handdator

Visa fullständig version : Thaiboxning + Styrketräning/OL/SL? (CNS skonsamhet)


pocoloco
2006-06-07, 01:16
Ja, vad sliter egentligen mest på CNS? En byggare eller SL tränande, tränar sällan mer än 4 tillfällen per vecka, och säkerligen ännu mindre om dom kombinerar med en annan sport medans Olympiska lyftare tränar 5-7 gånger i veckan, och ibland timlångapass.

Är det för att deras metoder sliter mindre på nervsystemet? Grejen är den att jag älskar att styrketräna, men det får inte förstöra för min thaiboxning. Det borde att kunna kringgås genom att man kör ganska lätta pass inriktat på explosivitet och fart, samt långt ifrån failure ungefär 2 pass i veckan för att sedan köra ett lite tyngre pass på veckan. Typ som en del kör helkropps fast att istället för att ändra repranges så kör man t.ex:

Dag1: Helkropp - explosivitet (speed squat, speed bench, frivändningar)
Dag2: Helkropp - teknik (5x5 squat/mark, press och annat på 60-70% av 1RM)
Dag3: Helkropp - tyngre (3x1/3/5 i dem tre stora + komplement)

Och samtidigt kunna köra thaifys + löpning ett par gånger i veckan. Det mesta intressanta jag vill ha svar på är vilka faktorer som spelar in för att det ska slita på det centrala nervsystemet, och hur återhämtning kan förbättras. I Thailand så vet jag en del tränande som tränar 5-6 timmar om dagen, springer/fightas och sedan avslutar med ett fyspass bestående av viktträning eller ett par hundra chins, dips, shrugs.

mvh

pragmatist
2006-06-07, 12:15
Håller man sig bara borta från failure-träning så tål kroppen massvis med träningsvolym. Som sagt, i många andra idrotter där vikt- eller annan typ av styrketräning utgör ett viktigt element (tyngdlyftning, gymnastik, friidrott, skridskoåkning etc) tränar man extremt mycket utan att överträning av CNS är något särskilt stort problem.

pocoloco
2006-06-07, 17:16
Okej, hur mkt tar det på CNS ifall man försöker maxa när det gäller uthållighet då? Då menar jag lätta övningar som löpning, sparka på säck, armhävningar, situps osv?

Tack pragamatist, det jag ville veta har du nå studier.

Erik__
2006-06-07, 18:27
Ja, vad sliter egentligen mest på CNS? En byggare eller SL tränande, tränar sällan mer än 4 tillfällen per vecka, och säkerligen ännu mindre om dom kombinerar med en annan sport medans Olympiska lyftare tränar 5-7 gånger i veckan, och ibland timlångapass.

"källa?"

Yankeee
2006-06-07, 18:29
"källa?"

T.ex

http://www.muscletalk.co.uk/article-olympic-lifting.asp

Erik__
2006-06-07, 18:35
T.ex

http://www.muscletalk.co.uk/article-olympic-lifting.asp

"the four days should be completed within a week" ? även om det står att man ska vila när man behöver så får man ju uppfattningen om att det ska bli 4 pass per vecka när man läser föregående citat, och dom där passen kan väl inte blir flera timmar långa?

Yankeee
2006-06-07, 18:35
"the four days should be completed within a week" ? och dom där passen kan väl inte blir flera timmar långa?

Läs tredje stycket.

Erik__
2006-06-07, 18:37
Läs tredje stycket.

Jag hatar när man blir ägd :em:

pocoloco
2006-06-07, 20:26
Det var precis den där länken som Yankee postade som gav mig en funderare :)