handdator

Visa fullständig version : Fettförbränna varje dag?


KingKamali
2006-06-06, 23:24
Hej!

Är ganska ny på forumet, men har tränat kampsorter sen jag var 13år och började styrketräna när jag var 17år. Har tränat seriöst till och från men har inte varit ifrån gymmet mer än 2 veckor.

Nu har jag kommit in på en lite seriösare bana, har även beställt boken "allt om fettförbränning" skriven av Fredrik Paulun för att försöka fördjupa min kunskap om träning och få mer insikt om anledningen till muskeluppbyggnad osv :hbang:

Nu till min fråga, funkar det att träna cardio varje dag vare sig det är på en dag man styrketränar eller ej, eller kommer detta resultera i överträning?

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar,

Pejji

King Grub
2006-06-07, 04:38
Nu till min fråga, funkar det att träna cardio varje dag vare sig det är på en dag man styrketränar eller ej, eller kommer detta resultera i överträning?

Helt omöjligt att svara "ja" eller "nej" på den frågan. Det är för många faktorer runt omkring som påverkar. Det är möjligt att det blir för mycket.

stocktown
2006-06-07, 12:40
Hej!

Är ganska ny på forumet, men har tränat kampsorter sen jag var 13år och började styrketräna när jag var 17år. Har tränat seriöst till och från men har inte varit ifrån gymmet mer än 2 veckor.

Nu har jag kommit in på en lite seriösare bana, har även beställt boken "allt om fettförbränning" skriven av Fredrik Paulun för att försöka fördjupa min kunskap om träning och få mer insikt om anledningen till muskeluppbyggnad osv :hbang:

Nu till min fråga, funkar det att träna cardio varje dag vare sig det är på en dag man styrketränar eller ej, eller kommer detta resultera i överträning?

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar,

Pejji

Vilken typ av cardio kör du? är det promenader kan du göra det varje dag.

KingKamali
2006-06-08, 19:59
Vilken typ av cardio kör du? är det promenader kan du göra det varje dag.

Jag kör mest promenader, men ibland även cykel 30 min sedan 30 min gåband.

Vilket är att föredra, träna cardio på dom dagarna jag styrketränar eller tvärtom?

Absinteh
2006-06-08, 22:49
Är promenader glykogentömmande?
Kommer du prestera sämmre på gymmet en dag du gått en bra bit än inte. ( Okey det är självklart lite kanske, men är det mer än bara lite lite)

stocktown
2006-06-09, 09:11
Jag kör mest promenader, men ibland även cykel 30 min sedan 30 min gåband.

Vilket är att föredra, träna cardio på dom dagarna jag styrketränar eller tvärtom?

jag skulle kört cardio så ofta jag orkar, men se till och ha 1-2 vilodagar per vecka.

Mel
2006-06-11, 08:27
Hej!

Är ganska ny på forumet, men har tränat kampsorter sen jag var 13år och började styrketräna när jag var 17år. Har tränat seriöst till och från men har inte varit ifrån gymmet mer än 2 veckor.

Nu har jag kommit in på en lite seriösare bana, har även beställt boken "allt om fettförbränning" skriven av Fredrik Paulun för att försöka fördjupa min kunskap om träning och få mer insikt om anledningen till muskeluppbyggnad osv :hbang:

Nu till min fråga, funkar det att träna cardio varje dag vare sig det är på en dag man styrketränar eller ej, eller kommer detta resultera i överträning?

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar,

Pejji

Personligen har jag kört morgonpromenader (45min) varje dag i 6månaders tid nu, förutom det har jag styrketränat 3-4ggr vecka och har inget tillstymmelse till "överträning".

Sverker
2006-06-11, 10:40
Är promenader glykogentömmande?
Kommer du prestera sämmre på gymmet en dag du gått en bra bit än inte. ( Okey det är självklart lite kanske, men är det mer än bara lite lite)

Knappt någon glykogen alls. Du håller ju en relativt låg puls så fettförbränningen ligger på topp.


Är jag inte helt fel ute så kommer en större del av glukosen som förbränns komma från levern efter någon timmes promenad ( HJÄLP King Grub ).

Alltså har du glykogen kvar för ett tufft träningspass. Jag själv skulle vara mer bekymmrad med vattenbalansen efter en rask promenad i solen.

King Grub
2006-06-11, 10:49
Vid lågintensiv träning (säg 25% av Vo2Max) kommer så lite som 7-10% av energin från glukos, medan 85% av energin kommer från perifera fettsyror (cirkulerande fettsyror från adipös vävnad).

Mängden energi från fett i gram ökar vid högre intensiter, liksom kolhydratoxidationen inklusive från muskelglykogen, så för maximal fettförbränning under aktiviteten får man höja tempot avsevärt från promenadtempo, men förbrukar då även mycket mer kolhydrat.

KingKamali
2006-06-12, 14:34
Knappt någon glykogen alls. Du håller ju en relativt låg puls så fettförbränningen ligger på topp.


Är jag inte helt fel ute så kommer en större del av glukosen som förbränns komma från levern efter någon timmes promenad ( HJÄLP King Grub ).

Alltså har du glykogen kvar för ett tufft träningspass. Jag själv skulle vara mer bekymmrad med vattenbalansen efter en rask promenad i solen.

Jag utför mina "promenader" på gymmets gåband i en hastighet av 6.5km/h - 7km/h, så solen är inget problem och jag dricker rikligt med vatten före-under-efter träningen. (ca 500ml Före-500ml Under- 500ml Efter)

Tack för alla tips och information, nu väntar jag spännande på min nya bok av Fredrik Paulun "Allt om fettförbränning".

Kanske uppdaterar i denna tråd om mina framsteg till min perfekta fysik!:bpump:

fonzie
2006-06-12, 19:37
För mycket i den bemärkelsen att man skulle bli övertränad? Kan man träna "för mycket" cardio? Tex, skada förbränningen eller något sådant?

userfriendly
2006-06-13, 12:00
För mycket i den bemärkelsen att man skulle bli övertränad? Kan man träna "för mycket" cardio? Tex, skada förbränningen eller något sådant?
om du äter dåligt (spec lite fett o kolisar), inte vilar o tärnar väldigt hårt så skadas förbränningen o du blir övertränad

Johan
2006-06-13, 12:06
Testade för några dagar sen att ta ett löppass på morgonen(10.00 :)) och sen ungefär 4 timmar senare knalla ner till gymmet för ett pass.
Oj vilket dåligt pass det blev, hade verkligen inget tryck i musklerna fast jag tyckte jag åt ordentligt efter löprundan och lag mig för att vila lite.
Men som andra har skrivit, är väl personligt vad som passar bäst för dig.