst smärtor i smalbenen. Däremot fick jag lite ont i knäet idag. Det kändes nästan befriande när jag har haft ångest över mina smalben. :D

Till helgen blir det samma distans men i mitt normala löptempo (visserligen rätt långsamt nu pga usel kondition).

Noodles
2006-12-14, 17:11
Lutande bänk
Tom stång: 12
60 kg: 6,6,5
Hantelcurl
21 kg: 6,6,5
Hantelpress
31 kg: 5,5,4
Hantelrodd
36 kg: 6,6
Sittande axelpress
21 kg: 5,5
Enarms hantelextension
13,5 kg: 4,3,3
Crunches
10 kg: 10,10,10

Segare och svagare än vanligt idag. Tråkigt pass.

Noodles
2006-12-15, 09:44
Cykel 7,5 km. Genomsnittlig effekt 224 W.

Noodles
2006-12-17, 23:00
Det blev ingen löpning den här helgen. Passade i stället på att ta ett tufft träningspass bestående av lussekatter, mjuk pepparkaka och glögg.

Noodles
2006-12-18, 10:26
Hantelcurl
21 kg: 7,6,6
Hantelpress
31 kg: 6,5,5
Hantelrodd
33,5 kg: 6,6
Sittande axelpress
21 kg: 5,5
Enarms hantelextension
13,5 kg: 4,3,3
Crunches
10 kg: 15,12,12

Det blev ingen marklyft idag. Har fått en lätt låsning i korsryggen. Det har hänt förr och jag tror det beror på felaktig sittställning. Tur att man har tillgång till gratis massage. Får hoppas att det blir bättre av det.

Noodles
2006-12-19, 09:44
Intervallpass på cykel 7,5 km.

Pretender
2006-12-19, 11:52
Däremot fick jag lite ont i knäet idag. Det kändes nästan befriande när jag har haft ångest över mina smalben. :D


Ha ha, det känner jag igen :D

Det får göra ont överallt utom i benhinnorna.

Keep up the good work!

Pretender

Noodles
2006-12-19, 12:45
Ha ha, det känner jag igen :D

Det får göra ont överallt utom i benhinnorna.

Keep up the good work!

Pretender

Tack! Jag försöker så gott det går. I eftermiddag blir det lite löpning i normalt tempo.

Kul att fler har lika konstig inställning till smärta. Bara det gör ont på rätt ställe är allt ok. :D

Noodles
2006-12-19, 16:45
Löpning i vad som kändes som normalt tempo. 2,4 km @ 4:48 min/km. Kände inga smärtor i smalbenen. Däremot lite i fotleden. Hela kroppen kan strejka så länge mina smalben mår bra.

Förutom den bristande konditionen var det härligt att kunna trava på i något som liknar mitt gamla tempo. Jag vågar dessutom tro att jag har bättre förutsättningar nu än tidigare. Mina smalben kändes av och till ända sedan i april/maj och kulminerade när jag tog uppehållet. Idag var första gången på mycket länge där jag kunde springa på utan någon smärta i fotisättningen. :)

machine gun
2006-12-19, 16:52
Idag var första gången på mycket länge där jag kunde springa på utan någon smärta i fotisättningen. :)

Måste kännas underbart!

Noodles
2006-12-19, 17:08
Måste kännas underbart!

Det gör det verkligen! Träningsmotivationen blir ju inte sämre av att jag har en Forerunner 305 på ingång. Hoppas ha den i min hand någon gång i januari. *drool*


:D

machine gun
2006-12-19, 17:38
Forerunner 305

*drool*