handdator

Visa fullständig version : Mer konsekvent teknik i böjen?


Yes
2006-06-06, 22:29
Jag har svårt att vara helt konsekvent med min teknik när jag kör böj. Ibland får jag till det rätt, känns det som iaf, och jag lyckas gå djupt utan att fälla ryggen eller att det på något sätt känns obekvämt i leder och dylikt. Jag antar i varje fall att det är ett tecken på att jag gör det mesta rätt. Vissa dagar däremot... då blir böjarna helt enkelt värdelösa - knappt så jag klarar mer än den första fjärdedelen innan det blir fel. Jag försöker vara så nog jag kan med hur jag placerar fötterna, stången, händerna, alltid kolla upp osv. Det verkar som det är rätt små saker som ger dessa rätt dramatiska skillnader i utförandet, och jag vet inte riktigt hur jag skall komma tillrätta med det. Har ni några bra tips?

sgtbarnes
2006-06-06, 22:31
För min del kan olika, teknikkrävande, övningar gå lite sämre beroende på dagsformen. T.ex bänkpress, knäböj etc. Man pallar helt enkelt inte att hålla en bra teknik..?

Yes
2006-06-07, 00:01
Jag tror inte det är relaterat till dagsformen. Jag kan göra ett i övrigt bra pass, fast böjtekniken blir pannkaka.

Weird
2006-06-07, 01:22
Skulle rekomendera att gå ner i vikt och nöta nöta nöta tills tekniken sitter

Erik__
2006-06-07, 01:26
Jag tror inte det är relaterat till dagsformen. Jag kan göra ett i övrigt bra pass, fast böjtekniken blir pannkaka.

Försök tänka på exakt vad du gör när du lyckats, något som störde mig riktigt mycket i början visade sig vara så enkelt som att jag lyfte av stången från ställningen lite olika gång till gång.

Mr. Moose
2006-06-07, 01:59
Skulle rekomendera att gå ner i vikt och nöta nöta nöta tills tekniken sitter

:thumbup: :thumbup:

Och ofta. var inte rädd att köra 4-5 set var pass, just det, varje tränings-pass.

Det ska naturligtvis inte vara vikter som du måste ta i för att klara utan bara lätta "teknik-pass" tills du känner dig säker att tekniken sitter där. Be gärna om hjälp från någon kunnig så dom kan kolla din teknik, inte alltid lätt att känna var man kommer fel i böjen.

Lycka till.

Claes

Yes
2006-06-07, 02:12
Skulle rekomendera att gå ner i vikt och nöta nöta nöta tills tekniken sitter
Jag tror inte lägre vikt skulle göra någon skillnad. På den vikten jag kör med brukar jag klara 10-12 kontrollerade reps, med kort paus i bottenläget. Så själva vikten bör jag ju kunna hantera.

Försök tänka på exakt vad du gör när du lyckats, något som störde mig riktigt mycket i början visade sig vara så enkelt som att jag lyfte av stången från ställningen lite olika gång till gång.
Så en sån enkel grej kan göra skillnad? Det där jäkla racket sitter inte fast någontans, så varje gång jag kommer dit får jag börja med att försöka vrida det rakt. Kanske är det en del av problemet, så det ibland blir lite fel när jag skall lyfta av stången.

En annan sak jag misstänker är att jag ibland kanske vrider kroppen lite under lyftet. Tyvär har jag inte speglar hela vägen ned till golvet, så jag kan inte se något när jag börjar komma ned en bit.

z_bumbi
2006-06-07, 05:44
Tyvär har jag inte speglar hela vägen ned till golvet, så jag kan inte se något när jag börjar komma ned en bit.

Har du blicken uppåt kan du väl aldrig se något i speglarna?

Sänk vikten/kör betydlgt färre reps det setet, då har du mer ork till nästa set och kan försöka göra allt rätt då istället.

Diggler
2006-06-07, 10:04
Är det för omständigt, kör benpress istället.

MasterChief
2006-06-07, 11:04
Du kör ju inte knäböj så ofta. Kan vara en idé att köra flera set under en tid för att nöta in tekniken. Ett set i veckan är nog för lite för att få in det ordentligt.

ETK_TIS
2006-06-07, 11:15
Du kan försöka få nån att titta på tekniken din, kan vara väldigt små saker som gör att tekniken blir lidande .

Erik__
2006-06-07, 11:28
Jag tror inte lägre vikt skulle göra någon skillnad. På den vikten jag kör med brukar jag klara 10-12 kontrollerade reps, med kort paus i bottenläget. Så själva vikten bör jag ju kunna hantera.


Så en sån enkel grej kan göra skillnad? Det där jäkla racket sitter inte fast någontans, så varje gång jag kommer dit får jag börja med att försöka vrida det rakt. Kanske är det en del av problemet, så det ibland blir lite fel när jag skall lyfta av stången.

En annan sak jag misstänker är att jag ibland kanske vrider kroppen lite under lyftet. Tyvär har jag inte speglar hela vägen ned till golvet, så jag kan inte se något när jag börjar komma ned en bit.

jo verkligen, ett taskigt utlyft kan förstöra hela lyftet, sätt buktrycket innan du lyfter av, precis som under själv lyftet, lyfter du av nochalant finns chansen att bröstkorgen säckar lite lite, eller att du får lite frammåtvikt osv, och kan/kommer att leda till du säckar ihop under lyftets gång.

Yes
2006-06-07, 12:56
Har du blicken uppåt kan du väl aldrig se något i speglarna?

Sänk vikten/kör betydlgt färre reps det setet, då har du mer ork till nästa set och kan försöka göra allt rätt då istället.
Ibland vill jag ju gärna snegla nedåt för att se hur tekniken blir(eller ge mig själv väldigt arga blickar som utlovar bestraffning om jag inte klarar fler reps :D ).

Du kör ju inte knäböj så ofta. Kan vara en idé att köra flera set under en tid för att nöta in tekniken. Ett set i veckan är nog för lite för att få in det ordentligt.

Jag får nog göra som ni säger, och köra mer böj helt enkelt. Jag borde kunna ta en dag i veckan till att öva tekniken.

jo verkligen, ett taskigt utlyft kan förstöra hela lyftet, sätt buktrycket innan du lyfter av, precis som under själv lyftet, lyfter du av nochalant finns chansen att bröstkorgen säckar lite lite, eller att du får lite frammåtvikt osv, och kan/kommer att leda till du säckar ihop under lyftets gång.
Okej, just utlyftet är inget jag tänkt särskilt mycket på så det kan nog vara där problemet ligger. Det är iaf första saken jag skall kolla på nästa gång jag tränar. :)

Du kan försöka få nån att titta på tekniken din, kan vara väldigt små saker som gör att tekniken blir lidande .
Jag skall fråga nästa gång någon av styrkelyftarna är där. :)

jwzrd
2006-06-07, 13:15
Mitt förslag är kortare och fler set så att du lär dig övningen ordentligt innan du börjar köra den tills benen är sopslut.

Yes
2006-06-07, 23:26
Jag testade köra ett teknikpass idag. Började på riktigt lätta vikter och körde några set, med mycket vila emellan. Jag ökade sen vikterna lite försiktigt när jag kände att jag började få till det. Till sist provade jag köra ett par tunga 4;or, för att se om jag klarade det med bibehållen teknik. Där lyckades jag inte riktigt låta bli att fälla ryggen och det kändes som knäna ville vrida sig inåt.

Apropå själva utlyftet tror jag det blev bättre när jag körde idag när jag inte hade något ordentligt rack, utan bara en vanlig ställning där jag kunde ställa in höjden mer rätt. Racket jag kör i har annars fasta pinnar, som antingen sitter lite för lågt eller lite för högt. Nu när jag inte körde där tror jag höjden blev mer rätt för utlyftet, vilket kanske hjälpte en del.

stahlberg
2006-06-08, 16:48
Allmänt om detta. Det gäller att automatisera sin teknik. Den ska sitta så i ryggmärgen att man kan göra den automatiskt, när som helst. JU FLERA LYCKADE LYFT man gör desto mer automatiserad blir tekniken.