handdator

Visa fullständig version : bättre kondition med bara promenader?


Johan86
2006-06-08, 21:51
det är så att jag går minst en timme varje dag för att jag har problem med ryggen.så därför blir det promenader istället för jogging.

men jag undrar om man får bättre kondition om man promenerar mycket.får man bättre löp tider på tex 2,5km eller 10km om man promenerar regelbundet.alltså ingen jogging utan bara promenader.vore kul om konditionen blev bättre fastän jag inte kan jogga längre

Ectomorph
2006-06-08, 21:58
Mitt sunda fönuft säger mig att promenader inte ger någon konditionsförbättring då de inte ger någon rejäl pulshöjning. Motion får du däremot.

stridskuk90
2006-06-08, 22:16
Släng på dig en ryggsäck med vikt så ökar du i kondition.

Diggler
2006-06-08, 22:29
Förutsatt att konditionen inte är bra, så är promenader utmärkt konditonsträning.:confused:

MasterChief
2006-06-08, 22:31
Släng på dig en ryggsäck med vikt så ökar du i kondition.


Kanske inte så lämpligt om han har ryggont?

kalle_balle
2006-06-09, 12:35
jag hade en gång ett stort uppehåll från löpningen (ca 6 månader) sen när jag kom tillbaka gick det nästan lättare. då hade jag under tiden gått ungefär en, två timmar om dagen.

King Grub
2006-06-09, 12:38
Då hade du inte någon vidare kondition till att börja med, därför att så fungerar det inte; kondition är en färskvara och måste upprätthållas med tillräckligt intensiv aktivitet, annars förlorar man den.

Anonym112
2006-06-09, 14:50
Då hade du inte någon vidare kondition till att börja med, därför att så fungerar det inte; kondition är en färskvara och måste upprätthållas med tillräckligt intensiv aktivitet, annars förlorar man den.

Hur färsk skulle du våga påstå att den är?

Behåller man en hyffsad kondition med EN intensiv löprunda i veckan + gymträning 4 ggr i veckan ?

Baha
2006-06-09, 14:54
Behöver man ens en bättre kondition om man ser det ur en hälsoaspekt än vad en snabb promenad kan ge?

King Grub
2006-06-09, 15:00
Behöver man ens en bättre kondition om man ser det ur en hälsoaspekt än vad en snabb promenad kan ge?

Ja.

Utöver vanlig daglig rörelse rekommenderas vuxna minst 30 minuters fysisk aktivitet per dag med måttlig och/eller hög intensitet.

Rekommendationer om fysisk aktivitet, Svenska näringsrekommendationer 2005.

Baha
2006-06-09, 15:13
Vilka hälsofördelar ger den superbra konditionen om man jämför med bara bra kondis(som man väl iaf har om man kan gå en snabb promenad 1-2 timmar utan att flåsa ofrusta som en gris)

kalle_balle
2006-06-09, 15:22
Då hade du inte någon vidare kondition till att börja med, därför att så fungerar det inte; kondition är en färskvara och måste upprätthållas med tillräckligt intensiv aktivitet, annars förlorar man den.

ja du vet säkert bättre, du e ju experten. :bow:

jag springer milen på 50 min just nu och på den nivån låg jag även då. så fungerar det får mig.

sundvall
2006-06-09, 15:34
ja du vet säkert bättre, du e ju experten. :bow:

jag springer milen på 50 min just nu och på den nivån låg jag även då. så fungerar det får mig.

Ja han vet bättre, och ja han är experten. Han vet mer än dig, ja.

King Grub
2006-06-09, 15:37
jag springer milen på 50 min just nu och på den nivån låg jag även då. så fungerar det får mig.

Då är det inte så konstigt: 50 minuter på en mil är inte onormalt för en frisk ung man utan speciell löpvana eller -träning. Att du behåller din grundkondition med ett normalt liv förvånar nog ingen.

Johan86
2006-06-09, 17:26
Släng på dig en ryggsäck med vikt så ökar du i kondition.


det är inte bra för ryggen att komprimera den med vikter (i mitt fall)

grabben i skogen
2006-06-09, 17:33
det är inte bra för ryggen att komprimera den med vikter (i mitt fall)

du har ju en höftrem som du bär det mesta på...

kalle_balle
2006-06-09, 18:24
Ja han vet bättre, och ja han är experten. Han vet mer än dig, ja.

det du inte förstår är att teori ofta skiljer sig från verkligheten. men iof, det stämmer nog att grub känner min kropp bättre än vad jag själv gör. han e ju expert.

Då är det inte så konstigt: 50 minuter på en mil är inte onormalt för en frisk ung man utan speciell löpvana eller -träning. Att du behåller din grundkondition med ett normalt liv förvånar nog ingen.

jag har haft andra uppehåll och känner själv när min kondition blir sämre. jag vet att en/två timmars promenad om dagen räcker för att bibehålla min kondition, så är det och det kan du inte säga emot. acceptera att alla fungerar olika.

King Grub
2006-06-09, 18:47
Jag tvivlar inte en sekund på att du kan upprätthålla din grundkondition med ett normalt liv. :) 50 min/mil kan ju inte vara alltför långt därifrån.

Utan bibehållen aktivitet hos tränade personer sjunker dock den aeroba prestationsförmågan snabbt. Efter 12 veckor har mycket vältränade personer fortfarande spår av sin aeroba kapacitet kvar, medan tränade personer på motionsnivå har förlorat all sin tilltränade aeroba kapacitet på 10 veckors uppehåll från intensiteten med en aktivitet som skapade den aeroba kapaciteten (Physiological and Biochemical Consequences of Detraining in Aerobically Trained Individuals, The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 8, No. 2, pp. 110–124). Där fungerar inte alls alla olika - när tilltränad aerob kapacitet inte upprätthålls genom regelbunden syrekrävande träning av någorlunda motsvarande intensitet, minskar den snabbt, hos alla.

kalle_balle
2006-06-09, 19:50
Jag tvivlar inte en sekund på att du kan upprätthålla din grundkondition med ett normalt liv. :) 50 min/mil kan ju inte vara alltför långt därifrån.

Utan bibehållen aktivitet hos tränade personer sjunker dock den aeroba prestationsförmågan snabbt. Efter 12 veckor har mycket vältränade personer fortfarande spår av sin aeroba kapacitet kvar, medan tränade personer på motionsnivå har förlorat all sin tilltränade aeroba kapacitet på 10 veckors uppehåll från intensiteten med en aktivitet som skapade den aeroba kapaciteten (Physiological and Biochemical Consequences of Detraining in Aerobically Trained Individuals, The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 8, No. 2, pp. 110–124). Där fungerar inte alls alla olika - när tilltränad aerob kapacitet inte upprätthålls genom regelbunden syrekrävande träning av någorlunda motsvarande intensitet, minskar den snabbt, hos alla.

det spelar ingen roll. när jag promenerar mycket under långa uppehåll bibehåller jag min kondition, vilket jag inte gör om jag skiter att promenera.

King Grub
2006-06-09, 19:55
Jag säger ju inte emot det - jag håller ju med dig. Tjö! :)

Vad jag också har försökt få sagt, fast jag har varit för snäll för att säga det rakt ut, är att din maximala kapacitet verkar vara så låg, att det inte krävs mer för att bibehålla den.

kalle_balle
2006-06-09, 20:59
Jag säger ju inte emot det - jag håller ju med dig. Tjö! :)

Vad jag också har försökt få sagt, fast jag har varit för snäll för att säga det rakt ut, är att din maximala kapacitet verkar vara så låg, att det inte krävs mer för att bibehålla den.

det du försvarar dig med är att "milen på 50" endå är så kasst i det fallet så det räknas inte. när jag sa att jag sprang milen på 50 var det bara ett antagande. vi säger att jag skulle springa på 42, vad skulle du säga då?

King Grub
2006-06-09, 21:00
Försvarar? :confused: Vem anklagar mig för något? Det är inte jag som påstår orimligheter. :)

Jag har räknat upp fysiologiska fakta. Om dom inte gäller dig är det ju kul för dig. Men jag tror ju inte på det. :) Det fungerar inte så. En bra, tilltränad kondition kan inte upprätthållas utan regelbunden stimulering av hygglig intensitet (även om det är lättare att bibehålla än att öka, går det inte att bibehålla en nivå som man tränat till sig genom högintensiv träning om man övergår till enbart lågintensiv).

kalle_balle
2006-06-09, 23:14
Försvarar? :confused: Vem anklagar mig för något? Det är inte jag som påstår orimligheter. :)

Jag har räknat upp fysiologiska fakta. Om dom inte gäller dig är det ju kul för dig. Men jag tror ju inte på det. :) Det fungerar inte så. En bra, tilltränad kondition kan inte upprätthållas utan regelbunden stimulering av hygglig intensitet (även om det är lättare att bibehålla än att öka, går det inte att bibehålla en nivå som man tränat till sig genom högintensiv träning om man övergår till enbart lågintensiv).

det enda jag säger är att om man har hygglig kondis kan du kompensera medelhögintensiv konditionsträning med lågintensiv träning
(i betydligt mer mängd). det fungerar för mig och borde fungera för de flesta.

krellik
2006-06-09, 23:37
det enda jag säger är att om man har hygglig kondis kan du kompensera medelhögintensiv konditionsträning med lågintensiv träning
(i betydligt mer mängd). det fungerar för mig och borde fungera för de flesta.

Tveksamt. Om man drar det till sin spets så säger du nu att en topptränad sprinter skulle kunna bibehålla sin kapacitet bara genom att jogga mkt längre distanser. Uppenbarligen funkar det inte. Och jag hävdar att det du säger i princip är lika orimligt.

Om du nu säger att "nä du har fel, det funkar skitbra för mej, bla bla", okej ge konkreta exempel exakt vilken aerob kapacitet du har lyckats bibehålla genom långpromenader. Ange tider du har satt och den period av tid det gick då du inte körde -någon- liknande löpträning. För nu är jag nyfiken.

Pellefant
2006-06-10, 10:04
Jag går rätt så mycket(minst ca 45 min/dag). Jag märker att om jag inte sprungit (regelbundet) på löpbandet på 3-4 veckor så har min "joggingkondis" försämrats mycket. Så fungerar det för mig.

kalle_balle
2006-06-10, 13:46
Tveksamt. Om man drar det till sin spets så säger du nu att en topptränad sprinter skulle kunna bibehålla sin kapacitet bara genom att jogga mkt längre distanser. Uppenbarligen funkar det inte. Och jag hävdar att det du säger i princip är lika orimligt.

Om du nu säger att "nä du har fel, det funkar skitbra för mej, bla bla", okej ge konkreta exempel exakt vilken aerob kapacitet du har lyckats bibehålla genom långpromenader. Ange tider du har satt och den period av tid det gick då du inte körde -någon- liknande löpträning. För nu är jag nyfiken.

hur kan du jämföra detta med sprinterträning`?

jag har inga exakta datum men jag springer milen på 45-50 minuter beroende på hur mycket jag anstränger mig, denna nivån har jag legat på i ca 3-4 år. för två år sen hade jag ett uppehåll på 6 månader, där jag promenerade mycket. för ett halvår sen skadade jag foten i 2 månader, och efter det var det skitjobbigt att komma igång med springningen.
så var det med det nu lämnar jag den här tråden.

Bozar
2006-06-10, 15:24
Jag vet inte hur det är med era prommenader men tar jag en motionsprommenad så blir iaf jag svettig, anfådd och får ruskig värk i vaderna, precis som om jag joggat. Ni som inte får bättre kondition av prommenader håller nog för lågt tempo.

Grandi
2006-06-10, 16:21
Jag vet inte hur det är med era prommenader men tar jag en motionsprommenad så blir iaf jag svettig, anfådd och får ruskig värk i vaderna, precis som om jag joggat. Ni som inte får bättre kondition av prommenader håller nog för lågt tempo.

Eller så kanske man har så bra kondition att man inte får en tillräcklig stimulans för att en promenad ska öka konditionen. Som jämförelse, om du gör 10 reps på 100kg i bänkpress, och sedan 2 månader framöver tränar bänk med 10reps serier på 50kg, tror du att du då ökar eller minskar din 10rep max i bänkpress?