handdator

Visa fullständig version : Hyperextension i Bellyback-bänk!


Lord_X
2002-12-11, 11:34
Har för mig att jag sett den här frågan uppe förut.. Men men, kör den ändå.

Läste för längesedan att denna övning ska vara viktig för att den
ska ge effekt på muskler i ryggen (nedre delen, samt som någon slags linje i mitten långt upp i nacken) som ingen annan övning kan, eller om det var endast väldigt lite.
Någon som vet något om detta?

Peter
2002-12-11, 12:40
Ryggsträckaren (M. Erector Spinae) går längst hela ryggen från höftbenet och Sacrum ändå upp till skallbenet. Dessutom fäster den på varenda kota på vägen. Den består alltså av en jädrans massa små muskler mellan olika kotor.

Kör man hyperextension där man rullar upp ryggen kommer man åt dessa småmuskler effektivt. I andra övningar som maskiner för korsryggen eller marklyft får man inte med musklerna hela vägen upp.

Fartman
2002-12-11, 16:13
det ända jag vet är att den tar förgjävla mycket på korsryggen den fullständigt isolerar korsryggen tycker jag....

Niclaaas
2002-12-11, 17:26
har hört samma sak som peter...tycker den känns på ett annat sätt än andra korsryggsövningar å. rulla ryggen är viktigt, inte vara rak

Lord_X
2002-12-11, 18:40
Peter:> Tack för svaret :)

Niclaaas:> Varför inte hålla ryggen rak?

Niclaaas
2002-12-11, 18:44
för att då får du inte med alla småmuskler runt erector spinae uppåt utan bara längs ned vid korsryggen.....det är vad jag har lärt mig iaf. peter du verkar insatt kan du bekräfta?

z_bumbi
2002-12-11, 18:59
Är inte Peter och gör inga anspråk på att kunna lika mycket som honom men kan ju i alla fall citera honom. :)

"Kör man hyperextension där man rullar upp ryggen kommer man åt dessa småmuskler effektivt. I andra övningar som maskiner för korsryggen eller marklyft får man inte med musklerna hela vägen upp."

Stämmer med vad jag fått lära mig och även vad andra som är insatta säger förutom allas vår idol Plexus som tyckte det var onödigt :D