handdator

Visa fullständig version : 150 mark


Lullig
2006-06-07, 02:33
Tänkte bara kolla här om ni tycker det är bra gjort för en 17 årig kille vid 80kg vikten att ta 150 i mark?:)
Och det var femte ggn jag testade på mark. Ha det bra

Nithian
2006-06-07, 07:34
Jag är 15 och drar 130 i mark. (eftersom detta är showoff tråden :P )

Jacksatan
2006-06-07, 07:37
Alltså mark tycker jag är lite svårt att säga. Jag hade såna i min klass på gymnasiet som drog 200kg i mark och bara tränade fotboll, men de bänkade inte mer än 80kg. Men visst är 150kg ett bra resultat, även om jag blir mer imponerad av folk som gör en djup böj eller en strikt bänk tungt.

Gabber
2006-06-07, 07:41
Jag är impad i alla fall ska ni veta. Inte pga åldern osv eller vikten utan att ni ligger på den nivån redan vid 15-17 års åldern.

Bra jobbat :hbang:

qwerty1
2006-06-07, 07:41
Har bara kört mark en gång och drog upp 125 kilo och jag väger 57.(18 år)

LarsK
2006-06-07, 08:29
Det ar helt ointressant hur mycket nagon kan ta om det inte kan backas upp med bevis for ratt teknik.
Lyft mycket med fel teknik ar lattare an lyfta med ratt teknik.

Damien Thorne
2006-06-07, 08:40
Det ar helt ointressant hur mycket nagon kan ta om det inte kan backas upp med bevis for ratt teknik.
Lyft mycket med fel teknik ar lattare an lyfta med ratt teknik.

:thumbup:

Jag har sett flera nybörjare knappt använder benen när de kör marklyft. De sliter mest med ryggen och kröker ryggen = Diskbråck är nära

Jag har även sett flera maxningar i knäböj och bänkpress som utförts av nybörjare. Bänkpressen är med maxumal studs och rövlyft. På knäböjen så går det ned till mindre än 90 grader (höften är ovanför knäet) och böjer ryggen maximalt i bottenläget.

(Det finns även dom som tränat i flera år som kör så här)

bubbe
2006-06-07, 08:49
Det ar helt ointressant hur mycket nagon kan ta om det inte kan backas upp med bevis for ratt teknik.

Sant


Lyft mycket med fel teknik ar lattare an lyfta med ratt teknik.

Falskt. Om en lyftare har fel teknik kommer detta att straffa sig utvecklingsmässigt på tyngre vikter, antingen genom skador eller försämrade möjligheter att lyfta tungt. Därför säjer jag att det är lättare att lyfta tungt med rätt teknik. Rätt/fel teknik behöver inte heller vara svart eller vitt på alla personer, beror mycket på lyftaren vad som är rätt/fel för dennes teknik.

Slartibartfast
2006-06-07, 09:02
I de filmer som läggs upp här på brädan av mark på 350-400 kg så är de flesta med väldigt kass teknik sett ur nybörjarperspektiv.

Deadlift
2006-06-07, 09:51
Sant



Falskt. Om en lyftare har fel teknik kommer detta att straffa sig utvecklingsmässigt på tyngre vikter, antingen genom skador eller försämrade möjligheter att lyfta tungt. Därför säjer jag att det är lättare att lyfta tungt med rätt teknik. Rätt/fel teknik behöver inte heller vara svart eller vitt på alla personer, beror mycket på lyftaren vad som är rätt/fel för dennes teknik.

Bra skrivet:thumbup:

Liten Men Fet
2006-06-07, 09:58
Falskt. Om en lyftare har fel teknik kommer detta att straffa sig utvecklingsmässigt på tyngre vikter, antingen genom skador eller försämrade möjligheter att lyfta tungt. Därför säjer jag att det är lättare att lyfta tungt med rätt teknik. Rätt/fel teknik behöver inte heller vara svart eller vitt på alla personer, beror mycket på lyftaren vad som är rätt/fel för dennes teknik.

Fast nu pratar du om utvecklingsmässigt och vi andra om hur mycket en nybörjare kan muckla upp oavsett teknik. Jag har sett folk fula upp vikter som dom inte skulle vara i närheten av om dom körde ordentligt, det har kommit upp ett antal filmer på riktigt tunga fullyft där teknik saknas helt.
Så jag håller nog inte med dig på den punkten.

En mycket duktig och erfaren lyftare lyfter säker mer/lika mycket med bra teknik men en nybörjare har för mycket svaga punkter för att orka hålla en bra form genom lyftet om det är "tillräckligt" tungt.

Damien Thorne
2006-06-07, 09:59
Glömde skriva att jag blir imponerad på tunga lyft som utförs med rätt teknik.

Om någon tar en tung vikt med fel teknik ("fuskteknik") blir jag inte imponerad.

AlexGBG
2006-06-07, 10:26
hur fuskar man i mark? man bör väl skilja på fuska och använda "fel" teknik? ett lyft som jag förstår enligt vissa av er är ett "fusklyft" hade ändå blivit godkänt på tävling? då är det väl inte fusk? men möjligtvis skadligt. eller menar ni att dom fuskar i avseendet att inte sträcka ryggen fullt i toppläget/inte stannar där tillräckligt länge/använder dragremmar?

Mr. Moose
2006-06-07, 10:26
Glömde skriva att jag blir imponerad på tunga lyft som utförs med rätt teknik.

Om någon tar en tung vikt med fel teknik ("fuskteknik") blir jag inte imponerad.

Nu är ju tråden om marklyft, vet inte on du inkluderar mark i ovanstående påstående? I så fall, hur "fuskar" man upp vikten i mark?

I andra lyft håller jag med 100%.

Claes

http://www.guidoandluigi.com/index.php?date=2006-06-03

Daniel Mattusch
2006-06-07, 11:17
hur fuskar man i mark? man bör väl skilja på fuska och använda "fel" teknik? ett lyft som jag förstår enligt vissa av er är ett "fusklyft" hade ändå blivit godkänt på tävling? då är det väl inte fusk? men möjligtvis skadligt. eller menar ni att dom fuskar i avseendet att inte sträcka ryggen fullt i toppläget/inte stannar där tillräckligt länge/använder dragremmar?

Exakt vad är rätt teknik? Enbart för man har ryggen rak är det inte den bästa tekniken för ett tungt lyft för alla. Det är dock den tekniken som innefattar minst skaderisk.(Om det är detta ni menar)

Sedan får man väl skilja lite på nån random snubbe som drar 200kg på gymmet och sl-VM där vikterna når upp mot 380kg. Där handlar det bara om att få upp så mycket vikt som det bara går och där finns det ingen "fuskteknik" oavsett vilket man sätt får upp vikten godkänt.

Damien Thorne
2006-06-07, 11:22
Jag vet att tråden handlade om marklyft, men jag pratade om när jag blir imponerad av ett lyft och när jag inte blir det.

Trådskaparen frågade om det var bra gjort av honom att lyfta 150kg i marklyft. Om det var ett lyft utfört med rätt teknik så är jag imponerad.

Jag menade "fuskteknik" i de övningar när kan studsa (bänkpress), svinga (bicepscurl, latsdrag, pushdown för triceps, sidolyft för axlar), ej gå tillräckligt djupt (bänkpress, knäböj).

Tex så har jag sett en kille köra bicepscurl med stång på 100kg, men han svingade upp med hjälp av hela kroppen. Även fast det var en tung vikt så blev jag inte det minsta imponerad. Men sen när han plockade av och körde på 80kg utan sving så var det imponerande.

I marklyft blir jag inte imponerad av de som i mina ögon använder "fel teknik". En s.k. skadlig teknik där man knappt använder benen. Det blir mer raka marklyft med krökt rygg.

Jag tycker att det är synd att "skadetekniken" i marklyft är godkänd på tävlingar.

Lullig
2006-06-07, 11:22
Alltså mark tycker jag är lite svårt att säga. Jag hade såna i min klass på gymnasiet som drog 200kg i mark och bara tränade fotboll, men de bänkade inte mer än 80kg. Men visst är 150kg ett bra resultat, även om jag blir mer imponerad av folk som gör en djup böj eller en strikt bänk tungt.

Okej, finns nån sm vinnare där som har kollat till mig och han sa att jag har(å hade den ggn) grymt bra teknik i marken. Mycket imponerad, och likaså i böjen, tagit 100 som bäst, men skulle nog klara 120 med fint djup osv. :)

Damien Thorne
2006-06-07, 11:25
Okej, finns nån sm vinnare där som har kollat till mig och han sa att jag har(å hade den ggn) grymt bra teknik i marken. Mycket imponerad, och likaså i böjen, tagit 100 som bäst, men skulle nog klara 120 med fint djup osv. :)

Då är jag mycket imponerad av dig. :bow:

Lullig
2006-06-07, 11:27
Då är jag mycket imponerad av dig. :bow:

Tackar, nu kom leendèt fram :D

Damien Thorne
2006-06-07, 11:29
Tackar, nu kom leendèt fram :D

Jag är 32år och har tränat i 14år och är lika stark som dig i marklyft och knäböj *grr27* *cry* :D

Lullig
2006-06-07, 11:32
:eating: Jag är 32år och har tränat i 14år och är lika stark som dig i marklyft och knäböj *grr27* *cry* :D

Ojdå, får ta och va stolt då.
Men nu blir det :eating: Ha en bra dag folket.

Sheogorath
2006-06-07, 11:54
Jag vet att tråden handlade om marklyft, men jag pratade om när jag blir imponerad av ett lyft och när jag inte blir det.

Trådskaparen frågade om det var bra gjort av honom att lyfta 150kg i marklyft. Om det var ett lyft utfört med rätt teknik så är jag imponerad.

Jag menade "fuskteknik" i de övningar när kan studsa (bänkpress), svinga (bicepscurl, latsdrag, pushdown för triceps, sidolyft för axlar), ej gå tillräckligt djupt (bänkpress, knäböj).

Tex så har jag sett en kille köra bicepscurl med stång på 100kg, men han svingade upp med hjälp av hela kroppen. Även fast det var en tung vikt så blev jag inte det minsta imponerad. Men sen när han plockade av och körde på 80kg utan sving så var det imponerande.

I marklyft blir jag inte imponerad av de som i mina ögon använder "fel teknik". En s.k. skadlig teknik där man knappt använder benen. Det blir mer raka marklyft med krökt rygg.

Jag tycker att det är synd att "skadetekniken" i marklyft är godkänd på tävlingar.

Skadetekniken? I ett marklyft ska vikten förflyttas från marken till stående ställning med knäna raka och axlarna bak, utan att höften skjutits fram under lyftet så att stången vilat mot låren.

Den teknik är rätt som gör att man enligt dessa kriterier gör att man förflyttar maximalt med vikt. Rätt teknik ska ge högre vikter, inte lägre. Man har gjort fel om man på sikt anpassar tekniken till lägre maxvikt.

Karl_alfred
2006-06-07, 12:05
Tänkte bara kolla här om ni tycker det är bra gjort för en 17 årig kille vid 80kg vikten att ta 150 i mark?:)
Och det var femte ggn jag testade på mark. Ha det bra
Nej.

Damien Thorne
2006-06-07, 12:38
Skadetekniken? I ett marklyft ska vikten förflyttas från marken till stående ställning med knäna raka och axlarna bak, utan att höften skjutits fram under lyftet så att stången vilat mot låren.

Den teknik är rätt som gör att man enligt dessa kriterier gör att man förflyttar maximalt med vikt. Rätt teknik ska ge högre vikter, inte lägre. Man har gjort fel om man på sikt anpassar tekniken till lägre maxvikt.

Jag skulle hellre påstå att man har gjort rätt om man på sikt anpassar tekniken till mindre skador inom SL.

Men iochförsig så tycker jag också att det är fel att dom har tagit fram en bänkpresströja så att man ska kunna lyfta ca 20% mer än man egentligen maxar. Det är bara till för att man ska skada sig lättare.

Daniel Mattusch
2006-06-07, 17:33
Jag skulle hellre påstå att man har gjort rätt om man på sikt anpassar tekniken till mindre skador inom SL.



Då finns det skadliga utförande i knäböj också, finns ju fruktansvärt många lyftare som gör en blandning mellan en knäböj och en goodmorning.

När det gäller hur vida imponerad du är så går det ju inte jämföra marklyft med bicepscurl, med en sving med hjälp av kroppen. Där är det garanterat lättare oavsett hur du ser ut eller gillar att curla.

I marklyft handlar det dock bara om att få upp så mycket vikt som möjligt som sheogorath sa. Att inte använda benen är enligt statistik(om man kollar alla lyftares teknik) jobbigare, sedan att se någon lyfta 350kg+ med nästintill raka ben så är det hans väg att lyfta så mycket som möjligt och inte en fuskteknik.

Skall vi snacka tekniker och fusk så finns det väl inte så många sätt att fuska på i marklyft, finns bara fördelar med hur man är byggd, t ex en del korta killar som står sumo behöver inte lyfta många cm med ryggen utan trycker endast ifrån med benen.

Liten Men Fet
2006-06-07, 17:52
Problem uppstår när man jämför en mycket erfaren SL lyftare och en total nybörjare på gymmet. Även om SL lyftaren tummar lite på utförandet så vet han vad han gör plus att hans kropp under lång tid har anpassat sig till dom extrema belastningarna och han klarar förodligen av ansträngningen.
När jocke, 15 bast, kliver in på gymmet och ska köra marklyft för första gången och han lastar på mycket vikt, skiter i tekniken och sliter upp den med böjd rygg och nästan raka ben så kan saker gå fel.

För ingen av er skulle väl gå fram till jocke och säga:
"Det är bra, tungt lyft. Skit i utförandet för när man tävlar på elitnivå så finns det inget rätt eller fel."

Eller?

stahlberg
2006-06-07, 18:07
Nog är det ju förbannat konstigt med dessa ständigt återkommande trådar. "Är det bra för en 17-åring som tränat 2 månader att lyfta 150 kg i marklyft?". "Hur stark ska en 15-åring vara?". "Jag klarar 60 kg i biceps curl, är 16 år, väger 62 kg, har armmått på 36cm, har tränat 3 månader, och skiter ner mig på åttonde upprepningen i varje serie med 40 kg. Är det normalt för en 16-åring?".

Bortsett från att det inte är normalt för en 16-åring att skita ner sig redan i åttonde upprepningen, så vart vill dessa frågeställare komma egentligen?

aliquis
2006-06-07, 18:09
Tagit 100kg som bäst i böj "men skulle nog kunna" ta 120?

blasr
2006-06-07, 18:09
Nog är det ju förbannat konstigt med dessa ständigt återkommande trådar. "Är det bra för en 17-åring som tränat 2 månader att lyfta 150 kg i marklyft?". "Hur stark ska en 15-åring vara?". "Jag klarar 60 kg i biceps curl, är 16 år, väger 62 kg, har armmått på 36cm, har tränat 3 månader, och skiter ner mig på åttonde upprepningen i varje serie med 40 kg. Är det normalt för en 16-åring?".

Bortsett från att det inte är normalt för en 16-åring att skita ner sig redan i åttonde upprepningen, så vart vill dessa frågeställare komma egentligen?

Söker bekräftelse för vad han tycker är en bra prestation.

aliquis
2006-06-07, 18:10
Nog är det ju förbannat konstigt med dessa ständigt återkommande trådar. "Är det bra för en 17-åring som tränat 2 månader att lyfta 150 kg i marklyft?". "Hur stark ska en 15-åring vara?". "Jag klarar 60 kg i biceps curl, är 16 år, väger 62 kg, har armmått på 36cm, har tränat 3 månader, och skiter ner mig på åttonde upprepningen i varje serie med 40 kg. Är det normalt för en 16-åring?".

Bortsett från att det inte är normalt för en 16-åring att skita ner sig redan i åttonde upprepningen, så vart vill dessa frågeställare komma egentligen?De borde lära sig att man skall skita före tunga lyft!

stahlberg
2006-06-07, 18:12
Säkert är det så. Men allting är så relativt i sådanan här sammanhang att det inte finns något "bra" eller "dåligt". Gällde alltså bekräftelse-teorin.

Bönne
2006-06-07, 19:05
http://www.guidoandluigi.com/strips/2006-06-03.jpg

bubbe
2006-06-07, 19:20
De borde lära sig att man skall skita före tunga lyft!

jag måste alltid skita 1.3 kg innan jag åker och tränar, är det bra för att vara 30 år och väga 100kg?

BigForre
2006-06-07, 19:28
jag måste alltid skita 1.3 kg innan jag åker och tränar, är det bra för att vara 30 år och väga 100kg?

Men du använder ju dragremmar.

Sheogorath
2006-06-07, 21:24
Problem uppstår när man jämför en mycket erfaren SL lyftare och en total nybörjare på gymmet. Även om SL lyftaren tummar lite på utförandet så vet han vad han gör plus att hans kropp under lång tid har anpassat sig till dom extrema belastningarna och han klarar förodligen av ansträngningen.
När jocke, 15 bast, kliver in på gymmet och ska köra marklyft för första gången och han lastar på mycket vikt, skiter i tekniken och sliter upp den med böjd rygg och nästan raka ben så kan saker gå fel.

För ingen av er skulle väl gå fram till jocke och säga:
"Det är bra, tungt lyft. Skit i utförandet för när man tävlar på elitnivå så finns det inget rätt eller fel."

Eller?

Jag hade nog sagt: om du skiter i utförandet kommer du att ha en högre skaderisk och minska din maximala styrketillväxt, inte bara för att du kan skada dig utan också för att du uppenbarligen har många svaga länkar som måste stärkas för att du ska kunna lyfta maximala vikter. Testa att göra "så här" *Sheo visar* eller, om det känns bättre, "så här" och se om det inte ger dig högre vikter inom ett par månader.

AlexGBG
2006-06-07, 23:10
Exakt vad är rätt teknik? Enbart för man har ryggen rak är det inte den bästa tekniken för ett tungt lyft för alla. Det är dock den tekniken som innefattar minst skaderisk.(Om det är detta ni menar)

Sedan får man väl skilja lite på nån random snubbe som drar 200kg på gymmet och sl-VM där vikterna når upp mot 380kg. Där handlar det bara om att få upp så mycket vikt som det bara går och där finns det ingen "fuskteknik" oavsett vilket man sätt får upp vikten godkänt.

och samma sak är det väl ändå på gymet? om jag lyfter 200 kg med kass teknik så lyfter jag ändå mer än en kille som lyfter 199kg med helt rätt teknik.

krellik
2006-06-07, 23:19
Vad fan tjötar ni om. Det finns så många övningar man kan undvika att vara imponerad av genom att rörelse omfånget brukar vara så begränsat eftersom vikterna är för tunga.

Marklyft är dock väldigt simpelt. Från marken till midjan. Oavseet vad man nu anser är bra eller dålig teknik så är ett tungt lyft ett tungt lyft. Det går lixom inte att snacka bort det och försöker man trotts detta göra det så verkar man vara en rätt liten och patetisk människa.

Och till trådstartaren, ja 150kg är inte dumt alls eftersom du är såpass ung, det är en bra vikt att dra helt klart. Inte elit men bra och tuffar du på med små lagom höjningar i några år utan att ta en massa träningsuppehåll så kan du säkert bli en best. ....Men so what om det är bra eller dåligt, det enda lilla betydelsefulla är att till nästa pass ska du vara lite starkare än du var föra gången. Svårare än så är det inte.