handdator

Visa fullständig version : Hur hårt tar solen, en dag som denna?


Yes
2006-06-09, 12:59
Då jag är vit som ett lakan tycker jag det är läge för mig att jäsa lite ute i solen. Frågan är dock vad som är lämplig tid, såhär i försommarvärmen? Här i 08-land är det duktigt varmt, men också en del moln.

userfriendly
2006-06-09, 13:00
om vi säger såhär, vi körde på solfaktor 8 eller tolv i bulgarien o blev lite lite lite bruna...

men du kanske ska skydda dig lite grand iaf

mela
2006-06-09, 13:04
Gå ut och lägg dig.. Nån timme iaf. Drick vatten bara :thumbup:

Yes
2006-06-09, 13:05
Du vill alltså mena att solen inte tar så mycket just nu? :)

Orkar inte åka och köpa solskyddsmojs så det får bli en lite kortare tid istället.

mela
2006-06-09, 13:06
Du vill alltså mena att solen inte tar så mycket just nu? :)

Orkar inte åka och köpa solskyddsmojs så det får bli en lite kortare tid istället.

Den tar rätt så bra nu.. Tycker jag iaf..

Yes
2006-06-09, 13:08
Okej... äh, jag börjar lite försiktigt. Huvudsaken är ju att jag blir lite brun till badsäsongen, så jag förhoppningsvis kan undvika den där kräftröda färgen. :D

Pata
2006-06-09, 13:13
http://62.181.218.130/forum/showthread.php?t=67977

Tror minsann jag gick igenom solningsprocessen i den tråden.
Kan ju säga att du ska ta det väldigt lugnt i början. Har du lite färg nu ska du börja under 30 min och öka succesivt efter ditt skydd ökat. ge det hela tiden 24 h mellan solningarna.

Yes
2006-06-09, 13:16
:thumbup:

Kaew
2006-06-09, 13:22
solat i en halvtimma nu och fatt mycket farg! sa var forsiktig.

blasr
2006-06-09, 13:29
Jag har då aldrig behövt något solskydd i Sverige. Utomlands däremot har jag vart dum nog att tro att jag skulle klara mig utan skollskydd.

hahavaffan
2006-06-09, 13:56
Jag har då aldrig behövt något solskydd i Sverige. Utomlands däremot har jag vart dum nog att tro att jag skulle klara mig utan skollskydd.+1,000,254

mela
2006-06-09, 14:00
Solat 30 min nu, solen tar. Om du inte har solat innan så bör du nog inte sola mer än 30 min

Yes
2006-06-09, 14:08
Jag har solat 30 min nu, och det blev nog alldeles lagom. :)

mela
2006-06-09, 14:13
Jag har solat 30 min nu, och det blev nog alldeles lagom. :)

Smörj in dig med after sun eller body lotion nu

Yes
2006-06-09, 14:20
Fixat! :D

mela
2006-06-09, 14:20
Fixat! :D

Duktigt. Jag är sååå stolt över dig :naughty:

Kwon
2006-06-09, 14:21
Hade vi inte en sol-expert här på Kolo, Papi eller någon vars namn började på P?

Tenzu
2006-06-09, 14:25
solat 1.5h nu. Jak er röd :D

Yes
2006-06-09, 14:25
Duktigt. Jag är sååå stolt över dig :naughty:
:em:

Fille.p
2006-06-09, 15:35
Jag sommnade i solen igår var kritvit.. resultat: röd som fan och blev inte mäniska av mig på hela dan efteråt:devil:

newb123
2006-06-09, 15:52
"Hur hårt tar solen, en dag som denna?"
För hårt.

Yankeee
2006-06-09, 15:54
Solen tar grymt bra mitt på dagen när det är som det var idag. Jag kände att det brände på armarna efter en timme i solen, och då har jag varit ute i solen i t-shirt varje dag i 2 månader.

Pumpovicevic
2006-06-09, 15:57
En annan jobbar ju ute i fria luften, vilket är ganska skönt för då slipper man tänka på att sola på fritiden.

Edit: Självklart med bar överkropp när tillfälle ges. :P

Baan
2006-06-09, 15:58
Solen tar grymt bra mitt på dagen när det är som det var idag. Jag kände att det brände på armarna efter en timme i solen, och då har jag varit ute i solen i t-shirt varje dag i 2 månader.

Ok, men man blir inte brun av regn.

Edit: Eller ja, beror på regnet kanske.

Yankeee
2006-06-09, 16:01
Ok, men man blir inte brun av regn.


Hur ofta regnar det på förmiddagen? ;)

Garnax
2006-06-09, 16:04
Solen tar bra, bara ge sig ut...

Jag jobbar ute och njuter av att bli brunare för var dag som går,
men jag har lite pigment och har mycket svårt för att bränna mig.

Ryska_raketen
2006-06-09, 16:28
Hmpf. Minst sagt rätt hårt. huvudet är bränt :( från igår dock, solhatt hela dagen =/

shibi
2006-06-09, 22:31
Solat massor i förrigår. Säkert en timme.
Är blek också.

Ingenting har hänt. Inte bränt mig, eller fått färg.
Använde till och med något spray som ska snabba upp hela processen.

kneger
2006-06-09, 22:38
orka solskydd.. har aldrig använt det förutom på tatueringar..

har aldrig heller blivit bränd... har legat i solan flera timmar utan att bli bränd.

solskyddskräm är för n00bs.

Devoid
2006-06-09, 22:40
Min mage och neråt har inte sett solljus på år och dar men jag har vid 2 tillfällen nu slöat på altanen ganska länge utan att det händer något. Visserligen så vet jag att om/när min mage osv väljer att acceptera solstrålar så kommer jag se ut som en kokt kräfta...

Longshot
2006-06-09, 22:42
orka solskydd.. har aldrig använt det förutom på tatueringar..

har aldrig heller blivit bränd... har legat i solan flera timmar utan att bli bränd.

solskyddskräm är för n00bs.

Bra sagt!!! :thumbup:

Janna
2006-06-09, 22:42
Jag satt ute en timme ungefär o käkade lunch med en av våra partners. Min ena arm är röd och fin och har streck efter toppen. Tror solen tar rätt ordentligt nu.

jwzrd
2006-06-09, 23:02
orka solskydd.. har aldrig använt det förutom på tatueringar..

har aldrig heller blivit bränd... har legat i solan flera timmar utan att bli bränd.

solskyddskräm är för n00bs.

Hudcancer också!

Makk
2006-06-09, 23:02
Tog grymt mycket idag!
Nu är har jag känslig hy också men har ändå solat en del och gått runt i t-shirt en del tidigare. Men idag efter ett par timmar ute i kort piké så är armarna röööööööda och jag har väärsta ränderna på armarna och nacken, skiit snyggt!

kneger
2006-06-09, 23:04
Hudcancer också!
hudcancer är för n00bs

sånna som jag får inte hudcancer

tossefar
2006-06-09, 23:05
orka solskydd.. har aldrig använt det förutom på tatueringar..

har aldrig heller blivit bränd... har legat i solan flera timmar utan att bli bränd.

solskyddskräm är för n00bs.
Sen är du ju svart också, viss skillnad.

kneger
2006-06-09, 23:08
Sen är du ju svart också, viss skillnad.
hehehe, man tjänar på det, att vara svart alltså... jag slipper köpa massa dyr solskyddskrämsmög.

MacLeod
2006-06-09, 23:22
Solen tar 23% mer än förra tisdagen ungefär..
Mer exakt än så kan jag inte vara. Återkommer.

Fatalist
2006-06-10, 00:01
Fick en jävla bonnabränna av att gå i linne 3-4 timmar!

adriano
2006-06-10, 00:45
Varför oroar ni er över att bli röda?? man blir ju brun tillslut endå..för mej är det standard att steka sej röd, sen 2 dagar senare är man brun stort*flex*

trasan
2006-06-10, 01:29
Varit ute och gjort diverse dagsaktiviteter i 3 dagar nu, rödare än vad jag är på vissa delar av kroppen går nog icket att vara. Det goa är att om två dagar så är jag brunare än Will Smith him self!! Införskaffande av årets solkräm -> imorn!

occt
2006-06-10, 02:03
Då jag är vit som ett lakan tycker jag det är läge för mig att jäsa lite ute i solen. Frågan är dock vad som är lämplig tid, såhär i försommarvärmen? Här i 08-land är det duktigt varmt, men också en del moln.


Akta så dui inte blir sten ock blir stilla stående ikuhan ;)(

MacLeod
2006-06-10, 13:19
Varför oroar ni er över att bli röda?? man blir ju brun tillslut endå..för mej är det standard att steka sej röd, sen 2 dagar senare är man brun stort*flex*


Låter som att du har missat det där med känslig för sol=cancer.
Blir du röd första gången har du ett taskigt pigment och tål mindre.

carlsm
2006-06-10, 18:18
Efter fyra sköna timmar i solen har ryggen fått en hälsosam rödbrun ton med behaglig sveda. Det kommer bli snyggt om en/två dagar. :)

Köttbullen
2006-06-10, 18:19
solen tar i malmö iallafall

Pata
2006-06-12, 10:22
Hade vi inte en sol-expert här på Kolo, Papi eller någon vars namn började på P?

That would be me.. Fråga på om ni vill. Jag kan mest om den biologiska processen under solning och en del om krämer.

Papi
2006-06-12, 10:33
Det finns en anledning att Pata kallas för Solkungen i vissa kretsar! :D

Kwon
2006-06-12, 10:40
That would be me.. Fråga på om ni vill. Jag kan mest om den biologiska processen under solning och en del om krämer.

PATA! Just det, sorry about teh mix-up with the names! You rock bro! :hbang:

Callister
2006-06-12, 11:53
Patten: Jag kommer arbeta som en bonde i 1 månad nu och kmr stå under gassande sol på åkern eller stå och kasta höballar. Lyckligtvis (?) kan jag inte ha shorts eller t-shirt för man skär sig på hö. Men ansiktet är fritt. Behöver jag skydda mig där? Tänkte att ansiktet kanske är härdat och tål mer? :D

Papi
2006-06-12, 11:55
Du absolut skydda ansiktet. Det är ett av de mest utsatta områdena på kroppen.

shibi
2006-06-12, 12:22
Pata: Du skrev att olja inte fungerar något vidare.
Men fungerar Piz buin "Tanner bronze" en "torr" olja man sprayar på som enligt dem ger en solbränna dubbelt så snabbt?

Har också UVa/uvb skyddsfaktor 7 tror jag och säger att den fuktar hudenockså.

Har en flaska liggandes och undrar om jag istället ska ta vanlig solskyddsfaktor eller Pis buin.
Svara snabbt snälla. Solen är härlig nu:)

daja
2006-06-12, 12:33
om vi säger såhär, vi körde på solfaktor 8 eller tolv i bulgarien o blev lite lite lite bruna...

men du kanske ska skydda dig lite grand iaf

men då kan ni inte direkt solat järnet, eller så måste ni ha väldigt svårt att få färg?

Pata
2006-06-12, 13:13
Pata: Du skrev att olja inte fungerar något vidare.
Men fungerar Piz buin "Tanner bronze" en "torr" olja man sprayar på som enligt dem ger en solbränna dubbelt så snabbt?

Har också UVa/uvb skyddsfaktor 7 tror jag och säger att den fuktar hudenockså.

Har en flaska liggandes och undrar om jag istället ska ta vanlig solskyddsfaktor eller Pis buin.
Svara snabbt snälla. Solen är härlig nu:)

Svar ja, som jag nämde i tråden jag länkade i början så finns ett par få dyrare "torra" oljor som inte kloggar igen porer. Dessa är helt ok. Stanna inte ute för länge bara. När du känner på huden och den övergår från rött till vitt under en tum tryckning har du fått nog. Smörja in dej med hud lotion efter dusch och drick mycket vatten.

Pata
2006-06-12, 13:17
Patten: Jag kommer arbeta som en bonde i 1 månad nu och kmr stå under gassande sol på åkern eller stå och kasta höballar. Lyckligtvis (?) kan jag inte ha shorts eller t-shirt för man skär sig på hö. Men ansiktet är fritt. Behöver jag skydda mig där? Tänkte att ansiktet kanske är härdat och tål mer? :D

Ansiktet har mest kapilärer av alla ytor på kroppen (varav du blöder i 5 min när du skär dig på rakhyveln). Använd en grundläggande solskyddsfaktor på hela ansiktet och kompletera med en fetare och högre solskyddsfaktor på utstickande delar (näsa, kindben osv).
Tar du av dej t-shirten ska det krämas på överkroppen då du troligtvis är ute hela dagarna. Axlarna bränns fort, ta även där en fetare kräm. Drick litervis med vatten.

shibi
2006-06-12, 20:18
Svar ja, som jag nämde i tråden jag länkade i början så finns ett par få dyrare "torra" oljor som inte kloggar igen porer. Dessa är helt ok. Stanna inte ute för länge bara. När du känner på huden och den övergår från rött till vitt under en tum tryckning har du fått nog. Smörja in dej med hud lotion efter dusch och drick mycket vatten.

Ok tack för svaret.
Körde med piz buin idag. Får se om jag får någon färg tills imorgon.
Förmodligen fortsätter jag med vanlig sollotion med solskyddsfaktor 8, då man blir oerhört flottig av Piz buin. Har även fått lite finnar på ryggar, pga. oljan.

Och vanlig sollotion känns som det skyddar längre. Är inte så säker längre om solskyddsfaktorn låg på 7 hos piz buin.

Pata
2006-06-12, 20:31
Ok tack för svaret.
Körde med piz buin idag. Får se om jag får någon färg tills imorgon.
Förmodligen fortsätter jag med vanlig sollotion med solskyddsfaktor 8, då man blir oerhört flottig av Piz buin. Har även fått lite finnar på ryggar, pga. oljan.

Och vanlig sollotion känns som det skyddar längre. Är inte så säker längre om solskyddsfaktorn låg på 7 hos piz buin.

har aldrig använt piz buin eller läst innehållsförteckningen på den. Men om du säger att den är flottig och ger dig finnar på ryggen är det inte en torr olja. Som jag sa, dessa är ovanliga och dyra. Kör på en vanlig sollotion med låg solskyddsfaktor för kortare stunder i solen och en högre för längre. Om aqua står som första ingrediens på flaskan är den inte av bra kvalite.

elan
2006-06-12, 20:33
Jag har alltid klarat mig jättebra i solen och blir alltid brun och aldrig röd. Men nu tror jag att ozon-lagret fått sig en törn för efter den här helgen när jag vistats en del i solen har jag snudd på solexem, bröst och armar kliar så jag håller på att bli tokig.

Nordenator
2006-06-12, 20:39
Svenska solen är lite fånig..
Jag försökte idag, men blev uttråkad.

BigForre
2006-06-12, 20:58
Imorgon blir 4e heldagen i solen, ska gå ner till ett lager solskyddsfaktor 5 över hela kroppen imorgon och 15 på de utsatta ställena, ansikte, axlar osv...ser ut att klara av samtliga dessa dagar utan att bli röd någonstans...BEACHVOLLEY är dödligt kul...förstår inte hur ni kan vara så dumma att ni går ut och bränner er...

goodie
2006-06-12, 21:09
Somnade ute i trädgården i förrgår..utan skydd..sov i två timmar.




http://files.upl.silentwhisper.net/upload6/Bild_249.jpg


:D

Absinteh
2006-06-12, 23:00
Jaa..
Hur hårt tar solen idag..
http://static.apberget.se/images/p/g/6c9/6c94a0665a0931ca305a66a87ce4ada6.jpg

AlexGBG
2006-06-12, 23:12
att folk tycker det är så roligt att sola att dom smörjer in sig med solkräm är för mig ett under, tråkigare finns nog inte. däremot dom som gör saker ute i solen och rör på sig / idrottar eller gör nått annat kul har jag full förståelse för om dom smörjer in sig.

sola snabbare utan solkräm och gör nytta inomhus istället :)

The_RobRoy
2006-06-12, 23:25
att folk tycker det är så roligt att sola att dom smörjer in sig med solkräm är för mig ett under, tråkigare finns nog inte. däremot dom som gör saker ute i solen och rör på sig / idrottar eller gör nått annat kul har jag full förståelse för om dom smörjer in sig.

sola snabbare utan solkräm och gör nytta inomhus istället :)

Är inte säker, men tror du har lite fel där, tar du på solsalva så skyddar du mot den skadliga strålningen rätt kraftigt, men du blir ändå brun, tar dock lite längre tid, men den skadliga dosen strålning blir sammantaget lägre.

AlexGBG
2006-06-13, 08:52
Är inte säker, men tror du har lite fel där, tar du på solsalva så skyddar du mot den skadliga strålningen rätt kraftigt, men du blir ändå brun, tar dock lite längre tid, men den skadliga dosen strålning blir sammantaget lägre.


ja, så kanske det kan vara..:)

Sniggel
2006-06-13, 11:43
Får negrer hudcancer? (ej retorisk fråga)
Alltså är de mer skyddade mot malignt melanom?

Ottenbaum
2006-06-13, 13:56
Det är fan _för_ varmt för att sola idag, klarade max en halvtimme.

The_RobRoy
2006-06-13, 14:17
Får negrer hudcancer? (ej retorisk fråga)
Alltså är de mer skyddade mot malignt melanom?

Grub Studie sökes! ;)

De borde de kunna få, dock har de nog svårt för att bränna sig, vilket ökar på riskerna att få hudcancer markant.

Yes
2006-06-13, 14:22
att folk tycker det är så roligt att sola att dom smörjer in sig med solkräm är för mig ett under, tråkigare finns nog inte. däremot dom som gör saker ute i solen och rör på sig / idrottar eller gör nått annat kul har jag full förståelse för om dom smörjer in sig.

sola snabbare utan solkräm och gör nytta inomhus istället :)
Jag var ute på en liten morgonpromenad idag. Helt perfekt för att få lite sol på sig och som en bonus blir det lite motion.

Är det förresten okej att gå naken, eller i varje fall med lädertanga? :D

Nordenator
2006-06-13, 14:44
Är det förresten okej att gå naken, eller i varje fall med lädertanga? :D

Jag tror det faller under kategorien blottning :>
Men men.. Om man får vara naken inomhus kan man ju bygga inglasad altan..

tejpis
2006-06-13, 15:13
Det är fel på mig. Jag jobbar i solen hela dagarna men blir varken brun eller röd. Hjälp.

sunkan
2006-06-13, 15:14
Det är fel på mig. Jag jobbar i solen hela dagarna men blir varken brun eller röd. Hjälp.
ta av dig skoteroverallen så ska du få se att det hjälper:thumbup:

tejpis
2006-06-13, 15:16
ta av dig skoteroverallen så ska du få se att det hjälper:thumbup:
Går med bar överkropp, jobbar i trädgård xD

King Grub
2006-06-13, 15:16
Får negrer hudcancer? (ej retorisk fråga)
Alltså är de mer skyddade mot malignt melanom?

Grub Studie sökes! ;)

De borde de kunna få, dock har de nog svårt för att bränna sig, vilket ökar på riskerna att få hudcancer markant.

Skin cancer is the most common type of malignancy in the United States. Incidence within the African American population remains relatively low, but data is limited for this racial group, making accurate determination of incidence and mortality difficult. Factors implicated as causative in the pathogenesis of cutaneous malignancy in African Americans include, but are by no means limited to, sunlight, albinism, burn scars, X-rays, preexisting pigmented lesions, chronic inflammation, and chronic discoid lupus erythematosus. Anatomic distribution of lesions may be similar to that seen in whites for basal cell carcinoma but not for other skin cancers. For squamous cell carcinoma, melanoma, and cutaneous T-cell lymphoma, African Americans do not as well in terms of mortality as do whites. This difference probably is due either to the fact that African Americans have more advanced stages of disease at diagnosis than do whites or, in some cases, because the course of the disease is more aggressive in African Americans for reasons yet unknown. There is a need for heightened awareness of skin cancer in African Americans by patients and physicians. Emphasis should be on education and early diagnosis with the primary goal in mind being the reduction of incidence of and mortality due to skin cancer in African Americans. In addition, because of environmental factors, African Americans will be exposed to more solar ultraviolet radiation in the future. Strategies should be developed for public education to keep this exposure to low levels in this racial group.

Cancer. 1995 Jan 15;75(2 Suppl):667-73. Skin cancer in African Americans.

Although rare, malignant melanoma (MM) is a real and serious risk for African Americans. African Americans have a proportionately higher incidence of acral melanoma, both the acral lentiginous melanoma (ALM) histologic subtype and subungual melanoma (SM). MM is more likely to be diagnosed at a later stage in African Americans and carries a worse prognosis. Given these facts, the relatively simple and inexpensive primary and secondary preventions for MM should be standard, particularly in the African American patient.

Cutis. 2001 May;67(5):403-6. Malignant melanoma in African Americans.

Kwon
2006-06-13, 15:17
Kan färgade få hudcancer ?

Tack Grub!

Seg reply av mig