handdator

Visa fullständig version : Styrka och volym


Korpral
2006-06-07, 23:10
Om man vill bygga volym, men samtidigt även bli starkare har jag fått rekommendationen att köra växelvis många och få reps.
Alltså kör jag nu ett pass med 10 reps - för volym
Nästa gång samma muskelgrupp ska tränas kör jag 6 reps - för styrka.

Är jag rätt ute, eller vad bör jag göra?

En sista fråga, för att få musklerna att växa lite extra i sommar, ska jag bara köra 10 reps, lr ska jag köra på som vanligt?

*flex*

JailBait
2006-06-08, 06:34
vill man växa så skall man köra tungt och med bra kontakt.. styrkan kommer före volymen så det är bara att gnugga på.. glöm INTE käket

Korpral
2006-06-08, 08:57
Läste precis en tråd där en person kör 8 set x 5 reps..

Just nu kör jag kroppen uppdelad på två pass.
Första passet då tex, bröst och triceps körs, så kör jag 3x6, på varje övning, det blir ca 10 set /muskelgrupp.
Nästa gång jag kör bröst och triceps så kör jag 3x10, totalt ca 10 set /muskelgrupp.

Vad skulle jag vinna om jag ökar antalet set per övning? Eller är det bra med ca 10 set per muskelgrupp?
Är mitt upplägg bra, lr bör jag förändra något?

Ursäkta min okunskap/ Erik

pragmatist
2006-06-08, 10:44
Beror på hur ofta du tränar, med vilken intensitet, om du räknar in uppvärmningsset o.s.v. Men bortsett från sådana faktorer kan jag tycka att 10 set totalt låter rätt lagom.

Skulle du vinna något på fler set? Mycket möjligt, men du ökar också risken att du övertränar. Bättre att köra lite färre set men oftare i så fall.