handdator

Visa fullständig version : Öka från 85 till 100 i bänk


byggarn
2006-06-08, 15:08
Hur långt tid tror ni det skulle ta att öka från att maxa 85kg till att maxa 100 kg? Bara på ett ungefär, kan man göra den ökningen på 1,5 - 2 månader tror ni? Hur ska man köra för att snabbast öka maxvikten? smartast att köra så tungt som möjligt på 3x4 / 3x5 ?

Nizze_
2006-06-08, 15:25
beror på massor av saker .. tex om du tar 85kg första gången du testar eller om du tränat 10år och tar 85..

byggarn
2006-06-08, 15:34
tränade i kanske 3-4 månader för 1,5år sedan och maxade då 85 kg som bäst, nu har jag börjat igen och kör 1 månad eller så och ligger på 85 igen

aliquis
2006-06-08, 15:57
Vet inte, periodisera uppåt med 5x5 och se efter? ;/
Om varje period är 4 veckor och du fixar +5kg per period skulle det ju vara över på 3 månader. Frågan är om man fixar det, men kanske?
Med 2.5kg ett halvår? ;/

Halldin
2006-06-08, 16:36
Öva in tekniken ordentligt, kan göra en del.

pocoloco
2006-06-08, 16:42
Vet inte, periodisera uppåt med 5x5 och se efter? ;/
Om varje period är 4 veckor och du fixar +5kg per period skulle det ju vara över på 3 månader. Frågan är om man fixar det, men kanske?
Med 2.5kg ett halvår? ;/
Tycker jag låter som ett mycket bra alternativ, har man inte disciplin att ta saken i egna händer med struktur är det ju bara att köra på som vanligt dock träna hårt som satan och äta mycket som satan och vila lite på köpet :-) Annars så verkar ju MM2K, ställt sig relativt bra till många utav användarnas förväntan på resultat, här på forumet.

MVH

The_eagle
2006-06-08, 19:35
För mig tog det c:a 4 månader, men jag har nog ganska dåliga gener.

larre
2006-06-08, 19:57
Hur långt tid tror ni det skulle ta att öka från att maxa 85kg till att maxa 100 kg? Bara på ett ungefär, kan man göra den ökningen på 1,5 - 2 månader tror ni? Hur ska man köra för att snabbast öka maxvikten? smartast att köra så tungt som möjligt på 3x4 / 3x5 ?
Lägg ned mycket tid på framsida axlar, triceps och bröst då även de musklerna avgör mycket hur pass mycket du kan pressa.
Variera lite mellan låga reps, 1-5 och 10-15.
Säg 3 veckor lågra reps med nära failure och 2 veckor höga reps.
Så skulle jag göra ifall jag var kåt på att få upp vikten i bänkpressen, sen vet jag inte om det är det bästa sättet.
Tänk på att ge muskeln tid att vila när du kör 1-5 reps då det sliter ganska bra på musklerna, muskelfästen osv.

Gör även en sökning då denna fråga varit uppe mycket förut.

Diggler
2006-06-08, 21:57
Ett år, nej ingen aning det beror på anlag, disciplin mm. Bra sätt att öka i bänk på din nivå, är att köra bänkpress 2 pass/vecka. Du kan göra såhär, att första passet i veckan försöker du köra fem set med tre reps/set på 75kg, och andra passet med 5 set med fem reps/set på 60kg. varannan vecka ökar du belastningen med 2,5kg (förutsatt att du orkar seten i båda passen fullt ut, i annat fall fortsätter du en vecka till på samma vikter) . När du en vecka är uppe och tränar treor på 92,5 resp femmor på 75(?) kan du säkerligen lyfta 100kg.

Förutom bänkpress tränar du övningar som hjälper dig att bli starkare i bänkpress. Dessa varierar du från pass till pass, en till två andra övningar/pass i totalt fem set, (totalt kör du alltså 10set/bänkpass förutom uppvärmning) du behöver inte ha samma koll på dessa utan lyft tungt nära failure på 4-7reps. Övningar du kan använda dig av är: Alla axelpressar, alla pressövningar för bröstet, alla tricepsövningar.

På andra dagar när du tex skall köra ben, biceps, mage eller rygg undviker du övningar som tar på bröst, axlar eller triceps så gott det går. (Förslagsvis kör du ett till två icke-bänkpass med följande, 2-4set/övning i 5-15reps: marklyft, benpress, latsdrag eller chins, rodd med stång eller i kabelmaskin, hantelcurl och sit-ups).

Kom ihåg att ha pass, eftersom du kommer att träna lite oftare, så är pass är bara där för säkerhets skull, ingen negativ träning eller forced reps, orkar du inte skall passaren lyfta så mycket han/hon/den/det bara kan)