handdator

Visa fullständig version : Bröstövningar och brygga


newb123
2006-06-09, 09:07
Är det rekommenderat att ligga i brygga i snebänk, hantelpress och sned hantelpress om man vill lyfta maximalt med vikt? :confused:

Officer
2006-06-09, 09:13
Ligger du i brygga i snebänk så förlorar du lite av meningen med snebänk, eller hur?

newb123
2006-06-09, 09:16
Ok, men hantelpress då?

Liten Men Fet
2006-06-09, 10:11
Ok, men hantelpress då?

samma sak där, svankar du upp kroppen så blir ju kroppen mer parallell i förhållande till golvet och då blir det mer plan hantelpress av det.

Sheogorath
2006-06-09, 10:17
samma sak där, svankar du upp kroppen så blir ju kroppen mer parallell i förhållande till golvet och då blir det mer plan hantelpress av det.

Han undrar om det är fördelaktigt för att aktivera bröst om man svankar i plan hantelpress, tror jag.

newb123
2006-06-09, 10:19
Han undrar om det är fördelaktigt för att aktivera bröst om man svankar i plan hantelpress, tror jag.
Nja, jag undrar om det är fördelaktigt för att lyfta så mycket vikt som möjligt.

Jacksatan
2006-06-09, 10:22
Nja, jag undrar om det är fördelaktigt för att lyfta så mycket vikt som möjligt.

Prova?

Damien Thorne
2006-06-09, 10:34
Nja, jag undrar om det är fördelaktigt för att lyfta så mycket vikt som möjligt.

För mig är det så. Jag är starkare i plan bänk än i lutande. Och jag är starkare i fellutande bänk än i plan. Alltså, om jag svankar blir jag starkare.

Om du är som jag så kan du lyfta tyngre vikter om du svankar i pressarna (både lutande och plan)

Men det muskelbyggande syftet försvinner i lutande bänk om du svankar (att bygga massa på övre delen av bröstet). Då blir det exakt som att du kör vanlig plan bänk utan svank.

Så ja, om du är ute efter att lyfta så tungt som möjligt är det fördelaktigt att svanka.

Baan
2006-06-09, 11:42
Självklart är det fördelaktigt, det enklaste man kan se är att lyftvägen i princip blir kortare, sen så brukar det snackas om bättre belastning på leder men det är väl lite mer komplicerat gå in på det.

Det är rätt onödigt sikta på att bli så stark som möjligt i hantelpress tycker jag, eftersom det i princip är en massbyggarövning, det är nog relativt få där ute som kör hantelpress som en styrkeövning, så där ser jag ingen större anledning till att brygga för mycket som kanske resulterar i sämre massa.

Timme
2006-06-09, 13:14
Självklart är det fördelaktigt, det enklaste man kan se är att lyftvägen i princip blir kortare, sen så brukar det snackas om bättre belastning på leder men det är väl lite mer komplicerat gå in på det.

Det är rätt onödigt sikta på att bli så stark som möjligt i hantelpress tycker jag, eftersom det i princip är en massbyggarövning, det är nog relativt få där ute som kör hantelpress som en styrkeövning, så där ser jag ingen större anledning till att brygga för mycket som kanske resulterar i sämre massa.

När jag kör hantelpress kör jag den som styrkeövning med bra djup och utförnade och 3 reps. Funkar skit bra :) Och ja, man blir starkare med brygga för man pressar heltenkelt mer om man pressar mer "neråt"

Damien Thorne
2006-06-09, 16:52
När jag kör hantelpress kör jag den som styrkeövning med bra djup och utförnade och 3 reps. Funkar skit bra :) Och ja, man blir starkare med brygga för man pressar heltenkelt mer om man pressar mer "neråt"

Jag kör den också som styrkeövning med 3 reps :D

stahlberg
2006-06-09, 18:20
Ju mera isolerande en övning är desto mindre vinner man på att använda teknik som ökar träningsvikten. Uppåtlutande bänkpress, hantelbänkpress osv ska man träna med en "ligglutning" på ca 30 grader.

Antalet reps kan diskuteras. 3-8, beroende på orsaken till att man har övningen i programmet, är att föredra.

newb123
2006-06-09, 19:58
Ju mera isolerande en övning är desto mindre vinner man på att använda teknik som ökar träningsvikten. Uppåtlutande bänkpress, hantelbänkpress osv ska man träna med en "ligglutning" på ca 30 grader.

Antalet reps kan diskuteras. 3-8, beroende på orsaken till att man har övningen i programmet, är att föredra.
Vad bra att du kunde svara, stahlberg. Jag har alltid varit inriktad på att använda så mycket vikt som möjligt i alla övningar, men nu ska jag nog dra ner på vikten i isolerande övningar för att få rätt utförande. :thumbup: