handdator

Visa fullständig version : Intervallträning och muskelnedbrytning.


Slartibartfast
2006-06-07, 16:23
Sliter det ner musklerna mera att förbruka 500 kcal genom intervallträning än att förbruka 500 kcal genom promenad då man ligger på kaloriunderskott?

Ola Wallengren
2006-06-07, 19:03
Intervallträning har nog större förmåga att stimulera proteinsyntes tillsammans med ett proteinintag.

Slartibartfast
2006-06-07, 20:00
Intervallträning har nog större förmåga att stimulera proteinsyntes tillsammans med ett proteinintag.

Så intervallträning är helt ok också under deff förutsatt att man får i sig protein snart efteråt?

Ola Wallengren
2006-06-07, 20:03
Hellre protein före, det är bland annat den ökade blodgenomströmningen som du vill åt.

Slartibartfast
2006-06-07, 20:13
Hellre protein före, det är bland annat den ökade blodgenomströmningen som du vill åt.

Aha! :thumbup:

muffe85
2006-06-07, 20:28
Av egen erfarenhet av Deff och hård träning, är även kolhydrater FÖRE och EFTER.
Hellre halva dosen innan o halva dosen efter än "hela" efter.
Själv tar jag ca 30g innan o 30-45g efter. får ut enormt mycket mer av träningen då.

Fagen
2006-06-08, 00:00
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gintensiv_intervalltr%C3%A4ning

Slartibartfast
2006-06-08, 10:07
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gintensiv_intervalltr%C3%A4ning

Aha! :thumbup:

Är det ett vettigt upplägg att gå en minut och tokspringa en minut om vartannat i femton minuter? Man förbrukar ju på sin höjd 200 kcal på 15 minuter. Hur kan det åstadkomma någon nämnvärd vikt/fettminskning? :confused:

Longshot
2006-06-08, 10:17
Aha! :thumbup:

Är det ett vettigt upplägg att gå en minut och tokspringa en minut om vartannat i femton minuter? Man förbrukar ju på sin höjd 200 kcal på 15 minuter. Hur kan det åstadkomma någon nämnvärd vikt/fettminskning? :confused:

Snarare 300-400kcal, med en kroppsvikt på 80kg. Ett underskott på 400kcal/dag är en nämnvärd fettminskning? Förstår inte problemet :)

King Grub
2006-06-08, 10:29
Snarare 300-400kcal, med en kroppsvikt på 80kg. Ett underskott på 400kcal/dag är en nämnvärd fettminskning? Förstår inte problemet :)

400 kcal per kvart förbrukar inte en elitskidåkare i tävlingstempo...

Eva_E
2006-06-08, 10:41
Aha! :thumbup:

Är det ett vettigt upplägg att gå en minut och tokspringa en minut om vartannat i femton minuter? Man förbrukar ju på sin höjd 200 kcal på 15 minuter. Hur kan det åstadkomma någon nämnvärd vikt/fettminskning? :confused:

Poängen med intensiv konditionsträning är ju att ämnesomsättningen är högre ett bra tag efteråt också!

King Grub
2006-06-08, 10:43
Det handlar dock inte om många kcal det heller.

http://www.drlenkravitz.com/Articles/epocarticle.html

Slartibartfast
2006-06-08, 10:49
Det handlar dock inte om många kcal det heller.

http://www.drlenkravitz.com/Articles/epocarticle.html

Så vad är idén med HIIT? Är det inte kalori in minus kalori ut som gäller? Det måste väl vara effektivare ur deffsynpunkt att jogga 45 minuter tre gånger i veckan än att HIIT:a 15 minuter tre gånger i veckan då det förstnämnda bränner mera kalorier?

King Grub
2006-06-08, 11:00
Den bästa formen av konditionsträning för viktminskning och fettförlust är den träning som tillåter dig att hålla en så hög intensitet som möjligt under en så lång tid som möjligt.

e have found that exercise intensity has no effect on 24-h EE measured by using whole room indirect calorimetry. Furthermore, low- and high-intensity aerobic exercise, matched for energy expended during exercise, have similar effects on 24-h nutrient oxidation. We therefore conclude that low-intensity exercise does not promote greater "fat burning," as has been popularized among the lay press.

In light of these findings, we would suggest that the exercise program that best maximizes 24-h fat oxidation is one that produces the greatest amount of EE. Given that time is a limiting factor for most individuals, we would also suggest that, if the goal of exercise is to maximize fat oxidation to better regulate body fat mass, then exercise should be performed at the highest intensity that can be comfortably maintained.

J Appl Physiol 92: 1045-1052, 2002.

Slartibartfast
2006-06-08, 11:10
Den bästa formen av konditionsträning för viktminskning och fettförlust är den träning som tillåter dig att hålla en så hög intensitet som möjligt under en så lång tid som möjligt.


Ja, det säger ju sig självt.

Fattar fortfarande inte varför folk säger 15 HIIT är bättre än 45-60 minuter joggning.

jim
2006-06-08, 11:20
Poängen med högintensiv intervallträning är väl att du kan anstränga hjärta och lungor ordentligt utan att ha så stor energiförlust, dvs konditionsträning som lämpar sig om du INTE vill gå ner mycket i vikt. Är målet endast att förbränna maximalt med kcal borde jogging på lång distans lämpa sig mycket bättre.

Slartibartfast
2006-06-08, 11:45
Poängen med högintensiv intervallträning är väl att du kan anstränga hjärta och lungor ordentligt utan att ha så stor energiförlust, dvs konditionsträning som lämpar sig om du INTE vill gå ner mycket i vikt. Är målet endast att förbränna maximalt med kcal borde jogging på lång distans lämpa sig mycket bättre.

Aha! ok.

Grejen är att jag inte kan springa mer än 10-15 minuter p.g.a. mitt knä, men jag kan köra HIIT (spurta/gå).

Men jag håller väl mig till promenader i så fall då mitt primära mål är att bränna fett.

Longshot
2006-06-08, 12:01
400 kcal per kvart förbrukar inte en elitskidåkare i tävlingstempo...

Jag väl i lite ;) Men en 250-300.

Klo
2006-06-08, 12:03
Jag körde intervaller emellanåt under min senaste diet oftast när jag kände att jag inte hade tid att sitta och cykla eller gå i en timme+. Men morgonpromenader var grunden.

bear.flowertwig
2006-06-08, 12:06
Jag tycker verkligen du ska ge intervaller en chans, om inte annat för att det dramatiskt kommer att förbättra din kondition på kort tid...

...och förbättrad kondition = möjlighet att jogga länge och på högre intensitet = fler kcal förbrukade.

Jag skulle inte gå/springa utan lätt jogg/sprint, ca 30 sek/30 sek. Fantastiskt effektivt i backe för att få upp pulsen.

Slartibartfast
2006-06-08, 12:19
Jag tycker verkligen du ska ge intervaller en chans, om inte annat för att det dramatiskt kommer att förbättra din kondition på kort tid...

...och förbättrad kondition = möjlighet att jogga länge och på högre intensitet = fler kcal förbrukade.

Jag skulle inte gå/springa utan lätt jogg/sprint, ca 30 sek/30 sek. Fantastiskt effektivt i backe för att få upp pulsen.

Som jag skrev så kan jag inte springa mera än 15 minuter ändå.

Men efter att ha googlat lite nu och läst på en del så verkar det som om HIIT vore bra för deffen ändå. Fråga mig inte hur. Det är ingen som svarar på det.

Ska testa lite för nöjes skull. 30/30 jogg/sprint.

Pepz
2006-06-08, 13:04
varation är bara bra slarti

bear.flowertwig
2006-06-08, 13:20
Som jag skrev så kan jag inte springa mera än 15 minuter ändå.

Men efter att ha googlat lite nu och läst på en del så verkar det som om HIIT vore bra för deffen ändå. Fråga mig inte hur. Det är ingen som svarar på det.

Ska testa lite för nöjes skull. 30/30 jogg/sprint.

Nej jag såg det, jag skrev slutsatsen för att det kan vara intressant för andra att tänka på. Kondition oavsett om man kan springa eller ej är ju aldrig i vägen.

Slartibartfast
2006-06-08, 13:24
varation är bara bra slarti

Absolut!

Men det förutsätter ju att metoderna är likvärdiga. Man vill ju inte variera mellan en sämre och en bättre.

Men pröva ska jag.

Slartibartfast
2006-06-27, 12:52
"The HIIT group lost over 3 times as much subcutanious fat as the ET group despite of only expending less than half as many calories."

http://www.exrx.net/FatLoss/HIITvsET.html

Är inte detta en fysiologisk omöjlighet, med tanke på principen om kalori in-ut?

King Grub
2006-06-27, 13:18
Det är väl bara energiförbrukningen under aktiviteten som mätts?

Slartibartfast
2006-06-27, 13:28
Det är väl bara energiförbrukningen under aktiviteten som mätts?

Antagligen, men HIIT höjer ju inte förbrukningen nämnvärt efter aktiviteten. Ingen aktivitet gör det.

King Grub
2006-06-27, 13:40
Hur var gruppernas energiintag då?

Slartibartfast
2006-06-27, 13:43
Hur var gruppernas energiintag då?

Ja, det kan man ju fråga sig.

Har du koll på vad det är för studie? Är den utförd under kontrollerade förhållanden med alla variabler med i beräkningarna, bla, bla osv?

thezet
2006-06-27, 13:46
Kosten var överhuvudtaget inte reglerad i den aktuella studien. Den minst uppseendeväckande förklaringen till resultaten är kanske att träningens intensitet inverkar på aptitregleringen, den vardagliga aktivitetsgraden eller både och. Jag vill minnas att åtminstone skillnader i aptitreglering nämndes som en möjlig förklaring i studien, jämte en (vag, numera förmodat obsolet) enzymrelaterad teori.

Slartibartfast
2006-06-27, 13:48
Aha. Så den är *bs* med andra ord.

tack för redogörelsen. :thumbup:

thezet
2006-06-27, 14:19
Intervallträningen gav onekligen avsevärt bättre effekt, även om studien lämnar många frågetecken. Jag vågar inte utesluta att det ur ett helhetsperspektiv är fysiologiskt fördelaktigt att implementera intervallträning, särskilt inte som jag själv upplever att jag blir mer energisk med sådan träning. Även om man dietar med hjälp av medveten energikontroll kan ju resan tänkas bli mer angenäm genom det potentiella mervärdet hos intervallträning.