handdator

Visa fullständig version : Minskad carido - lossnar det?


Jacky
2006-06-09, 05:54
Hej. Har i nuläget kört 1 timme 5 av 6 dagar i veckan. Detta har varit insentiv löpning respektive cykling.
Nu funderar jag på att prova att bara köra detta 3 dagar i veckan, eftersom jag har hört att minskad cardio kan få deffen "att lossna"...det vill säga vila för att kroppen skall släppa fett.
Motsäger energi in-ut principen, men är det någon som har tappat fett genom att vila lite lite mer en vecka så att kroppen hänger med?! Anti-chock...

Kurash
2006-06-09, 06:13
Du kanske behöver en ätardag för att få upp leptinet lite?

z_bumbi
2006-06-09, 06:40
Du kanske behöver en ätardag för att få upp leptinet lite?

Att halvera förbrukningen från träningen får inte en liknande effekt?

Jacky: Jag skulle testa och se, i vilket fall får kroppen lite extra vila och du får kanske en nytändning mentalt.

Jacky
2006-06-09, 06:49
Kör redan med kolis-laddning för att höja leptin-nivån...

Jacky
2006-06-09, 06:51
Ska jag minska näringsintaget då också?

Kurash
2006-06-09, 06:53
Vad tränar du mer än cardio? hur ser kostuppläget ut?

Jacky
2006-06-09, 06:53
Kör ju så mycket cardio just nu för att "få äta"..

Kurash
2006-06-09, 07:02
När jag började deffa (om man nu kan kalla det så) för 5 veckor sen gjorde jag helt enkelt så att jag la 6 styrkepass i veckan, varje muskelgrupp 2 ggr per vecka. Sprang en kvart efter varje pass. På så sätt tyckte jag att jag fick behålla muskelmassan ganska bra samtidigt som fettet rann av. Under tiden blev det mycket knäckebröd med makrill, måga proteindrinkar till frukost och mellanmålen. Mycket frukt på jobbet. Men efter varje pass tokladdade jag ändå med kolhydrater eftersom fettinlagringen från dessa är undertryckt några timmar. Dextropurdrinken efter träningen tar dessutom bort allt vad sötsug heter.

Kanske inte världens seriösaste upplägg, men jag blir inte trött på det eftersom jag kör fortfarande. Nu äter jag lite mer dock, minibulkar en vecka.

Jacky
2006-06-09, 07:27
Har dock ett problem. Blir tokgrinig om jag ej får äta. Måste förbruka som tusan för att deffa..

melancoolio
2006-06-09, 08:13
Intressant tanke. När jag pratar diet med vissa på gymmet(oftast tjejer) så blir jag tokförvånad när jag hör hur mycket kardio dom kör utan effekt.

Jag tror på lagom mycket kardio så att kroppen inte blir överstressad och hamnar i någon slags försvarmekanism som håller kvar fettet.

Uppdatera gärna här och tala om hur det går! :)

jag har hört att minskad cardio kan få deffen "att lossna"...det vill säga vila för att kroppen skall släppa fett.
Motsäger energi in-ut principen, men är det någon som har tappat fett genom att vila lite lite mer en vecka så att kroppen hänger med?! Anti-chock...

Jacky
2006-06-09, 09:33
Det skall jag göra...skall prova ta lite paus-dagar samt minska till 30 minuter vid de tillfällen jag kör...om jag klarar det "matmässigt" - måste ju minska lite då.,.

ilikeu
2006-06-09, 12:05
lånar tråden lite..

efter gym så e det snabb protein o snabba kolhydrater som gäller,

men vad gäller efter kardio ,för att förbränna optimal, är det långsamma som gälller då?

blekfet2
2006-06-09, 12:08
varit i samma sits som dig Jacky. Nu 2 veckor sedan när jag överansträngde båda mina knän så har jag inte kunnat köra nå löpning/promenad, utan enbart cyklat jävligt försiktigt i typ 30min dan.

Det verkar ha kickat igång min förbränning efter ha stått stilla i närmare 3 veckor.

userfriendly
2006-06-09, 12:15
under slutet av min tävlingsdeff så var jag tvungen att ta några vilodagar här och där eftersom kroppen la av helt.
Vila och återhämtning är en obligatorisk faktor i en hård diet...

tinkerbell
2006-06-09, 13:57
När man deffar intensivt, alltså man har en ordentligt hög förbränning under veckan och äter väldigt strikt, och kolhydratsladdar en gång i veckan med livsmedel i form av mörkt bröd, frukt, havre (obs: bra livsmedel) inte kakor och allt vad de är ... Kan man säga att de är en "ätardag" eller kolisladdning?

Jag menar om man satsar på bra koliskällor en gång i veckan under en seriös deff lär ju inget av de lagras in som fett, eller vad säger/anser ni om detta?

King Grub
2006-06-09, 15:10
Jag menar om man satsar på bra koliskällor en gång i veckan under en seriös deff lär ju inget av de lagras in som fett, eller vad säger/anser ni om detta?

Fettinlagring sker alltid, även vid energiunderskott. Fettförbränninge också. Vid energiunderskott över en viss mätperiod är förbränningen större än inlagringen - och tvärtom vid överskott. Exakt vilka gram av det du äter som lagras in som kroppsfett är relativt ointressant (i praktisk deffsynpunkt - ur ren metabol intressesynpunkt kan det förstås vara intressant). Om inte annat så minskar fettförbränningen. Det handlar, återigen, om energi in minus energi ut, och både fettförbränning och fettinlagring sker både vid energiunderskott- och överskott.

tinkerbell
2006-06-09, 16:27
Okej, jag tänkte främst på när tävlande kroppsbyggare ska stå på scen då de kolhydratsladdar backstage. Dom ligger ju inte på energiunderskott den dagen, eller? De blir ju rätt så många gram kolhydrater.

Jag är medveten om att man inte blir tjock på några timmar, men jag hade bara en tanke om det är med tävling, exmepelvis...

mvh - t

userfriendly
2006-06-09, 16:38
När man deffar intensivt, alltså man har en ordentligt hög förbränning under veckan och äter väldigt strikt, och kolhydratsladdar en gång i veckan med livsmedel i form av mörkt bröd, frukt, havre (obs: bra livsmedel) inte kakor och allt vad de är ... Kan man säga att de är en "ätardag" eller kolisladdning?

Jag menar om man satsar på bra koliskällor en gång i veckan under en seriös deff lär ju inget av de lagras in som fett, eller vad säger/anser ni om detta?

det är inte säkert att det du äter på en ätardag lagras in som fett heller om du deffat riktigt hårt ( så att det syns eller märks, sen kanske, som grubben sa, lagras fett jämt)

men det är mkt mkt mkt bättre att bara ladda med kolhydrater

userfriendly
2006-06-09, 16:39
Okej, jag tänkte främst på när tävlande kroppsbyggare ska stå på scen då de kolhydratsladdar backstage. Dom ligger ju inte på energiunderskott den dagen, eller? De blir ju rätt så många gram kolhydrater.

Jag är medveten om att man inte blir tjock på några timmar, men jag hade bara en tanke om det är med tävling, exmepelvis...

mvh - t
tänk på att du har tömt dig dagar innan och dessutom legat ordentligt på minus utan ätardag i kanske två veckor, ev. har du en lång diet bakom dig. om du laddar med kolhydrater så lagras knappast synligt fett den dagen eller dagen innan

Longshot
2006-06-09, 16:55
Ätardagar!!! :eating:
Dem sätter igång kroppen :D

tinkerbell
2006-06-09, 18:01
Thanks user :bow:

Några frågor ...

"tänk på att du har tömt dig dagar innan" ... Hur menar du då? Att jag i stort sätt legat riktigt lågt på kolhydrater?

Vad tycker du man bör ladda med och samtidigt tillfredställa smaklökarna någorlunda med? Hade tänkt -> Bröd/Knäcke, Frukter, Pannkakor (graheims), Havregryn (gröt).

Några tips kanske? ... vad äter du när du laddar?

Tack på förhand

mvh - t

Ninjasmurf
2006-06-09, 19:21
Thanks user :bow:

Några frågor ...

"tänk på att du har tömt dig dagar innan" ... Hur menar du då? Att jag i stort sätt legat riktigt lågt på kolhydrater?

Vad tycker du man bör ladda med och samtidigt tillfredställa smaklökarna någorlunda med? Hade tänkt -> Bröd/Knäcke, Frukter, Pannkakor (graheims), Havregryn (gröt).

Några tips kanske? ... vad äter du när du laddar?

Tack på förhand

mvh - t

Kan svara (tror jag) iom att jag var med, hon menar att man inför tävlingen först tömmer sig på glykogen genom att i princip noll kolhydraterna, för att sen fylla på lagren till max.

tinkerbell
2006-06-09, 19:29
Kan svara (tror jag) iom att jag var med, hon menar att man inför tävlingen först tömmer sig på glykogen genom att i princip noll kolhydraterna, för att sen fylla på lagren till max.


Då gissade jag rätt, att man typ legat riktigt lågt på kolisar ett tag eller snackar vi 0g? hehe

mangemani
2006-06-09, 19:31
vad är egentligen en "vilodag"?är det när man är så passiv som möjligt eller är det bara när man skippar cardion samt träningen?tänkte på jobb/daglig aktivitet osv,om man jobbar/aktiverar sej själv och sen ej kör nån träning,är det då en vilodag?

Grandi
2006-06-09, 19:56
vad är egentligen en "vilodag"?är det när man är så passiv som möjligt eller är det bara när man skippar cardion samt träningen?tänkte på jobb/daglig aktivitet osv,om man jobbar/aktiverar sej själv och sen ej kör nån träning,är det då en vilodag?

Jag tror att begreppet vilodag är ganska subjektivt, alla har en åtminstone i viss mån personlig uppfattning om vad det innebär.

För mig innebär vilodag att jag avstår från all träning som är tyngre än lätt belastning. Är dock inte för att sitta hemma i soffan hela dagen, brukar bli en timmes promenad, stavgång eller dylikt, aktiv återhämtning är den fina termen :cool:

Vad gäller daglig aktivitet så är det väl inte något man kan eller bör undvika, livet är ju till för att levas.

Simson
2006-06-10, 23:06
Hej. Har i nuläget kört 1 timme 5 av 6 dagar i veckan. Detta har varit insentiv löpning respektive cykling.
Nu funderar jag på att prova att bara köra detta 3 dagar i veckan, eftersom jag har hört att minskad cardio kan få deffen "att lossna"...det vill säga vila för att kroppen skall släppa fett.
Motsäger energi in-ut principen, men är det någon som har tappat fett genom att vila lite lite mer en vecka så att kroppen hänger med?! Anti-chock...


Tror absolut det klan vara en ide att ladda med ätargad eller vila. själv stannade jag en vecka när jag råkade skära ner för mycket på fett intaget, när jag korrigerade upp det till över 0,5g/kg kroppsvikt så lossnade det igen.