handdator

Visa fullständig version : Artikel om stretching


King Grub
2006-06-07, 12:16
Överrörlighet och för mycket stretching kan ha negativa effekter på prestationsförmågan och resultaten i gymmet.


Possible Implications of Excessive Stretching on Sport Performance. NSCA Performance Training Journal, Volume 5 Number 3, 2006. (http://nsca-lift.org/perform/articles/050302.pdf)

Slimfit
2006-06-07, 12:31
Så det är därför jag suger...

Men jag tror nog att min överrörlighet i framförallt axelpartiet gör det svårare för mig att få en bra stabilitet i vissa lyft, det känns så iaf. Stretchar aldrig och vill bli stelare.

bear.flowertwig
2006-06-07, 12:38
Intressant. Sen gäller det ju att applicera på sig själv, skulle jag inte stretcha(ben, bak) ordentligt så kommer ryggskott som ett brev på posten. Sen har år av slarvig/obefintlig stretch gjort bröstmusklerna väl korta.

Jag undrar om det verkligen är ett (stort) problem. Ser inte var och varannan byggare sitta och tänja i split.

Bozar
2006-06-07, 13:47
Jag tycker det är svårt att stretcha för mycket, det blir oftare för lite än för mycket :) . Många stretchar kanske för att inte skada sig men jag upplever att jag orkar mer om jag stretchar än om jag inte gör det, nån som håller med?

Dumleman
2006-06-07, 15:51
I sport så gäller det att vara så effektiv som möjligt. Som jag fattade det så gör inte stretching av leder i vinklar som vida överskrider de vinklar som uppstår i sportaktiviteten en effektivare eller mer skadefri utan snarare tvärtom. Men om det skulle inträffa ett missöde så vinklarna ändras så är det väl bra att man har stretchat? Skulle man då inte kunna säga att stretching förebygger skador?

Yes
2006-06-07, 15:55
Jag vill citera MasterChief här:

Stretching är rörlighetsträning. Rörlighet är något vi alla har i alla ledsystem. Då måste vi fråga oss, är mer rörlighet bättre än mindre rörlighet?

För en gymnast? Ja.

För en ninja? Ja

För oss andra? Oftast inte.

:thumbup:

Dumleman
2006-06-07, 16:10
Jag vill citera MasterChief här:



:thumbup:
Men om man skulle halka så man hamnar i ofrivillig split, då är det väl bra att ha stretchat? :) Ungefär som att bilbälten "bara" är bra att ha på sig när man krockar.

Yes
2006-06-07, 16:21
Men om man skulle halka så man hamnar i ofrivillig split, då är det väl bra att ha stretchat? :) Ungefär som att bilbälten "bara" är bra att ha på sig när man krockar.
Normal rörlighet är ju i varje fall bra. Och har man lite styrka i musklerna kanske man kan undvika den ofrivilliga spliten.

Bilbälte är även bra när man inte krockar. Det hjälper dig kontrollera bilen eftersom du sitter kvar bättre i stolen.