handdator

Visa fullständig version : DV kamera-film till datorn?


Spritza
2006-06-08, 11:01
Tjopp.
Jag undrar vilket program som är det bästa när jag skall överföra film från min DV kamera till datorn.......jag har adobe premium 1.5...men jag vet inte hur man gör.

Piranha
2006-06-08, 11:03
Tjopp.
Jag undrar vilket program som är det bästa när jag skall överföra film från min DV kamera till datorn.......jag har adobe premium 1.5...men jag vet inte hur man gör.


Adobe Premiere är rätt program att överföra och redigera film i.

Vidare frågan hur du bär dig åt är nog bäst du sätter dig och läser i manualen lika gärna som nån annan gör det åt dig och postar här.

Nordenator
2006-06-08, 11:04
Adobe Premiere är rätt program att överföra och redigera film i.

Vidare frågan hur du bär dig åt är nog bäst du sätter dig och läser i manualen lika gärna som nån annan gör det åt dig och postar här.

Manualer är besvärliga att hitta i.
En enkel söksträng på google fixar det nog fortare.
Typ..

http://www.google.se/search?hl=sv&q=dv+camera+import+video+adobe+premiere&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

High1ander
2006-06-08, 11:14
Koppla in kameran (med Firewire), slå på den, typ VCR-läge. Sen ska den ploppa upp att ny maskinvara hittats eller så. Samtidigt ska det finns i premiere typ "capture" eller "fånga film". Trycker man på play sen på premieres "record"-knapp...

Spritza
2006-06-08, 11:20
Koppla in kameran (med Firewire), slå på den, typ VCR-läge. Sen ska den ploppa upp att ny maskinvara hittats eller så. Samtidigt ska det finns i premiere typ "capture" eller "fånga film". Trycker man på play sen på premieres "record"-knapp...
jag har inte firewire, jag använder usb 2.0, det är standarden på min kamera....borde det funka på premier?

High1ander
2006-06-08, 11:25
jag har inte firewire, jag använder usb 2.0, det är standarden på min kamera....borde det funka på premier?
Ja, det borde, men har aldrig testat det.

Det borde vara default att den frågar dig om du vill "fånga filmen" i moviemaker eller vad nu microsofts egna program heter...

MasterChief
2006-06-08, 11:28
Tjopp.
Jag undrar vilket program som är det bästa när jag skall överföra film från min DV kamera till datorn.......jag har adobe premium 1.5...men jag vet inte hur man gör.


Alltså, allvarligt. Om du ska köra med Premiere så måste du plugga på lite. Det är avancerat och för att få det att funka smidigt så har du inget annat val. Om du inte ens kan importera filmen så är det enda vägen att gå. Däremot är det lätt att lära sig om man lägger ner lite tid och det får du mångfalt tillbaka. Programmet är underbart!

Köp:
http://www.bokus.com/b/0764516442.html?pt=search_result

Spritza
2006-06-08, 11:30
Alltså, allvarligt. Om du ska köra med Premiere så måste du plugga på lite. Det är avancerat och för att få det att funka smidigt så har du inget annat val. Om du inte ens kan importera filmen så är det enda vägen att gå. Däremot är det lätt att lära sig om man lägger ner lite tid och det får du mångfalt tillbaka. Programmet är underbart!

Köp:
http://www.bokus.com/b/0764516442.html?pt=search_result
Jag bemästrar de mesta program utan problem......det har nu visat sig att ingen av programmen ser min "device", ska se om det funkar genom att installera om driversen.

MasterChief
2006-06-08, 11:33
jag har inte firewire, jag använder usb 2.0, det är standarden på min kamera....borde det funka på premier?

Firewire är smidigare eftersom kameran kan kommunicera med datorn med hjälp av det. Många kameror kan endast överföra begränsad upplösning genom usb. Hur ligger det till på din kamera?

Spritza
2006-06-08, 11:35
Firewire är smidigare eftersom kameran kan kommunicera med datorn med hjälp av det. Många kameror kan endast överföra begränsad upplösning genom usb. Hur ligger det till på din kamera?
Min överför endast över usb.
------------------------------
Panasonic NV-GS75 (3CCD), ingen billig leksak;)

MasterChief
2006-06-08, 11:37
Min överför endast över usb.
------------------------------
Panasonic NV-GS75 (3CCD), ingen billig leksak;)

Den har Firewire vad jag vet och jo, den är rätt billig ;)

Spritza
2006-06-08, 11:39
Den har Firewire vad jag vet och jo, den är rätt billig ;)
Kostar kanske runt 5k nu, men jag köpte den för 8.5k förr året

Spritza
2006-06-08, 11:57
Den har Firewire vad jag vet och jo, den är rätt billig ;)
vad är bäst då firewire eller usb 2.0?
jag kollade på komplett.se och där så hade kontrollerkorten överförningshastighet 480MB/s medan firewire hade 400MB/s

vilket skall man ha?

MasterChief
2006-06-08, 12:08
vad är bäst då firewire eller usb 2.0?
jag kollade på komplett.se och där så hade kontrollerkorten överförningshastighet 480MB/s medan firewire hade 400MB/s

vilket skall man ha?


Av tradition så är Firewire det som rekommenderas eftersom kamerorna alltid utnyttjat detta sätt till fullo medans usb mest använts till att överföra stillbilder och dylikt. USB har en tendens att tappa information vilket gör att det krävs omsändning vilket i sin tur slöar ner överföringen (har jag hört). Firewire är överlägset störst inom dv än så länge. Din kamera har garanterat firewire (samma som dv-utgången). Anledningen att du inte hittar kameran i Premiere är förmodligen att du kopplat den via usb. Det går kanske att ordna men jag vet inte. Har aldrig använt usb till dv.

Spritza
2006-06-08, 12:12
Av tradition så är Firewire det som rekommenderas eftersom kamerorna alltid utnyttjat detta sätt till fullo medans usb mest använts till att överföra stillbilder och dylikt. USB har en tendens att tappa information vilket gör att det krävs omsändning vilket i sin tur slöar ner överföringen (har jag hört). Firewire är överlägset störst inom dv än så länge. Din kamera har garanterat firewire (samma som dv-utgången). Anledningen att du inte hittar kameran i Premiere är förmodligen att du kopplat den via usb. Det går kanske att ordna men jag vet inte. Har aldrig använt usb till dv.
ok, tackar, då är det bara o köpa en WF:)

High1ander
2006-06-08, 12:16
Av tradition så är Firewire det som rekommenderas eftersom kamerorna alltid utnyttjat detta sätt till fullo medans usb mest använts till att överföra stillbilder och dylikt. USB har en tendens att tappa information vilket gör att det krävs omsändning vilket i sin tur slöar ner överföringen (har jag hört). Firewire är överlägset störst inom dv än så länge. Din kamera har garanterat firewire (samma som dv-utgången). Anledningen att du inte hittar kameran i Premiere är förmodligen att du kopplat den via usb. Det går kanske att ordna men jag vet inte. Har aldrig använt usb till dv.
Den kameran har inte Firewire, fanns inte listat på portar då jag googla den.

Men du har rätt på allt annat. FW kan "streamas" rätt, är alltid samma bandbredd, men USB2 är snabbare (dock osäkrare streaming).

FW utvecklades tillsammans som standard för DV, så det är lite konstigt/drygt att vissa kameror inte har det...

MasterChief
2006-06-08, 12:24
Den kameran har inte Firewire, fanns inte listat på portar då jag googla den.

Men du har rätt på allt annat. FW kan "streamas" rätt, är alltid samma bandbredd, men USB2 är snabbare (dock osäkrare streaming).

FW utvecklades tillsammans som standard för DV, så det är lite konstigt/drygt att vissa kameror inte har det...

Konstigt, för alla googleträffar jag hittar så har den FireWire (som ofta heter DV-ut).

Har du någon länk där det står att den inte har FireWire/Dv-ut?

High1ander
2006-06-08, 12:28
Konstigt, för alla googleträffar jag hittar så har den FireWire (som ofta heter DV-ut).

Har du någon länk där det står att den inte har FireWire/Dv-ut?
Mm såg det sen att den hade DV-ut. Men ögonen läste efter FireWire så såg inte det först, my bad.

Aja, case closed. Skaffa Firewire, men se till att datorn har ingång, och att du fixar rätt "pin" på sladden, finns 4 och 6 "pin"...

internethjälten
2006-06-08, 14:58
DV-out är samma som firewire på din cam... usb ska annvändas
när du för över foton från minneskortet alt har camen som
webcam.

när det gäller film så är inte usb så stabilt som firewire
så därför använder man firewire till film.

har du frågor angående Abobe Premiere alt film i övrigt
så fråga på bara, msn (intensitet@hotmail.com) eller via
Pm då risken att jag läser denna tråd igen är låg.

har hållt på lite med premiere sen 3 år tillbaka.

/nicke

Spritza
2006-06-08, 15:02
Denna kameran har inget Firewire-out, eller in.
Den kan bara överföra via usb 2.0......och moviemaker visade sig stödja det.
Det ända är om adobe inte stödjer usb-input.

MasterChief
2006-06-08, 15:37
Denna kameran har inget Firewire-out, eller in.
Den kan bara överföra via usb 2.0......och moviemaker visade sig stödja det.
Det ända är om adobe inte stödjer usb-input.


har du verkligen Panasonic NV-GS75 ?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GS75

http://www.kelkoo.se/b/a/ps_12819975/123501.html

http://digitalvideo.fpgroup.se/kameratester/Panasonic%20NV-GS75%20(200507).pdf

http://hemelektronik.compricer.se/9517/info

Det här är de fyra första på Google och de säger alla att den har det. En kamera i den här prisklassen har otroligt (om inte alltid) ofta Firewire.
Nu hittar jag ingen manual men står det så i den eller hittar du den inte?

internethjälten
2006-06-08, 15:49
Denna kameran har inget Firewire-out, eller in.
Den kan bara överföra via usb 2.0......och moviemaker visade sig stödja det.
Det ända är om adobe inte stödjer usb-input.

DV-OUT = Firewire

internethjälten
2006-06-08, 15:52
Taget från webben "DV-kontakt, eller Firewire, IEE1394 eller I-Link som Sony kallar det. Kärt barn har många namn. Här avses möjligheten att via Firewire sända ut bild och ljud."

Med andra ord : Din kamera har en kontakt som heter DV-OUT etc och det är där du ska koppla in Firewire-sladden för att föra över film till datorn.

/nicke

MasterChief
2006-06-08, 16:41
Taget från webben "DV-kontakt, eller Firewire, IEE1394 eller I-Link som Sony kallar det. Kärt barn har många namn. Här avses möjligheten att via Firewire sända ut bild och ljud."

Med andra ord : Din kamera har en kontakt som heter DV-OUT etc och det är där du ska koppla in Firewire-sladden för att föra över film till datorn.

/nicke

Japp, och det har jag ju skrivit ett antal gånger i den här tråden.

internethjälten
2006-06-08, 16:42
Japp, och det har jag ju skrivit ett antal gånger i den här tråden.

Jag med.

Spritza
2006-06-08, 19:57
tog den ur en av länkarna......

Säg mig allihopa var firewire står skrivet?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GS75

High1ander
2006-06-08, 20:20
tog den ur en av länkarna......

Säg mig allihopa var firewire står skrivet?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GS75
Var den som fuckade med mig med, men kolla på teknisk data där står DV-ut listat...

Spritza
2006-06-08, 20:35
jag har sett det, dv=digital video.......men du undrade inte varför usb inte stod på den men gjorde det på den andra?

Jag har fan kameran i handen och den har ingen firewire, det är tillochmed en USB symbol brevid ena "porten"

High1ander
2006-06-08, 20:55
jag har sett det, dv=digital video.......men du undrade inte varför usb inte stod på den men gjorde det på den andra?

Jag har fan kameran i handen och den har ingen firewire, det är tillochmed en USB symbol brevid ena "porten"
Har du manualen? För på baksidan på bilden med alla anslutningar ser jag också att det bara var en USB-port...

FW är standard för miniDV, men jag vet att vissa kameror har faktiskt inte FW...

Edit: kolla alla "plast/gummi"-grejer så du inte har missat den... Tycker verkligen det verkar vara drygt det där...

MasterChief
2006-06-08, 21:16
jag har sett det, dv=digital video.......men du undrade inte varför usb inte stod på den men gjorde det på den andra?

Jag har fan kameran i handen och den har ingen firewire, det är tillochmed en USB symbol brevid ena "porten"

Jo, du har Firewire och den sitter på ytan där du trycker in skärmen. Syns tydligt på den här bilden (markerad DV):

http://imgs.idnes.cz/digital/A050330_PSP_PANASONIC_NV-GS75_(12)_V.JPG

Även i instruktionsboken står det tydligt var den befinner sig:
http://panasonic.com.au/content/library/files/F001129.pdf

internethjälten
2006-06-08, 21:21
tog den ur en av länkarna......

Säg mig allihopa var firewire står skrivet?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GS75

Seriöst, driver du med oss ?

MasterChief
2006-06-09, 21:39
Spritza!

Har du hittat utgången än då?!

Spritza
2006-06-09, 22:57
Spritza!

Har du hittat utgången än då?!
Finns inte!
Det är bara en mini-usb

internethjälten
2006-06-09, 23:24
Finns inte!
Det är bara en mini-usb

Då är det heller ingen Panasonic NV-GS75 du har,
kollade på en inne på ONOFF idag och den sitter
bakom den utfällbara LCD-displayen.

Mehdi
2006-06-09, 23:48
En liten sidofråga när det gäller DV-kameror. Det är nämligen så att jag fått låna en rätt gammal DV-kamera och undrar vidare om prestandan på datorn har någon betydelse för att föra över filmer till burken.
Det jävligaste med den här kameran är att den verkar ENBART ha DV-out / FW. Är fö en Panasonic NV-DX100, 3CCD.

MasterChief
2006-06-10, 05:55
Finns inte!
Det är bara en mini-usb


Och du tittade på min bild?

Då är det som internethjälten säger. Då har du inte en 75:a.

MasterChief
2006-06-10, 05:56
En liten sidofråga när det gäller DV-kameror. Det är nämligen så att jag fått låna en rätt gammal DV-kamera och undrar vidare om prestandan på datorn har någon betydelse för att föra över filmer till burken.
Det jävligaste med den här kameran är att den verkar ENBART ha DV-out / FW. Är fö en Panasonic NV-DX100, 3CCD.

Har din dator FW så är du nog i hamn hastighetsmässigt. Däremot kan det bli jobbigt att redigera filmen om du har en slö dator.

internethjälten
2006-06-10, 07:38
En liten sidofråga när det gäller DV-kameror. Det är nämligen så att jag fått låna en rätt gammal DV-kamera och undrar vidare om prestandan på datorn har någon betydelse för att föra över filmer till burken.
Det jävligaste med den här kameran är att den verkar ENBART ha DV-out / FW. Är fö en Panasonic NV-DX100, 3CCD.

Som MasterChief skrev så kan de flesta gamla datorer
hantera FireWire men när det gäller att redigera sen så
kan det gå segt.

Jag har själv kört Adobe Premiere 5.0 samt 6.5 på en
P3-800 och rent redigeringsmässigt flöt det på bra
men sen tog själva renderingen en väldig tid. Tror
den låg på 3 gånger så lång tid som den färdiga filmen
men det var bara att göra annat under tiden.

Spritza
2006-06-10, 12:28
Då är det heller ingen Panasonic NV-GS75 du har,
kollade på en inne på ONOFF idag och den sitter
bakom den utfällbara LCD-displayen.
HEhe, oooh den satt där bakom:), fifan va gömd den är, nu ser jag den tackar
Tänkte jag slängde 300kr i sjön när jag köpte firewire-kabel och firewire kontrollerkort.....nu skall jag överföra på firewire.
tack igen alla för hjälpen:bow:

MasterChief
2006-06-10, 12:30
HEhe, oooh den satt där bakom:), fifan va gömd den är, nu ser jag den tackar
Tänkte jag slängde 300kr i sjön när jag köpte firewire-kabel och firewire kontrollerkort.....nu skall jag överföra på firewire.
tack igen alla för hjälpen:bow:


Alltså allvarligt Spritza. Läser du överhuvudtaget vad man skriver eller måste man repetera saker 10 gånger innan pengen ramlar ner?

Spritza
2006-06-10, 13:47
DV-out är samma som firewire på din cam... usb ska annvändas
när du för över foton från minneskortet alt har camen som
webcam.

när det gäller film så är inte usb så stabilt som firewire
så därför använder man firewire till film.

har du frågor angående Abobe Premiere alt film i övrigt
så fråga på bara, msn (intensitet@hotmail.com) eller via
Pm då risken att jag läser denna tråd igen är låg.

har hållt på lite med premiere sen 3 år tillbaka.

/nicke
jag tänkte höra med dig varför jag inte kan importera min videofil till adobe premiere, får en varning [\dev\starsky\MediaLayer\Src\Audio\AudioPreviewFile .cpp-301]

Vet dock inte vad det betyder...jag trycker på continue men fältet fylls inte på(laddning av videofilen till premiere) , hur gör jag?

Spritza
2006-06-11, 15:36
Tänkte väcka den här tråden och fråga om någon varit med om att ljudet inte syncas när man för över film från DV-kamera till dator med moviemaker?
För ljudet blir jättebra när jag för över med "WinDV", vet dock inte vilket pogram som kodar/överför bäst med bästa kvalitet på bild och ljud?

internethjälten
2006-06-11, 16:28
Spritza : Har du kollat så du har samma inställningar
i kameran som i Adobe Premiere när det gäller bild och ljud ?

Spritza
2006-06-11, 21:28
Spritza : Har du kollat så du har samma inställningar
i kameran som i Adobe Premiere när det gäller bild och ljud ?
jag har försökt ställa in det i adobe så bra som möjligt, men jag ser ingen "preview"......?

Spritza
2006-06-11, 21:51
Behöver jag greja nåt med "set in" "set out" eller "log clip" ?
Jag har inställningarna på
NTSC
Panasonic
Standard (här hittar jag inte min produkt)
Non Frame-Drop
-------------------------------------------
Finns det nåt mer att ändra på för att kunna spela in över premiere?
Man trycker väl bara "play" och "record"?