handdator

Visa fullständig version : Farligt att deffa varje år?


Slartibartfast
2006-06-07, 20:28
Är det inte lite som jojo-bantning? Det anses ju vara väldigt skadligt. Är det farligt på nåt sätt att varje vår deffa bort fem kilo?

King Grub
2006-06-07, 20:31
Knappast så länge du är en fysiskt aktiv, tränande person. 30 kilos bulk följt av 30 kilos svält är dock knappast hälsosamt för någon, förstås.

Kroppsbyggning överhuvudtaget är egentligen inte förenat med långt liv och hälsa. Maximering av anabola hormoner och överätning är båda faktorer som inverkar menligt på dessa parametrar i längden.

Alexlindgren
2006-06-07, 20:49
Vi lever kanske inte länge, men vi lever gött :cool:.

Notera överdrift (hoppas jag).

Ulf A Big
2006-06-07, 21:00
Är det inte lite som jojo-bantning? Det anses ju vara väldigt skadligt. Är det farligt på nåt sätt att varje vår deffa bort fem kilo?
Av egen och andras erfarenhet är det bara positivt att deffa ett par ggr per och det upplevs av de flesta som mycket anabolt då man går upp några kilo extra i muskelmassa efter varje deff. Men samtidigt bör man inte massa på sig ett extra fettlager utan hålla sig runt 10-13% kroppsfett som norm.
PS Tycker att du ser bra ut på dina deffbilder försök nu att behålla den här formen så gott det går!

Cerberus
2006-06-07, 21:46
Knappast så länge du är en fysiskt aktiv, tränande person. 30 kilos bulk följt av 30 kilos svält är dock knappast hälsosamt för någon, förstås.

Kroppsbyggning överhuvudtaget är egentligen inte förenat med långt liv och hälsa. Maximering av anabola hormoner och överätning är båda faktorer som inverkar menligt på dessa parametrar i längden.

Men kroppsbyggning med bulk borde ju vara hälsosammare än bulk utan aktivitet alls? Aja, får väl hoppas att jag inte faller stendöd inom kort då.

GymTT
2006-06-07, 21:51
Men kroppsbyggning med bulk borde ju vara hälsosammare än bulk utan aktivitet alls? Aja, får väl hoppas att jag inte faller stendöd inom kort då.


Säg inte det, är väl nästan bättre att vara konstant fet och inaktiv än att vara väldigt aktiv men gå upp och ned som en jojjo?

Eller:MrT:


Mvh

newb123
2006-06-07, 22:59
Av egen och andras erfarenhet är det bara positivt att deffa ett par ggr per och det upplevs av de flesta som mycket anabolt då man går upp några kilo extra i muskelmassa efter varje deff. Men samtidigt bör man inte massa på sig ett extra fettlager utan hålla sig runt 10-13% kroppsfett som norm.
PS Tycker att du ser bra ut på dina deffbilder försök nu att behålla den här formen så gott det går!
Men vad tusan, jag orkar inte hålla mig smal. Ökar man inte snabbare i styrka om man håller sig kring 20%? Förresten, hur mycket kan kan "studseffekten" som magen ger ge om man har 20% kroppsfett om man jämför med 10% i knäböj?

Ulf A Big
2006-06-08, 16:19
Men vad tusan, jag orkar inte hålla mig smal. Ökar man inte snabbare i styrka om man håller sig kring 20%? Förresten, hur mycket kan kan "studseffekten" som magen ger ge om man har 20% kroppsfett om man jämför med 10% i knäböj?

Jag pratade om oss som vill se ut som muskelbyggare och inte som en styrkelyftare utan att generalisera att inte styrkelyftare kan se ut som en muskelbyggare.

Ulf A Big
2006-06-08, 16:24
Knappast så länge du är en fysiskt aktiv, tränande person. 30 kilos bulk följt av 30 kilos svält är dock knappast hälsosamt för någon, förstås.
Kroppsbyggning överhuvudtaget är egentligen inte förenat med långt liv och hälsa. Maximering av anabola hormoner och överätning är båda faktorer som inverkar menligt på dessa parametrar i längden.

Jag tror att du menar de här som deffar tills de ser ut som cancerppatienter i slutet av livsskedet och där byggarn är tvungen att manipulera med otaliga stärkande "kosttillskott" för att kunna behålla musklerna och inte de som deffar ned sig till 8-9% kroppsfett.

jewzie
2006-06-12, 05:59
Var det inte någon som skrev att det kan vara bra ur hälsosynpunkt att ligga lite på underskottsenergi några veckor per år? Någon som har länken?

King Grub
2006-06-12, 06:28
Inte några veckor, utan det är ständig, rätt kraftig energirestriktion som det finns teorier kan ha effekt på hälsoparametrar och förlänga livslängden. Hos djur stämmer det, men hos människor med så mycket längre livslängd är det svårt att utföra studier. Det måste vara ett lågt,energiintag, som samtidigt ger alla näringsämnen som krävs. Antagligen inte kul att leva livet hungrig.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16595757&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16626389&query_hl=1&itool=pubmed_docsum