handdator

Visa fullständig version : Förbränna fett


Olofsson
2006-06-08, 23:14
Eftersom det inte direkt verkar gå att punktförbränna bort fettet på magen så tänkte jag fråga om man förbränner fett över hela kroppen när man te.x cyklar? Början man förbränna fett så fort man rör sig eller måste man över en viss puls eller hur funkar det?

nemd
2006-06-08, 23:25
Jag har fattat det som så. Att man förbränner mest på en puls nånstans mellan 65-70 av Vo2, blabla. Jag tycker det är ointressant. Och att det ska ta ett tag innan man börja förbränna. Få upp pulsen sen ha den ett tag. Men den huvudsakliga formeln i att få bort fett är att ligga på energiunderskott.

Olofsson
2006-06-08, 23:29
Okej. Så man ska alltså försöka förbränna mer än vad man äter, eller vad menas med energiunderskott?

nemd
2006-06-08, 23:32
Energiunderskott menas med det att du ska äta mindre energi(kcal) än vad du gör av med. Alltså om du då gör av mig ca 2500kcal på en dag så ska du försöka att äta kanske 2000kcal tills önska vikt, fettreducering är nådd.

Olofsson
2006-06-08, 23:34
Tack för svaret.
Men förbränner man fett över hela kroppen när man cyklar?

nemd
2006-06-08, 23:44
Ja. Men det tar inte på hela kroppen, det väljer ut lite ställen överallt och kanske just det stället du vill ha tar kroppen sist. Det är skitskummt. Samma sak gäller ju när man lägger på sig. Många får mest på midjan, mest bröst, mest höft osv.

high_school_boy
2006-06-09, 02:02
det väljer ut lite ställen överallt och kanske just det stället du vill ha tar kroppen sist. Det är skitskummt..Det ar genetiskt.

pragmatist
2006-06-09, 09:50
Ur viktminskningssynpunkt är det av underordnad betydelse hur du förbränner energi - cykla, simma, styrketräna, promenera, hugga ved, akrobatisk sex, allt funkar ungefär lika bra så länge energiåtgången är densamma. Vissa träningsformer förbränner förvisso mer fett under själva träningspasset men ser man över hela dygnet så spelar inte det någon roll eftersom kroppen kompenserar för högre fettförbränning under träning genom att nedreglera fettförbränningen till förmån för kolhydrater i vila istället. Kroppens fettförbränning sett över hela dygnet är relativt konstant oavsett hur eller om man tränar (vilket kan förvåna somliga).

z_bumbi
2006-06-09, 10:17
Det ar genetiskt.

Delvis men det går även att påverka på andra sätt, stress och alkoholintag är två saker som påverkar ganska markant t ex.

Pata
2006-06-09, 11:27
Ur viktminskningssynpunkt är det av underordnad betydelse hur du förbränner energi - cykla, simma, styrketräna, promenera, hugga ved, akrobatisk sex, allt funkar ungefär lika bra så länge energiåtgången är densamma. Vissa träningsformer förbränner förvisso mer fett under själva träningspasset men ser man över hela dygnet så spelar inte det någon roll eftersom kroppen kompenserar för högre fettförbränning under träning genom att nedreglera fettförbränningen till förmån för kolhydrater i vila istället. Kroppens fettförbränning sett över hela dygnet är relativt konstant oavsett hur eller om man tränar (vilket kan förvåna somliga).


Så om jag vid ett tillfälle promenerar raskt så jag ligger på 65% Vo2 och bränner 1000 kcal på en timme och vid ett annat tillfälle kör intervall sprint där jag presterar 100% i 20 min och bränner 1000 kcal så blir fettförbränningen densamma i slutet av dagen?

Min tanke var att det berodde lite på hurvida kroppen hade tillgång till kolhydrater eller ej osv?

Mao , om jag bränner kolhydrater pga av hög intensivitet balanserar kroppen det i slutändan på samma sätt i fall jag hade bränt fett direkt under lägre belastning?

King Grub
2006-06-09, 11:32
Så om jag vid ett tillfälle promenerar raskt så jag ligger på 65% Vo2 och bränner 1000 kcal på en timme och vid ett annat tillfälle kör intervall sprint där jag presterar 100% i 20 min och bränner 1000 kcal så blir fettförbränningen densamma i slutet av dagen?

Min tanke var att det berodde lite på hurvida kroppen hade tillgång till kolhydrater eller ej osv?

Mao , om jag bränner kolhydrater pga av hög intensivitet balanserar kroppen det i slutändan på samma sätt i fall jag hade bränt fett direkt under lägre belastning?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1595411&postcount=9

Kolhydratoxidationen kan du påverka utan vidare genom aktivitet.

nemd
2006-06-09, 11:37
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1595411&postcount=9

Kolhydratoxidationen kan du påverka utan vidare genom aktivitet.

Woho nice. Det blir ett bokmärke på den. :)

Pata
2006-06-09, 12:06
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1595411&postcount=9

Kolhydratoxidationen kan du påverka utan vidare genom aktivitet.

Toppen! Glasklart på den punkten nu. :thumbup:

Nu till fler dumma frågor:
Hur spelar muskelnedbrytningen in vid ett negativt energiintag? Om jag ligger på minus 500 kcal /dag är det bara fett som försvinner eller är det delvis muskelmassa också?
Låt oss säga att jag tränar regelbundet och får i mig samtliga essentiella aminosyror och mikronutrienter och har en välfördelad och bra kost överlag. Kan man då öka i muskelmassa under ett negativt energiintag? Hur ser en eventuell fördelningen ut mellan muskelnedbrytning och fettförbränning?

King Grub
2006-06-09, 12:26
Proteinnedbrytningen pågår alltid. Vid energiunderskott är risken större för negativ kvävebalans och negativ proteinbalans (dvs större proteinnedbrytning än proteinsyntes).

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=54632&highlight=tulipanaros

Pata
2006-06-09, 12:38
Proteinnedbrytningen pågår alltid. Vid energiunderskott är risken större för negativ kvävebalans och negativ proteinbalans (dvs större proteinnedbrytning än proteinsyntes).

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=54632&highlight=tulipanaros

Tack Grub! Du är som en Gore-tex jacka i dåligt väder... man kan lita på dig :bow: