handdator

Visa fullständig version : Träna utsida bicep


Buraken
2006-06-07, 12:39
Sedan jag började träna för 10månader sedan har jag utan att jag visste om det tränat inside bicep genom att köra skivstångscurl(alltid), hantelcurl (alltid) och sedan nån tredje övning som jag byter på lite mellan kabelcurl/z-stång curl/etc.

Nu har jag märkt såklart som ni kan förstå att min insida bicep är BRA utvecklad, för att vara en knatte på 70kg curlar jag 42kg (max-ot style, 4-6 rep), vilket jag personligen tycker inte är så dåligt. Men UTSIDA bicep ligger såklart lååångt efter nu ;-)

Så jag ska köra utsida exklusivt i ett par månader framöver för att få "ut" den och få den utvecklad som insida =)

Min fråga är, vilka övningar tycker ni är jätte bra för utsida bicep? Jag söker gärna efter nån bas övning för den, så som skivstångcurl är en basövning för insidabicep.

Just nu kör jag preacher curls (http://www.bodybuilding.com/fun/2002/preachercurl2a.jpg) (ej jag på bilden :p), och concentration curl. (http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachialis/DBConcentrationCurl.html) Samt nån för insida bicep typ skivstångscurl eller whatever. Tack!

Officer
2006-06-07, 12:45
Nu har jag märkt såklart som ni kan förstå att min insida bicep är BRA utvecklad, för att vara en knatte på 70kg curlar jag 42kg (max-ot style, 4-6 rep), vilket jag personligen tycker inte är så dåligt. Men UTSIDA bicep ligger , så som skivstångcurl är en basövning för insidabicep.



Hur vet du att din styrka i curl är relaterad till din in- respektive utsida på biceps? :)

Lägg till hammercurls som variation.

mvda
2006-06-07, 12:46
Biceps är en muskel, går alltså inte att träna insida/utsida. Det kommer antagligen se bättre ut allt eftersom du får större armar. Så har jag i alla fall fått lära mig att det ligger till.

Damien Thorne
2006-06-07, 12:46
Jag vet ej vilken som tar på vad. Men jag har fått för mig att skivsångscurl med brett grepp tar mest på en del av biceps och skivstångscurl med smalt grepp tar på den andra delen.

Men jag är inte speciellt insatt i det hela...

jwzrd
2006-06-07, 12:47
Biceps är en muskel, går alltså inte att träna insida/utsida. Det kommer antagligen se bättre ut allt eftersom du får större armar. Så har jag i alla fall fått lära mig att det ligger till.

Biceps har två huvuden som har olika infästningar i dess övre del. Huvudena har inte samma specifika funktion, men delar den allmänna (att flexa armbågen).

Buraken
2006-06-07, 12:49
Hur vet du att din styrka i curl är relaterad till din in- respektive utsida på biceps? :)

Lägg till hammercurls som variation.

För jag studerar kroppsbygning flitigt och kan sånt.

Hammercurl jobbar på incidebicep + underarms muskeln, vad den nu heter :p

Så nej tack, som sagt, vill träna utsida bicep, "Brachialis" tror jag den heter. Insida bicep är Bicep Brachii eller nått ;p

Buraken
2006-06-07, 12:51
Jag vet ej vilken som tar på vad. Men jag har fått för mig att skivsångscurl med brett grepp tar mest på en del av biceps och skivstångscurl med smalt grepp tar på den andra delen.

Men jag är inte speciellt insatt i det hela...

Det har du RÄTT i!

Men jag känner så att om jag håller i en rak skivstång med small grepp så får jag ont i handlederna :( Därför andvädner jag en z-stång, i "preacher curls" tekniken =) den verkar fungera helt ok än så länge.

mvda
2006-06-07, 12:51
Ok, men man kan väl ändå inte träna specifikt insida/utsida. Trodde inte man kunde träna sig till "breda" biceps.

jwzrd
2006-06-07, 12:52
För jag studerar kroppsbygning flitigt och kan sånt.

Hammercurl jobbar på incidebicep + underarms muskeln, vad den nu heter :p

Så nej tack, som sagt, vill träna utsida bicep, "Brachialis" tror jag den heter. Insida bicep är Bicep Brachii eller nått ;p

Brachialis är som sagt inte biceps utan en annan muskel som ligger under/på utsidan av biceps. Hammercurl tränar den muskeln mycket effektivt, precis som alla andra bicepscurlövningar.

Buraken
2006-06-07, 12:52
Ok, men man kan väl ändå inte träna specifikt insida/utsida. Trodde inte man kunde träna sig till "breda" biceps.

Att träna insida vs utsida bicep är så som att träna olika huvuden av tricep. Om du inte tränar ALLA huvuden så växer dem inte synkroniserad och fint. Samma sak gäller Bicep, det du tänker på kanskr är att man inte kan träna till sig ett "peak" det är genetiskt >_<

jwzrd
2006-06-07, 12:53
Att träna insida vs utsida bicep är så som att träna olika huvuden av tricep. Om du inte tränar ALLA huvuden så växer dem inte synkroniserad och fint. Samma sak gäller Bicep, det du tänker på kanskr är att man inte kan träna till sig ett "peak" det är genetiskt >_<

Läs mitt inlägg. Leta gärna reda på en anatomikarta över musklerna i överarmen också.

Krampus
2006-06-07, 12:54
För jag studerar kroppsbygning flitigt och kan sånt.

Hammercurl jobbar på incidebicep + underarms muskeln, vad den nu heter :p

Så nej tack, som sagt, vill träna utsida bicep, "Brachialis" tror jag den heter. Insida bicep är Bicep Brachii eller nått ;p

Nej. Biceps Brachi ÄR den tvåhövdade överarmsmuskeln. Brachi syftar på överarmsbenet och du kan INTE träna dig till ett speciellt utseende på en muskel, bara göra den större som mvda säger. Hur din muskel ser ut är genetiskt programerat.

Officer
2006-06-07, 12:54
Buraken jag råder dig att snällt tagga ner din attityd om att du studerar bodybuilding och kan jättemycket. Du kan uppenbarligen enormt lite. Lyssna och lär.

Buraken
2006-06-07, 12:56
Nej! Jag ber om ursäkt om jag "kom fram" på det sättet, det var VEKRLIGEN inte det jag menade! ber om ursäkt!!

DaCvI
2006-06-07, 12:56
Buraken jag råder dig att snällt tagga ner din attityd om att du studerar bodybuilding och kan jättemycket. Du kan uppenbarligen enormt lite. Lyssna och lär.

PWNED NOOOBBBBBB!!!!!

Damien Thorne
2006-06-07, 12:56
Det har du RÄTT i!

Men jag känner så att om jag håller i en rak skivstång med small grepp så får jag ont i handlederna :( Därför andvädner jag en z-stång, i "preacher curls" tekniken =) den verkar fungera helt ok än så länge.

Ja, det är sant, det blir en ordentlig brytning i handleden om man håller smalt.

z-stången borde ta rätt så lika om man håller smalt.

Testa använda z-stången med smalt grepp även när du kör vanlig stående curl utan preacher-bänk

mvda
2006-06-07, 12:56
Att träna insida vs utsida bicep är så som att träna olika huvuden av tricep. Om du inte tränar ALLA huvuden så växer dem inte synkroniserad och fint. Samma sak gäller Bicep, det du tänker på kanskr är att man inte kan träna till sig ett "peak" det är genetiskt >_<

Nej, det jag syftade på var att jag inte trodde man kunde träna insidan/utsidan biceps, dock finns det muskler runt omkring som går att träna utöver biceps. (såg visst att det förklarades lite bättre av jwzrd :D )

Buraken
2006-06-07, 12:58
Läs mitt inlägg. Leta gärna reda på en anatomikarta över musklerna i överarmen också.

http://www.exrx.net/Lists/ExList/ArmWt.html#anchor1910082?

Buraken
2006-06-07, 12:58
Nej, det jag syftade på var att jag inte trodde man kunde träna insidan/utsidan biceps, dock finns det muskler runt omkring som går att träna utöver biceps. (såg visst att det förklarades lite bättre av jwzrd :D )

Jaha! OK :D zorry ^_^

Pepz
2006-06-07, 12:58
För jag studerar kroppsbygning flitigt och kan sånt.




:hbang: Dagens bästa!!

Buraken
2006-06-07, 12:59
:hbang: Dagens bästa!!

Ok va dåligt av mig att slänga mig ut sånna ord ;D
man lever och lär? =)

jwzrd
2006-06-07, 12:59
http://www.exrx.net/Lists/ExList/ArmWt.html#anchor1910082?

Tanken var att du skulle läsa så att du fick lära dig hur musklerna i över- och underarmarna fäster och arbetar.

Damien Thorne
2006-06-07, 12:59
Nej. Biceps Brachi ÄR den tvåhövdade överarmsmuskeln. Brachi syftar på överarmsbenet och du kan INTE träna dig till ett speciellt utseende på en muskel, bara göra den större som mvda säger. Hur din muskel ser ut är genetiskt programerat.

Jag har alltid trott att biceps är 3 muskler.
Insida, Utsida och en som går under de andra 2.

jwzrd
2006-06-07, 13:00
Jag har alltid trott att biceps har varit 3 muskler.
Insida, Utsida och en som går under de andra 2.

Så är det också.

Damien Thorne
2006-06-07, 13:02
Så är det också.

Bra, då slipper jag skämmas :em:

Buraken
2006-06-07, 13:05
Long story short, det finns ingen sätt att köra "insida" eller "utsida" bicep utan det är bara att ge gärnet med övningarna så växer bicep almänt och man blir en gud? =)

jwzrd
2006-06-07, 13:06
Long story short, det finns ingen sätt att köra "insida" eller "utsida" bicep utan det är bara att ge gärnet med övningarna så växer bicep almänt och man blir en gud? =)

Ja. Och så heter muskeln biceps, inte bicep.

Krampus
2006-06-07, 13:07
Jag har alltid trott att biceps är 3 muskler.
Insida, Utsida och en som går under de andra 2.

Jag pratar om två huvuden nu, för BIceps brachii.

The biceps brachii is a muscle with 2 heads, a long head and a short head (Latin: bi - two, caput - head). The short head of the muscle originates at the scapula (shoulder), tip of the coracoid process (just below the collar bone). The long head of the bicep attaches to the supra-glenoid tubercle (top of the scapula, at the joint). It inserts at the tuberosity of the radius (just below the elbow, the forearm bone that runs toward the thumb). The bicep flexes (bends) the elbow but is also a powerful supinator of the elbow (turns the palm upward).

Krampus
2006-06-07, 13:07
Så är det också.
*slap*

jwzrd
2006-06-07, 13:09
*slap*

Och nybörjarkillen snackar om en annan muskel som han felaktigt kallade "yttre bicep".

Pepz
2006-06-07, 13:10
ni måste skilja på när det är en tvåhövdad muskel och två olika muskler

Krampus
2006-06-07, 13:11
Och nybörjarkillen snackar om en annan muskel som han felaktigt kallade "yttre bicep".

Jag ville bara slå dig, för det är inte så ofta jag får.
Jag gör det igen: *slap*

Nej, men det är som du skriver till honom.

Krampus
2006-06-07, 13:12
ni måste skilja på när det är en tvåhövdad muskel och två olika muskler
True.

jwzrd
2006-06-07, 13:13
Jag ville bara slå dig, för det är inte så ofta jag får.
Jag gör det igen: *slap*

Nej, men det är som du skriver till honom.

Du vet att du får smiska mig när som helst Krampus. Jag gillar det :em:

Simson
2006-06-07, 13:14
Jag diggar omvända stångcurls (dvs tummar inåt handflata nedåt) för brachialis , tycker den är grym! tummar ovanför stången annars gör det ont.... Funkar bra för mig, tar lite underarmar också. Brachialis går ju in under biceps och ger även den bredare armar.

Buraken
2006-06-07, 13:16
Och nybörjarkillen snackar om en annan muskel som han felaktigt kallade "yttre bicep".

:whipped: ägd:em: Blandade ihop namen bara, inget mer än så.;)

jwzrd
2006-06-07, 13:18
:whipped: ägd:em: Blandade ihop namen bara, inget mer än så.;)

Det är lugnt alltså, jag menade inte så. Hammercurls är hur som helst den övning jag själv skulle rekommendera som komplement till vanliga curls.

Buraken
2006-06-07, 13:19
Then Hammercurls It Is! ^_^

Officer
2006-06-07, 13:20
Then Hammercurls It Is! ^_^


Ja, som nämnt i post #2 (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1597439&postcount=2) redan. *popcorn*

The Draf
2006-06-07, 13:20
Brachialis är som sagt inte biceps utan en annan muskel som ligger under/på utsidan av biceps. Hammercurl tränar den muskeln mycket effektivt, precis som alla andra bicepscurlövningar.

Rekomenderar Preacher Curl för Brachialis. Hammercurl tar mest på Brachioradialis.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachioradialis/DBHammerCurl.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachialis/BBPreacherCurl.html

jwzrd
2006-06-07, 13:21
Rekomenderar Preacher Curl för Brachialis. Hammercurl tar mest på Brachioradialis.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachioradialis/DBHammerCurl.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachialis/BBPreacherCurl.html

Rekommendera du vad du vill, min rekommendation står kvar.

Arne Persson
2006-06-07, 13:23
Ha ha ha! Underbar följetång. Sitter tillbakalutad och njuter av alla underbara teorier!*popcorn* :D

Buraken
2006-06-07, 13:25
Ha ha ha! Underbar följetång. Sitter tillbakalutad och njuter av alla underbara teorier!*popcorn* :D

Hahaha :laugh:

pumpare
2006-06-07, 13:27
Ha ha ha! Underbar följetång. Sitter tillbakalutad och njuter av alla underbara teorier!*popcorn* :D
Then enlighten us, oh mighty Arne!

The Draf
2006-06-07, 14:07
Ha ha ha! Underbar följetång. Sitter tillbakalutad och njuter av alla underbara teorier!*popcorn* :D

We hunger for your techings mighty one

Yes
2006-06-07, 14:34
jag känner så att om jag håller i en rak skivstång med small grepp så får jag ont i handlederna :( Därför andvädner jag en z-stång, i "preacher curls" tekniken =) den verkar fungera helt ok än så länge.
Fram med armbågarna lite och tryck in dem i sidan av magen. Fråga mig inte varför, men för mig är det i varje fall bra mycket skönare för underarmar och handleder.

Mr. Moose
2006-06-08, 10:39
Long story short, det finns ingen sätt att köra "insida" eller "utsida" bicep utan det är bara att ge gärnet med övningarna så växer bicep almänt och man blir en gud? =)

Både ja och nej!

Kör hårt med vanliga curls och biceps växer. Helt rätt.

Men du kan faktiskt aktivera de två huvudena, (caput longum och caput breve om jag nu minns rätt) lite annorlunda. IOM att de har olika infästningar i axeln aktiveras de lite olika beroende på om armbågen är framåt som i en Scott curl eller bakåt som i lutande hantelcurl. (Samma princip som i sittande och stående tåhävningar.)

Om det skulle göra någon praktisk skillnad i muskel tillväxt mellan de två biceps "huvudena" vet jag inte.

Kanske Arne kan förklara det lite bättre, det är dock ca 25 år sen jag gjorde min Steg 3 på Bosön!! Fan vad tiden springer iväg.

Claes

jim
2006-06-08, 10:51
Jag har fått för mig att vanliga stående bicepscurls med en rak stång aktiverar hela biceps och är det närmsta en basövning du kan komma i den regionen?

Avesta
2006-06-08, 13:36
PWNED NOOOBBBBBB!!!!!
HAHA!