handdator

Visa fullständig version : Ny Cykel


CroCop
2006-06-08, 18:44
Tänkte köpa en ny cykel till sommaren och undrar om ni har några förslag på modeller som är prisvärda?
Det jag letar efter är en cykel som jag kan använda till och från skolan, stötdämpare fram och ingen pakethållare. Tålig mot trottoarkanter och "snabb" helt enkelt.
Såg denna när jag letade som hastigast men vet inte om den är något att ha..
http://www.jarlacykel.se/produkt.php?pid=541
Ser lite liten ut, men det "stuket" är det jag letar efter..

Så, vad rullar ni fram på för värda cyklar? :)

Lillgrabben
2006-06-08, 18:51
Aha, han är ute efter en BMX!? ;)


Om jag själv skulle skaffa mig en brukscykel skulle det bli en Skeppshult ( eller liknande) av dammodell. Helst en oväxlad utan allsköns trams som kan gå sönder / kärva ihop.

CroCop
2006-06-08, 18:54
http://www.blocket.se/vi/8449257.htm?ca=2_s
Mer i den stilen, såg att den andra var lite väl "dirtig"
Damcyklar i all ära, men dom går inte särskillt snabbt att cykla på.. håller ganska god fart när jag är ute

emmzan
2006-06-08, 18:55
Crescent orion har jag för mig den heter min lilla pärla :)
21 växlar och framdämpning. Stormtrivs med den!

Axmode
2006-06-08, 18:58
Mina två senaste har blivit stulna även fast det varit låsta. Snart tar jag lagen i egna händer som ALLA NI STUDENTER *host host och snor en olåst cykeljävel:D

Baan
2006-06-08, 18:58
du vill ju inte ha en mountainbike eller något sånt skit om du vill åka snabbt i stan, då är någon sorts citybike fördelaktigt. jag kommer ihåg av gamla diskussioner om cyklar när det gäller dämpning att det man får för ett par tusen är inget att ha, dvs att den dämpningen är rätt kass och bara en skönhetsdetalj man kan vara utan.

hallar
2006-06-08, 19:16
Håller med om att citybike nog är det optimala. Nätt sak med lagom smala däck, utan för mycket bjäfs. Hade en riktigt trevlig liten sak som jag gled runt på i köpenhamn. Tyvärr blev den stulen... danskjävlar grr.

nemd
2006-06-08, 19:46
http://www.blocket.se/vi/8449257.htm?ca=2_s
Mer i den stilen, såg att den andra var lite väl "dirtig"
Damcyklar i all ära, men dom går inte särskillt snabbt att cykla på.. håller ganska god fart när jag är ute

Haha dem går inte särskillt snabbt. Du det är inte cyklen som går snabbt, det är den som driver den.Eller har jag kanske haft tur att alla damtrallor jag testat gått jättesnabbt.

*rolleyes*

CroCop
2006-06-08, 20:13
Haha dem går inte särskillt snabbt. Du det är inte cyklen som går snabbt, det är den som driver den.Eller har jag kanske haft tur att alla damtrallor jag testat gått jättesnabbt.

*rolleyes*

Är rätt mycket trottoarkanter/grusvägar och ett kullerstensparti den vägen jag cyklar minst 2-4 ggr dag så jag vill nog ha stötdämpare fram iallafall.. Är det omöjligt att få nåt värt för ca 3000 ?

skaparn
2006-06-08, 21:00
Tänkte köpa en ny cykel till sommaren och undrar om ni har några förslag på modeller som är prisvärda?
Det jag letar efter är en cykel som jag kan använda till och från skolan, stötdämpare fram och ingen pakethållare. Tålig mot trottoarkanter och "snabb" helt enkelt.
Såg denna när jag letade som hastigast men vet inte om den är något att ha..
http://www.jarlacykel.se/produkt.php?pid=541
Ser lite liten ut, men det "stuket" är det jag letar efter..

Så, vad rullar ni fram på för värda cyklar? :)

Det är med yttersta ansträngning jag motstår att förvandla denna tråd till en orgie av detaljer kring mitt nya cykelköp, men jag klarar det faktiskt och tänkte resonera lite kring dina problem.

Vad ska du ha en dämpad framgaffel till? I den prisklassen du letar cykel kommer alla dämpare vara skit och i bästa fall vara en tung stel gaffel, i värsta fall en ännu tyngre konstant mjuk gaffel förutom i terrängen då den stelnar. Fundera om du inte ska omvärdera och leta upp något med en stel gaffel alternativt bygg lite själv, det finns mycket delar på Blocket och en del andra köp & sälj.

För den prisklass du senare anger, 3000 SEK, får man vara lite kreativ för att verkligen hitta något. Begagnat får det bli då och då är det en fördel om du tar med en vän som kan bedöma kvaliteten på grejerna ifall du inte kan det själv.

aliquis
2006-06-08, 21:54
Är rätt mycket trottoarkanter/grusvägar och ett kullerstensparti den vägen jag cyklar minst 2-4 ggr dag så jag vill nog ha stötdämpare fram iallafall.. Är det omöjligt att få nåt värt för ca 3000 ?Jag har ingen aning om hur mycket stötdämpare hjälper på det där, men mountainbikes brukar väl ha 26" hjul och damcyklarna 28"? Det och att hjulen är smalare är väl förklarningen till att de "är snabba". Men 28" med växlar borde ju vara ännu bättre?

aliquis
2006-06-08, 21:56
För den prisklass du senare anger, 3000 SEK, får man vara lite kreativ för att verkligen hitta något. Begagnat får det bli då och då är det en fördel om du tar med en vän som kan bedöma kvaliteten på grejerna ifall du inte kan det själv.Även för en "vanlig cykel"?

MasterChief
2006-06-08, 22:07
Jag skulle rekommendera en bättre begagnad MTB, helst med stel framgaffel, IMHO, med tanke på ditt användningsområde.

Skillnaden i fart mellan MTB och citybikes i ytterst marginell och inget du lär behöva bekymra dig om från och till skolan. MTB:n är däremot kraftigt byggd och klarar mycket stryk. Sen är de skönare att cykla på också.

Det finns otroligt mycket prisvärda cyklar begagnat!

Hitta en välvårdad femåring med Shimano LX eller ännu bättre växlar (nypris >12000 hittar du för 3000). Bra växelsystem är guld värt.

Olsson
2006-06-08, 22:08
Lyssna på skaparen.

För det första så söker du fel cykel för dina behov. Mounatinbike är jätteskoj men de ska köras i skogen med grejer som håller. Vi som har mtb med dämpare som kostar dubbelt så mkt som cyklen du tittar efter, vi låser dämparen med lock-out funktion så att den blir helt stel när vi kör grusväg eller kullersten. Andledning är enkel, den gör ingen nytta och den suger bara kraft när man tar i. Och en billig skitdämpare är inte bättre bättre på den punkten.

Jag skulle rekomendera dig en hybrid, typ den för dina behov:
http://www.pedalogerna.com/product_info.php?products_id=440

Vill du ändå ha en mountainbike, så leta som sagt efter begagnat och ta hjälp av någon som har koll. Eftersom allt lullull som kommer med billiga mountainbikes kostar så blir det för lite pengar till att få en cykel som fungerar i denna prisklass.

MasterChief
2006-06-08, 22:11
TEAM Skaparn - Olsson - MC

*Vi upprätthåller en anständig cykelkunskap på det här muskelforumet*


:D

aliquis
2006-06-08, 22:15
Jag tycker det är jobbigt att man sitter så framåtlutad på mtb, varför skulle det vara skönare? Lär ju vara skönare att sitta rakt med högt styre?

Diana
2006-06-08, 22:26
Fasiken vill oxå ha en ny cykel! pappsen lagade just min som hängt med i omkr ett tiotal år nu, dags att uppgradera hehe... annars ligger man väl där i slutet av nån backe snart och får leta armar och ben i närbelägen skogsdunge :D

Ant
2006-06-08, 22:26
En MTB kan vara grymt skön i stan, jag har en med dämpare och smala slicks. Smidigt med en liten cykel (26") och schysst med låg utväxling i stan. En racerhybrid är schysst, men inget att ha över trottoarer på grus osv, dessutom är det för hög utväxling på dom för att ha i stan. En framdämpare tar kraft, men har man kraft nog i benen (vilket de flesta på detta forum borde ha) att trampa runt i stan i alldeles för hög fart så är det inget problem... Dämpare på cyklar i 4000:- klassen är inget att hurra för, men heller inget som går sönder. På i princip alla nya mtb-modeller sitter det dämpare på.

Mitt råd (och jag har jobbat med cyklar i ca 7år) är att kolla närmre på den cykeln på blocket, det är billigt om den är i schysst skick, för 3000spänn får du inte mycket ny cykel, du bör gå upp till ca 5000:- eller vänta till rean i augusti...

Ant
2006-06-08, 22:27
Jag tycker det är jobbigt att man sitter så framåtlutad på mtb, varför skulle det vara skönare? Lär ju vara skönare att sitta rakt med högt styre?


Skönare (för folk med ont i ryggen) och långsammare...

Ant
2006-06-08, 22:29
Jag skulle rekommendera en bättre begagnad MTB, helst med stel framgaffel, IMHO, med tanke på ditt användningsområde.

Skillnaden i fart mellan MTB och citybikes i ytterst marginell och inget du lär behöva bekymra dig om från och till skolan. MTB:n är däremot kraftigt byggd och klarar mycket stryk. Sen är de skönare att cykla på också.

Det finns otroligt mycket prisvärda cyklar begagnat!

Hitta en välvårdad femåring med Shimano LX eller ännu bättre växlar (nypris >12000 hittar du för 3000). Bra växelsystem är guld värt.


Bra växelsystem kan sitta på skitcyklar från biltema och säger ibland inte mycket om övriga komponenter. Har du Xt-växlar och hela vevpartiet pajjar är du inte lyckligare för det...

Baan
2006-06-08, 22:30
Jag skulle rekommendera en bättre begagnad MTB, helst med stel framgaffel, IMHO, med tanke på ditt användningsområde.

Skillnaden i fart mellan MTB och citybikes i ytterst marginell och inget du lär behöva bekymra dig om från och till skolan. MTB:n är däremot kraftigt byggd och klarar mycket stryk. Sen är de skönare att cykla på också.

Det finns otroligt mycket prisvärda cyklar begagnat!

Hitta en välvårdad femåring med Shimano LX eller ännu bättre växlar (nypris >12000 hittar du för 3000). Bra växelsystem är guld värt.

MTB i stan är ju bara onödigt med tanke på terrängen, jag tycker dte är viss märkbar skillnad i fart och hur mycket energi man får investera men jag kanske är mesig.

Men annars en ny MTB för 3k är vad jag förstått inte särskilt kvalitativ på något sätt, så jag tvekar på att den skulle hålla bättre än en citybike för samma pris. Begagnat vettefan.

Baan
2006-06-08, 22:31
En MTB kan vara grymt skön i stan, jag har en med dämpare och smala slicks. Smidigt med en liten cykel (26") och schysst med låg utväxling i stan. En racerhybrid är schysst, men inget att ha över trottoarer på grus osv, dessutom är det för hög utväxling på dom för att ha i stan. En framdämpare tar kraft, men har man kraft nog i benen (vilket de flesta på detta forum borde ha) att trampa runt i stan i alldeles för hög fart så är det inget problem... Dämpare på cyklar i 4000:- klassen är inget att hurra för, men heller inget som går sönder. På i princip alla nya mtb-modeller sitter det dämpare på.

Mitt råd (och jag har jobbat med cyklar i ca 7år) är att kolla närmre på den cykeln på blocket, det är billigt om den är i schysst skick, för 3000spänn får du inte mycket ny cykel, du bör gå upp till ca 5000:- eller vänta till rean i augusti...

Kraft kanske vi har, men ingen uthållighet, så det brister lite där. Förutsatt att vi inte snackar om sträckr 0-50m :D

MasterChief
2006-06-08, 22:34
Bra växelsystem kan sitta på skitcyklar från biltema och säger ibland inte mycket om övriga komponenter. Har du Xt-växlar och hela vevpartiet pajjar är du inte lyckligare för det...

Sant, men min erfarenhet är att en begagnad cykel som har XT även har bra vevparti.

Så det är väl bra att återkoppla till vad skaparn skrev...Ta med någon kunnig om du inte känner att du behärskar cyklar riktigt.

skaparn
2006-06-08, 22:37
Lyssna på skaparen.

För det första så söker du fel cykel för dina behov. Mounatinbike är jätteskoj men de ska köras i skogen med grejer som håller. Vi som har mtb med dämpare som kostar dubbelt så mkt som cyklen du tittar efter[...]

Suck! Om det ändå räckte. Jag hade förmånen att prova Fox Float 80X härom veckan, jag blev lite sugen.... Men saaaaatan vad dyr.

Ant
2006-06-08, 22:37
Kraft kanske vi har, men ingen uthållighet, så det brister lite där. Förutsatt att vi inte snackar om sträckr 0-50m :D


Hehe, kanske sant, vad jag vill ha sagt är att mtb kan vara kanon i stan. Jag satte iofs på lite smala slicks på min, ramlade och bröt armen, plockade bort gipset igår... Jag skulle inte vilja ha en hybrid i innerstan, men om man cyklar landsväg eller liknande är det absolut kanon, men en mtb är bygd för att vara smidig i hyfsat låg fart, vilket det oftast blir i innerstan.

MasterChief
2006-06-08, 22:38
MTB i stan är ju bara onödigt med tanke på terrängen, jag tycker dte är viss märkbar skillnad i fart och hur mycket energi man får investera men jag kanske är mesig.

Men annars en ny MTB för 3k är vad jag förstått inte särskilt kvalitativ på något sätt, så jag tvekar på att den skulle hålla bättre än en citybike för samma pris. Begagnat vettefan.


Nu ska han ju inte bara cykla i stan...och ja, du är nog mesig. ;)

Jag har arbetat som cykelbud i Stockholm och körde uteslutande på MTB. Oerhört smidigt var det och med slicks rullade det bättre.

Konceptet MTB tycker jag bäst om helt enkelt men det är väl som allt annat, en smaksak.

skaparn
2006-06-08, 22:39
TEAM Skaparn - Olsson - MC

*Vi upprätthåller en anständig cykelkunskap på det här muskelforumet*


:D

Haha! Det behövs verkligen, jag minns fortfarande med fasa hur någon propagerade starkt för Biltemacyklar i en tråd för inte så länge sedan.

Ant
2006-06-08, 22:44
Sant, men min erfarenhet är att en begagnad cykel som har XT även har bra vevparti.

Så det är väl bra att återkoppla till vad skaparn skrev...Ta med någon kunnig om du inte känner att du behärskar cyklar riktigt.


Japp det stämmer! brukar ju vara så, men jag ser fler och fler hojjar med schysst bakväxel och allt annat är skräp. Brukar gå att undvika helt enkelt genom att välja ett "erkänt" märke = skit i alla "egna" märken som butikerna har

skaparn
2006-06-08, 22:50
Ang vevpartier kan vi utradera iallafall ett av de tvivel som kan finnas.

Ser vevpartiet ut såhär och råkar heta FSA K-Force MegaExo är det bra. MYCKET sugen är jag på att ersätta mina vevar med ett sådant.

http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/FSA126-170_1.jpg

Nehej, nu blev det här en massa prylbögeri från min sida. Kanske dags att lägga sig och drömma sovande i stället för i tråden.

Xponent
2006-06-08, 22:52
Haha! Det behövs verkligen, jag minns fortfarande med fasa hur någon propagerade starkt för Biltemacyklar i en tråd för inte så länge sedan.

Frågan är bara vad det finns för alternativ i den prisklassen? Om man nu bortser från alternativen att köpa begagnat eller att avstå från köp.

Ant
2006-06-08, 22:58
Frågan är bara vad det finns för alternativ i den prisklassen? Om man nu bortser från alternativen att köpa begagnat eller att avstå från köp.

Varför avstå från att köpa begagnad? Annars blir det skräp, eller en hyfsad treväxlad... Men som sagt, varför inte köpa beg?

skaparn
2006-06-08, 22:58
Frågan är bara vad det finns för alternativ i den prisklassen? Om man nu bortser från alternativen att köpa begagnat eller att avstå från köp.

Det är faktiskt en berättigad fråga.
Först ska man fundera på ifall de detaljer han tycker ser tuffa ut verkligen behövs. Cykeln blir dyrare (och tyngre förstås) med även en riktigt kass dämpare än med en stel gaffel. Nu har man förvisso inte så många val men jag vill slå ett slag för singlespeed som väldigt många skulle tjäna mer än vad de förlorade ifall de ägnade sig åt. Underhållet blir obefintligt och det fungerar som en K-Pist, dvs jämt.

Sedan kommer ju frågan ifall man ska köpa en tingest trots att man inte befinner sig inom ett område där investeringen ger en bra avkastning. Man kanske får mer cykel för pengarna vid 1000 SEK (Biltema) eftersom den kommer att hålla ungefär lika länge som en för 3k medan körglädjen är precis lika obefintlig.

Slutligen ska man inte underskatta alla prylbögar där ute som vill köpa nya grejer hela tiden och därför säljer sina gamla till bra priser. Med rätt kunskap finns det dealar att göra.

Xponent
2006-06-08, 23:00
Om du nu vill ha dämpare (annars är du väl utrustad med knäleder med tillhörande muskler, eller?) så kanske en "treckingcykel" skulle vara något? Länk. (http://www.bike-discount.de/www/mehrinfo.asp?uin=1435162098&Kategorie2=50&Kategorie1=1&Hersteller=52&ArtikelID=10989)

Olsson
2006-06-08, 23:02
TEAM Skaparn - Olsson - MC
*Vi upprätthåller en anständig cykelkunskap på det här muskelforumet*
:D


Hehe, alla gillar egentligen att cykla. Det är bara få som vet om det ännu...


Ser vevpartiet ut såhär och råkar heta FSA K-Force MegaExo är det bra. MYCKET sugen är jag på att ersätta mina vevar med ett sådant.
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/FSA126-170_1.jpg


Ohh nu blev tråden genast mkt intressantare med lite porr i :D

Xponent
2006-06-08, 23:02
Varför avstå från att köpa begagnad? Annars blir det skräp, eller en hyfsad treväxlad... Men som sagt, varför inte köpa beg?
Om man inte har kunskapen eller någon i omgivningen inte har det, då bör man fundera en och två gånger innan man köper en begagnad cykel. I alla fall om vi pratar om cyklar med kedjeväxlar.

Nejv
2006-06-08, 23:03
Fan vad kul det är att cykla. Tog en streetrunda på min mtb i lund city idag. Det ägde hårt. Och en skogstur härom dagen och ska ut till romeleåsen imorgon igen.

Och jag ska handla nya bromsar. woho! :D

Olsson
2006-06-08, 23:04
Om man inte har kunskapen eller någon i omgivningen inte har det, då bör man fundera en och två gånger innan man köper en begagnad cykel. I alla fall om vi pratar om cyklar med kedjeväxlar.

Absolut! jag har sätt biltema och cykelringencyklar säljas på blocket för mer än butikspriset.

Ant
2006-06-08, 23:04
Om man inte har kunskapen eller någon i omgivningen inte har det, då bör man fundera en och två gånger innan man köper en begagnad cykel. I alla fall om vi pratar om cyklar med kedjeväxlar.

Sant, men kan man så lite innan, och inte är intresserad av att lära sig så tycker jag inte att man ska ha utanpåliggande växlar överhuvudtaget.

Olsson
2006-06-08, 23:08
Fan vad kul det är att cykla. Tog en streetrunda på min mtb i lund city idag. Det ägde hårt. Och en skogstur härom dagen och ska ut till romeleåsen imorgon igen.

Och jag ska handla nya bromsar. woho! :D

Har du kört i genarp? där finns riktitg trevliga stigar att bränna runt på. Utgå från den stora grusparkeringsplatsen vid idrottsanläggningen. Längst ner i hörnet finns kartor mer leder inritade och sen är det bara att hoja.

Nejv
2006-06-08, 23:10
Har du kört i genarp? där finns riktitg trevliga stigar att bränna runt på. Utgå från den stora grusparkeringsplatsen vid idrottsanläggningen. Längst ner i hörnet finns kartor mer leder inritade och sen är det bara att hoja.

Oj, det visste jag inte. Du skulle inte kunna pricka in det på gula sidorna åt mig?

Xponent
2006-06-08, 23:26
Sant, men kan man så lite innan, och inte är intresserad av att lära sig så tycker jag inte att man ska ha utanpåliggande växlar överhuvudtaget.
Kan inte annat än att instämma. Valde själv en cykel med navväxel (Nexus 7) till min brukscykel för att minimera skötseln av cykeln. Dock så vanvårdar jag den inte....

Olsson
2006-06-08, 23:29
Oj, det visste jag inte. Du skulle inte kunna pricka in det på gula sidorna åt mig?

Genarp på Eniro (http://kartor.eniro.se/query?&what=map&mop=zo&streetname=genarp&mapstate=4%3B1348296%3B6165877%3B0%3B1336959%3B617 6317%3B1359688%3B6155469%3B&mapcomp=%3B%3B%3BGenarp%3B%3B%3B24013%3BGenarp%3B% 3B%3B%3B%3B1348298.0%3B6165879.0%3B0%3B0%3B0.0000% 3B0.0000%3Bmaps_place.115298.21&search_word=&where=&header_code=&header_code_exact=&selected_header_code=&heading=&heading_exact=&heading_group=&company_name=&dir_area=&geo_area=&area=&district_code=&content=&street=&ns=&stq=0&ax=&pis=&click_id=&symbols=&layers=&filter=&imgmode=&tpl=) Kan tyvärr ingen adress.

Karta över området (http://img202.imageshack.us/img202/3299/genarpmtb6oo.jpg)

Vägbeskrivning:Från Genarp centrum så kör du mot Skurup och precis i utkanten av Genarp så svänger du vänster mot idrottsplatsen sen direkt höger följ vägen till slutet ut på en grusplan, parkera. I högra hörnan finns karttavlan och det också här spåret börjar.

Inga direkt markeringar att följa men tar man sikte på typ Romeleklint, häckebergasjön eller kullatorpet med hjälp av kartorna som är uppsatta så är det bara att prova alla stickspår man ser oftast fulla med däckspår om det är något att cykla på, på detta sätt har man snart hittat sig en runda på 15-25 km.

Text snattat från Happymtb (http://happymtb.org/)

Nejv
2006-06-08, 23:35
http://equinox.silentwhisper.net/~proj/PLAN.jpg

Rätt ställe? Detta område ligger precis sydost om Genarp.

Olsson
2006-06-09, 00:07
Rätt ställe? Detta område ligger precis sydost om Genarp.

Japp de stämmer!
Här vid den röda pricken sitter kartor och där börjar stigarna.
http://www.student.lu.se/~ihm04aol/PLAN.jpg

CroCop
2006-06-09, 14:31
Okej har kikat runt lite på cykelaffärer och blocket.se och kom ganska snabbt fram till att jag nog får lägga ut ca 5000 för en schysst cykel. Blir begagnat iaf, och då borde det väl bli ännu intressantare? såg en "Ideal Hillmaster" för 5000 förra årets modell med lås och stänkskärmar den verkade bra!
Angående cykelbuden så är det EXAKT det jag letar efter, iallafall dom som kör här i Umeå har ju mountainbikes och det är tveklöst det skönaste att cykla på.
Nishiki Cascade såg också frän ut, men hittar inget begagnat där..

Baha
2006-06-09, 14:53
Känns jobbigt när man knappt kan köpa en BILLIG enkel oväxlad cykel med fotbroms på för att cykla till skolan/jobbet/åka o handla med etc.

set nu att det finns en del , men dyrt verkar det alltid vara.

aliquis
2006-06-09, 15:53
Det är faktiskt en berättigad fråga.
Först ska man fundera på ifall de detaljer han tycker ser tuffa ut verkligen behövs. Cykeln blir dyrare (och tyngre förstås) med även en riktigt kass dämpare än med en stel gaffel. Nu har man förvisso inte så många val men jag vill slå ett slag för singlespeed som väldigt många skulle tjäna mer än vad de förlorade ifall de ägnade sig åt. Underhållet blir obefintligt och det fungerar som en K-Pist, dvs jämt.

Sedan kommer ju frågan ifall man ska köpa en tingest trots att man inte befinner sig inom ett område där investeringen ger en bra avkastning. Man kanske får mer cykel för pengarna vid 1000 SEK (Biltema) eftersom den kommer att hålla ungefär lika länge som en för 3k medan körglädjen är precis lika obefintlig.

Slutligen ska man inte underskatta alla prylbögar där ute som vill köpa nya grejer hela tiden och därför säljer sina gamla till bra priser. Med rätt kunskap finns det dealar att göra.Leta upp en schysst begagnad cykel åt mig då ;D

Jag har en 2500kronors aluminiummtbsuperduper som är gul från sportex köpt för typ 8 år sedan. (Den har aceraväxlar bak men det fungerar väl inte riktigt som det skall, den får nada underhåll också, vet inte hur man gör ändå ;D)

aliquis
2006-06-09, 15:54
Om du nu vill ha dämpare (annars är du väl utrustad med knäleder med tillhörande muskler, eller?) så kanske en "treckingcykel" skulle vara något? Länk. (http://www.bike-discount.de/www/mehrinfo.asp?uin=1435162098&Kategorie2=50&Kategorie1=1&Hersteller=52&ArtikelID=10989)http://www.bike-discount.de/products/xxl/ZR-LIT-STAX.jpgVar ju snygg, ca 9300kr, inte som stulet ;D

Metal_boy_
2006-06-09, 15:55
Fan köp en moppe istället om du vill att cykeln ska göra jobbet. Köp en gammal skithög till cykel och cykla fort på den tills du är skinnflådd i arslet. Det om något är imponerande :)

aliquis
2006-06-09, 15:56
Fan vad kul det är att cykla. Tog en streetrunda på min mtb i lund city idag. Det ägde hårt. Och en skogstur härom dagen och ska ut till romeleåsen imorgon igen.

Och jag ska handla nya bromsar. woho! :DKanske det, om cykeln fungerar bra!"# /;/

aliquis
2006-06-09, 16:00
Hur skyddar ni cyklarna mot klåfingriga människor sen då? Bär upp dem i lägenheten? IR-öga och hagelgevär på balkongen?

Nejv
2006-06-09, 16:11
Jag har min hoj inomhus. Och ställer den aldrig utomhus utan färre än två lås :P

Kabuto
2006-06-09, 16:17
Köp nån gammal två-växlad sak. Farsans rex lyx köptes nån gång på 70-talet och håller fortfarande. Bytte sadel på den den här sommaren det enda som har behövt bytas förutom däck.
Det kallas kvalité :)

Nejv
2006-06-09, 16:27
Tog förresten en till tur i Lund City idag igen. Har lärt mig hoppa kanske 10 cm högt med bakhjulet nu. ;) Det går framåt.

CroCop
2006-06-14, 19:12
Har hittat en Ideal Hillmaster 2004 års modell för 4500
26" hjul, 51 cm ram.
Skivbromsar fram och bak
Ställbara RST framdämpare
Shimano 24 vxl

Vad tycks ? är den stor nog ? Jag är 185 lång vill inte ha för liten cykel..
Bra pris?

KniveN
2006-06-14, 20:40
http://www.hagacykel.nu/mtbu.htm

Frippe_L
2006-06-14, 20:42
intressant tråd, letar med efter en beg. bättre cykel för 5-7 mils landsvägsturer, har en 90-tals Crescent 12 växlad "racer" och en sån här http://www.kronancykel.se/se/bikes/Shop/products/Valj_Cykel/ att cykla på till vardags. Kronancykeln är skön som fan iaf, fast inga växlar på den.

Olsson
2006-06-14, 22:25
Har hittat en Ideal Hillmaster 2004 års modell för 4500
26" hjul, 51 cm ram.
Skivbromsar fram och bak
Ställbara RST framdämpare
Shimano 24 vxl

Vad tycks ? är den stor nog ? Jag är 185 lång vill inte ha för liten cykel..
Bra pris?

Med klick på första länken med sök på google. För 500kr till får du en ny.
http://www.2radzone.de/shop/product_info.php?cPath=47_354&products_id=16047

Har aldrig hört talas om Ideal som ramtillverkare. Förmodligen 2radzones eget märke. Men med tanke på vad jag skrev ovanför så är 4500kr inget bra pris hur som helst. Gaffel och komponenter på den är inget vidare heller faktiskt.

Jag har suttit o sökt runt på nätet nu efter både begagnade och nya mountinbikes i denna prisklassen och det finns inte så jäkla stort utbud faktiskt. Har hittat nån vettig men då har det varit alldeles för liten ram för dig.

Vet att du inte är villig till att betala mer, men slänger man på en tusenlapp på priset så går det att hitta en del trevligt nytt från tyskland. Förmodligen den mest prisvärda klassen av cyklar.
http://www.bike-discount.de/www/navfram.asp?uin=1074359563&nav=Mehrinfo&ArtikelID=10572&Kategorie2=49&Hersteller=413&Kategorie1=1 5500:- inkl frakt.
http://www.bike-discount.de/www/navfram.asp?uin=1074359563&nav=Mehrinfo&ArtikelID=8980&Kategorie2=49&Hersteller=41&Kategorie1=1 5500:- inkl frakt.

Jag ska hålla ögonen öppna på begagnatsidorna.

Olsson
2006-06-14, 22:34
intressant tråd, letar med efter en beg. bättre cykel för 5-7 mils landsvägsturer, har en 90-tals Crescent 12 växlad "racer" och en sån här http://www.kronancykel.se/se/bikes/Shop/products/Valj_Cykel/ att cykla på till vardags. Kronancykeln är skön som fan iaf, fast inga växlar på den.

Vilken prisklass? Hur mkt väger du och hur lång är du?
Vätternrundan går i helgen och efter det kommer de nog komma ut en hel del racers på blocket.

chrisse^^
2006-06-14, 22:45
Köp nån gammal två-växlad sak. Farsans rex lyx köptes nån gång på 70-talet och håller fortfarande. Bytte sadel på den den här sommaren det enda som har behövt bytas förutom däck.
Det kallas kvalité :)

Det beror ju helt på vart man cyklar och hur man cyklar. Dra till åre och kör ett bigjump med den så ska du se :D

chrisse^^
2006-06-14, 22:53
Är rätt mycket trottoarkanter/grusvägar och ett kullerstensparti den vägen jag cyklar minst 2-4 ggr dag så jag vill nog ha stötdämpare fram iallafall.. Är det omöjligt att få nåt värt för ca 3000 ?

Alltså, om du bara ska cykla till skolan fram och tillbaka utan att "leka" så duger en cykel för 3000 bra. Kan man cykla någorlunda så behöver man inte köra sönder allt. Och angående framdämp, du får bara skitdämpare på nästan alla fabrikscyklar, ska man ha en dämpare som funkar bra utan att läcka och som kan ta upp ojämnheter i vägen så får man lägga ut minst 2000 kr, på bara dämparen. Det låter inte som att du behöver särskilt mycket till cykel för dina ändamål? eller?

aliquis
2006-06-14, 23:32
http://www.hagacykel.nu/mtbu.htmÄr nikshisknfgncyklarna där ok?

Leta upp en schysst begagnad cykel i örebroområdet för mig då, för randomkörning.

aliquis
2006-06-15, 00:44
Med klick på första länken med sök på google. För 500kr till får du en ny.
http://www.2radzone.de/shop/product_info.php?cPath=47_354&products_id=16047

Har aldrig hört talas om Ideal som ramtillverkare. Förmodligen 2radzones eget märke. Men med tanke på vad jag skrev ovanför så är 4500kr inget bra pris hur som helst. Gaffel och komponenter på den är inget vidare heller faktiskt.

Jag har suttit o sökt runt på nätet nu efter både begagnade och nya mountinbikes i denna prisklassen och det finns inte så jäkla stort utbud faktiskt. Har hittat nån vettig men då har det varit alldeles för liten ram för dig.

Vet att du inte är villig till att betala mer, men slänger man på en tusenlapp på priset så går det att hitta en del trevligt nytt från tyskland. Förmodligen den mest prisvärda klassen av cyklar.
http://www.bike-discount.de/www/navfram.asp?uin=1074359563&nav=Mehrinfo&ArtikelID=10572&Kategorie2=49&Hersteller=413&Kategorie1=1 5500:- inkl frakt.
http://www.bike-discount.de/www/navfram.asp?uin=1074359563&nav=Mehrinfo&ArtikelID=8980&Kategorie2=49&Hersteller=41&Kategorie1=1 5500:- inkl frakt.

Jag ska hålla ögonen öppna på begagnatsidorna.
Dina länkar fungerar bara om man hax0rar in sitt username.
Solution Dease Lake 06 Modell: 2006
Cube LTD 1 2005 Modell: 2005
Var cyklarna i fråga.

aliquis
2006-06-15, 00:52
Vilken av Solution Dease Lake 06 Modell: 2006
http://www.bike-discount.de/products/xxl/Dease-Lake-004.jpg
och Cube LTD 1 2005 Modell: 2005
http://www.bike-discount.de/products/xxl/29_LTD_1.jpg
är bäst då?

Jag behöver cykeln för 3km cykling till gymmet och vill helst komma dit 30-45 min tidigare än nu, vilken fixat det?!

För tillfället har jag en gul "Radical Blue Thunder" från Sportex, 2500kr 21växlad rätt liten(?) med aluminumram och asiatiskbarnarbetskvalite, den är 8-9 år gammal.

Och hur lär man sig serva skiten? Eller skall idioter som jag hålla sig till sparkhjulingar?

Eller är begagnat ändå bättre? Var? Vilka cyklar är inte skabb? Är de där helt ok för random svenssons? Får man ****** om man har en?

Jag tror jag är drygt 1.72 o väger ca 82, hur stor cykel skall man då ha?

Antagligen cyklar jag mest bara asfalt i småstad ;), men annat kan ju vara bra med ;/

Frippe_L
2006-06-15, 05:23
Vilken prisklass? Hur mkt väger du och hur lång är du?
Vätternrundan går i helgen och efter det kommer de nog komma ut en hel del racers på blocket.

tja en begagnad "racer" runt 3-5k hade vatt fint. Är 185cm lång och väger 98-100 nu, men det är tänkt det ska ner till 85 ung.
Har mer eller mindre lagt ner styrketräningen för att ha mer tid till motion. Ett par Saucony Omni 5 har redan inhandlats för löpningen.

Har en bekant som tävlar lite för ett dansk team, han ordnade den cykeln jag har nu och den lite mer raciga som jag hade innan den fick fötter. Ska höra med han om han vet nåt mer om några halvbra, vill gärna ha med växlarna på styret, sitter på ramen som det är nu.

Vill inte heller lägga 13-14k som en polare gjorde på sin Bianchi :em:

Nejv
2006-06-15, 15:56
Cyklade nyss en runda i genarps skogar. Fy fan vad kul det var, men slog mig satan när jag skulle droppa från en jävla bro. Hade inte spänt det nya styret ordentligt och råkade landra på framhjulet. INTE LÄTT. :P

Jävla mygg!