handdator

Visa fullständig version : Kortison


Sunday
2006-06-07, 12:26
Jag vet att kortison bryter ner muskler men om man tränar och tar kortison bygger man inga muskler då? eller bygger man bara mindre muskler?
Har nämligen fått en trevlig inflammation i röven och jag har fått entorcort som man sprutar upp i röven. :P

Trance
2006-06-07, 12:28
Kortisonsprutor har inte samma biverkningar som piller eller intrevenöst. Så du kan nog bygga på utan problem(om doktorn säger det).

Pox
2006-06-07, 15:21
Effekten utövas främst lokalt.
Av det som tas upp i systemkretsloppet kommer det mesta redan vid första passagen av levern omvandlas till verkningslösa metaboliter (fass.se).

Med andra ord, effekten på muskelbygge kommer vara väldigt liten (eftersom det är relativt kort tid du kommer använda det här läkemedlet). Träna på.

Halldin
2006-06-07, 15:43
Kortisonsprutor har inte samma biverkningar som piller eller intrevenöst. Så du kan nog bygga på utan problem(om doktorn säger det).
Jag trodde det var tvärtom, att piller hade mindre negativ effekt än sprutor. Sprutorna innehåller väl mer kortison?

Pox
2006-06-07, 15:50
Jag trodde det var tvärtom, att piller hade mindre negativ effekt än sprutor. Sprutorna innehåller väl mer kortison?

Tror han med sprutor här menade sprutor med rektal suspension,
vilket innebär lokal effekt och att inte speciellt mycket tas upp i systemkretsloppet.

Med en tablett hamnar allt i systemkretsloppet och kan ge mer biverkningar.

Trance
2006-06-07, 16:05
Jag trodde det var tvärtom, att piller hade mindre negativ effekt än sprutor. Sprutorna innehåller väl mer kortison?

De har andra nackdelar, men lokal bedövning så är det riskt för att senor etc försvagas om jag minns rätt. Med piller så påverkar du ju hela kroppen och är tvungen att ta rätt rejäla doser och det märker man också.

Sunday
2006-06-07, 18:08
Med sprutor så menade jag rektal suspension. Skönt att höra att det inte påverkar träningen.
Hur är det med kortison generellt, går det att bygga när man äter det?

Ett skott i blindo här nu..
Nån med liknande inflammation som vet om kosttillskott (gainer,protein och kreatin) förvärrar saken?

Frågade läkaren och han sa typ träna på och kosttillskott kan du käka undvik bara mjölk produkter, men jag vet inte om jag litar på han. Har haft rectal grejerna i en månad nu, tränat och ätit som vanligt och det blir inte bättre...

z_bumbi
2006-06-07, 18:31
Hur är det med kortison generellt, går det att bygga när man äter det?

Ja.

Ett skott i blindo här nu..
Nån med liknande inflammation som vet om kosttillskott (gainer,protein och kreatin) förvärrar saken?

Det beror på vad som är fel.

Sunday
2006-06-07, 19:03
Ja.



Det beror på vad som är fel.

Jag skiter blod :P

Måste gå på toan typ två gånger per dagen och det är blod med ut i avföringen. Börjar bli lite nojig nu att det inte ska bli bättre. Läkaren sa att det borde ta ca 2 veckor att bli bra, är inne på min 4 vecka nu och det är inte bättre.

Har ulciröt kolitt i familjen, hoppas att skiten ska försvinna så man inte behöver knapra piller resten av livet :/

Max
2006-06-07, 20:54
Jag skulle undvika träning helt under 3 veckors tid när jag fick en kortisonspruta, nu sattes min i knät, det kanske är skillnad? Jag skulle t.o.m. undvika att promenera.

Trance
2006-06-08, 09:56
Jag skiter blod :P

Måste gå på toan typ två gånger per dagen och det är blod med ut i avföringen. Börjar bli lite nojig nu att det inte ska bli bättre. Läkaren sa att det borde ta ca 2 veckor att bli bra, är inne på min 4 vecka nu och det är inte bättre.

Har ulciröt kolitt i familjen, hoppas att skiten ska försvinna så man inte behöver knapra piller resten av livet :/

Ah, missförstod dig innan. Men rådet står samma. Det är fortfarande lokalt. Jag har själv Ulcerös och det verkar rätt individuellt vad man kan äta och inte äta. Jag skulle inte äta något du blir dålig i magen av, typ en del blir det av kreatin etc. När jag blev dålig fick jag samma behandling först med det funkade inte och fick kortison i pillerform, då blev jag helt bra på någon dag. Fast jag var mycket sämre än du verkar vara...

Hoppas verkligen du inte har det, men om du har det så finns det en del på brädar här som har Ulcerös eller Crohns så har du frågor så är det bara att fråga på.

KRILLE!
2006-06-09, 13:19
Jag tappade grymt mycket vätska första veckan efter att jag fick en kortisonspruta i stjärten. Hade kramper i högerben när jag tränade och blev riktigt riktigt svag men sedan så var jag normalstark igen, ett par kg lättare dessutom.