handdator

Visa fullständig version : Muskelryckningar


Baan
2006-06-09, 11:35
Varför får man lite lätta muskelryckningar efter man tränat ordentligt ett tag, nu pratar jag självklart inte om spasmer eller något, utan att säg att man vilar en muskel och känner att den spänns lite? Nu blir det inga extra rörelser för min del som man inte kan kontrollera, utan helt enkelt att man känner små ryck i muskeln, ja ganska snabba ryck tom.


Kanske taskig förklaring, men förhoppningsvis duger den, tror inte det är något alltför ovanlgit. Ska man ta det här som ett tecken för överträning eller är det bara köra på?

King Grub
2006-06-09, 11:41
Det kallas fasciculation och beror på onormal nervaktivitet. Alla får dom mer eller mindre ofta; dom kan vara ett tecken på sjukdom, men i det här fallet handlar det om av träningen uppreglerad nervaktivitet. All slags stress kan framkalla symptomen, liksom för mycket koffein och sömnbrist, t ex.

Baan
2006-06-09, 11:44
Koffein och sömnbrist är inte alls främmande i mitt fall hmm, mest koffein, sover bra gör jag.

Då är frågan, finns det fler nackdelar med det här än att det är irriterande, kan man träna på som vanligt utan att behöva oroa sig... ja för något alls?

King Grub
2006-06-09, 11:44
Ryckningarna är ofarliga.

MasterChief
2006-06-09, 11:48
Det märkliga är att de alltid uppstår på samma ställen för mig. Samma ögonlock, samma triceps och samma vastus lateralis darrar. Inget annat.

King Grub
2006-06-09, 11:49
Ögonlock, fötter, armar, händer (mellan tumme och pekfinger är vanligt) och ben är vanligaste ställena.

AlexGBG
2006-06-09, 11:53
mina lats ryckte väldigt mycket dagen efter en 35års fest.. helt sjukt mycket...

dynamo
2006-06-09, 11:54
Jag får det till och från i högra biceps så den skuttar till var 2:a-7:e sekund. Folk tittar skumt på en, verkar tro att man flexar.

Olof
2006-06-09, 11:55
Varför får man lite lätta muskelryckningar efter man tränat ordentligt ett tag, nu pratar jag självklart inte om spasmer eller något, utan att säg att man vilar en muskel och känner att den spänns lite? Nu blir det inga extra rörelser för min del som man inte kan kontrollera, utan helt enkelt att man känner små ryck i muskeln, ja ganska snabba ryck tom.


Kanske taskig förklaring, men förhoppningsvis duger den, tror inte det är något alltför ovanlgit. Ska man ta det här som ett tecken för överträning eller är det bara köra på?


Jag tror att det är stress. Därför blir spänner du dig under dagen. Det leder till att kroppen behöver få utlopp för stressen. Detta pågår när du sover.

Om du vill slippa spasmerna skulle jag råda dig att försöka eliminera källan till stress. Vad det kan bero på är högst individuellt. Troligen vet du själv om du tänker efter riktigt nog.

Spasmer under natten leder ofta till avbruten sömn. Om problemet inte åtgärdas riskerar du få för lite kvalitets sömn. Kvalitets sömn är vitalt för hälsa och prestation. Även den mesta muskeltillväxten sker när du sover. Därför är en god natts sömn ovärderligt.

Vidare bör du börja sova med ett objekt mellan benen, förslagsvis en kunde. Genom att ha ett föremål mellan benen när du sover kommer din ben att att knippa ihop. På så sätt får kroppen din utlopp för spänningar och stress. Sannolikt kommer du märka en förändring efter bara några dagar. Då du sannolikt kommer känna dig mer utvilade och mindre stel i kroppen.

Ett annat värdefullt tips är att lära dig slappna av. Gärna direkt efter styrketräning. Andra bra metoder är streching före du kryper till kojs eller kanske börja med yoga.

Snart sover du som en stock igen! :sleep:

Timme
2006-06-09, 13:10
Är det bara jag som tycker att det är grymt skönt med muskelryckningar? En dag så ryckte det i övre vastus lateralis och rectus femoris i mitt högra ben i princip helatiden under hela dagen. Det ryckte och darrade i just den lilla delen av muskeln under 2-4 sekunder följt att ett uppehåll på cirka 5sekunder sedan så började rycka i 2-4 sekunder igen och så håll det på tills nästa dag då det försvann :(

Enormt skönt var det iallafall och man fick en bra anledning för att tjejerna skulle lägga handen på låret och känna :D

TrasMannen
2006-06-09, 14:48
främre deltoids brukar rycka på mig. har iof problem med axlarna. kan det ha ett samband?

Baan
2006-06-09, 15:00
Jag tror att det är stress. Därför blir spänner du dig under dagen. Det leder till att kroppen behöver få utlopp för stressen. Detta pågår när du sover.

Om du vill slippa spasmerna skulle jag råda dig att försöka eliminera källan till stress. Vad det kan bero på är högst individuellt. Troligen vet du själv om du tänker efter riktigt nog.

Spasmer under natten leder ofta till avbruten sömn. Om problemet inte åtgärdas riskerar du få för lite kvalitets sömn. Kvalitets sömn är vitalt för hälsa och prestation. Även den mesta muskeltillväxten sker när du sover. Därför är en god natts sömn ovärderligt.

Vidare bör du börja sova med ett objekt mellan benen, förslagsvis en kunde. Genom att ha ett föremål mellan benen när du sover kommer din ben att att knippa ihop. På så sätt får kroppen din utlopp för spänningar och stress. Sannolikt kommer du märka en förändring efter bara några dagar. Då du sannolikt kommer känna dig mer utvilade och mindre stel i kroppen.

Ett annat värdefullt tips är att lära dig slappna av. Gärna direkt efter styrketräning. Andra bra metoder är streching före du kryper till kojs eller kanske börja med yoga.

Snart sover du som en stock igen! :sleep:

Visste inte att du kvalificerade sig som spasmer men ok :)

Ärligt talat är jag inte särskilt stressad just nu, är ledig hela dagarna och har inte mycket att tänka på. Det enda jag kan komma på är saker jag inte kan rå för, så svaret vore att inte tänka på dom här sakerna, men då det rör sig om ganska allvarliga familjeproblem (utan att vara dramatisk!) så känns det inte så enkelt att tänka skitsamma. Konstigt nog känner jag mig inte berörd särskilt mycket av just dom situationerna just nu, men vem vet.

Ska testa kudden.

Trident
2006-06-09, 16:04
Axlarna brukar rycka.

Senast höger axel som ryckte oupphörligt i 5 dygn, madre bienta la dios snacka om ryckande axeloasios. *grr27*