handdator

Visa fullständig version : Dagens ros


Trance
2006-06-08, 10:24
Dagens ros till alla er som kan skriva "you" och inte fjortisvarianten "u". Ni gör mig så glad och lycklig! Speciellt unga personer då jag ser att det finns hopp för framtiden. :)

Tack!

Tigerkotten
2006-06-08, 10:27
*cry*

Jag lyckades faktiskt t.om att få 4 fel ett engelska test p.g.a. jag skrev "u" istället för "you". Det var dom enda felen jag hade också.

Dav0d
2006-06-08, 10:34
Jag skulle sprungit hem och skjutit mig i skalllen i ett försök att träffa mitt språkcentrum om jag gjorde sådana fel på ett prov.

Kwon
2006-06-08, 10:34
U gots da point der Trance-bro! :thumbup:

Nevah undastood demz whoz 2 lazy to write da whole wörd.

Dey juz think dey 2 kewl fer school not ta write da real wörd.

It showz lack of intellig...intel..smartyness not writin' da correct wörd,sentence etc

Doezn take 2 long time ta write to instedd of 2 or you instedd of u.

Wot r da alphabet 4 anywizzah if u can't use it da right way?

peeps r just 2 strange dese dayz.

Diana
2006-06-08, 10:36
Dagens ros till alla er som kan skriva "you" och inte fjortisvarianten "u". Ni gör mig så glad och lycklig! Speciellt unga personer då jag ser att det finns hopp för framtiden. :)

Tack!
:D

Dagens ros tilll alla vårglada glädjespridande människor ute just nu, vad vore våren utan er! allt från trevliga människor inne i stan till småsliskigt leende pensionärsgubbar i motionsspåren. Lööve you all :love: :D

Nordenator
2006-06-08, 10:37
Jag skulle sprungit hem och skjutit mig i skalllen i ett försök att träffa mitt språkcentrum om jag gjorde sådana fel på ett prov.

Second.

Man måste lära sig hålla isär informellt och formellt skrivspråk.
Personligen använder jag dock sällan det informella eftersom jag bara tycker det tar längre tid att försöka hosta upp någonting om man ska försöka förkorta vartenda ord..

Mental
2006-06-08, 10:40
Jag tycker det är skönt att se att det fortfarande fins några som vet när det skall vara de eller dem. Ofta skriver folk dem när de är osäkra, alt dom, villket iof är rätt men ser hemskt ut i mina ögon.

Nordenator
2006-06-08, 10:45
Jag tycker det är skönt att se att det fortfarande fins några som vet när det skall vara de eller dem. Ofta skriver folk dem när de är osäkra, alt dom, villket iof är rätt men ser hemskt ut i mina ögon.

Att de som inte klarar av de och dem använder dom känns i alla fall mycket bättre än att försöka vinna status genom att endast bruka dem.
De, dem och särskrivning är troligtvis det svåraste för folk att greppa.

Sen med tanke på att engelskan inte har ihopskrivning klarar inte folk av det heller.
Skriver ihop på engelska och skriver isär på svenska.

Diana
2006-06-08, 10:57
Jag tror de flesta vet var det ska vara de/dem/särskrivningar men de tar med sej skrivspråk från tex sms/msn för det är enklare så, att skriva ja istället för jag, de istället för det. Jag kan tex bygga korrekta meningar sätta korrekta skiljeteckan (ja lovar!! :laugh: ) egentligen men visar det inte alltid av bekvämlighetsskäl :D

Herkulez
2006-06-08, 11:40
Min ros går till JWZRD som alltid är så trevlig, snäll och gullig på msn samt att han accepterar min ställning som ateist trots att han själv är en djupt religiös man.

JJ
2006-06-08, 11:55
Dagens ros går till Bolio för att han tagit mitt gamla självporträtt till avatar. Han måste älska mig djupt.

Kabuto
2006-06-08, 11:57
Jag fick en ros :)

Kwon
2006-06-08, 11:57
Dagens Ros går till Lasse Kongo!

sunkan
2006-06-08, 12:31
jag skulle gärna ge dagens ros till den som lär mig använda de när de ska vara de och dem när det ska vara dem:(

Löjtnant Blank
2006-06-08, 12:38
jag skulle gärna ge dagens ros till den som lär mig använda de när de ska vara de och dem när det ska vara dem:(
De: subjekt. Dem: objekt. Hoppas att det hjälper.

fintelligens
2006-06-08, 12:38
Jag, vi= de

Mig, oss = dem

Det blir 199,50 tack

sunkan
2006-06-08, 12:40
ja nu ska jag bara komma ihåg det där så:D

Bolio
2006-06-08, 12:47
Dagens ros går till Bolio för att han tagit mitt gamla självporträtt till avatar. Han måste älska mig djupt.

Jag tycker att du är fin. Det är vad det handlar om. :love: :)

Dagens ros går till Al-Qaida-ledaren Abu Mousab Al-Zarqawi för att han har dött. Denne man är ansvarig för den största delen av terrorn i Irak, bl.a. otaliga terrordåd mot det sekulära Kurdistan (!) och brutala skändningar av amerikanska soldater och civila journalister från väst.

Här är den lille uslingen:

http://us.news3.yimg.com/us.i2.yimg.com/p/nm/20060602/2006_06_01t182211_450x372_us_security_iraq_zarqawi .jpg

Källa: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=380&a=279890

Trance
2006-06-08, 15:15
Kwon, varför måste du vara så elak och provocera när jag faktiskt uttryckte uppskattande känslor till folk. Jag är helt enkelt impad av vissa.

bolio: Håller med, det var bra gjort av honom.

Kwon
2006-06-08, 15:17
Kwon, varför måste du vara så elak och provocera när jag faktiskt uttryckte uppskattande känslor till folk. Jag är helt enkelt impad av vissa.

bolio: Håller med, det var bra gjort av honom.

Förlåt Trance! Trodde inte du skulle ta det så allvarligt (som en provokation), ville bara busa lite! :)

Det är fint av dig att skapa denna tråd, du hade fått en ros om inte Lasse Kongo hade fått min.

Kebab-Arne
2006-06-08, 15:19
Min ros går till Kwone Capone.

Baan
2006-06-08, 15:24
Här är den lille uslingen:

[bild]

Källa: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=380&a=279890

Lilla? På underarmen skulle jag säga att han tränat lite ;)

Dagens ros går till kwon för hans hjälp med... bakdelar

Tigerkotten
2006-06-08, 15:28
Jag, vi= de

Mig, oss = dem

Det blir 199,50 tack


Undvik ”dom” och skriv istället ”de/dem!
Dom är talspråk och hör inte hemma i skriven text. När vi skriver har vi alltså för det allra mesta bara de och dem att välja på.

1. När de är subjekt i en sats, skriver man alltså just de.
2. När de står som objekt, måste man skriva dem.
3. Efter prepositioner – (på, för, till, mellan, av m.fl.). - skriver man också dem.

Att något/någon är objekt innebär att det/personen i något avseende är föremål för en handling - inte den handlande själv, för då är man subjekt. T ex:

1. ”Sten och Sture gick hem. De gick hem.”
2. ”Jag har alltid velat träffa Ulla och Bettan. Häromdagen stötte jag ihop med dem.”
3”Ingen av dem han talade med hade sett filmen.”

TIPS: Byt ut ”de” och ”dem” mot ”han” och ”honom” för att höra vilket som låter rätt!



Var inte länge sedan jag frågade detta :)

Olegh
2010-08-23, 11:35
Dagens ros tillägnas de som jobbar inom äldreomsorgen. I synnerhet den palliativa vården.

Alvis
2010-08-23, 11:39
u mad?

Nitrometan
2010-08-23, 12:13
Dagens ros tillägnas de som jobbar inom äldreomsorgen. I synnerhet den palliativa vården.

Jafföfan! Det kan de behöva. En ros.


Kwone får också en ros för att han alltid får mig på gott humör.

mangs
2010-08-23, 15:39
Undras hur mycket U2 ligger bakom denna problematiken?


Kommer ihåg när jag somliten grabb blev imponerad över deras finurlighet att förkorta det så. Det var tider det när man var så lättimponerad. :)

rooz
2010-08-23, 15:45
Nitrometan, Kwonne. Ni får mig att skratta och må bra på måndagar:)

Gurra med O
2010-08-23, 16:42
dagens ros går till årets tråd bump :D

Stoltz
2010-08-23, 16:51
Undras hur mycket U2 ligger bakom denna problematiken?


Kommer ihåg när jag somliten grabb blev imponerad över deras finurlighet att förkorta det så. Det var tider det när man var så lättimponerad. :)

... U2.... u2... u 2.... you too....

HUR FAN HAR JAG INTE SETT DET TIDIGARE! :smash:*gah!*:laugh:

mangs
2010-08-25, 15:35
Du skämtar mig Aprillo?

Ellr du är en av de som säger.
-Skall du hänga med och lyssna på UUUUUUETVÅEEE!

Mental
2010-08-25, 15:42
Men UU-TVÅ låter som namnet på en cool ubåt eller något. Lite industri sådär! :D