handdator

Visa fullständig version : Trådlös ljudöverföring


Weird
2006-06-07, 19:17
Hade tänkt att när jag får min nya dator så ska bara ha musik på min bärbara och skulle då vilja överföra ljudet från datorn till stereon utan massa sladdar och skit. Finns det några sådana lösningar som inte kostar skit mycket ?

tossefar
2006-06-07, 19:22
Apple airtunes.
Finns på www.apple.com

Weird
2006-06-07, 19:31
Apple airtunes.
Finns på www.apple.com
Det låter ju bra men åker jag på att köpa ett airPort extreme kort med elelr hur funkar det ?

Larsson
2006-06-07, 19:33
Sedan så finns det Soundbridge som Jens of Sweden säljer. Vet dock ej något om kvaliten på det.

tossefar
2006-06-07, 19:39
Add Music to Your Current Wireless Network

If you already have a wireless network in place, you can use AirPort Express to add music to its capabilities. Let’s say, for example, you have AirPort Extreme set up in your den. There’s no need to scrap this setup and create a whole new one with an AirPort Express Base Station, your DSL or cable modem, printer and stereo all in one place. Simply connect AirPort Express to your stereo in your favorite music room and plug it into an electrical outlet — it wirelessly links to your existing network, letting you play your music in your room of choice without moving anything or connecting anything else.


från http://www.apple.com/airportexpress/

Piranha
2006-06-07, 19:41
Hade tänkt att när jag får min nya dator så ska bara ha musik på min bärbara och skulle då vilja överföra ljudet från datorn till stereon utan massa sladdar och skit. Finns det några sådana lösningar som inte kostar skit mycket ?


Det bästa vore att skicka musiken digitalt och sen låta din receiver göra digital<>analogonvandlingen för att minimera förluster.

Piranha
2006-06-07, 19:41
Det bästa vore att skicka musiken digitalt och sen låta din receiver göra digital<>analogonvandlingen för att minimera förluster.


Bluetooth är också en modell ( men kanske klen för multikanalsljud ).

donpedro
2006-06-07, 21:57
En god vän köpte en FM-transmitter från eBay som håller väldigt bra ljudkvalitet. Tyvärr är det olagligt att använda fm-sändare som använder 88-108 MHz bandet utan tillstånd från PTS. :cryout:

Vet inte om det finns sändare som använder sig av andra frekvensomfång?

Jag skulle själv vilja ha en bra lösning som ersätter alla sladdar. :thumbup:

Weird
2006-06-07, 22:26
Det bästa vore att skicka musiken digitalt och sen låta din receiver göra digital<>analogonvandlingen för att minimera förluster.
Hur skulle det gå till ?
Annars verkar den från apple vare den att sattsa på någon som har testat den?

dynamo
2006-06-07, 22:44
Finns ju rätt många enheter med trådlös ansluting som decodar ett flertal olika format, samt har utgångar för att koppla till receiver. En del är enbart för ljud ,andra för både ljud och bild.. Detta verkar vara den som tar flest format för ljud (ingen video):
SLIM DEVICES SQUEEZEBOX WIRELESS SVART (http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093523)

Noodles
2006-06-07, 23:00
Det bästa vore att skicka musiken digitalt och sen låta din receiver göra digital<>analogonvandlingen för att minimera förluster.

Ska du skicka trådlöst måste det göras om till analogt på något sätt. Eller menade du någon annanstans i kedjan?

Piranha
2006-06-08, 07:52
Ska du skicka trådlöst måste det göras om till analogt på något sätt. Eller menade du någon annanstans i kedjan?


Jasså ? vad är det som säger det ?

Nitrometan
2006-06-08, 07:58
En god vän köpte en FM-transmitter från eBay som håller väldigt bra ljudkvalitet. Tyvärr är det olagligt att använda fm-sändare som använder 88-108 MHz bandet utan tillstånd från PTS. :cryout:

Vet inte om det finns sändare som använder sig av andra frekvensomfång?

Jag skulle själv vilja ha en bra lösning som ersätter alla sladdar. :thumbup:
2,1 GHz är en av de få fria frekvensområdena kvar i Sverige. Annars behöver du licens för allt. Även svaga sändare.

Sonos har en tuff och bra lösning.
http://www.sonos.com/products/?tref=ghome

Ganska dyr. Men har fått bra recensioner.
Då kan du även spela olika musik på olika ställen i ditt hem om du köper fler slavenheter.

jakke
2006-06-08, 08:33
Det kommer bli lagligt med FM-sändare 1september.
http://www.idg.se/ArticlePages/200604/28/20060428110338_MMM/20060428110338_MMM.dbp.asp

Noodles
2006-06-08, 09:12
Jasså ? vad är det som säger det ?

Jag menar att själva signalen skickas med analog teknik. Självklart är det fortfarande en digitalt kodad signal men för att kunna skicka den på en radiovåg krävs en omvandling till analoga, kontinuerliga signaler. Skillnaden är att max- och minvärdet på vågorna bara representerar ettor och nollor men likväl är vågorna kontinuerliga och därmed analoga.

Piranha
2006-06-08, 09:13
Jag menar att själva signalen skickas med analog teknik. Självklart är det fortfarande en digitalt kodad signal men för att kunna skicka den på en radiovåg krävs en omvandling till analoga, kontinuerliga signaler. Skillnaden är att max- och minvärdet på vågorna bara representerar ettor och nollor men likväl är vågorna kontinuerliga och därmed analoga.


Okej om vi lägger oss på den nivån är datorn också ett analogt instrument.

Skit sak samma.