handdator

Visa fullständig version : Depression!


Henkan
2006-06-08, 08:42
Ska göra en lång historia kort.
Vill bara skriva av mig lite och lätta mitt hjärta så försök hålla seriösa inlägg. Min tjej har inte varit sig själv sedan typ januari månad.
Hon blev deprimerad utan att veta varför och vet det fortfarande inte.
Hon började stöta bort allt och alla, även mig....tog kontakt med henne i April igen då ja hört att hon bara satt hemma och grät.
Fick med henne till akutpsyk och där konstaterades det att det var i rättan tid. Fick tabletter för det....och dem skulle verka efter ca 2-3veckor. Nu har det gått c.a 6 veckor och allting är åt helvete.
Jag misstänker att hon gått ner sig så totalt att hon börjat med droger dessutom. Hon är TOTALT personlighetsförändrad..inte bara mot mig utan mot alla andra och enligt läkaren så ska det i dagsläget vara snarasre bättre än sämre. Försöker ringa henne men hon svarar inte mig.... Ska på läkarbesök kl 13,00 så jag hoppas hon dyker upp.
Ska förklara läget exakt för läkaren så ja förstår. Hon försvinner ibland flera timmar på dagen och säger inte var hon varit. I förrgår var hon totalt upp och ner och såg faktiskt drogad ut - därför måste ja få hjälp med henne.

Det är otroligt jobbigt att se en person som innan var varm och underbar bli totalt tvärtom. Jag bara hoppas att vi får ett slut på det.
Känner själv att jag har en himla oro i kroppen och har inte sovit en enda bra natt på säkert 3 månader.

Någon som varit i samma sits. Kan tillägga att hon inte är orogen eller springer bakom min rygg, det är bara det att hon är helt "borta" mot al´lt och alla jämfört mot innan.

Ska iväg och träna Axlar nu - får se hur det går.
Återkommer med besked senare idag om hur det gick.

Vet inte varför jag skrev detta...behövde bara få ut lite känslor.

Mental
2006-06-08, 08:56
Tungt :(

Är det något i luften tro? för det är mycket trådar av den här sorten nu, eller är det lättare att lätta sitt hjärta när andra gör det samtidigt tro?

Tja vad säger man? Krya på dig?

High1ander
2006-06-08, 09:18
Låter inte bra det där :/

Undrar varför folk är så jävla inne på "lyckopiller", för unga har det enligt studier oftast en negativ effekt.

Självmordstatstiken ökar hos de som tar pillret prozac om man är under 19 år. Sen blir man konstigare de två första veckorna vilket kan få bägaren att rinna över, dvs självmord.

För vuxna kan effekten jämföras med placebo. - Detta är vad jag fått efter läst olika artiklar hit och dit.

Vad säger/gör hennes föräldrar eller kompisar?

Känns som hon behöver en riktig psykolog för att få reda på "varför" hon ens är deprimerad (verka ju som hon inte visste själv, eller grävt djupt nog för att förstå [alt. inte vill säga]).

Leon
2006-06-08, 09:54
Aj det är inte bra,men ge inte upp utan stå på dig och backa upp och för en dialog med hennes läkare och se till han han tar det på allvar.Hur reagerar hennes föräldrar?.Även om det inte känns så nu så är det viktigt att hon har stöd nu, annars kan det bli betydligt värre. Tror ofta att deppar kommer när man inte ser någon öppning i sin tillvaro,ibland behöver det inte bero på mer än att man hamnat i ekorrhjulet och plötsligt ställer sig frågan, att ska inte livet vara bättre än såhär. Ensamhet kan ochså vara en grund till en depp, men i detta fallet har hon ju dig som bryr sig.Fortsätt med det du gör och ge inte upp!

Semiramis
2006-06-08, 10:16
Tyvärr så hjälper piller ju inte alltid och kan dessutom förvärra en depression. Kanske skulle hon behöva byta medicin? Om hon är långt nere i en depression så ser hennes omvärld så annorlunda ut att det är svårt att kommunicera. Tyvärr måste man vara väldigt "på" för att få rätt läkarhjälp, resurserna är högst begränsade och alla läkerna på psyk är inte specialutbildade. Kognitiv terapi kan hjälpa mot depressioner men då måste hon ha såpass mycket verklighetskontakt att hon är medveten om att hon är inne i en depression, om hon bara är övertygad om att världen är totalt mörk når man inte fram med någon form av terapi. Jag känner djupt med dig, det är fasansfullt att se en närstående person personlighetsförändras så totalt och man känner sig så maktlös. Jag hoppas verkligen att det snart blir bättre för er.

Diana
2006-06-08, 11:19
Hemskt.. det låter nästan som om det måste ha hänt henne något eftersom det hela kommit så plötsligt.. hoppas verkligen ni lyckas dra upp henne ur det för det där med drogerna låter fan inte bra..

Tur att hon har folk som bryr sej :love:

Nina L
2006-06-08, 11:38
det låter nästan som om det måste ha hänt henne något eftersom det hela kommit så plötsligt.. Så tänkte jag också. Det kan ju vara att det har hänt något traumatiskt som hon inte vågar berättat. Som tidigare har sagt; var där för henne. Det är jobbigt att vara ensam när man mår dåligt, även om man samtidigt kan känna att man inte orkar annat.

Slartibartfast
2006-06-08, 11:48
Grejen med depressioner är ju att de ofta kommer helt utan förvarning då livet är på topp. *screwy*